HJÄLP!!!
Jag har sökt ett jobb som jag skulle provjobba för imorgon. (Har redan ett, men känner att jag skulle vilja byta)Först kändes det jättebra när jag hade blivit uppringd av dem, men nu känns det helt fel. Jag har hjärtklappning och kan inte sluta tänka på det!!
Jag har en väldigt dålig känsla ang detta just nu, så om ngn skulle vilja försöka "tona in" på detta och försöka känna ngt om situationen skulle jag bli jätteglad!!
Jag tvekar nu eftersom jag haft både en bra och just nu har en dålig…
Så jag vet inte vilken jag ska lita på…
Jag berättar gärna mer om ni skickar PM…
Snälla! Jag kan inte tänka på ngt annat!! Igår kunde jag inte sova!
Sitter här på iFokus för att styra tankarna på annat håll….
Tack på förhand….
/Orolig Caroline

det är inte ovanligt att man får lite hjärtklappning när mans kabyta jobb..behöver inte betyda det blir dåligt…bara ville äsga det:=)
kram ps är både inom samma jobb?
Nej, det är helt annat… Men det är vissa omständigheter som känns lite udda……
Det är inte vanlig nervositet som man kan få, det är rena rama paniken!! Och på ett sätt som jag aldrig känt innan….
Försöker tänka att det kändes ju så bra när vi pratade första gången… Men inget hjälper…

aj då lät ju värre men ska du på intervju då eller?
tycker du ska gå på det om så för verkligen känna av det o så du inte ångra dig sen
kram
Jag tänkte också säga som kvinna76 men när jag såg ditt svar så vet jag inte riktigt.
Å ena siddan så ska du ju bara prova vilket innebär att du inte har något att förlora men samtidigt så verkar det ju handla om underliggande saker som inte verkar höra till det vanliga (jag läser mellan dina rader):
Lite nervositet med andra ord är ju normalt och sunt men känner du panik så njaaa. du kanske ska lyssna på din intuition.
Det är vad jag känner!
Nä… det är det som är det skumma… Inte ens ngn intervju… Jag ska provjobba direkt!! Det är som assistent åt en man som klarar sig själv i stort men behöver hjälp med städning och matlagning, samt att ngn behöver vara där om ngt skulle hända..
Saken är den att det ingår sovande jour… Och jag tycket att det känns lite märkligt att åka dit och sova där själv på en gång!
Usch… men kanske att det bara är som jag är skrämd av den tanken… Men det känns skumt…

men vadå brukar inte det alltid va nån med första gången? du ärävl inte där ensam diretk
tycker jag också!!! Men tydligen ska jag vara det…
Men jag vete fasen… Dessutom har vi inte skrivit kontrakt, inte ens pratat om lönen…
Jag har rest de frågorna idag, och sagt till att om det inte löser sig innan imorgon så kommer jag inte att åka dit!!
Då måste han fixa det på annat sätt (det är alltså ett privat företag)
Men jag vet inte… Det kan ju bara vara som jag reagerar på de konstiga sakerna…. Men om det nu skulle vara så att han löser det med kontrakt o så imorgon…
Skulle jag i så fall åka dit?
Men det verkar också skumt att jag ska börja med att sova över direkt, man kunde ju istället åkt dit och träffat personen ett par timmar och sen att ordinarie personal kom efter det och tog över….
Jag vete tusan…
Om han lyckas fixa fram kontrakt o så till imorgon… Kan jag åka dit då? Jag vet inte… Eftersom jag har fått två känslor, men nu är den tvekande så övervägande…..
Det känns ju dumt emot han som jag skulle vara hos om jag i sista stund tackar nej för en så ytlig sak som pengar… Men å andra sidan, det kan väl inte vara mitt ansvar att det kommer ngn dit? DEt måste väl ändå vara arbetsgivarens??
Måste jag ha skuldkänslor om jag säger nej????

