Pratar Du Med Dig Själv?
Var kommer det ifrån att "Pratar du med dig själv, så lever du länge"
Eller det är bara en skröna!
Mvh Björn

jag bruka prata med mig skälv och är kärnfrisk om de nu beror på det vet jag ej,,
Jag muttrar lite då och då.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Den som pratar med sej själv får bästa svaret, sa man när jag var liten! 
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"

Visst gör jag det…och jag gör det när jag behöver hitta bra problemlösningar. Jag pratar även med "döda ting". En kul liten episod som utspelade sig för många många år sedan. Jag blev väckt av telefonen, hade jobbat natt och en kompis, som var väl medveten om det ringde och konstaterade att om en timma är jag hos dig, ha en panna kaffe klart. Ilsken blev jag så jag upp och ut i köket och började skälla på skåpsluckorna. Det var så pass så grannen under kom upp och undrade om allt stod rätt till, eller om jag behövde hjälp!!
Varför skälla på levande ting, där blir ju bara resultatet att man sårar någon, bättre att skälla på sådant som inte kan argumentera tillbaka, då får man ju alltid rätt,
även när man har käpprätt åt skogen fel. 
Ibland kommer jag på mig själv med att jag faktiskt pratar med eller för mig själv…jag får ju de svar jag vill ha då i alla fall..:)

Hahahaha vad bra om den skrönan skulle vara sann, för då kommer jag att leva länge
Mormor har också alltid pratat med sig själv och hon är snart 91 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
gör inte alla det?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag kommer på mig flera gånger att jag faktiskt pratar för mig själv,även när min gube är hemma..
..han undrar vad jag säger?..hehe..ingenting!
sen pratar jag ju ideligen med katterna oxå..så klart..
Hmmm
Jodå, jag pratar för mig själv en hel del.
Började med det för dryga tre år sen "när jag flyttade hemifrån!
Hmm pratar alltid med mig själv… Jag får ju det svaret jag vill ha då:)
Men ja jag kan även diskutera med mig själv..hmm
Jag pratar ALLTID med mig själv… Jag brukar debattera för och nackdelar med olika saker för mig själv, faktiskt.
Jag pratar också med bilen, datorn, ja allt…. så du e inte ensam om att känna dej knäpp Tinnie =0)

Jo då, här finns en till som pratar med sig själv. Brukar peppa mig själv bland annat om jag har en dag med värre värk av fibron tex, men även vid andra tillfällen. Nått annat jag också gör att jag ofta sjunger och det kan vara i affären eller var som helst, tänker liksom inte på det.
Men måste berätta en rolig episod. Många år sedan nu, bodde i hyreshus då. Hade tvättstugan nere i källaren. Och då var det så att om man skulle cetrifugera kläderna så fick man lägga över dem i en särkskild centrifug. Och det bara krånglade, hur jag la om klädern så gick den bara något var och så stannade den. Jag blev så förbaskad och trätte högt på cenrtrifugen. Det var inga snälla ramsor om jag säger så. - Och då kommer kikar en kille in till tvättstugan och frågar, vad står på- Är ni många här inne- Nej för (svordom) jag är själv. Han hade ett träningsrum nere i källaren och hört mig. Har skrattat åt det här många gånger efteråt. Men då var det inte så roligt…
Håller med #3
Jag för min del tror att de kan vara att man känner sig lite ensam.
Det är ju jobbigare att vara ensam i tvåsamhet.

Jag prater med mig själv ibland. Gobben min undrar vem jag pratar med. Då säjer jag till honom jag tänkte bara högt. 

Det är klart jag pratar med mig själv. Mna får så bra svar då. ler

Jo,jag snackar oxå mycket med mej själv.Speciellt på jobbet,då jag går runt och beställer eller planerar dagens arbete..
I mitt fall beror det inte på ensamhet. Jag pratar med mig själv när andra finns i närheten också. På jobbet, hos vänner, ja överallt…

#18 Jag tycker inte heller att det handlar om ensamhet, nu är jag mycket ensam men jag har alltid gjort det och har alltid tidigare haft massor av människor runt mig hemma. När jag bodde hemma var vi 10 pers i huset + alla kompisar som var där varje dag, hos oss var det rena ungdomsgården och det var människor i alla åldrar från 0 - uppåt, mormor var hos oss nästan jämt så allt från nyfödd till pensionär, vilken härlig tid det var :) Saknar det många gånger :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag pratar bara med mig själv när jag är ensam och då ser jag mig själv som om jag stod sidan om. Har alltid gjort, men jag vet inte varför.
Men det verkar som alla gör det, mer eller mindre, pratar med sig själv. Inte konstigt medellivslängden ökar 

Visst händer det att jag pratar för mig själv, tänker högt brukar jag säga till familjen. Jag tror att det är ganska vanligt och inte alls sjukligt.
jag pratar alltid med mig själv, min dotter brukar skrika, VA; Och blomorna växer av bara den.

har förr pratat med mig själv.. men nu har jag inte tiden för de.. har familjen och vännerna.. så när ja väl är själv så njuter jag av tystnaden.

