Elaka/onda andar
Det frågas många gånger om det här och man säger att det finns inga onda andar men det finns andar som inte har gått vidare som var elaka i livet som fortsätter med sin elaka energi.
Det finns människor som vi kallar elaka och onda, Hitler t.e.x var ju en ond person.
Vad är skillnaden egentligen? Ond och elak, visst kan man väl i så fall säga onda eller elaka personer likväl som onda och elaka andar?
Tyvärr märker jag att man många gånger vill försköna orden för att få det att låta snällare på något vis, men jag vet inte för det jag skriver nu är mina tankar som stackars Ewa får lyssna på när jag ventilerar mina tankar idag, men vi har trevlig diskussion om det här :)
Vad tror och tycker ni?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

jag fick en fråga på en anställningsintervju som lät
Tror du att alla människor är goda?
Jag svarade: - Jag tror att det föds både onda å goda människor - för att upprätthålla en slags balans mellan ljuset å mörkret…
Den som ställde frågan - tyckte de var ett ovanligt svar… Jag fick jobbet i alla fall =)
Finns onda andar.. som du skrev, elaka är bara ett "snällare" ord..
#1 GRATTIS *jublar*

Även dom männsikor som är eller har varit elaka/onda har ju också ett gott och varmt hjärta där inombords, så jag vill bara säga att även om en del är onda/elaka så finns det ett varmt och gott hjärta där också och det är alltid det goda vi vill plocka fram, det onda vill vi inte se varken hos andra eller oss själva :)
Kan det vara därför många inte vill nämna det ordet? Hmmm många tankar kommer nu ;)
Elisabeth
tror onda och elaka människor/andar är supersnälla innerts inne, men dom är förvirrade och rädda för något så dom sätter upp en fasad…

#4 Ja den fasaden sätts no upp för att ingen annan ska se den ibland, det skapar mer rädslor ;)
Elisabeth
men det är ju lättare att såra än o själv bli sårad..

#6 Båda delarna kan vara lika lätt, det beror på hur mycket man själv tillåter och hur mycket man har jobbat med sig själv.
Elisabeth
men det är ju lättare att hmm övervinna (?) onda människor än onda andar..

#8 Nej det är inte alltid lättare :) En ande kan man kommunicera med på ett bättre sätt många gånger än med levande människor.
Elisabeth
Bra frågor du ställer…. Onda och elaka andar är för mig detsamma.. Jag känner så att om dom som har varit onda och elaka i sitt liv inte har kommet vidare stannar kvar Tills det finns någon som kan hjälpa dom vidare. Men dom kanske inte ser sig som ond eller elak person! Jag har svårt att tänka mig att en människa födds ond eller elak utan det är mer uppväxten som styr dom.
Jag tror alltid gott om alla.. För det finns alltid något gott med en människa. Lite svårt att förklara eftersom det är lite blandade känslor i detta. En ond och elak person kan vara i annas ögon mycket trevlig och snäll person.

Det är ju såhär, att säga ond människa eller ond ande, det låter ju inget vidare och det skapar rädslor. Men att säga elak människa eller elak ande låter ju lite snällare och skrämmer inte på samma sätt :)
Samma sak som med andra ord där man hellre väljer finare framför andra lite hårdare som attans eller j-ar, ja ni ser, jag vill inte ens skriva ordet :)
Elisabeth

