Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 3566 ggr
Ayena_old
0

Englas begravning

Englas begravning ska ju direktsändas i TV.

Vad tycker ni här på sajten om detta?

NancyAlke
0

Att det kanske blivit väl stor uppståndelse… undrar om Engla verkligen ville ha det så…

ClarasMamma
0

tycker som nancyalike…och sedan får man med tänka på andra föräldrar med som har varigt med om samma sak tycker jag

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Elisabeth-J
0

Engla visste att hon skulle bli någon speciell person, att hon skulle bli någn stort vilket hon också har blivit. Tanken bakom att det ska sändas på tv är att hela Sverige har berörts strakt och engareat sig på olika vis och därför vill man att alla ska få möjligheten att delta på begravningen oavsett var man bor någonstans. Sen kan var och en välja själv om man vill se det eller inte. Ja det kan vara märkligt att man filmar begravningen och jag har tänkt mycket på det en tid. Det viktigaste tycker jag är att familjen gör det dom mår bäst av och att det görs efter vad Engla själv hade velat ha det. Hon är verkligen den speciella person som hon visste att hon skulle bli, en underbar Engel :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

ClarasMamma
0

det har du rätt i elisabeth

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

vick
0

Jag tycker faktiskt att det e lite galet.. Nu är Engla borta, jag förstår all sorg och så. Men tänk om media kunde satsa minst lika mycket tid på barn som faktiskt inte har det så bra. Många olycklga barn finns det som behöver stöd. Det är fruktansvärt det som har hänt. Men det e dax att gå vidare. Låt familjen sörga ifred!

[Hellas]
0

Jag har ingen åsikt alls egentligen men jag tänker ju lite som Elisabeth.

Morsan1
0

Jag hoppas bara att dom inte filmar familjen i "några smaksiga gråtsekvenser". Det får inte bli något "jippo" av det……. Det kan bli så oerhört fel när media är inblandat.

Personligen hade jag inte gjort det här valet men respekterar familjen önskan om att göra detta. Kommer nog inte titta heller….

Eija
0

Hmmm…..jag tror att det är aldrig någon som är nöjd, personligen skulle inte jag själv velat haft sådan uppståndelse, men om min dotter hade råkat ut för något liknande, då skulle jag nog velat att hela världen skulle se…..ja, så tror jag att jag skulle ha reagerat…..

Ayena_old
0

För min del tycker jag det känns ganska motbjudande. Förresten hur vet någon vad Engla hade velat????

Det är ju hennes familj som vill detta!

Och jag kommer INTE att titta, inte läsa om det heller. Jag tycker att flickan ska lämnas ifred nu så att hon kan gå vidare.

Tara
0

#9 Håller med dig i det du skriver, tänker heller inte titta.

Kerstina-61
0

Det är ju familjen som vill detta och de har säkert gått igenom vad som ska visas eller inte visas. Familjen borde ju vara den som kände Engla bäst eller i alla fall bättre än någon av oss här på ön, antar jag. Då borde ju också de känna om detta är något som Engla hade tyckt var i sin ordning eller inte…

Att det finns andra som råkat hemskt illa ut också, men det är väl lite upp till var och en hur man vill att media ska få ta del eller inte.

Min personliga åsikt är att det är något stort att en liten flicka som inte många visste fanns får denna uppmärksamhet, utan att vare sig vara kung eller stadsminister. Är på tiden att vi reagerar då "vanliga" människor blir drabbade på detta hemska vis.

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

siberlina
0

jag tycker det  är  bra  .och  jag förstår englas  mamma     , nu  kommer    det  inte      kyrkan    bli  smockad  med  folk  .för  nu kan folk  sitta hemma   istället   och se begravningen,jag      va  nästan  på  väg att   åka dit,,,lilla   fina engla     hon  är  värd allt    fint ,  en  liten  tjej   som skulle  cykla  hem,,,

Marina2
0

Håller med Morsan1.

Clary
0

Morsan har uttryckt min åsikt, jag kommer inte att titta på det heller.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

drutten53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker det är tragiskt det som hände…det får bara inte hända…men i världen finns det sjuka personer..jag kan inte äns titta på gubben som gjorde detta…men att sända detta i tv..är jag imot….för det första..så är det tusentals andra barn som har gott samma väg..och det kommer att bli flera i framtiden..tyvärr..hur många barn som har gått samma öde..det har då aldrig vissas i tv..och troligen kommer det nog aldrig mer vissas…medan folk tittar på begravningen..så utsätts flera barn för samma sak…men min tanke finns hos flickebarnet..men kommer inte titta…det är för många minnen för min del..har själv begravt ett barn…tror att det kommer att beröra många familjer som har gått igenom sina barns begravningar…jag tycker familjen ska tacka NEJ till tv…men sänder  blommor här iallafall.. ENGLA vila i frid

Låt mina blommor säga ett sista farväl

Elisabeth-J
0

Självklart så har det varit måga fler som har drabbats med liknande öde, men i det här fallet så blev det väldigt stort av någon anledning, det kändes som hela Sverige stannade upp, alla berördes väldigt djupt, otroligt många hjälpte till på olika sätt i sökandet. Det händer saker som är ofattbara och om det sker ett fall som detta med Engla och så många tusentals människor som engarerar sig så tror jag att vi har kommit långt, vi blir många som ställer upp när något händer en medmänniska. Det finns nog en djupare mening med det här, att vi, väldigt väldigt många bryr sig på ett djupt sätt av kärlek och empati, även om man inte kan gå på platsen och leta så ger vi av detvi kan, skickar tankar och tänder ljus t.e.x. Jag ser att fallet med Engla blev en rejäl energihöjning!

Sen kan programmet kännas positivt för vissa men jobbigt för andra, man kan ju välja själv om man vill se det eller inte. Själv vet jag inte om jag vill eller orkar se programmet.

Elisabeth 

mariaef
0

Om Englas familj har fattat detta beslut har jag ingen annan åsikt än dem.

Jag tror fallet Engla representerar allt det hemska som händer hela tiden runt omkring oss, i Sverige och världen. Åtminstone känner jag så. Jag sörjer alla såna här hemska händelser, lika mycket. Det tror jag fler gör.

kybele
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håller med nr #7 där.. de får inte bli "jippo" på nnågot vis.. men vackert att folk vill dela sorgen med familjen och ge familjen stöd.. tråkigt att de sker så här med barn.. för dom är de oskyldigaste vi har i världen.. men tror Engla ser allt där uppe från sitt moln och förstår hon är något speciellt och att hennes död hur dumt de än låter blir något positivt så småning om för andra..

stor kram till alla föräldrar där ute.. krama era barn extra och säg till dom hur speciella dom verkligen är.

tommytoe
0

Vet inte vad jag ska tycka. Kanske tittar något om jag har tid. När ska det gå på TV?

Elisabeth-J
0

#17 Att det finns en stor betydelse är jag övertygad om och jag håller med om att det representerar alla som har berörts av liknande öden och dom som kommer att drabbas.

Elisabeth 

Sofiae
0

Jag tror att Englas mamma (och familj) vill visa sin tacksamhet för allt stöd de fått, genom att bjuda in alla till begravingen.

