Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 817 ggr
Tatsu
0

Obehags känsla

Det har varit in ett antal personer i butiken, inte samma enar varje gång utan de kommer två och två. Byter ut en mot en annan och de bara går runt och två gånger har de frågat efter saker som man inte har framme den här årstiden, som om de vill att jag ska gå iväg en stund. Idag var jag efter det som de frågade efter för jag hade mer personal i butiken.
Tror ni att de skulle ha det, -nej ,det var fel färg. Då gick de och inte ett tack fick jag.
Jag får för mig att de kommer att hitta på något, det bara känns så.
Vet inte om de rekar eller vad det kan vara.
En av killarna som är med var inne i samma veva som en kompis till honom stal T.O:s plånbok. Då lossades de inte känna varandra men de gick tillsammans sedan på byn.
Jag kan ingenting göra men jag har en stark obehagskänsla och jag får verkligen hoppas att jag har fel.
Kände bara att jag behövde skriva av mig lite, så slipper jag ha detta snurrande i huvudet.

ewapewa
0

Din oro låter befogad i mina öron. Bra att du är observant! Hoppas det löser sig, kram Ewa

Tuva-Lena
0

Ja fy Tatsu, det där låter obehagligt. Har du någon som du kan ta med dig till butiken så att du kan känna dig tryggare..? Eller har du nån hund som du kan placera lite strategiskt nånstans i närheten, eller bakom kulisserna..? Eller sätt en sån där liten dekal på dörren, du vet med hundar där det står: "Här vaktar jag" Hoppas att det går bra i alla fall, och att grabbarna kommer på bättre tankar..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elisabeth-J
0

Men fy vad obehagligt Tatsu! Jag håller med Inga-Lena, du skulle ha någon där som du kan känna dig trygg med, en sån där dekal kan skrämma och en dekal som visar att det finns kameraövervakning kan också skrämma bort dom.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Hellas]
0

Ja det låter väldigt olustigt, går det inte att prata med Polisen?
Försök i alla fall att inte vara ensam om det nu går, det är ju inte alltid så lätt att kunna ha med sig någon hela tiden.

s-tjej
0

Urs va olustigt :( Låter ju verkligen lite mysko….

Tatsu
0

Jag har ju två hundar men vakthundar är ingen av dem. Den äldre älskar att prata med folk och den yngre är lite feg och sticker om han ser en karl så dem har jag ingen hjälp av.
Men jag ska ringa till någon i Köpmanna föreningen för vi har samarbete med varandra för att förebygga brott.

Nu får jag hoppas att de inte kommer in igen och jag kan inte förbjuda "kunder" att komma in.

Tack för er omtanke.
Tatsu

kaja
0

Inte alls bra, håller med tidigare inläggare att försök att ha någon med dig. Jag tror tyvärr att inte polisen kan göra någonting, förrän personerna i fråga har gjort någonting.

Kramar

wolfie
0

Ja det där måste ju verkligen kännas olustigt det,hoppas du kan ta hjälp av någon!Kram o lycka till

Zedd75
0

Fikax en sådan märke som Elsibeth sa. sedan kan du fika en blig veb kamra eller en adapter och sätt upp i ert hörn i buttiken. Det kan avskram dom då tror dom du filmar.

MVH Zedd75

Tatsu
0

Hunddekal var ett bra tips för jag vet att många är rädd för hundar.
Kameror blir vi nog tvungna att skaffa, men de är inte till mycket hjälp när man gör en anmälan för då är det inte säkert att bildern duger som bevis. En mackägare har gjort åtskilliga anmälningar och de måste kunna "se" hela ansiktet på personerna om de ska kunna gå vidare till utredning.