#10 Ja precis, ingen föds ju så, det är något som skapas genom livet :( Tänk om alla skulle få ha en fin barndom, det är min högsta önskan, att barn ska få slippa lida i världen.
Elisabeth
Ja det låter snällare att säga elak människa/ande än att säga ond.
*12 Ja då hade vår värld sätt ut på ett annat sätt än den gör idag. Både djur och människor hade haft det mycket bättre..
Ja för ond låter så… verkligen hemsk människa, men elaka är vi nog alla för o va ärlig…
Det är ett viktigt ämne tycker jag….jätteviktigt och precis som du säger Elisabeth så "förskönar" vi lätt det här med ondska och elakhet. Vad är i så fall "onda andar" det är kanske en identitetsfråga, religons och livsåskådningsfråga också för den delen. Onda andar finns omtalade överallt över hela vår jord i alla kulturer och religionsformer.
Onda andar, någon(t) som lever på nedbrytande energier, som blir starkare av orenhet, perversiteter, enkelspårighet och primitiv dumhet..de är egentligen orena andar bärande på slaggprodukter av sitt leverne på t.ex Jorden och sökt sigtill/skapat en tillvaro de känner till i den andra världen. De kan vara väldigt "vänliga och inställsamma, artiga och belevade ofta med en enorm karisma och nästan magnetisk utstrålning" Dessa Orena Andar söker sig gärna till likasinnade på jorden och kan därmed leva sitt liv genom dessa människor. Så det bästa sättet av undvika Orena Andar, Onda Andar, Demoner, Djävlar är helt enkelt att leva sitt liv i motsats till vad de har levat, för gör man det har de inget intresse av att söka din kontakt, de är nämlige ute efter att bli matade för att kunna fortsätta sitt depraverade liv i Andens sfär.
Elaka Andar är precis som skrivits tidigare här, människor som är vilsna, rädda, osäkra, förvirrade osv. efter döden och kan bli mycket hjälpta av oss genom vårt mediumarbete och därmed visa dem vad Ljusets Dörr finns så de kan göra sig fria från Jordens bojor. Elaka Andar kan ställa till förtret och kanske skada oss rent mentalt med att inte låta oss vara ifred (ifall vi är känsliga att ta in deras närvaro förståss) men de kan alltid ledas vidare och det går att resoner med dem om att de är döda osv. till skillnad från Orena Andar som själva måste upptäcka att det behöver inte vara fast i sitt tillstånd för evigt.
Det finns lika mycket Ljus som Mörker i Existensens Boningar och balansens mellan dem är ett evigt pågånde pendlande fram å tillbaka och endast människans inre kvaliteter bestämmer hur pendeln skall slå. Ljus och Mörker är samma Kraft men olika sidor av denna Kraft.
Ljus på er…vackra människor
Oona
men om man har en elak/ond ande i sin närhet, hur blir man av med f*nskapet?

#17 Då behöver man ta hjälp av ett medium som kan hjälpa anden att komma vidare.
Elisabeth
Men om man ska prata om onda/elaka levande människor, vart drar man då gränsen?
om vi tex ska ta englas mördare, som beskrivs av sina vänner som snäll och hjälpsam mm, men som ändå har mördat och våldtagit.
det han har gjort är vad jag anser avskyvärda gärningar.
Men är han (eller andra som gjort samma sak) onda eller goda?

#19 Han har ju ett gott och varmt hjärta precis som alla andra men det finns något inom honom som gör att han gör en sån ond handling.
Elisabeth
jo, det är det jag menar, även hitler måste väl nån gång ha varit snäll?
men när man pratar om onda/goda människor så verkar det vara antingen eller. jag har väldigt svårt att tro att någon är ond rätt igenom, men de kanske finns?
Sådana som Englas mördare o hitler o liknande är riktigt psykiskt sjuka. och deras självförtroende är på minus nivå och gör saker för att få bättre självförtroende men det är inte ondska utan psykiska sjukdomar

#21 Nej jag tror inte heller att det finns antingen eller, jag tror att det finns både och :) Hitler var nog inte ond/elak mot sin familj och sina vänner, då var han nog en varm person :)
Elisabeth
Ska inte prata skit om någon, men ja självförtroendet har nog mycket att göra med hur man agerar mot andra… Men det är ingen ursäkt

Hej måste säga en mycket intresent tråd.
I mitt tycke fins det onad andar. Onskan fins även i andevärden. För vi måste ha den blansen. För vet vi inte vad onska är hur ska vi då vet vad godhet är och vet vi nte vad kärlek är hur ska vi då vet vad hat är.
Närm man nämner onad andrar så fins det ett sltäle i sverige där det ska fins en ond ande och dom påstår att folk har blivt blinda. ska försöka hitta den historien har den i en bok någon stans.
Så i mitt tycke är gud och fan giffta med varnadra för det måste dom var för och få en blans. tyvär
MVH Zedd

