kan spöken slåss?
jag har hört många säga att spöken/andar inte kan göra oss illa fysiskt, men då jag för en tid sedan läste "Det spökar i Borlänge", en bok som tar upp de kända spökhistorierna i Borlänge kommun.
Iaf så står det bla om en man som fick en smäll så att han ramlade omkull, i ett stall blev hästarna sjuka och dog, en kvinna kände att hon blev fasthållen och även en man från en annan historia upplevde samma sak.
Hur kommer det sig att informationen går isär? :)
Vad jag hört så kan dom slåss.
Det var ju inget schysst ;)

Ja att nadar kan gör oss fysksk skada. Men om man kan kalla det att slåss vet jag inte. För det är ju lite såvrt och slå till backa. ;)
Men vist kan spöken ge oss fysksk skada.
MVH Zedd

Dom kan skada fysiskt men det är väldigt väldigt ovanligt. Då handlar det om någon som inte har gått vidare, som kanske var en elak person i livet som fortsätter att vara det tills h*n får hjälp med att gå vidare. Vill inte heller kalla det för att slåss.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
ockej, om vi säger knuffas då istället för slåss då ;)

#5 Hahaha ja det är ju bättre ;)
Elisabeth

andar/energier kan mycket väl knuffas o flyta saker osv.. men beror lite på om de är en vänskaplig puff då brukar de ofta vara en nära person till dig eller om de är mer du ska trilla o slå dig knuff om du förstår hur jag menar? då är de mer någon som inte har med dig utan mer med huset eller platsen att göra o som inte kan ta sig över till andra sidan.
alltså det jag menade var ingen vänlig klapp/putt, utan en hård smäll/knuff/slag eller vad ni vill kalla det för, så att man faktiskt ramlar omkull och slår sig.
jag kan väl tillägga att jag inte tror att man kan slåss med ett spöka á la boxningsmatch där man turas om att slå varandra, så att det inte blir några missförstånd ;)
Då låter det mer som platsbenäget…

låter mer som en energi som är/varit frustrerad inann han gick över och som inte riktigt fattat han gått bort.. o har inget med dig o göra som person… Du får be han lämna dig ifred..

#9 Jag förstår precis vad du menar :) Har hjälpt några över som har knuffat fysiskt i ett icke snällt syfte.
Elisabeth
i just dessa berättelser som jag syftade på, så verkar det ha varit gamla hyresgäster som kommit tillbaka, och inte godkänt den nye hyresgästen tex…
Typ att stallet kanske byggts om eller det fanns planer på att riva det eller det hade flyttats eller något, sånt kan gamla hyresgäster bli arga för
just det stallet ska ha brunnit, och en man brann tydligen inne. enligt sägnen ska han vara begravd där det nu är en box. enligt historian ska alla hästar som stått ovanpå hans påstådda grav ha blivit sjuka. Detta är ute i Hovgården, ganska kännt om jag förstått det rätt. Min mormor bor därute i det gamla psyksjukhuset och allt vad det har varit. och ända sedan jag var liten har jag kännt obehag där :s
Det låter väldigt troligt!
Han hann säkert inte märka att han avled och är otroligt förvirrad. har det varit något medium där?
Hovgården ska vara ett väldigt spökställe ;)
Här kan du läsa ett utdrag ifrån boken jag pratade om :) Bläddra ner till "Det osaliga Hovgården "
http://www.borlange.com/upload/Pdf%20utflykter/kalla_karar051110.pdf