Elisabeth-J
0

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Tänker en del på det här med födseln och döden. Vi fotar och filmar när vi får våra barn, på dopet och i många andra sammanhang, att ett barn föds är glädjande men varför ska döden vara så svår, svart och negativ? Många fotar ju på begravningen, en del filmar vilket inte är mer onaturligt än att fota/filma ett dop eller bröllop egentligen. Man väljer vilka man visar det för och dom som vill se foto/film har också ett val. Det är många gånger rädslorna kring döden som skapar dom negativa tankarna tror jag, man vill inte helst tänka eller prata om döden, men den kan vara väldigt vacker, det beror på hur man själv vågar närma sig i tanken och känslan. Att prata om döden med sina barn vet jag att många inte gör pga rädslor, det blir ett tabu ämne, men jag tror att det kan vara väldigt bra att göra det för man vet aldrig vad som kan hända oc om ett barn går över så vet man hur barnet vill ha det efter sin bortgång. Om man börjar ta in i känslan och tanken att döden är lika naturlig som födseln så skapar man inte över rädslor till barnen heller.

Elisabeth 

Eija
0

#22 Precis så känner jag oxå, som Englas mamma beskriver…varför bara läsa om det hemska, varför inte få även se det vackra i det hela och få ett avslut….som jag skrev förut så skulle jag ha gjort likadant om det hade varit min dotter….och allra helst när det nu har varit så mycket kring hennes försvinnande tills dom fann henne, så varför inte ett slut oxå.

Självklart finns det fler som har drabbats med försvunna barn, och att dessa föräldrar lider precis lika mycket, men som Elisabeth skriver, av någon anledning fick detta fall en enorm respons från allmänheten….detta kanske är början till något av en förändring inom lagen, att personer som har blivit straffade förut, skall bli mer bevakade på något vis…

chik
0

Jag tycker detta är bara för mycke!!Jag tycker inte Eglas föräldrar visar någon respekt för andra föräldrar som har mist barn.Vissa barn har aldrig hittas..Och enligt radion så är det Englas Mor som vill att begravningen skall sändas. "jippo "

Sen fonden som fins som många har satt in pengar på, går till modens konto, kursgård..Så det här är för tråkit…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Hellas]
0

Det jag känner om jag ser till mig själ, vad har jag eller någon annan för rätt att komma med pekpinnar alls!
Jag tror inte alls att Engla har något emot detta alls där hon befinner sig idag, jag tror det finns en mening med det mesta och det är ju något som vi här på forumet alltid säger oss tro på!Hon har det bra där hon är idag och mår säkert inte dåligt över att denna typen av brott äntligen får ett ansikte och jag är dessutom alldeles säker på att hon själv har ett finger med i spelet!
Med andra ord:
Orden "Det finns en mening med allt" kommer lite på sin spets i sådana här sammanhang men fundera på det….är det inte det vi försöker propagera för och är en av grundstenarna i vår tro.
Det är en prövning att hålla fast vid den meningen, jag vet!

Ayena_old
0

# 25 - Jaså det samlas in pengar också! Ja ja *suck* - kommentarer onödiga!

Eija
0

Ja, här ser man tydligt hur olika vi tänker, och det är ju tur i och försig, tänk om alla ville ha en volvo, och en röd stuga med vita knutar…hur skulle det se ut…Fot i munnnenmen det är ju oxå sådant som har skapat krig i alla tider.

Pengainsamlingen var väl förut när det var folk som letade, som behövdes till det. Något annat har jag inte hört talas om, men berätta gärna var du har fått veta det #25

Elisabeth-J
0

Kontot Går till minne av Engla, hennes mamma förvaltar insamlingen men det ska gå till såna fall där personer försvinner, till dom som hjälper till i sökandet osv. Att kunna ordna ett fungerande och bra sökande.

Elisabeth 

annemarili
0

För mig är detta ett sätt att använda sig av sitt eget barns bortgång för sin egen vinning. Hur kan man starta en fond för sitt uppehälle, omkostnader kring sitt eget barns försvinnande och bortgång, jag mår illa. Respektlöst mot barnet.

Sen diskussioner att Engla var något speciellt, hon var ett barn som alla andra barn. Ett tragiskt öde att människor blir mördade, försvinner, oavsett om det är ett barn, ungdom eller vuxen.

Att visa begravningen förstår jag inte alls. Det sägs till försvar att det är av allmänintresse. Förstår inte detta? drygt 81% av svenska folket vill inte att begravningen ska sändas, detta i flera mätningar.

Lägg pengarna istället på BRIS, andra organisationer som jobbar för barn som far illa.

annemarili
0

Detta är vad fonden ska användas till:

Kopierat från hemsidan;

"Bidragen kommer att gå till att hjälpa familjen

närmaste framtiden och till driften av Fridhems

kursgård som drivs av Englas mamma Carina

Höglund. Hon ansvarar för verksamheten som

vill inspirera till att skapa ett bärkraftigt

samhälle med ledorden helhetsutveckling,

självkännedom, ekologi och hälsa. Ett

ekonomiskt bidrag kan utgöra skillnaden

mellan att behöva lägga ner verksamheten och

driva den vidare. "

**

Överskott går till verksamheter som hjälper

familjer i kris."

Så ser den officiella fondtexten ut.  Vilket överskott? Vilka verksamheter?

Tycker att det finns många frågor kring denna fond.

"

**

Eija
0

Tycker att det verkar vara en vettig insamling, om den nu verkligen används till det, men det tror jag nog, för hon om någon borde ju veta hur det är att mista sitt barn på detta vis. Och vad pengar kan göra i sådana fall för sökning och så vidare.

Elisabeth-J
0

#31 Det förvånar mig för jag fick höra att dom skulle använda fonden till att hjälpa andra i sökanden osv. Men om det nu står så på hemsidan så tycker jag att det är hemskt! Då utnttjar man situationen! Nej fyyyy vad ledsamt Gråter

Elisabeth 

Eija
0

#32..ja usch det låter inge vidare, håller isåfall med dig, hur kommer man in på den hemsidan, skulle vilja se och läsa den

Elisabeth-J
0

Elisabeth 

Wiizy
0

Jag vet inte…

På ett sätt blev hela Sverige skakat, jag kan nog inte påstå att det var många jag kände iaf som inte blev chockade. Mammans otroliga evenamang (hur stavas det?) för att få hem lilla Engla.

Men å andra sidan, alla föräldrar sliter väl, alla vill ha hem sina ungar? :S Sedan vill väl inte alla gå ut i pressen som Engla's föräldrar.

Hur vet vi att Engla gillat detta? Det gör vi inte. Vi får bara gå efter föräldrarnas önskan, men lilla Engla kanske inte alls höll med sina föräldrar om deras åsikter? det vet vi ju inte?

Jo, det är tragiskt. Självklart lider jag med dom, detta är självklart mycket tragiskt. Men sedan… det dör folk varje dag, barn också, bara för det inte är i Sverige så är det ingen som tänker på dom…? Barn dör varje dag, varför särbehandla Engla genom att visa hennes begravning i TV, jag hade åtminstone INTE velat att Sverige såg när jag begravdes! (men det är ju också min åsikt).

Men det som står på hemsidan, herregud… hur mycket lär bli över? Typ inget..? :O är inte det att utnyttja sin egen dotters död igentligen? =/

Men som sagt, jag vet inte vad jag ska tycka om detta. Jag vet inte om jag kommer titta på begravningen heller.

Ayena_old
0

Jag hade faktiskt ingen aning om att det samlades in pengar i detta ärende. Detta är bara så motbjudande att jag saknar ord - tjäna pengar på sin dotters död! 