Intressant. Då har ju inte Bibeln helt fel då när den pratar om himmel och helvete
. #16 skriver ju att det finns lika mycket ljus som mörker så rent symboliskt finns det en himmel och ett helvete.
De som kallas onda må ju leva i ett slags helvete då krafter inom dem driver dem att begå vissa handlingar. Det innebär ju inte att de är onda utan av en eller annan anledning är mörker starkare än ljus. Rent symboliskt.
Hitler var en människa som, redan som liten, drevs in i ett virrvarr av vilsenhet. Han hade ingen kul uppväxt och allt han ville göra, t ex bli konstnär, blev aldrig verklighet. Han dög inte till det helt enkelt. Kanske genom att han inte fick någon uppmuntran av någon. Hitler levde i ett vansinne. Han drogade och sov nästan aldrig. Hjärnan gick på högtryck och han blev vansinnigare och vansinnigare. Så vem vet, om han nu hade lyckats som konstnär och haft en något trevligare pappa så kanske han inte alls blivit som han blev. Hans hantlangare, som utförde dårskapen, vet jag mindre om. Fast rent naturligt så dras ju de som lever med "mörker" till den som styr med detsamma.
Lite intressant är det ju att det trots allt finns onda andar. För ofta sägs det ju här på ÖN att sådana inte finns.
Det finns ju schizofrena som utför de mest konstiga handlingar då de hör röster som säger åt dem att göra det. Denna person i sig är ju inte ond för han/hon skulle aldrig någonsin kunna utföra en hemsk handling.
Hm, intressant är det.

Jag har alldrig någonsin stött på en ond ande har bara mötts av kärlek och omtanke med dom andar som gått till ljuset.
Men däremot så har jag många gånger stött på andar som var väldigt elaka och onda när dom levde.
Naturligtvis så visar dom detta när vi länkar in dom för skulle vi beskriva dom på det sätt dom är på i ljuset så skulle ju inte sittern känna igen dom.
Så dom talar om och visar sin elak sida när jag beskriver dom men samtidigt har jag en kärlöeksfull känsla med dom.
Dessa andar som har levt som väldigt onda under sitt liv är väldigt ångerfulla och ber oftast om ursäkt när dom kommer fram för dom vill ha förlåtelse.
Så det verkar ju att när dom gått över till ljuset så får dom insikt i hur dom varit och får ny lärdom så därför dom är så ångerfulla när dom gått till ljuset.
Har alldrig stött på ngn som varit elak i livet som inte varit ångerfull för detta när man länkat in dom.
Sedan har jag stött på vilsna själar och där har jag även stött på dom som är riktigt våldsamma och det har hänt att dom har både gjort mig illa och försökt göra mig illa.
Dom kan svära dom kan skrika köns ord och vara riktigt otrevliga mot en.
Men jag ser dom inte som onda för dom är så fruktansvärt frustrerade bär på en hemsk ångest och är fruktansvärt rädda.
Dom mår så fruktansvärt dåligt dom är både rädda för att bli hjälpta samtidigt som dom vill bli hjälpta.
Är vi levande rädda eller blir chockade så kan vi också bli våldsamma och bära oss dumt åt men ser inte det som personen är ond utan i panik samma sak är det med en vilsen själ.
När man fått jobba med denna vilsna själ skickat massor av kärlek och healing och skapat ett förtroende vilket kan ta flera timmar.
Så får man oftast dom över till ljuset och då kommer dom oftast tillbaka och tackar efter dom kommit över till ljuset och är då väldigt kärleks fulla så nej jag kan inte se dom som onda utan som panikslagna och rädda som behöver hjälp.
Sedan en annan fråga har någon stött på en en ond och nyfödd bebis ?
Tror alldrig det har fötts en ond Bebis utan att det är uppväxten och levnads situationen som gör en person ond.
Lasse

Jag tycker det är svårt att säga att någon är ond, det är ett så starkt ord. Det känns lättare att säga att någon har en mörk själ. Men om man föds ond/mörk, det är frågan, tycker jag.
T.ex Hitler hade ju en barndom som var fylld av förödmjukelse och stryk från fadern. Han fick även lära sig att inte gråta och visa känslor när han blev agad. Han levde under sin diktatoriska fader och blev själv diktator."Själamord" brukar man beskriva hans barndoms uppfostran som.
Och visst måste väl hans själ ha varit "död" eller "stum" när han kunde utföra (ge order om) massmord och andra vidriga handlingar som utfördes under hans herravälde.
Men var han ond? Jag tror på "själamordet" han genomgick som barn. Med en annan barndom hade detta aldrig hänt.
Men sen oxå, blir man rädd så reagerar man ofta aggressivt… och blir elak
Hm…en novis som jag här nurååå…. Tidigare har jag haft kontakt med mindre trevliga energier….MEN, dessa blev vänliga efter ett tag…*S* Nej, jag är inte tokig…..:-/

Men finns det inga energier som inte varit människor?

