Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1121 ggr
kybele
0

Tankar och funderingar

Satt och funderade på just de med och lära sig olika saker,hur man gjorde förr då inga böcker fanns eller olika hjälpmedel fanns som finns idag. Hur gjorde man då för att lära sig,via erfarenheten och misstagen eller av de som fanns runt om dom. Allt måste haft sin början,så med allt,både språket,skriften har en början.. men vem sa de skulle vara si eller så? Att vi människor valt och kalla saker för de vi gör idag,kanske hade en helt annan betydelse förr. De vi ser i världen idag,kanske dom såg då med på annat vis. Jag älskar indianernas gammla tro och levene. Deras styrka och deras mod i livet,hur dom hedrar de som finns och tar vara på de som är. Idag är världen så enormt kall och oftast väldigt kravfyllt. Jag funderar på vart gammalt tänkade sätt tagit vägen,då man månade om livet,luften och kärleken. Då tiden igentligen inte spelade någon roll.. Vi männsikor skapar hindren för oss själva många gånger,men ger tiden skulden för de inte hanns med och göras något åt. Tiden har man,frågan är va man gör av den :)

s-tjej
0

Intressant skrivet, o jag håller med!

Elisabeth-J
0

Jag tror att det var och är så fortfarande att man lärde sig av dom äldre som gått livets väg och lärt sig att värdera saker på bra sätt, som t.e.x indiankultutren. Det förekommer nog i alla kulturer mer eller mindre, även i vår kultur värnar vi om naturen m.m. Böcket fanns inte men det fanns dom som hade kontakt med både guider och andevärlden som kunde hjälpa andra vidare, precis som det är fortfarande. Böcker är bra att läsa men en bok har ju en person skrivit utifrån sin egen livsväg och tro, du har din egen och får med dig ditt till din egen bok, så när man läser en bok, ta till dig av det som känns mest rätt inom dig själv, man får solla bland allt som står i böcker och även på kurser. Man kan gå kurser hos flera olika men man tar med det som känns bäst inom sig själv. Det finns inga rätt eller fel men man kan få hjälp med att hantera situationer och få hjälp vidare i sin utveckling men man bör framförallt gå sin egen väg och inte följa en annans lärande till punkt och pricka. Genom att gå livets väg så kommer kunskaperna inom dig. Det är din personöiga utveckling som också öppnar upp din mediala utveckling.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

kybele
0

#2 jo,sant.. man ska lyssna på de äldre och visa (därav tar jag lärdom av folk omkring mig i allt som jag känner m ig osäker på) jag älskar att läsa och inte bara om andlig kontakt utan är all ätare inom böckernas värld. Jag har gått min väg igenom livet sen barnsben och både lärt och gjort fel,men mina fel är andras lärdom. Jag tycker allt som har med nya ideer att göra är spännande då man får nya vinklar och vrår i livet. Alla människor man möter på gott och ont,ger nya former av tankar kring saker man aldrig brytt sig om förut. Kan ta en liknelse.. Man ser en uteliggare,en försupen stackare ragglande emot sig.. han bjuder dig på sin flaska o ber dig sitta ner.. man rynkar på näsan o tänker ussch vilken människa.. o går vidare.. Skulle man sätta sig ner och lyssna på varför mannen blivit som han blivit.. så får man en helt ny vinkel.. en ny förmåga att känna och se världen lite annorlunda. Jag satte mig en gång och lyssnade.. och har aldrig varit så rik i hela mitt liv,han gav mig kraften och komma fram till de jag är idag. Sen att folk tittade snett på mig för jag satt med han är upp till dom,jag är han evigt tacksam.

s-tjej
0

WOW

Elisabeth-J
0

#3 Det är sant, man ska inte döma människor för hur dom ser ut eller hur dom lever, alla har sin inre visdom och alla kan vi lära oss av varandra. Jag har träffat många uteliggare och missbrukare bl.a. som har så enorma kunskaper och fina tankar och ord att ge. Om andra sen skulle titta snett, vilket jag inte tror att dom gör så struntar jag fullkomligt i det för jag vet vad dessa personer har i sitt hjärta och det är väldigt kloka och fina saker som dom ar delgett mig, mycket lärdomar har jag fått av dom också :)