Fy sjutton säger jag bara! Jag mår illa!

siberlina
0

ayena     och du ska   ge ut  en bok om ditt  liv…..

det    är  englas  familj  som valt detta, det kanske   är  en del i  deras   gränslösa  sorg

Happyspirit
0

Jag tror inte alls det handlar om att tjäna pengar på sin dotters död!!!! Herrejisses så det här har blivit vänt på nu.Förvånad

Englas död berörde hela den svenska befolkningen. Den berörde oss alla!!! Har ni glömt det redan???

Självklart ska alla få ta del av hennes begravning också. Engla var en helt vanlig tjej så sant. Men hennes död var inte vanlig. Den berörde oss alla djupt i alla fall mig.

Snälla gör inte detta till något smutsigt nu. Jag kan aldrig tänka mig att hennes föräldrar ens har en tanke i att försöka tjäna pengar på detta i sin stora sorg och förtvivlan. Det här är deras sätt att hantera sin sorg och åtminstonde göra något.

Ni som stör er på deras sätta att hantera detta kan väl gå ut i solen och njuta i stället för att titta på Tvn på begravningen eller roa er med något annat i stället. Jag respekterar deras beslut helt och fullt hur de än väljer att göra i det här fallet. Vi som inte har drabbats av en sådan här händelse kan inte ens föreställa oss hur vi skulle agera om det hände oss.

Vila i frid Engla du berör fortfarande många hjärtan. De som inte har glömt.

Eija
0

Nä, nu börjar detta bli som en häxjakt, tråkigt, tråkigt….tittade in på sidan, där det stod vad som pengarna skulle bl a. gå till och anser att var och en kan välja med att ge bidrag….nu har jag sagt mitt i dettta…..tragiskt är det hela denna historia…Gråter

[Hellas]
0

#39 Tack Happy, jag har funderat på hur jag ska skriva utan att bli alltför upprörd över denna småsinthet och förutfattade mening i något ingen av oss har kunskap eller insikt i.

Imasy
0

jag kan inte säga om jag tycker att det är rätt eller fel att sända hennes begravning. jag kan inte leva mig in i hennes närmaste sorg, vilken måste vara outhärdlig. är detta en del av deras sorgearbete, så visst, varsågod. vi har ju alla möjligheten att byta kanal om man inte vill se.

personligen så hade jag velat ha en begravning för de närmaste att ta ett sista avsked om jag hade varit i deras sits. men de får göra som de vill, bara det inte blir något jippo där man tjänar pengar på det.

Ayena_old
0

#38 - Jag ska inte ge ut en bok om mitt liv. Jag kom på att detta jag skrev enbart gagnade mitt sätt att bearbeta min barndom och mina problem och därmed inte skulle vara av intresse för någon annan. Så dessa skrivna kapitel får tjäna som terapi för mig.

Däremot så håller jag på med en bok som helt är en fiction.

Och sen står jag fast vid min åsikt, att jag känner det väldigt motbjudande detta som gjorts kring denna stackars flickas död. Må hon vila i frid detta flickebarn!

siberlina
0

detta som hänt engla   är så    hemskt    det  hemskaste  man   kan va med om..jag  förstår inte denna   diskusion. enlas  mamma   måste  få      den här tiden     och det hon  vill göra  för  engla,jagfår   en klump   i magen när jag tänker    på engla som bara skulle    cykla hem  en vacker  vårdag.. ochså   kommer   denna    sjuka  määnniska,,,alla   vi  som   ser  denna  begravnig   kommer   för alltid att  minnas   detta    -

LÅT  englas   mamma   få sörja   på sitt  sätt,,och sluta   och skriva elaka  saker,,,

chik
0

Jag tycker inte det är elaka saker, det är bara vad olika mäniskor känner.O är man en ofentligperson så blir det så här.Det är ju vad Eglas Mor vill.

Vi skall inte glömma Arvika..En familj som blir utplånad i sitt eget hem.Den mamman hör vi inte mycke om…

Elisabeth-J
0

Tack Happy!!!! Du satte orden som jag  letade efter Kyss

Elisabeth 

Happyspirit
0

#41 och #46 *ler* Varsågoda!

Sen tänker jag så här. Det går inte ens att prata om pengar i detta sammanhang. Det finns inga pengar i världen som väger upp ett barns eller en människas liv. Det är inte ens samm värld ett liv och pengar. Vad är pengar om man inte har sitt liv värt??? Eller sitt barns liv?

Nada!

Ayena_old
0

#44 - Håller med dig, att mista ett barn är säkert det svåraste en människa kan vara med om. Och att mista ett barn på detta brutala sätt måste vara en obeskrivlig känsla, något som vi inte kan förstå, vi som inte varit med om detta. Vi kan enbart försöka förstå.

Tyvärr så finns det många sjuka personer som finns bland oss i samhället, personer som inte borde få vistas ute i samhället, personer som borde ha vård istället.

Nästan samtidigt skedde det ett mord i Arvika, ett brutalt mor på två små barn och ett mordförsök på deras mamma. Men dessa barn är det ingen som skriver om. Visst, media har bevakat en misstänkt person, men för övrigt så har det inte varit någon större uppståndelse.

Det är inte medias uppgift att göra det ena barnet mera viktigt än det andra, att sortera ut vilken mamma och pappa som sörjer mest över sitt förlorade barn.

Tycker du att jag skriver elaka saker? Vad är det som är elakt?

Elisabeth-J
0

Angående hur mycket det skrivs i media kan man ju inte tycka bara att det minsann inte skrivs så mycket om en annan drabbad. Det kanske inte den famljen vill och säger ifrån till media. Jag ser inte att media väljer och ingen tror nog att en sörjer mer än någon annan, alla sörjer lika mycket men också på sitt eget sätt vilket man inte bör döma.

Elisabeth 

siberlina
0

ayena   ,jag tycker inte du skriver  elaka   saker,jag  uttryckte mig  dumt, men   i   tidningarna   har  det stått   elaka    komentarer som jag  anser  är helt    onödigt,jag   känner   mig så lessen  när    jag tänker på engla  och dom andra barnen, och helen     som bara blev 10    år i hörby, jag  tycker  att  det   är bra  att  det  blir mycket  uppmärksammat,,

Ayena_old
0

Jag läser inte tidningarna så jag vet inte vad som skrivits där. Detta är min egna uppfattning. Var och en får ha sin uppfattning.

Kanske jag inte reagerat om direktsändningen av Englas begravning skulle ha sänts i några av betalkanalerna, men att det ska sändas av Sveriges Television, som vi alla betalar till genom licencerna, då reagerar jag.

[Hellas]
0

Även Fadime och Pelas livsöden uppmärksammades enormt för några år sedan.
Dessa flickor har idag varsin minnesdag som firas varje år.
Tack vara den uppmärksamhet morden på dem fick finns det idag organisation runt just hedersmord ch möjlighet till att aktivt förebygga dem.
Det är säkert flera flickors liv som räddads tack vare Fadime och Pela.
Att just dessa flickor uppmärksammandes innebär ju inte en förminskning av andras olyckor, likaså är det med Engla, denna oerhört tragiska olycka förminskar naturligtvis inte andra barns lidande men förhoppningsvis finner personer i de fortfarande levande barnens närhet mod att göra något åt saken.