#31 Bra fråga! Jag tror att mycket negativa känslor på en plats, skräck, brutala mord osv…kan skapa energier som ställer till det för folk. Men det är bara vad jag tror, jag vet inte. Blir intressant att höra om någon vet mer…
men är inte det "minnen"

#33 Njae, inte riktigt som platsminnen. Det här är bara något jag sett eller hört någonstans och jag har inte varit med om det själv.
negativa känslor på en plats, skräck, brutala mord osv
låter ju som platsminnen
#31 jodå det finns det, massor av olika väsen, energier, elementaret ´mm som aldrig har varit i människohamn och alla dessa lyder under olika lagar, dessa lagar har inget med människans tolkning av gott/ont att göra.
Ville också säga en sak om människor som Hitler…om man betänker att var och enligt mångas tro går hit ner för att fullfölja något viktigt, visa på kunskaper, ta lärdommar osv…så kan det faktiskt vara så att "Hitler" egentligen var en högt kommen själ som frivilligt gick hit ner för att bli hatad av en ett helt folk, som tillät sig att utvecklas till en dödsmaskin och diktator för att visa resten av världen att så här gör man inte, det här är fel….tänk att frivilligt välja ett sådan liv, det tyder på en mycket ödmjuk själ….Det är när vi ställer oss över jordens småaktiga tolkning på gott och ont som sann KÄRLEK blir synlig.
Ha en go fredagkväll.
#36: Ja tyvärr tror jag hitler blev skickad till jorden för att lära oss en läxa och se hur lätt det är att påverka andra och se hur lätt det är att få andra att döda för att rädda sitt eget skinn…

Jag skulle gärna vilja stöta på dessa väsen och dessa energier för jag kan inte tro på det fören jag själv upplever det.
För jag är en riktig skeptiker och jag tror inte på vad som helst därför måste jag ha en egen upplevelse för att tro att det är sant.
Jag hade en beundrare ett tag som blev lite jobbig och hon ville så gärna jag skulle följa med henne på en rymdresa med hennes vänner utomjordingarna.
Men dom där utomjordingarna dök alldrig upp.
Min Mormor och morfar pratade alltid om vettarrna och dom små tomtarna på gården.
Vi har fortfarande kvar gården men jag har fortfarande inte se dessa vettar eller tomtar.
Varför kan jag se Andevärlden meninte dessa andra varelser som alla andra kan se.
Jag skulle bli själa glad om jag fick se dessa andra varelser men jag får alldrig se dom.
Den dagen dom visar sig för mig och kan förmedla alla dessa kloka ord som jag får andevärlden då komme rjag även tro på dom.
Men så länge dom inte vill visa sig för mig så kan jag inte tro på det.
Lasse
Nja utomjordingar o tomtar o vettar är väl inget jag tror på heller…

#38 Vilken osis att du blev blåst på resan
men de kanske inte ville ha med dig eftersom de vill fortsätta operera i hemlighet
#36 Usch, det vill jag inte tro på..Inte för att jag vet, men jag hopppas att du har fel…
Josses, man kan väl liksom kommit så långt så man slipper dessa illgärningar…Jag fan skulle hellre låta bli att återfödas eller hoppa upp ett snäpp i utvecklingsstegen…

Har hört flera säga att helvetet är på jorden, kan det kanske vara så för här finns ju väldigt mycket lidande och elände
Himmel helvete och ont och gott kom med Kristen - dommen!
Det är utifrån våra egna värderingar vi tolkar ont eller Gott!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#42 jag tror ju inte på Biblen och deras Helvete.
Helvetet skapades av prästerna som ville hålla församlingarna i schack.
Det är ju inte Gud som skrivit Biblen utan Biblen har skrivits om så många gånger av präster och kyrkan.
Silket liv det blev när Martin Lhutter översatte biblen inte ngt som katolikerna gillade för allt stämde ju inte med deras tro som Martin Lhutter skrev.
Nu när Bibel 2000 skrevs så går du in och jämför så finns det ett flertal texter som har fått en helt annan innebörd en det hade i den gamla biblen.
Så intresant vad stod det i orginalet en gång i tiden. Jag tror ju inte på att det finns ett helvete och finns det ngt så är jag den som håller med om att helvete skulle vara där vi befinner oss i dag.
För så mycket elände ondska osv upplever man inte från andevärlden utan där möts man bara av kärleksfullhet.
Lasse