Elisabeth-J
0

#10 Det räcker med att du sätter upp en dekal om kameraövervakning, det kan skrämma bort dom också, en skrämsel-dekal :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tatsu
0

Många som gör brott är ganska klipska, ibland ser man att de kollar efter taket om det är kablar draget.
En kille stod på knäna vid dörren där vi har larmbågar och han syntes inte för hyllorn, när jag frågade om han behövde hjälp skulle han titta på en plånbok???. Utmattningsmetod är det många som har kört med vid snatterierna, de går omkring länge i butiken och tittar på allt, och när vi blir upptagen med något är både vara och kund försvunnen, trots larm.
De kan sina saker.
Man tror att man är förskonad för att man bor på små orter, men så är inte fallet. Tyvärr.

moonflower
0

Hej(passade på att fråga min gubbe, om din situation. Han har jobbat som livvakt, väktare och kan bra grejer om självförsvar)

Jag vet inte om Du nämde det…har de handlat något hos dig?

Bor de på orten? Känner du til dom? 

Frågar de om någon sak som du har bak i lagret eller dyligt, är du då ensam - säg att de ska komma tillbaka senare, när du har mer personal, kan ej lämna nu. (det tycker jag inte låter otrevligt heller, det bara är så..)

Handlar de inget - så är ju din butik ingen värmestuga!

Bra idé att kontakta polis och köpmannaförening, som nämnt tidigare. Kan ju va nån liga eller nåt. Nej hu va otrevligt. Jag önskar dig lycka till! ps maila mig så kan min gubbe ge mer tips!

TantAlma
0

Din känsla är befogad, av det du beskriver vill de att man ska lämna butiken för att de ska hitta på något helt klart.

Hoppas du får svar av köpmannaföreningen och att du lyckas skrämma iväg dem…

Jag skickar ut en önskan i universum att du ska få vara fredad och trygg.. Kram Alma

Tatsu
0

#14 Tack för ditt "beskydd" hoppas det hjälper.
Köpmanna kan ingenting göra men telefonlistan skulle uppdateras som vi kan ringa varandra butiksägare mellan och varna om något är på gång.
Jag ska skaffa lite dekaler och titta på lite olika kameror.
Jag ska även gå in på polisstationen på Måndag i ett annat ärende så kan man ju alltid nämna min oro. De kan heller inte göra något förrän det har hänt något.
Det var en kund som hade hittat en bunt med larmbrickor som var uppbrända i närheten där hon bor som hon trodde kunde vara våra. Nu var det inte våra brickor men jag ska lämna in dem för någon annan butik har ju blivit av med något, förmodligen skinnjackor som jag kunde se på en etikett som låg där.
Tack allihopa som bryr sig, det är skönt att få ventilera ibland när man har tankar som snurrar.
Kramar från Tatsu.

sven-g
0

När jag var i yngre tonåren brukade jag snatta godis. Då brukade vi be exspediten hämta något på lagret. Bara lite info av en som inte alltid varit rumsren.

[Hellas]
0

#16 Haha, tack sven-g, …äntligen får jag chansen att använda denna: :spank:!!! Den är så kuuulig

Förlåt Tatsu, jag vet ju att tråden är ytterst allvarlig men Sven bjuder ju verkligen på det *S*

Eija
0

Usch va otrevligt, ibland brukar det hjälpa att vara trevlig och glad, snacka med dom på ett vänligt sätt, då brukar dom komma av sig…..om det nu bara är pojkstreck, för att testa sina tuffheter för varandra…..

För jag har inte heller varit så änglalik, levde ju långa perioder i källare o dyl….man blev kaxig för att klara sig, och även hade hyss för sig för att imponera på de äldre i gänget….och då när man stötte på någon som var trevlig, då ville man ju inte stjäla godis hos den heller, utan valde där dom var grinigast, och sen gav det väl en kick, för att  ha klarat den svåra elaka personalen.

Men det gällde oftast då det var ett litet samhälle, där de flesta kände varandra…..

Men gör som du har tänkt, sätt upp dekaler….och jag skulle nog fråga någon som kunde vara med som sällskap…man läser ju så mycket om rån och överfall….

kram