Självklart får var och en ha sin åsikt, jag blir bara så förvånad över att en tanke eller frågan uppkommit då den inte ens har existerat i min vokabulär.

moonflower
0

Instämmer med #39 (Happyspirit) 

…och så här tycker moonflower…

En stor sorg, som berörde så många,  då tycker jag det är juste av familjen att ha en "öppen" begravning - där den som vill har möjlighet att säga adjö osv.  

I Sverige har vi enl mig en lam syn på mördare och dess straff.

Och genom att Engla får sin begravning direktsänd i TV - visar vi i alla fall en viss respekt!  Och mördaren får en knäpp på näsan. (hoppas han får väldigt många sådana och väldigt stora…)

Samtidigt vill jag säga att jag känner stor respekt och vördnad och sorg, för ALLA som blivit offer - alla är LIKA VIKTIGA oavsett om begravningen är direktsänd i TV eller inte.

Jag är ej religös, men jag har en stark tro… och kommer att be en bön för Engla och alla andra….

kram fr moonflower

Happyspirit
0

#53 Ja, jag ser det också som en generös handling att ha begravningen offentligt eftersom 'Englas fall berört så många. De kunde lika gärna gjort som många säger att de skulle ha valt att ha den enskilt och för sig själva. Men i stället öppnar de sina dörrar för hela svenska befolkningen. Mycket generöst tycker jag. Vilken otroligt osjälvisk handling av dem. Så ser jag på saken.

[TotemoOmoshiroi]
0

respektlöst, är vad jag tycker. Visst, Engla blev en riktig kändis, men för att vi sett henne på tv eller läst i tidningar om henne betyder inte det att vi känner henne som person. Begravningar är privat, för familj och vänner. Visst kan människor visa stöd och sorg gentemot hennes familj, men vi har ingenting med hennes begravning att göra!

tarotlasse
0

Jag var precis inne på Aftonbladet och ser av 81 000 tusen personer är det bara 18% som tycker det är ok att visa Englas begravning resten är emot att det sänds i TV.

Sean när det gäller insamlandet av pengar så är jag väldigt i frågasättande eftersom fonden inte är på ett 90- nr.

Finns ingen kontroll av vad pengarna går i ett detta fall.

Har länge varnats i media för fonder som inte är 90-nr.

90-nr är  garanti  för att det rör sig om en seriös och kontrolerad fond.

Lasse

annemarili
0

Vad det gäller Fadimes begravning och jämförelsen med Englas begravning.

Fadime arbetade aktivt i organisationen mot hedersmord, hon arbetade emot det som bidrog till hennes död. Har själv genom mitt arbete varit i mycket kontakt med denna organisation och vet att de verkligen gör något mot denna avskyvärda handling.

Begravningen som ska sändas stöds inte av svenska folket, enbart av 18%, för mig är inte detta då av stort intresse att visa. Visa Engla respekt genom att låta henne begravas ifred.

Var på storseans med Anette Bengtsson ikväll där Englas begravning togs upp. Merparten av deltagarna var helt emot att begravningen skulle visas.

Den ödmjukhet och respekt som Anette visade för Engla var stor men hon som många av oss tycker att det inte är ok att visa begravningen. Även att sätta in pengar på fonden. Fonden har inte ett 90-nr vilket innebär att den inte kan kontrolleras. Dvs att vart pengarna går kan inte kontrolleras.

Har fått godkännande av Anette att skriva ovanstående.

Barnen i Avesta som mördades, deras föräldrar har valt att pengarna oavkortat går till 90-nr konton, till organisationer som hjälper barn som far illa.

Önskar att vi som är emot begravningen och fonden respekteras för våra åsikter också. Vi är inte empatilösa, kärlekslösa utan tvärtemot vi månar verkligen om de som far illa.

Utan vi beklagar verkligen Englas död och denna fruktansvärda handling. Våra tankar finns hos Engla och de anhöriga som genomgår ett stort sorgearbete. Vi tycker att det känns respektlöst kring alla handlingar som sker kring Englas död och begravning.

Detta inlägg är skrivet av; Anne Mari, Lasse och Anette Bengtsson

Mizzi
0

Jag tycker inte heller att det ska visas i tv.

Och detta med att hon själv visste att hon skulle bli en speciell person …. jo men hur och varför blev hon det .

Tror inte det var på detta sättet Engla menade att hon skulle bli speciell.

Och allt det här med fonden … jag vet inte…… jag får bara en olustkänsla i magen .

Jag vågar knappt yppa orden, men jag får en otäck känsla av att man här drar nytta av den stackars flickans död.

Jag hoppas innerligt att jag har fel, men min magkänsla är som sagt mycket obehaglig i allt det här.

bjarvamor
0

När ska det sändas på TV?

[Hellas]
0

#59 Vet inte alls, jag ska inte titta!

Denna kommentar har tagits bort.
Ayena_old
0

Hellas!

Jag ser att du eldat upp dig själv ordentligt under denna tråds gång. Först hade du ingen åsikt alls men höll med Elisabeth. Sen hoppar du in igen och igen och har mer och mer åsikt, om allt möjligt. Bland annat så kallar du mig och de som tycker som jag för småsinta.

Men det kan jag ta. Jag har blivit kallad mycket i mina dagar, men aldrig småsint. Men någon gång ska ju vara den första.

Jag sticker gärna ut hakan. Jag följer inte med strömmen. Jag tänker själv, bildar min egen åsikt - säger denna och står för den. Och så har jag även gjort denna dag. Jag hade aldrig startat denna tråd om jag inte hade haft någon åsikt eller några tankar om att offentligt visa begravningen.

Jane-Lyzell
0

Eftersom lilla Englas begravning nu ska sändas i tv - antingen vi vill eller inte - så får vi nog se det som att det är en mening i detta!

Se bara vilka diskutioner det skapat i denna tråden! - så vist berör hon:-) på många sätt!

Det är ju ganska enkelt - De som vill tittar och de som inte vill tittar inte!

Må hon få en underbar seremoni - för henne och för hennes närmaste! Och en underbar ny början till sitt nya fortsatta liv i andevärlden!

Sen vad vi eller andra tycker är irrelvant i deras sorg!

Varför inte glädjas åt att något barn uppmärksammas på detta sättet - så eventuella gärningsmän kan se hur mycket lidande de åstadkommer om det dödar ett barn! - Nu blev det Engla som fick bära faklan för alla mördade barn - Vacker men sorgligt tycker jag!

Sen det ni skriver om pengarna , tja, det kanske är hennes Mammas enda räddning, "Fridhem "för att orka vidare - och jag tror i alla fall att Engla vill unna sin Mamma det:-) Att hon ska må bra - om enda sättet är att ge bidrag för gården - så må det vara hänt och jag ser det som en god gärning!

Lika dant där de som vill ger de som inte vill ger inte!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

siberlina
0

BRA skrivet   jane.

siberlina
0

prinsessors  begravningar  visas  på tv , för englas    mamma   så var engla   en prinssessa, så  därför   är det  rätt   att   visa  begravningen  i tv,,,

Elisabeth-J
0

#65 Ja det stämmer och Anna Linds och Olof Palmes begravning visades också, så vad är egenligen skillnaden :)

Elisabeth 

siberlina
0

och   10   åriga  engla     kanske hade velat var  med i tv   , fast     i     något    lyckligare sammanhang     hon  gillade  tydligen att    dansa  och  sjunga….. fina  lilla engla   varför…

mariaef
0

Jag kommer inte titta på begravningen, jag blir för ledsen.