låter konstigt att du direkt ska jobba så
antingen är dem stor behov av det…….jag tycker du ska kolla med han imorgon igen om så o se hur det blir än inte komma alls
känns ju lite si så där med..ring o se säger han att han ej fixat än så säger du nej då kommer ja ej då

sen kan du alltid säga till arbetsgivaren att du ej vill sova över direkt utan träffa han först så några timmar
#7 Lita på din intuition tycker jag!
Det låter oerhört märkligt och även om det kanske är praxis på det företaget och att de tycker det fungerar så känns det inte som en arbetsgivare som är mån om sin personal.
Det går fler tåg, vänta på det rätta!
Jag skulle absolut inte prova detta, just pga. att jag vill ha en arbetsgivare som månar om sin personal.
Kram!
Jamen om de inte har ngn annan som kan sova där… då?
Egentligen så borde ju arbetsgivaren själv ta det i så fall…
Verkar lite märkligt på det sättet också, tydligen kommer ingen och avlöser mig på dagen sen heller, utan han kommer dit så skulle vi prata lite o så???
Får nästan lite känslan av att han själv tar hand om honom egentligen och behöver avlösning….
Om jag vore du skulle jag undersöka, det hela verkar skumt som du skriver. Det brukar ju vara någon form av intruduktion, men jag vet inte gången på den här typen av jobb. Hur det än är behöver man en bra lön för att kunna överleva drägligt. Så kom ihåg du gör ingen någon tjänst om du mår dåligt. Av otrygga förhållanden mår man pyton.
Ja, men jag tänker ju samtidigt på "vårdtagaren"
Om jag ska vara rent egoistisk så skulle jag säga nej, tror jag… Men för den personens skull……
#14 den personen är inte ditt ansvar, ditt ansvar är att du själv ska känna dig trygg.
Det är inte egoistiskt i detta fall *L* så var inte orolig för det!
*puh* Rent logiskt tycker jag också så… Men känslomässigt… Man vill ju hjälpa människor, inte stjälpa dem…. Men hu…

tycker du ska ringa o ta ett rejäl sncak me arbetsgivaren innan du gör nånting allls:)
Ja, verkligen. Jag har bara fått numret till kontoret. Försökte ringa idag, men där var inget svar, så jag mailade istället och bad honom ringa mig. Men det gjorde han inte….
Kan ju vara så att mailen inte blivit kollad, men på ett företag har man ju mailen uppe hela tiden.
Så då känns det ännu mer som att de bara ville "lura dit en ung tjej" mer eller mindre. Så att de bara struntar i det när man börjar prata avtal, försäkringar, lön etc. Men man vet ju aldrig…
Ska försöka ringa imorgon igen.
Hur det än är måste man älska sig själv, för att kunna älska andra. Det betyder att mår man riktigt bra, har man ork och kraft över till andra.

gör det…o gör inget annat alls..låter inte som en seriös person.usch …kram
#16 Jag förstår att du vill hjälpa till men de lämnar ju inte mannen utan får ju lösa det med den befintliga personalen så ansvaret ligger ju inte hos dig överhuvudtaget, du skulle ju bara göra en provdag för att se om du trivs och ingenting annat.
Men hur du än bestämmer dig för att göra så kommer det säkert bli rätt val!
Men om jag inte får tag i honom då? Om han inte svarar och inte ringer upp??
Han kan ju skylla på att mailen kraschat eller nåt om jag inte får tag i honom….
Tack för kramen, den värmde!! =0)

