Studentmat?:$
Jag vet att jag inte ska skriva här eg men behöver hjääälp hihi ursäkta mig :$ :) Jag tar studenten den 13 juni :D Är det någon som vet någon billig och god mat? Tänkte köra på kassler och skink fat me grönsaker och frukt och potatissallad. Men är det någon som har något bättre förslag så bara skriv? :) Kram på er.

Egenhändigt bakade rosenbröd med en god stark Västerbotten ost!
Och så lite gott att ha i glasen……
Jag kommer beställa från ICA detsamma som du pratar om, det är lite olika skickor, frukter och grönsaker + potatissallad.
Man kan ju göra potatisgratäng om man vill.
Men jag hade först tänkt att göra:
Småpajer, jätte enkelt att förbereda, gör pajskalen i förväg och lägg i frysen. Fyllningen fixar man dagen innan.
Sedan är det bara att ta ut skalen ur frysen och in i ugnen.
Man gör ordning det man vet kommer att gå åt men har lite extra kvar i frysen, dyker det upp fler personer så är det snabbt gjort att fixa några till.
ooohh va gott det lät! :D Men vad kostar dom från ICA? De är väl rätt dyra? Vi ska va typ 40 pers. Kram :)
Jag vet inte vad det kostar, jag har inte kollat det ännu och man får ju räkna på vad det blir /person.
Jag tror att de här i sta´n kallar de skinkbrickan för Tropisk bricka. De brukar göra fina uppläggningar så det ser jättefint ut.
Fördelen tucker jag är att blir det över så kan man frysa in och sedan ha pålägg hela sommaren :)
hahaha oh va gott ja :D Ja jag satt och kollade på de Tropiska fatet idag i ICA`s katalog hahaha.. ville också ju. Men det är såååååååå dyrt och det är ju jag som betalar. hahaha Men ja vi får se annars blir det väl kassler och skink fat med grönsaker och frukt och potatissallad eller ngt sånt.. Det blir billigare iaf. haha kramis :)
#5 Ja men det är ju jättegott och lägger du på lite frukt så har du ju en tropisk bricka.
Köp lite stjärnfrukt, passionsfrukt ananas så blir det pricken över I:et och inte alls så dyrt…….Hmmmm det är nästan så jag tar och gör så jag med, Tack för tråden *S*
Ja jag vet :) hahaha Vi har bestämt oss nu. Det blir Tropisk Planka!! :D haha fast som vi gör själv.. lite olika frukte: annanas, jordgubbar, meloner, apelsin, vindruvor, kiwi :D o sen kassler, kycklingklubbor och kanske fläskfilè :D gotti gott gott. hahaha tack för tipset by the way. ps vet du ng mer god frukt? :D Kramis
Vet inte vad de heter men det finns de där små gula runda som har liksom två torkade blad, de brukar ligga i små nätkorgar.
Kan de heta Physalis eller så? Men annars har du ju fått med det mesta tror jag. Jo just det, man kan ha Passionsfrukt.
Dricka kan man ju ha lite blandat så det passar de flesta smakerna, man kan göra en liten välkomstbål om man vill, det kostar inte mycket men känns festligt och alla kan skåla och önska dig lycka till *Ler*. Skippa alltså ev. Champagne och kör alkofri bål istället som inte är för söt
Vill du ha lite alkohol går det bra med sangria.
2 fl. billigt rött vin
En 1/2 l Sockerdricka
Ett stort glas Juice
(1 glas conjak whisky eller annan sprit)
Socker efter smak lite kanel och
skivad frukt….Du kan ha flera sorter.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
tackar för allt! :D
Förresten vet någon vart man kan låna stora fat /plankor ifrån? Kram
Man kan göra laxrullar också om man vill ha nått kompliment.
Tunnbröd, romsås och gravad eller kallrökt lax. Bred på romsås, lägg på några laxskivor, rulla ihop till en rulle, skär skivor och lägg på ett fat. Enkelt och jättegott.
Vill bara berätta….vi kommer göra egen "planka" vi med, jag kollade pris / person 105 :-……..åh det är det inte värt!
//hellas
Maten kan du lägga upp på tjock kartong som du klätt med folie. Sen är det bara att slänga. JAg blir hungrig när jag läser här. Grattis till studenten förresten
Var rädda om varandra
Något som är mycket gott och brukar bli mycket uppskattat är fyllda fransbröd.. Gröper ur fransbrödet och steker köttfärsen (eller annan god fyllning i) och gör en god köttfärsröra.. häller i de i den gröpta fransbrödet och överst brer man på ett tjockt lager med champinjonstuvning. Sen in i ugnen och gratinera den tills den har fått en fin färg.
Till detta kan man göra en god sallad med ostbitar i och brödkokonger.. Ett gott vin till detta smakar underbart.
Fyllda fransbrödet kan man förberedda en dag innan om man vill.
Guuuud va hungrig jag blir när jag läser den här tråden. *S*
När jag har kurser brukar jag göra sallad och så köper jag vitlöksbröd som jag gräddar i ugnen.
Jag kokar pasta och ris. Sen gör jag olika skålar med Tomater gurka, paprika, majs, Grönsallad, purjolök, röd lök, ananasringar, fetaost, oliver, skinka, räkor, tonfisk, och olika dressingar.
Så gör alla sin egen sallad med pasta eller ris. Mättande och jättegott. Och det blir massor med mat.
hahaha aaww tack så hemskt mkt allihopa :D mummss, ska bli skit gott.. blir också hungrig när jag läser allt. usch! hahaha tack så mkt signemo :D Jaaa det var ju skit smart, man tar en vanlig katrong skiva lr vad man säger och klär det i folie! :D smart!! haha ng som har ngt annat tips?
Ja jag vet Hellas, det är svin dyrt asså, lika bra att göra en egen som sagt. :) Kram på er.
Ett tips.ugnsplåtar, klä med folie…
Lena.P är jag i verkliga livet.
ja men dom är så små, våra ungsplåtar :/ haha vill ha ngt stort. kram
*Asg* typiskt Lejon. Stort ska det vara. Ta en skrivbords skiva då! *S*
Kramis och lycka till nu.
Okej!!Ta som Happyspirit sa, bordsskiva.Går att köpa begagnade på loppis..Lycka till med festen, o Grattis i förskott till studenten..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#16 Tack, detta tänker jag använda mig av någon gång.Ett bra tips! Då tar var och en vad den vill ha!
tyst aniki HAHAHAHAHA :$ hihihih :) så söt du är. hahahah skrivbords skiva? hahaha går de :O är inte dom tunga? hahahaha pusssss
#22 Ja, en liten varning bara där. Jag tyckte inte jag gjorde speciellt mycket för 12 personer. Men jisses det vart sååå mycket mat över. Så ta inte i i skålarna. Lite av varje men mer att välja på är nog bättre.
Lycka till!
#23 Jooooo, De är jättetunga!!! Men det är stort och rejält. *fniss*. Annars kan du plocka bort garderobsdörren. *S* då blir det en jättelåååång bricka. Klä den i folie också! Så blir den snygg men glöm inte att skruva bort knoppen. *ASG*
Puss
HAHAHAHAHAHA fan vad du är smart! :D HAHAHAHA så rolig du är asså. Det var de roligare. tack! :D hahaha pusspuss

Vilka bra och goda mattips det fanns här :) en här tråden är nu bokmärkt så jag kan läsa när jag vill göra något gott :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Vad bra!:D hahaha ja jätte goda mat tips. mummsss :D Kram