Elisabeth 

kybele
0

#låter bra de,man lär så länge man lever och kan aldrig bli fulllärd. Sen spelar de ingen roll vad vem eller vilket som lär dig eller andra.. så länge de känns rätt för personen i fråga.. vad som är rätt väg för mig kan vara helt fel väg för andra och gå på. Så jag dömmer ingen,utan lär och försöker kanske visa andra vägar o välja på :)

s-tjej
0

Finns INGEN i hela världen (varken död eller levande) som har rätt att dömma andra för att dom inte lever som man "ska"

Det finns en orsak till allt som händer…

Elisabeth-J
0

#7 Nej ingen har rätt att döma någon annan och allt har en orsak :) Däremot kan man hjälpa andra genom sin erfarenhet och kunskap. Mina lärare har inte alltid hjälpt genom att bara visa vägen, dom har också sagt saker som dom har sett på ett sätt som jag inte gillade just då pga mitt okunskap men oj vad jag har tackat dom efteråt, för utan deras ord som kanske kändes som ett hugg ihjärtat var just det jag behövde för att förstå det i mitt inre. Det är just sen som man förstår att även det som inte verkar vara vänligt just då är av välmening ändå ;)

Elisabeth 

Britt-Marie
0

# 7 pricis som du skriver så finns oftast en bakomliggande sak som gör att människor lever si eller så. Och varför skall alla behöva vara stöpta ur samma form.

Om ni läser min tråd Från A-Ö så har jag lite tankar om just detta. Att man skall tala till människor inte om dem och lite annat…Så titta gärna in på den tråden och skriv gärna en kommentar…

s-tjej
0

never judge a book by it's cover

*höjer lite på ögonbrynen*

kybele
0

jag har lärt mig en sak igenom mina taknar och mitt levene.. och de är att den andra sidan gör inget för och själpa personen utan att hjälpa,visst mår man dåligt kan riksen finnas man går in på fel sida av ljuset och hamnar i mörkret,men den vägen går man fort ur pga äns hjälpare formar en väg in i ljuset… "ju längre in i mörktret man går,ju starkare lyser lågan upp din väg"  med de menar jag man kan inte komma till de vackra inann man tar tag i de som är mörkt (inom sig).. man kan aldrig mer stabil än grunden man själv bygger på… sen spelar de ingen roll hur fint huset blir,står den på ostadig mark.. rasar den tillslut..

Tur-Budda
0

Skriftkonsten utvecklades inte förrän människan blev så primitiv att den behövdes! ;)

kybele
0

#12 :) så sant ;)

s-tjej
0

Fan Kybele du tar ju orden ur min mun ;)

Tänkte skriva det: man kan inte leva i ljuset förrens man levt i mörkret.

Elisabeth-J
0

#11 Just det du skriver har jag skrivit här i en tråd tidigare ;)

#12 Skriften är också till för att lära så det fanns en menng med det också som allt annat ;)

Elisabeth 

kybele
0

#15 många hus får man bygga… bara man har brädor för de igenom livet…och byggt ett stenslott nu på fast mark… men har även ett tak man kan öppna så man kan se de vackra på himlen ;)

Elisabeth-J
0

#16 Även ett stenslott kan rubbas vid en jodbävning ;) Allt kan hända då man får bygga upp det igen eller reparera det som går sönder, ett hus är ett livsprojekt, det blir aldrig färdigt, det finns ständigt något som måste jobbas med ;)

Elisabeth 

kybele
0

sant förvisso,sa inte de behöver lagas ibland.. så är de med alla.. och någon jordbävning lär inte ske så länge jag vet vad jag gör o står stabilt.. :) inte i mitt liv iaf.. men små skalv kan komma.. men inget man inte klarar av och hantera utan huset faller samman.. utan bara lagas.. och gått om hjälp runt mig har ja till o laga de med oxå :)

s-tjej
0

#17: Ja men då vet man oxå hur det ska byggas för att göra det säkrare, man lär sig sin läxa och hur man ska göra det nästa gång. Man blir aldrig fulllärd i något här i livet… varken inom det psykiska eller mediala eller vad som helst.