#44 nej jag är heller inte bibeltroende eftersom den är ett enda stort hopkok av alla möjliga trosläror, är inte religiös alls egentligen, tror inte på evolutionsteorin till fullo heller för den delen däremot tror jag på att det finns nånting vet inte vad men nån plan som ligger utanför vår fattningsförmåga och håller med dig om att religion är och har varit enbart ett maktmedel för att styra människorna
Jag tror att man föds med en gen som lätt påverkas till ondska…för man har enligt forskning kommit fram till att många av dessa mördare som har njutit av att tortera och plåga, har i tidig barndom redan plågat djur, och ofta haft lite förkärlek till pyromani….
Sen finns det den gruppen som har blivit påverkade av sin uppväxt….dom har levt ett totalt känslokallt liv, och under mycket sjuka vaneföreställda föräldrar….dom vet inget annat än våld och kyla…ingen kärlek alls….därav denna saknad av att kunna ta till sig empati och kärlek…alltså blir dom oxå elaka och onda….trots att dom föddes med öppna sinnen inget elakt…
sen sägs det ju att människan födds som den mest egoistiska varelsen….du skriker tills du får det du vill…och det är en överlevnadsinstink….sen ändrar du karaktär under din uppväxt…

#46 intresant detta med att en gen skulle kunna göra vissa mäniskor onda.
Jag har ju även sysslat en hel del med Mental träning och då kommer man ju in på Hypnos också eftersom vi jobbar på liknande sätt.
Många tror ju att man kan få en mäniska att göra vad som helst genom hypnos men det går faktiskt inte.
Man forskade i detta med att be helt vanliga mäniskor i hypnos att begå onda handlingar bland annat att skjuta en person med en pistol naturligt vis var pistolen oladdad.
Sedan hade dom en grupp med dömda våldsbrottslingar där dom genom hypnos försökte med samma sak.
Underöskningen visade att det gick inte att få dessa avnlöiga personer det var ett fåtal personer som tryckte av vapnet.
Men i gruppen med våldsbrottslingar så fick man raka motsatsen.
Vilket kunde vara så som du säger att ngn av våra gener styr om vi blir onda eller inte.
Men sedan så har jag läst om enäggs tvillingar som skilts åt och som växt upp i helt skilda miljöer där den ena har blivit hur skötsam som helst och den andra har blivit en grov våldsbrotsling.
SÅ där tyder det mer på att det har med uppväxt och miljö att göra en att det har med gener.
Så kan vara en blandning av båda tingen ju.
Lasse

#46. Jag såg en dokumentär angående just detta med mördare (ofta mass- och seriemördare) som "gillar" att plåga sina offer har fötts, inte med en defekt gen, men med en skadad framlob i hjärnan. Det kan också vara så att loben skadats av annan orsak, även att demens kan sätta sig i just framloben. Vårt känsloliv sitter i framloben och blir det då en viss typ av skada där så kan man förlora förmågan att överhuvudtaget känna. Man kan bli fruktansvärt våldsam bl a.
Många av den här typen av mördare är så skadade att de inte ens förstår att offret lider, eller är skrämd. D v s de har inte själva upplevt denna känsla och kan inte förstå den.
Studier har gjort på ett antal av just den här typen av mördare och det har visat sig att denna defekt på framloben är rätt vanlig bland dem.
Vid framlobsdemens t ex, kan en man/kvinna som alltid varit "normal" helt vända och bli oregelig, våldsam och ful i munnen osv. Detta har jag själv upplevt ett par gånger på jobbet då demensen satt sig i just framloben. Som jag skrev i en annan tråd så vet jag en man som alltid fick ha två vakter med sig överallt just för att skydda både honom och omgivningen. Denne man hade blivit livsfarlig helt enkelt.
Dokumentären tog upp just detta med dessa som föds med denna skada ofta börjar sitt liv med att plåga bl a djur för att sen, när de blivit äldre, börja plåga människor.
Har ni sett Most Evil på discovery channel?