då ska du lägga ner de helt o inte vända dig om
för då låter det inte alls som seriös man för fem öre…..o han ska ju va med där hos brukaren………första gång om det nu inte finns andra
så oroa dig inte för det inte ditt ansvar
testa du o ring ..kram igen:)
Hmmm, skönt att höra från fler att det inte är mitt ansvar….
Usch, hoppas att allt löser sig imorrn… Nu skulle jag verkligen behöva sova. Hoppas jag lyckas!
Om ngn vill försöka känna in situationen så gör gärna det!
Jag kollar här imorrn direkt när jag har vaknat!! Om jag inte misslyckas med att somna och smiter upp här igen om en stund =0)
Sov gott allihop!!
Jag tycker inte att du skall ta jobbet. Märkligt tycker jag, att du inte får en inlärningsperiod till att börja med. Mycket konstigt också att inte arbetsgivaren följer med, för är han mån om sina anställda, för att inte säga sitt företag, så borde han åtminstone träffa dig - och få en uppfattning om dig - och finnas still hands för sin "klient", alltså den som betalar honom, i början. Är det en privatperson som har anställt dig så ser saken annorlunda ut, men då tycker jag ändå att du inte skall börja arbeta hos honom förrän du har fått träffa honom, och känt in vad slags människa han är. Neej, det där luktar misstänkt lång väg! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Håller fullständigt med Inga Lena
Håller verkligen med de andra, detta låter verkligen skumt…hur fick du kontakt om detta jobb, var det via arbetsförmedlingen…för isåfall säg till dom hur det ligger till….för hur det än är så skall det inte gå till på det viset…du är helt rätt ute när du ifrågasätter om det inte skall vara en mjuk inkörning, att du först skall känna personen som du skall jobba med och sova hos….och lika så varför är det ingen annan med dig den första tiden…..
Nä, ställ krav på en gång, annars kan det lätt dra iväg att du blir utnyttjad….oftast är det så, att man blir så glad för att få ett jobb, så man tiger och lider, bara för att man har ett jobb….tur att du redan har ett, så du skall inte behöva ta vad som helst…fast det skall man inte göra ändå….
Är du med i ett fack, så kan du vända dig till den….
Lycka till och massor av varma kramar till dig….
Man går alltid bredvid ordinarie personal först både dag och natt (om natt ingår)
Alla har ju inte assistans genom Kommunen, men kräv allt som du har rätt till innan du börjar i så fall, och ta en riktig kontakt med arbetsgivaren först på telefon. Man måste veta vad man ger sig in i och ha sig själv skyddad.
Lycka till!
Tack för era svar! Känns skönt att fler än jag anar ugglor i mossen…
Alltså, han har inte ringt än. Kan man kolla om mottagaren läst mail i hotmail? Jag skickade dem igen i "outlook" och begärde läskvitto. Har inte fått ngt än… Har försökt ringa igen, inget svar…
Men alltså… Tänk om han inte läst mailet? Men ännu en gång, det är ju ändå upp till honom som arbetsgivare att kolla mailen eller lämna ett telefonnummer där man kan nå honom… väl?

Ska man jobba som assistent hos en brukare, måste man få en inskolning först. Tänk om inte personkemin stämmer mellan er!? Denna arbetsgivare verkar onekligen skum. Hans jobb är ju att se till att brukaren får en personal som passar för jobbet och han har ju inte ens träffat dig ännu. Bara det gör att det verkar konstigt. Och sen svarar han inte, utan lämnar över ansvaret på dig. Nej, lyssna på din intuition. Om den säger "Nej!" gå inte dit!!!

Just ja! Har du numret till brukaren? Där borde finnas någon personal som kan hjälpa dig få tag på chefen eller någon annan som sköter rekryteringen.
Jag tror att det går bra!;)
OK, senaste uppdateringen…
Han ringde för en stund sen… Tydligen hade det kört ihop sig ordentligt med assistenter denna vecka och han själv hade fått vara där flera dagar! Nu hade han haft kurs och var precis klar. annars brukar man tydligen komme in på intervju på kontoret osv. Men iaf är det tydligen vårdtagaren som är ägare till företaget själv, han är ju klar i huvudet o så… SÅ han finns på kontoret själv i veckorna på arbetstid! Men han behöver ha ngn hos sig som sällskap och som kan larma om ngt skulle hända.
Iaf sa jag att det inte känns bra att sova över på direkten, utan att jag gärna vill träffa dem båda först i ett par timmar…
Det förstod han och jag ska dit vid halv 8 ikväll och prata lite och träffa dem….
Det känns mkt bättre nu. Hoppas att den känslan håller i sig även efter att jag varit där ikväll….
Vi ska iaf göra upp ett tillfälligt avtal för den eller möjligtvis de 2 dagarna då jag ska provjobba. Det känns ju bra att jag fått genom det!
Jaja, håll tummarna nu för att min positiva känsla ska stanna kvar!!!
Tack för ert stöd!