Elisabeth-J
0

*Ler* Se livet som ett hus och se allt som finns runt huset, se naturens krafter om kommer fram till ditt hus ;) Bygg ditt hus utifrån din grund och förändra när det behövs, reparera det med omsorg och glädje, se även det som rasar med glädje och tacksamhet, även en stabil grund kan få sina sprickor :)

Elisabeth 

kybele
0

Ja,som jag skrev.. reparera kan man alltid göra på hus.. grunden är redan lagd.. och kan inte ändras.. men tillägga saker på de kan man.. och ju mer man har runt sig ju finare blir huset och mer glädje runt de finns de… men man ska även skydda sitt hus väl,kunna förutse sprickor o skador som kan komma.. o i förtid förhindra de..

s-tjej
0

och ju stabilare man är när man dessto stabilare blir huset, ju mer erfarenhet desto starkare väggar… ju säkrare men är, desto större fönster

Elisabeth-J
0

#21 Ja man ska vårda allt med ömhet ;) Men allt kan hända på vägen trots att man är förutseende, som sjukdomar, sorger, katastrofer av olika slag, styrkan kan sänkas i grunden men det bästa är då att reparera skadorna på rätt sätt istället för att fly undan och dölja sprickorna eller bedöva sorg, ångest osv med kemiska medel, för det gör bara skadan större i slutändan och reparationen tar mycket längre tid. Jag har en vän som bedövade sin ångest som vi kan kalla mögel på huset med kemiska medel, det sänkte henne långt värre än vad någon hade kunnat föreställa sig och återgången till ett normalt liv tog många många år, idag har den vännen en stabil grund, jobbar som medium och hjälper andra vidare genom sin livserfarenhet. Tacksamheten är idag enorm över den livsprövningen.

Elisabeth 

kybele
0

hmm vart kom ångest in i de hela o medel? jag pratar om värme inre styrka och vänner….

kybele
0

men dock glad för din väns skull :)

s-tjej
0

Eller så tar man dit anticimexSkrattande så är alla såna problem lösta

Elisabeth-J
0

#24 Ett hus, vårt inre innehåller inte bara dom positiva bitarna, då skulle det inte bli sprickor osv. Vi får gå igenom saker som sorg, ångest, tragedier osv. Allt är inte alltid stabilt genom hela livet.

Elisabeth 

s-tjej
0

#27: Men det som inte dödar en gör en starkare vilket blir ett starkare hus

Elisabeth-J
0

#26 Hahaha ja det funkar ju mot skadeinsekter och gnagande möss men skadorna bör man reparera själv :)

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

#28 Ja, så är det men som jag skrev tidigare så får även ett väldigt stabilt hus sina sprickor genom tiden beroende på vad som sker, det kan bli ett rejält skalv en hård storm eller en orkan som huset inte kan stå emot alla gånger så stabilt som man vill eller tror.

Elisabeth 

kybele
0

jo men grunden ligger ändå kvar den blåser inte bort,och man kan bygga hus naturvänligt.. utan medel och annat farligt.. Livet är till för att levas och förstå sig på,sen spelar de ingen roll vem som står vid sidan av än och hjälper än bygga för i slutet av bygget så tas de över av någon annan som formar om huset till något nytt.

Elisabeth-J
0

#31 Man kan få hjälp med att bygga och reparera det man inte klarar själv, någon kan lära hur man kan göra så slipper man lappa över skadan med silvertejp innan man har lärt sig hur man ska göra. Grannar och vänner kan hjälpa varandra med sina kunskaper. Att vara stolt och tro att man fixar allt själv och inte vilja ta emot den hjälpande hand som sträcks ut är upp till var och en, men bättre att ta handen än att lappa på ytan så slipper man ta konsekventerna sen när skadan har blivit ännu större ;)

Elisabeth 

kybele
0

Jag tror du missuppfattade de sista jag skrev och allt de jag har skrivit.. Jag menar att man har hjälp från ovan,från vänner,från de folk man har runt sig irl föräldrar,morföräldrar,farföräldrar osv.. och och vad jag vet,så bygger man inte hus med tejp eller lagar läckor med de… man använder sig av de sunda förnuftet och magkänslan av vad som är rätt o fel och ser 3steg framåt inann man reparerar.. man för vara förutseende över bygget och hur man gör.