oja..visst snackas det här med..ibland funderar man om det står rätt till..hibhi..snackar med fotografier..blommor..tven…ja med allt..
Konstant. Ha ha..
Fast hunden har ovanan att avbryta. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jodå…*suck*…både pratar och sjunger för mig själv…visslar också…
Härligt att höra så många som pratar med sig själva, då är man inte ensam eller hörde till de få som gjorde det, ser att det verkar vara väldigt vanligt….
….
Fast måste säga att min mormor var tydligen en som snacka jämt för sig själv, vad jag har hört av mamma…..minns när jag som 23 åring var till Finland och hon levde än, så satt hon i köket och bara bubbla rakt ut för sig själv, fast lite senil var hon nog då oxå…..så då vet man hur det blir för en annan då…

Jag pratar ofta med mig själv men jag upplever inte som många här inne att jag får svaren jag själv vill.
Det är ofta jag får svar på frågor som jag inte väntat mig.
Ibland raka motsatsen mot vad jag själv tänkt från början.
Ofta får jag en väldigt bra problemlösning när jag pratar med mig själv.
Så jag tror ju att väldigt ofta när vi talar med oss själv så får vi svaret från vår guide.
Guiden är ju alltid med oss och är en del av oss själva och våra samtal med guiden sker dagligen och ngt vi knappt själva lägger märke till för det är en så naturlig sak och ngt som vi alltid gjort.
Så när många säjer att dom inte har kontakt med sin guide elelr att dom alldrig träffat sin Guide så hålle rjag inte riktigt med om detta för att prata med sig själv är ofta en kontakt med sin Guide.
Guiden vill ju alltid vårat eget bästa och vill ju se till att vi inte råkar illa ut och på det viset mård u ju bättre och lever längre.
Är lite av min teori av detta talesätt.
Lasse
#26, Jag pratar alltid för mig själv och sjunger och visslar!!
Ni skulle höra mig på jobbet då jag står inför problem som måste lösas *S*
#28 Jätteskönt att höra Lasse! Då är man ju inte ensam ändå! :)
#26 Och jag sjunger - hellre än bra.. Just nu är det den här:
"If you're down and worried, and you need some loving care. And nothing, nothing is going right. Close your eyes and think of me, and soon I will be there, to brighten up even the darkest night.
You just call out my name, and you know where ever I am, I come running - to see you again.. (and so on..)
Är såå fin!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#30 Ja, den är fin…"Winter, spring, summer or fall…" Jag gillar också gamla vemodiga godingar. Tyvärr är jag dålig på att komma ihåg texter, så det blir ofta "raj raj…na na na…"
Jag pratar ofta för mig själv.
Se 28# som beskrev det mycket bra!
Japp jag pratar med mkt med mig själv…
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/
Jag pratar också för mig själv, speciellt på jobbet och det är jag inte ensam om vi gör det nästan allihopa där så ibland är det himla hallåande för man tror nån har sagt nåt men den personen rådgjorde bara lite med sig själv just då :)

Det händer, men gjorde det kanske mer förr.
#30 Ja, den är fin..men vem är artisten, kommer inte på? Får ta o lyssna på den sen.

Man får bäst svar om inte annat när man pratar med sig själv..*s* Går jag i affären o funderar på o köpa en sak..så kan jag stå där o dividera högt för mig själv..ska jag köpa den eller inte? oftast kommer jag fram till att jag inte köper den..
Jag pratar ALLTID med mig själv, värsta diskutionerna om hur eller om osv…fast oftast i huvudet dårå..
Jag trodde att ALLA gjorde det, men mitt ex säger att det gör/gjorde han aldrig …eeeh… Även andra har sagt samma sak.
Sen snackar jag ju även hörgt med mig själv…senast i dag, men då hörde ingen mig..men i går, satt jag som vanligt och kommenterade TV:n , denna gången fotboll ( barnen hade lagt sig) - mamma lägg av att kommentera allting!!!! *S*….
Jag babblar ofta högt för mej själv, min gubbe och barn undrar ofta vem jag pratar med, jag skyller på att jag "tänker högt" eller pratar med katterna
jag pratar också med döda ting såsom bilen eller datorn, huset osv eller predikar för mej själv orättvisor och annat smått och gott
min guide har säkert huvudvärk om denne/denna tvingas höra på allt!
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Jag pratar ofta med mej själv….Tänker liksom inte på det.
Härom kvällen sa min son: Nu får du sluta prata med dej själv morsan!
hahahahah….Han tyckte truten på mej gick på högvarv…som vanligt….fniss… 
Jag måste berätta om en gammal tant, som gick i affären och handlade…jag gick ganska så nära henne när jag hörde hur hon resonerade med sig själv om vad hon skulle ta och inte ta..och disskuterade priserna…sa emellan åt…näää den här var dyr, den tar vi inte…och så gick hon vidare…det var så gulligt tyckte jag….höll mig en bit ifrån så att jag inte störde henne….
#40 jaaa visst är det härligt att lyssna i smyg …:)

har aldrig hört att man säger så
men jag pratar med allt speciellt radion
herregud vad jag kan göra mig osams med nån radiogubbe ibland haha tur ingen hör mig 
Jag pratar ofta för mig själv, det är som om jag kommer ihåg saker och ting bättre. Uttrycket har jag aldig hört förut.
Man får väl hoppas att det stämmer.
jag pratar ofta för mig själv:
ETT INTRESSANT SAMTAL MED EN INTRESSANT PERSON!! Hehe ;D 
Många Goa Kramar
Annisangel
Jarrå det gör jag fast det är mindre nu än tidigare