Jag tycker alla har rätt till sin åsikt, även Englas mamma. Har hon gett sitt medgivande till att visa begravningen offentligt, accepterar jag det, för hennes skull. Mina eventuella åsikter får stå åt sidan, av respekt för Engla och hennes mamma. Av respekt för alla sörjande som vill delta i begravningen.  

Om jag skänkt pengar till fonden, hade jag nog inte brytt mig så mycket om vad hon sen gjorde med pengarna. Min intention var god och vill hon använda pengarna för att på något sätt leva vidare, får hon göra det. Jag skulle inte vilja byta plats med henne.

Dravcena
0

Jag förstår inte SVT:s beslut om att visa begravningen i TV. Varje år dör en massa ungar runt om i världen, även här i Sverige och hur hemskt det här mordet än var så kan jag inte se att hennes öde är värre än något annat barn som mist livet på ett likadant sätt.

Jag tycker att SVT:s beslut att visa just den här begravningen är respektlöst. Det är respektlöst mot Engla och det är respektlöst mot andra barn som mist livet. Det är respektlöst mot barnen i Arboga som fick sätta livet till, det är respektlöst mot Bobby som plågades och torterades till döds, det är respektlöst mot pojken här i Norrland som bands fast vid ett träd och fick bli uppäten av myggor och sparkades till döds av sin styvfar. Det är respektlöst mot alla ungar i den här världen som far illa……och som ibland till och med far så illa att de dödas av vuxna.

Vad gör lilla Engla så speciell? Självklart är hon speciell för sin familj och sin omgivning, precis som alla barn är speciella och förtjänar samma omsorg som Engla har fått. Men så är det ju inte…..

Varje dag dör barn, varje dag far barn illa men vem tänder ljus för dessa barn? Framförallt…..vem vågar agera?

Jag kan ju inte egentligen ifrågasätta familjens beslut att visa Englas begravning - endast Gud vet motivet till detta. Jag kan dock inte låta bli att fundera på om familjen inte vill tjäna pengar på det tragiska - varför startar man en fond där man inte anger vart pengarna ska gå?

Någon säger att det är likadant med Olof Palme och Anna Lind, men det tycker inte jag. Olof Palme mördades på grund av att han var statsminister…….Anna Lind var utrikesminister. Det är människor som har valt att vara offentliga. Lilla Engla var inte offentlig, hon var en vanlig unge precis som mina ungar är vanliga. Runt om i världen finns det vanliga ungar som far illa och ibland mördas.

Vad är det som gör Englas fall så speciellt att just HON ska hedras med en TV-sänd begravning? Jag hedrar gärna Englas minne, men i så fall ska ALLA ungar som far illa runt om i världen hedras på samma sätt!

chik
0

Håller fulständigt med vad du skriver..Dravcena…

Elisabeth-J
0

Man ska väl då också ha i sin åtanke att alla föräldrar inte vill att det ska visas på tv? Fler skulle kanske visas men det är ju alltid föräldrarnas beslut :)

Elisabeth 

Dravcena
0

Jag såg på "Debatt" på Tv där man diskuterade det här och förespråkarna för att visa det här på TV säger att Englas fall är speciellt för just detta att hon mördades av en okänd person rörde upp känslor hos oss svenskar. Bobby-fallet var därmed inte likadant - för vi kunde relatera till det - en dålig mamma och pappa.

Men jag håller inte med. Bobbys fall var förfärligt. Han var autistisk - och levde med en sadistisk styvpappa under flera år och torterades. Han plågades under många år tills dess att det gick överstyr och pojken dödades och han hade aldrig möjligheten att larma någon vuxen på grund av sitt handikapp. Styvpappan svek, mamman svek och samhället svek. Han plågades under flera år - men har SVT tänkt på att hedra honom? Var det någon som tände en ljuskedja genom sms?

Det andra fallet som jag tog upp - den treåring som sparkades ihjäl av sin styvpappa efter att ha suttit bunden vid ett träd en hel natt och blivit biten av mygg hela natten - var det någon som hedrade honom genom att tända ljus? Var det någon inom SVT som funderade på att sända hans begravning?

Vad är det som gör Engla-fallet så speciellt?

Ayena_old
0

# 69 Instämmer i vartenda ord du skriver Dravcena!

Elisabeth-J
0

Jag tror att fallet med Engla är specellt i ett mycket djupare sammanhang som inte alla förstår just nu / idag. Några av oss ser meningen med det och jag tror att många fler av er kommer att inse det så småningom. Fallet innefattar inte bara Englas bortgång utan det berör alla dom barn som har förövats på liknande sätt och det är nog inte slut ännu, fler kommer sorgligt nog att drabbas. Sen om dom som tidigare har drabbats har fått frågan om att sända begravningen i tv och inte velat det, det handlar ju inte om att dom inte blir hedrade. Dom alla blir hedrade samdigt med de här och det här blev ett stort uppvaknade med ett enormt energilyft.

Se dom små och stora händelserna, tecknen osv så kommer ni att förstå sen :)

Elisabeth 

siberlina
0

det som hänt  engla    är    mycket tragiskt  och hur   ofta händer det    i sverige,,,det kanske är  därför    dom  visar begravningen

Eija
0

Jag har tittat på begravningen, och tyckte den var så vacker och dom som sjöng var otroligt duktiga…..håller med både Siberlina och Elisabeth…varför skall det visas stroheters och kändisars begravningar….utan att det komenteras eller pikas…nä, jag törs allt erkänna att jag tycker att de är helt ok att det visades…

Elisabeth-J
0

Jag sänder ett stort TACK till Carina, Englas mamma för att du känner sån kärlek och tacksamhet till alla som har berörts och hjälp till. Trots att du har förlorat ditt barn, det käraste man har, så känner du mitt i all sorg denna underbara kärlek till alla.

Med denna tv-sändning fick alla som ville delta på begravningen men som inte kunde av olika skäl få delta ändå. Tack för att du orkar sprida denna värme och kärlek, tillsammans med Englas själ så fortsätter du nu framåt i samma anda. Önskar dig all lycka till med din kursgård och den kärlek och omtanke som du sprider genom din verksamhet också.

Kramar till dig Carina och din familj!

Elisabeth 

Jane-Lyzell
0

När det äntligen görs något för ett barn - då ska det kritiseras - förstår inte? - kan ni inte glädjas åt, att åtmindstonde ett barns öde uppmärksammas i TV!

Hon får ju representera alla!

Förstår inte eran kritik emot detta eller pengarna till hennes mamma! Herregud, säger jag bara! vad är eran medkänsla!

Engla är Engla och hon kan inte bäras skuld för andra barns öden! Ska ni drar ned hennes fall i det tysta bara för att de andra barnen inte fick sin begravning i TV - låter Svenska avundsjuka för mig!

Tv har inte heller glömt de andra barnen - de har bara valt att sända Englas begravning , antagligen för att det berör och att just sådant bör uppmärkdsammas!

Tycker det är beundransvärt att det görs något!

Förstår er inte och blir bedrövad att läsa era inläggGråter

Heja Engla du berörSkrattande tack vännen!

Vänligen Jane

Elisabeth-J
0

#78 Jag blir lika förundrad som du Jane :)

Det är som en liknelse om vi nu ska prata om tv-framträdanden. Titta på Lilla melodifestivalen t.e.x, alla som söker kommer inte med, det blir uttagningar för alla kan inte vara med, det finns begränsade platser, precis som Idol och liknande. Blir det skrik och tjafs för att inte just era barn kom med då? Varför fick inte alla visas i tv? Acceptera och släpp avundsjukan, alla vill inte själva och alla kan inte få plats i rutan.