Elisabeth-J
0

#33 Nej jag har inte missuppfattat dig för jag ser att vi har all hjälp av våra nära och kära bl.a. men jag menar att även om man har ett sunt förnuft eller är föutseende så kan man inte förutse allt som kommer att ske. Om en orkan kommer och sliter bort en vägg på ditt hus så var det något som hände som du inte kunde förutse genom att vara 3 steg framåt eller med magkänslan. I livet ka vi likna det med att en familjemedlem förolyckas oväntat t.e.x det blir en tragedi som rämmar marken även om man tycker att man är 3 steg framåt. Så det händer saker som behöver tid att läkas och repareras.

Elisabeth 

kybele
0

jo men bygger man hus räknar man med de mästa kan hända,och som jag skrivit tidigare.. så har alla hus på byggen,lagningar,jag tänker iaf om jag skulle bygga hus skulle jag ha de i åtanke med stormar,vattenflöden,eld,jordbävningar… och visst saker sker som man inte förutsett,MEN då handlar de om att ta vara på de större som finns runt om än och de vänner man har ec för att återigen bygga om på nytt.. som ja skrivit tidigare.. o grunden finns alltid kvar trotts allt.. den kan inget flytta på.. eller smula sönder hur gärna folk kanske vill göra de

Elisabeth-J
0

#35 Man har alltid en grund att stå på men jag menar med det här hur man tar hand om skador som kommer att uppstå under livet. Att ta emot hjälp när man behöver det och när en hand sträcks ut istället för att tro att man ska fixa allt själv. Tyvärr så vet jag att många gör så och till slut blir skadan bara värre istället, det är det jag menar med att man lappar ihop det på ytan som med ett plåster t.e.x men man går inte in i djupet på såret och jobbar för att läka det. Då krävs det många gånger hjälp för att ta bort plåsterlappen som man har döljt skadan med. Grunden kan skakas om och rubbas men det kan också vara nödvändigt många gånger.

Elisabeth 

kybele
0

Grunden står där den står… man kan bygga hus i berg som visst kan rasa in men berget finns iaf kvar. Man kan dölja många fel med mycket.. men de man har byggt huset med visas upp då stormen kommer.. och så även de inom huset som fanns. Man kan bara förlita sig på de som man gör själv i gemensakp med de man har.. och har inte någonstanns skrivit om  att man inte ska ta en hjälpande hand,så förstår inte varför du säger samma sak hela tiden om de :) men vilken handen är är olika för alla och jag har mina högre kundskaps män/kvinnor som jag kan rådfråga… om husbyggen och takhöjningar.

Elisabeth-J
0

Jag har fått med mig mycket från äldre generationer och från olika kulturer, indianerna har lärt mig en hel del, jag tog emot hjälp och kunskap från dom som gått på livets stig ett tag. Jag har själv stått envis och trott att jag skulle fia en del själv men med min okunskap jag hade då kunde jag det inte så till slut fick jag ta handen som fanns där som lärde mig hur jag kunde laga skadan på ett bra sätt så att det inte gjorde ont mer och för att det skulle läka ordentligt. Dessa människor finns och fanns i livet och jag har mina guider och om på andra sidan som lär men utan personerna som funnits och lärt mig vid min sida och som inte alltid har satt ett verktyg direkt i handen och förklarat hur jag ska göra alla gånger, utan mer stått med armarna i kors för att se om jag gjorde det rätt ändå, dom är för mig mina ledsagare i livet som jag är så enormt tacksam för. Även ett litet litet ord ger hjälp oavsett om ordet är positivt eller negativt att höra just i den stunden så betyder det massor framåt :)