#48# Jag jobbar också i vården och har sett vad framlobsskador kan göra med människor. Droger och alkohol kan ju också ge hjärnskador. Men gör det här de till onda? Förvånat mig över att riktigt elaka boende som gått över faktiskt inte kommer tbx och spökar på det boende jag jobbar på. De går till ljuset de också enligt mitt sätt att se det. Hur kan en hjärnskada eller psykisk sjukdom göra någon till en ond människa?
Men jag undrar vad det är för samhälle vi lever i som inte kan skydda sig mot sjuka våldtäktsmän och mördare. Psykiatrin är under all kritik. Den psykiska ohälsan ökar också och det gäler i alla åldrar, så något måste göras snart.
rose
När det gäller onska, kan vargen tas som en bra parameter. Den uppfattas av en del som en avbild av all ondska. Andra ger den en gudomlig bild. Den är varken det ena eller det andra. Det är vi själva som skapar helveten och gudomlighet. Troligen finns alla möjligheter till utveckling hos oss alla. Helvetet för judarna vilket beskrivs i bibeln var en soptipp i gerusalem, och den brann. Varningen var om du inte sköter dej får du brinna på soptippen. SGL
#48…panngloben, är det där som dom förr gjorde loboskopi, eller vad det nu heter…på patienter som var oregleriga när dom var intagna på sinnessjukhus som det hette förr…..utförande gjorde så att dom inte hade några som helst känslor….jag vet en person vars mamma har fått detta gjort på sig, och hon har inga känslor….vad hemskt….tur att detta är borttaget
#49 ja, jag har sett detta program, kanske för lite information om man är intresserad över varför människor gör si och så. Men hjärnan är så mer komplicerad än man får fram på denna program…fast sevärd är den ändå.
Ursäkta….framloben var det inte panngloben….virr, virr…..är nog för det ikväll…

#52. Ja, lobotomi är när man skär av nervbanorna från framloben till andra ställen i hjärnan. En riktigt läskig behandlingsmetod som de använde mycket på 30-talet. Många dog av behandlingen. Då trodde man att man kunde bota bl a ångest på det här sättet. Eftersom det skars, rätt av, så blev ju reslutaten lite olika. En del blev helt apatiska. Andra kunde inte styra vänster och höger sidorna osv.

Vilken intressant diskussion! Måste bara få inflika en liten kommentar, ni säger att Hitler var en ond/elak person. Ni missar ett par väldigt viktiga punkter i hans liv. Hitler sökte till Konstakademin i Österrike som ung, han kom inte in, vilket gjorde honom väldigt deprimerad. Kan tänka mig att känslan var att han inte dög något till. En annan viktig, kanske ännu viktigare punkt är att Hitler drabbades av syfilis, en sjukdom som sätter sig på nervsystemet för att sedan sätta sig på hjärnan. Här kommer troligen hans elak/ondhet in. Det var troligen under sin sjukdomstid som hans maktgalenhet och hans "förmåga" att skada både sina egna och många andra. Jag är övertygad att han hade fått vara frisk och dessutom kommit in på konstakademin så hade historien sett helt annorlunda ut. Med det här så villl jag inte rättfärdiga hans handlingar, att ta livet av ett antal miljoner individer kan omöjligt vara rätt. Jag tar avstånd från nazismen och dess förgreningar, men jag anser inte att jag har rätten att döma ut de individer som förlikar sig med densamma. Jag skulle kunna utveckla dessa tankar vidare, men då blir det en renodlad politisk diskussion och då tror jag att jag glider undan från ämnet alldeles för mycket. Men jag måste ändå få berätta om en upplevese jag hade när jag för många år sedan besökte Anne Franks Huis i Amsterdam. Det huset är idag ett museum. Man kände riktigt historiens vingslag, rädsla och även hur väggarna andades om hur de hade levt under sin tid som gömda människor. Har ni planer på att besöka Amsterdam så vill jag varmt rekommendera ett besök där.
Övriga tankar om ond/elakhet, tja jag tror att något styr oss till att begå vissa handlingar. Säkert kan miljö, uppväxt osv styra. Våld föder våld heter det ju. Ett barn som blir misshandlat fysiskt eller psykiskt får ärr som sätter sig både i själen och på kroppen. De ärr som inte syns är de som är mest sårbara, en liten varkula kan bildas som sedan infekteras och bli en stor varböld. Någonstans längs med vägen måste den här bölden spricka och sprida sin infektion, i det här fallet kanske genom att begå samma handlingar som han/hon själv varit utsatt för. Tyvärr så drabbar det andra och tredje person.
Jag tror också att man skapar det onda och det goda själv. Inom de flesta av oss så finns en inbyggd spärr, som gör att vi inte begår dessa illasinnade handlingar som går ut på att skada sina medmänniskor.
Det här är en del av mina tankar.