Försök att se det positiva istället och lyft fram det :)

Elisabeth 

siberlina
0

Elisabeth , just  det  man  ska se  det positiva. är det  bättre att  det   blir   några  notiser   och sen är  allt   glömt   och sen    kan  nya    våldsverkare   få  härja   …nu kanske  någon  psykopat    tänker   efter   innan   han  ger  sig på  en liten   tjej igen    kanske,,,,

Elisabeth-J
0

#80 Inget ont som inte för något gott med sig ;)

Elisabeth 

Dravcena
0

#79 Det var en otroligt korkad jämförelse och det här handlar inte överhuvudtaget om något så trivialt som en uttagning för lilla melodifestivalen!! Det här handlar om att SVT - ett public serviceföretag som väljer att sända EN begravning av ett mördat barn - av ALLA de barn som mördats. Aldrig någonsin tidigare har SVT valt att sända ett barns begravning.

Sen tycker jag att det är rätt förmätet att säga "att vissa av oss förstår den djupare mening som det här fallet har, medans andra inte gör det". Vad menar du med det? Att du och några andra är "bättre" än vi som inte ser det på samma sätt som ni?

#78 Jag tycker att det var oerhört hemskt det som drabbade Engla. Ingen unge på hela jorden borde få uppleva det hon upplevde och Englas öde bör ingen unge på hela jorden få dela. Ingen skugga må falla på barnet Engla och hennes öde.

MEN - jag håller fast vid att det här fallet har fått så mycket uppmärksamhet jämfört med andra fall. Vem tänder ljus för "Kalle" som idag för hundrade gången har fått suga av sin morfar? Vem tänder ett ljus för "Emma" som fick ta emot slag efter slag från sin desperata mamma? Vem tänder ett ljus för de två ungarna som blev ihjälslagna av en tysk kvinna?

Jag håller inte med om att Engla kommer att vara banbrytande för alla världens ungar som far illa i världen. Så länge vi bara tänder ljus för de ungar som redan mördats kommer ingenting att förändras. Tänd istället ljus och bry er om de ungar som lever idag och far illa!!!

Avundsjuka? Vem fasen är avundsjuk? Jag förstår inte resonemanget….

Elisabeth-J
0

#82 Som med allt annat så måste det ju någon gång bli den första. Som med den allra första begravningen som visades så måste de ju börja med en i så fall. Nu blev just Englas den fösta av ett barns begravning som visades.

Nej det är inte någon som är bättre än någon annan men alla har inte hela sanningen, men den kommer ;)

Jag bryr mig starkt på olika sätt om alla dom barn som lever idag, jag bryr sig om alla människor, vuxna som barn, levande som döda.

Dom som du nämner bryr jag mig också om, både med att tända ljus för dom och på andra sätt, även på närmare och personliga sätt i vissa fall.

Jag förstår inte din ilska?

Elisabeth 

mariaef
0

Alla dessa inlägg får mig att minnas en fråga som ställts på ÖN några gånger:

"Vad är andlighet"…?

Jag hoppas innerligt att Englas mamma aldrig kommer läsa en tråd som denna.

Jag dömer ingen, men tänk för sjutton efter en liten stund.

Elisabeth-J
0

#84 Ja en tyst minut för eftertanke kanske?

Elisabeth 

Dravcena
0

#83 Jag är inte arg. Jag diskuterar frågan om varför SVT valt att sända ett mördat barns begravning & huruvida det är rätt eller fel att göra det. Inget annat.

Om det nu är så att alla inte har hela sanningen, vem är det då i så fall som sitter inne med den?

Ayena_old
0

Elisabeth och Jane!

Vem är avundsjuk och i så fall på vem och vad och varför?

Jag förstår inte era inställningar och attityder

Elisabeth-J
0

#87 Jag syftar allmänt på den svenska avundsjukan, varför får den men inte jag osv. Så det är inget som är riktat till någon enskild person eller några här i tråden, den klassiska svenska avundsjukan helt enkelt. Jag tror inte att någon är avundsjuk på att Englas begravning har visats i tv:n men det finns så mycket andra avundsjukor och missunsamhet i samhället som är så tråkigt. Som Jane skriver, kritiken om hennes mamma och hennes sätt att visa sin tacksamhet på. Hon har en kursgård, hon arbetar med att hjälpa andra, vill fortsätta att arbeta med det i sin verksamhet. Lyft fram det positiva, det är det jag menar istället för att se negativt.

Elisabeth 

Katarinaj
0

Det Elisabeth och Jane menar, är nog att "vi" rent allmänt har lätt för att tala om vilka värderingar som är dom "riktiga". I det här fallet en liten flicka är mördad, en mamma har mist sitt barn. Om hon så skulle vilja ta betalt i kyrkoporten, är det ju hennes ensak och motiv. Man ger/skänker alltid pengar frivilligt. Särskilt när det gäller pengar, då är "vi" kvicka till att fördöma. När man mister en nära anhörig, är det ju så att världen stannar upp, inget känns meningsfullt och det är oerhört jobbigt att inse att, livet "rullar" vidare som vanligt för "alla" andra. Man känner sig ensam och vill att alla ska stanna upp och beröras. Så att begravningen sänds i Tv, gör sorgearbetet lite lättare, man blir inte så ensam. Så, är mina tankar kring det hela.

Kram Katarina

Elisabeth-J
0

Elisabeth 

siberlina
0

jag tycker  att   dom ska  visa    alla   begravningar av   barn  som  blir  mördade    i sverige….med  värdighet. när ett barn  blir    mördat    går  det   över    allt   som inte  får  ske…nu är hon  en    ängel  lilla  engla..  som bara skulle    cykla  hem   …

Ayena_old
0

Elisabeth.

Jag startade denna tråd för att fråga vad ni härinne på ÖN tycker om att Englas begravning ska sändas i SVT. Vid det tillfället jag startade tråden visste jag inget om några pengar överhuvudtaget. Detta har framkommit under trådens gång.

Jag har blivit kallad för småsint och nu avundsjuk.

Det har också under tråden sång blivit två lag här inne - "de goda" och "de onda". Vi som tycker att begravningen inte har plats i Sveriges Television, har blivit stämplade och dömda. Ni som tycker att begravningen skulle sändas har höjt upp er till själva till skyarna i en klubb för inbördes beundran.

Vart tog diskussionen och åsiktsfriheten vägen?

Zedd75
0

Vist tycker jag det är rätt så länge det käns rätt för familjen. Och det är ju som alla säger Engla sa hon skulle bli något stort nu är hon det. EN liten Ängle som vi kommer kom i håg.

MVH Zedd75

siberlina
0

jag måste  få  säga min mening,  ch jag tycker  inte att du  ayena     är  dum  på  något   sätt   ,skriver man hit    så  får  man    räkna med att  få    komentarer…jag ville  bar FÖRKLARA  VARFÖR  JAG    tycker   begravningen  ska  sändas, för    mamman  valde detta, kram  tiller  allla     även ni  i  innbördes  beundrans     klubb

Katarinaj
0

#92 Men är det inte det de är, åsiktsfrihet. Vaddå de onda o de goda. Jag ventilerade min åsikt, inte sagt att jag har "rätt". Det finns väl inget rätt eller fel i sammanhanget? Hur kan du känna dig stämplad för din åsikt? Är man trygg i sin åsikt, tar man väl inte åt sig. Här har vi alla rätt att få tycka olika. Trist att du känner att vissa skulle ha höjt sig själv till skyarna, det får stå för dig.