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Nu ska jag strax göra inspirerad målning, kanske det visar något speciellt hus ;) Ja man vet aldrig vad det kan bli men härligt är det att se resultatet sen :)

Tack för en trevlig diskussion :)

Elisabeth 

kybele
0

Jag trodde vi prata husbyggen,och som jag skrev inann att JAG har mina högre kundskaps män o kvinnor som hjälper mig o jag kan rådfråga.. säger inte dom bygger huset åt mig. Och som jag skrev ännu längre upp är att fel gör alla och man lär sig av dom,om  nu man anser man har de man behöver för sitt bygge så ska man vara nöjd med de och inte försöka få andra bygga om sina hus bara för de inte passar in i området :) Jag är nöjd  med mitt hus och trivs med naturen kring de… visst natten kommer och dagen med och hela tiden reparerar jag och bygger till nytt. Har alltid den som står och vakar över mig så inget kan ske med mig under byggets gång.. trillar jag från stegen dämpas fallet av en famn lika stor som björnens.. där jag kan landa tryggt och andas för att sedan bygga vidare.

Elisabeth-J
0

#40 Nej var och en ska bygga sitt hus som passar en själv bäst, ingen ska göra det åt deg och ingen ska säga hur just ditt hus ska se ut, det ska du själv fixa men ibland behöver man hjälp med vissa bitar som man inte klarar av själv i sitt byggande eller reparationer :) Se dig själv som ett hus som behöver vårdas på djupet och kommer att behöva reparera skador som kommer genom livets alla prövningar :)

Ha nu en fortsatt underbar dag!

Elisabeth 

kybele
0

de var ju de jag skrev på sidan om och om igen :)

Ha en bra dag du med och kväll.. hur blev tavlan? :)

s-tjej
0

Vet inte om jag är helkoko men hur kom hus in i det hela?

Morsan1
0

#43 Jag tycker det var en liten rolig liknelse……

s-tjej
0

#44 *fniss* Jaaa men man blir lite förvirrad efter ett tag;)

Morsan1
0

#45 Ha ha ha ja man blir ju lätt det så här på kvällskvisten när man borde knoppa!

Zedd75
0

Ja  det var mycket brat om hus. men jag tror det hella handlade om hur man bygger upp sig själv och sit inre från grunden:) Så mitt svar i den eviga fråga blir litte tänkvärt.

Det är som en att ro en robåt utan åror.

MVH Zedd

kybele
0

man kan använda händerna… :) eller benen……….. ett tag kanske man får simma utanför båten för den ska ta sig fram :)

kybele
0

eller följa vinden :)

s-tjej
0

Eller bara lägga sig ner i båten och kolla på molnen;)

[Hellas]
0

- Eller ta tag i "huset" eller båten och göra något istället för att bara flyta omkring och vänta på att allt löser sig.
Kanske börja simma *S*!

Zedd75
0

Tanken med båten var att vi skulle tänka lite ;)

Alsså byger man inte på sig själv så blir man så en robåt utna åror, flyter palnlöst omkring

MVH Zedd75

[Hellas]
0

#52 Ja och det är ju inte så glamoröst och romantiskt som det låter……speciellt inte när stormen kommer och taket över båten saknas…..

s-tjej
0

Med andra ord: man lär så länge man lever. Så länge man har en stabil grund att stå på så kommer resten med tiden, man lär sig saker under hela livet och ibland kommer bakslag men då får man se till så man är beredd eller har någon som tar emot en, och ta lärdom av bakslaget och njuta när man får en skjuts framåt Skrattande

kybele
0

s-tjejen :) go du är :) kan stämma mycket bra.. som med allt.. vilket hela denns sida handlar om :) eller ja forumsinlägget :)

s-tjej
0

Vet jag e go, för höra det hela tiden Kyss

kybele
0

då får du höra de igen ;) du är en väldigt go tjej med huvudet på skafft.. (ofta iaf ;) )

s-tjej
0

HAHA tack för den *blänger surt på*

nemen ärligt, alla måste gå SIN väg och lära sig den hårda vägen. och alla måste få ha sina åsikter och värderingar.. punkt och slut

kybele
0

:) go kram Oskyldig