Jag ger en stor kram till dig Katarina

Jane-Lyzell
0

Personligen väntade jag väldigt länge innan jag skrev över huvudtaget i denna tråden - för att jag tycker det finns bättre ämnen att diskutera - och förstod inte varför ämnet behövdes tas upp!

Sen vart efter jag läste i era trådar - kunde jag inte låta bli att göra ett inlägg! Då jag tycker det är skandal - att diskutera på detta sättet och det står jag för!

Men när man säger ifrån tas det personligt in i minsta stavelse!? och det berör egen person istället för ämnet - Jag förstår inte varför det blir sådant rabalder om detta ämne! Var är medkänslan och respekten, säger jag åter igenGråter

Det är Engla och hennes familj det handlar om inte er!

Det är över nu och låt det vara så!

Vänligen Jane

Ayena_old
0

# 95 - Man ska kunna diskutera olika åsikter utan att för den skull döma den andre parten till att vara en sämre människa, enbart för åsiktens skull.

# 96 Har man valt att offentliggöra begravningen av ens barn så är det inte längre en privatsak och då ska den kunna diskuteras.

Varför läser du tråden då när du tar så illa upp Jane? Det är ju bättre om du väljer bort tråden helt och hållet.

Som jag ser det så finns det inget mera att diskutera i denna sak.

tommytoe
0

#90 Bra artikel. Ja, mamman ville det skulle sändas och SVT säger ja till det. Det väcker starka känslor hos många, men tror ändå det är bra det uppmärksammas. Ser också en artikel om Saga o Max där så visst uppmärksammas fler tragiska händelser. Dt kommer nog ändå någonting gott av det hela. Kan inte se det negativa av det i alla fall.

chik
0

#74: Elisabeht kan du vara snäl o förklara vad du menar,jag måste läsa fel.Vad är det som du förstår med denna uppståndelsen,??? Om Egla?

#78:Carina Höglund har övertalat SVT att sända begravningen.

Men jag är mest intreserad av Elisabehts svar,

SusanneStromstedt
0

När Englas syster och kamrat började sjunga bröt jag ihop….

Katarinaj
0

#99 Jag tolkar inlägg #74 som att det här kommer att innebära en "förändring" av ngt slag. I bland behövs ju "upprepningar" av händelser, för att Politiker ska komma med nya lagförslag tex., eller att Polisen börjar jobba på ett annat sätt med tipsinformation tex. som i det här fallet kanske hade lett till att Engla levt i dag. Att det just blev "Englafallet", ja nån ska ju få till en förändring. Det var väl hennes livsuppgift. Så enkelt kan det ju vara. Engla har ju väckt mkt tankar och funderingar på det här Forumet i alla fall.

Kram allihopa Katarina

EwaKristina
0

Vila i frid,Engla.

Och oavsett vad jag anser,så har jag total respekt för din mors beslut! /Ewa

Och jag har oxå medverkat till insamling till Englafonden.Det har jag gjort med största glädje! Kan då dessa insamlade medel,vara en bidragande verkan,att få en sörjande mor/familj,att kanske orka/försöka ta tag i sitt liv,med det hon kanske brinner för..Ja, då är det värt varenda krona! Och tillägger att även pengar är insatta till Arbogabarnens konto.

siberlina
0

jag  grät   när  engla  sjöng    super  duper  kille   på  videon.

Elisabeth-J
0

#103 Samma här, och när hennes syster och kompis sjöng Gråter

Elisabeth 

Tatsu
0

Jag tycker inte att det är lämpligt att sända detta i Tv.
Det är alldeles för privat och tragisk händelse.

siberlina
0

tatsu  ,tyckte  du det ej varlämpligt  att   visa  anna  linds  begravning ochså…

Ayena_old
0

106 - Det går väl inte att jämföra Anna Lindh och Engla. Anna Lind var Sveriges utrikesminister och Sveriges vice statsminister och nästa Partiledare för Socialdemokraterna efter Göran Persson. Anna Lindh var en politisk och offentlig person, ända sen hon var ordförande i SSU. Alla kände Anna Lindh.

Ingen känner Engla. Hon är ingen offentlig angelägenhet. Där har du den enkla skillnaden.

Katarinaj
0

Ingen känner Engla, hon är ingen offentlig angelägenhet, säger vem, du? Man blir ju ledsen av din ilska o bitterhet, kan inte tolka det på annat sätt. Vad är detta?

pyttelillatrollet
0

Men snälla ni! Sluta nu… Begravningen har redan sänts & Englas mamma & andra anhöriga bir sårade av denna uppståndelse.

Vilket är viktigast??? att någon här får rätt el sista ordet eller att vi visar familj & anhöriga respekt & medkänsla??

Katarinaj
0

#109 Håller med, det börjar likna Pajkastning och det brukar jag inte ställa upp på. Nu kryper jag ner i sängen i stället. Sov så gott allihop!

Kram Katarina

[Vargnatt-]
0

Såg inte begravningen av den enkla anledningen att jag tycker begravningar ska vara privata, för familj och vänner, en tid att sörja och minnas ifred.

siberlina
0

om man ska   gämföra  engla   och  anna  lindh, engla    var   en av    vår  framtid     liksom alla   andra barn  som  far illa. engla     kanske  hade  blivit     utrikesminister  om hon  fått leva     ,hon  var  minst lika  viktig  som anna  lindh,,,

Jonnis
0

Jag förstår inte varför jag ska betala av mina skattepengar för att se en begravning i tv av ett barn . Jag förstår inte att varför mamman vill ha pengar till sin kursgård genom tiggeri, alla andra som förlorar sina barn förlorar också pengar?

O sen går de ut i tidningar och säger "vi orkar inte, denna diskussion är jobbig för oss" när folk ifrågasätter. Vad tror de? Klart det blir diskussioner, när vi betalar en sändning av en begravning?

siberlina
0

men kan du inte förstå   hur   mamma  mu  måste må..tänk va  mycket   hjälp    tsunamins annhöriga   fick..för mig  får   hon använda   pengar   till va  hon  vill..med   tanke  på  det  hemska  som drabbat   henne,

Jonnis
0

men alla andra föräldrars vars barn dör då? Eller de 30 000 barn som VAR 30E MINUT som stjäls från sina föräldrar för att säljas?

O alla som försöker komma med att Engla är speciell, ja, men alla människor är ju unika?

Ledsen men det går över mitt förstånd. O folk går på att ge mamman pengar eftersom hon haft en ek kris en längre period (innan engla försvann) med sitt företag?

Jag ska då aldrig besöka det stället.

Tsunamins anhöriga fick hjälp eftersom det står så i lagen. Det var en extraordinär händelse och Sverige gick upp i beredskap. Men inte såg fick begravningar eller skulle sätta in pengar för att deras företag som inte gick runt?

Tatsu
0

#106 Jag skrev bara min åsikt och det var det som den här tråden handlade om.

siberlina
0

ja  det är  bra att  ni skriver   va  ni  tycker   ,alla    har  vi olika    åsikter   om allt, det  jag tycker   är viktigt   tycker  inte  ni är  viktigt,,det är  nog  så

Jonnis
0

jag är nyfiken på vad för argument ni har som tycker det är ok?

siberlina
0

om du läser   hela  tråden  så   kanske  du  förstår,om inte  ska jag  förklara det för dig..

Ayena_old
0

Jag har inte ändrat min inställning trots att jag genom min åsikt här blivit kallad för småsint, avundsjuk och nu även bitter och ilsken.

För upplysnings skull vill jag meddela att jag är varken, småsint, avundsjuk, bitter eller ilsken.

Min diskussion i denna sakfråga avslutas härmed!

Dravcena
0

Ayena - jag håller helt och hållet med dig i allt du har sagt & jag kan inte på något sätt se att du är småsint, avundsjuk, bitter eller ilsken.

Den här diskussionen handlade ju om huruvida det är rätt av ett public serviceföretag att direktsända ett enskilt mördat barns begravning.

Det har väl aldrig någonsin handlat om ifall Engla var en viktig och unik unge? Precis som alla andra ungar i världen var hon viktig och unik. Ingen har väl heller ifrågasatt mammans rätt att sörja eller framfört någon åsikt om att det öde som drabbade Engla inte var förfärligt?

Därför förstår jag faktiskt inte att några framför åsikten att vi som INTE tycker att begravningen ska sändas i SVT skulle sakna medmänsklighet och medlidande eller vara småsint, avundsjuk, bitter och ilsken!

Katarinaj
0

Kan egentligen inte förstå att det fanns ett behov att ifrågasätta det med begravningen överhuvudtaget. Njut av livet i stället för att lägga energi på att "reta" er på en mamma som förlorat ett barn och vill göra detta farväl på sitt sätt.

Katarina

siberlina
0

jag tycker   inte  det  är  snällt   att  kalla ayena   småsint   och avensjuk,herregud   alla  har väl olika   uppfattningar, vi måste va  snälla   mot  varandra…

Jonnis
0

jag tycker man kan ifrågasätta det då det är vi som betalat sändningen.

Faxlin
0

Jag ramlar in på ett bananskal. Läser ofta här men är inte aktiv i trådarna. Men kan inte vara tyst i denna tråd.

Frågan från början var: Är det rätt att ha en begravning av Engla i tv?
Nu har det redan varit, jag tittade inte. Varför? Jag anser inte att det är rätt.

Ska detta med Englas död lyftas fram för att polisen ska lära sig sköta sitt jobb bättre? För då hade Engla levt i dag?
Knappast då borde de redan lärt sig eftersom Gävlepolisen var de som totalt tabbade sig när det gällde mordet på de två tjejerna i Gävle och Skutskär också. Där gjorde de misstag på misstag och nu jobbar ett litet barn och hans far på att få en väl fungerade vardag efter att pappan suttit häktad för mord. Så de lär inte lära sig av detta heller. Tror inte man kan lära polisen att sköta sitt jobb genom att sända begravningen i tv.

Att rädda Englas mammas egna företag genom gåvor tror jag inte heller gör att sorgen lättar.
Att mista sitt barn går inte att ersätta med pengar. Det har även många av er här över skrivit. Men de gör tappra försök.
Vill man låta Engla vila ifrid och familjen få lugn och ro, då bör man kanske inte starta privata insamlingar till sitt eget företag. Det hade kunnat vara att skänka pengar till de organisationer som jobbar med barn. BRIS är en bra sådan bladn annat.

Det är djupt tragiskt att Engla blev mördad. Men alla mord är tragiska. Engla var speciell, men det är även alla andra. Alla är speciella. Det kan man inte ta ifrån dem för att Engla blivit mördad. En av världens alla speciella barn har blivit mördad och uppmärksammade som värsta tv jippot. Jag tycker det är ett förlöjligande över alla andra som är mördade, saknade, och som lider svårt.

Vi pratar om hjälp till en mamma som mist sitt barn. Det finns massor med mammor som mist sitt barn antingen genom mord eller sjukdom. Oavsett om mördaren heter Kurt ellet Signe eller Canser är det faktum att de är döda, borta ur ens liv för fort fruktansvärt.
Stor skillnad mellan om mördaren heter Canser, man vet om att ens barn ska dö. Man får se hur barnet sakta sakta lider till döds framför ens ögon. Och man kan inget göra. Efter döden finns våra kära myndigheter där och jagar föräldrarna efter pengar som blivit fel från FK eller man har glömt någon del i pappersarbetet under barnets sista vård tid Allt som har med detta att göra ska man ta itu med samtidigt som man planerar och bekostar begravningen för ens älskade barn.
Vart får de föräldrarna uppbackning ifrån? Inte är det från fängelsestraffet som vilar över dem i alla fall. Och hur ska de kunna gå vidare, hur ska de orka?

Är detta svenska avundsjukan? Knappast, jag sitter inte själv i den sittsen att ha förlorat ett barn på något av visen. Men jag är mamma. Och jag vet, att alla mina barn är speciella, och jag skulle sörja dem alla oavsett vad mördaren hette.
Och jag har ingen förståelse för att dra vinst av sina egna barns död.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Katarinaj
0

Vi har ju alla olika saker/händelser i vårt bagage, stora eller lite mindre. Många kämpar i det tysta med olika myndigheter för att få rättvisa. Men livet är inte alltid rättvist. Men att uppröras av att våra Tv-licenspengar går till en direktsänd begravning, det kan jag bara uppfatta som småsint. Här är säkert ngn här på Forumet som mist ett barn och att bara komma på tanken att kritisera en sörjande mor, det är lågt. Låt var och en få hantera sin sorg efter sina behov.

Katarina

siberlina
0

fick mamman  betalt   av   tv   eller….

Jonnis
0

men det kan ju inte komma som en chock för mamman att halva expressen är snart fullklottrad av folk som tycker det är fel? Isf hade hon aldrig övertalat SVT att sända begravningen.

Jag uppfattar inte det som småsint, jag uppfattar det själv som att Engla har mer värde än alla andra.

Sverige är ett konstigt land.

Katarinaj
0

Orka…

ANNIA
0

Jag kan inte se att det är småsint att ifrågasätta om svt ska sända privatpersoners begravningar. För hur det blir det framöver nästa gång ett barn försvinner och mördas, (för det lär hända igen), ska svt då fråga familjerna om dom får sända. Vem sätter gränsen för vems begravning ska visas i tv. Visst nu var det famlijen som frågade, men om nästa familj också frågar då kan ju inte svt säga nej till dom för nu har dom öppnat för privatpersoners begravningar. Och ska man enbart visa barns begravningar. Det finns ju ungdomar och vuxna som också försvinner och mördas som också berör oss andra på i stort sett samma vis som med engla.

Nej, jag tycker inte privatpersoners begravningar hör hemma i tv. Inte ens i reklamtvkanal.

siberlina
0

om  englas  mamma mu  ville ha det   så så låt henne  ha det  då   för  bövelen…

Faxlin
0

Fast om Englas mamma ville ha det så var det ju just så hon fick. Trotts att nästan alla som var med i utfrågningarna sade att de inte ville det. Så hon fick som hon ville. Men går man emot så pass mångas vilja så får man kanske inse att det är många som inte tycker så.
Och jag personligen ser inte fram emot att ha begravningar på tv var och varannan dag.
Begravningar är något privat och jobbigt att ta sig igenom. Att då behöva uppleva dem gång på gång på gång i tv är inte okej enligt mig. Men att hindra andra från att sända sina begravningar i tv kan bli svårt nu. För ska det vara jämlikt så ska det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.