Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 2264 ggr
Jane-Lyzell
0

Heja Nordman!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Thinka
0

Att man stödde sig på bibelns ord för att kunna bränna kvinnor på bål, hua mig. Det är nog en kanska så bortglömd era i kyrkans historia, men det är bra att man påminns om den ibland.

marias777
0

Jag håller med stå på dig Nordman….:)

Eija
0

Heja Nordmark för att du tar upp detta som en  påminnelse…..

Kyrkor är vackra, men kristendomen är jag allergisk mot….

Jane-Lyzell
0

Kanske är dags att kyrkan får stå till svars för allt elende de orsakat!

Vänligen Jane

Elisabeth-J
0

Tummen upp för Nordman Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jane-Lyzell
0

#Japp

skogstrolletbarbro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nordman är bra óch belyser med sina sånger häxbränning som ett kapitel i svensk historia. Kanske i sig inte så hedrande om man vill kalla sig svensk, men och lyfter upp dåd som gjordes i religionens tjänst. Såna dåd som många oliktänkande i dåtidens Sverige blev utsatta för.

Inte vet jag om det var i oupplysningens tid?

Du är modig, Nordman!

sven-g
0

Svenska stadskyrkan har alltid gått makthavarna till viljes, alla som kunde skada kyrka och statens makt, skulle utplånas. Detta har ej med religon att göra enbart ett sätt att ha makt.

Eija
0

Kyrkans män hade en otrolig makt för inte så långt tillbaka.

Har jobbat med att föra över från kyrkböcker till data, en period, och där fick man verkligen se vilken makt prästen hade..det som dom skrev in i boken fick följa pesonen hela livet, och ansåg prästen att en person var besvärlig på någotvis så blev han stämplad som typ "idiot" i boken. Och den stämpeln hade han med sig även när han flyttade till annat socken.

Och sedan dessa stackars pigor som fick barn, oäktingar utan namn…dom fick inte ens sitt namn inskrivet av präster på vissa landsorter….

Fast överlag så såg man faktiskt att prästerna uppåt norr var mycket mänskligare, där kallades inte ens pigornas barn för oäktingar, utan där stod deras namn som andras barn…

Detta hände för bara hundra år tillbaka….helt otroligt…men mycket intressant läsning, allra helst från husförlängan, där det stod lite mer om personerna.

Plingplongtaxin
0

Nordman är verkligen rätt person att stå upp för något….
Som drog ut för köpa tidningen en julafton med 3 barn som väntade på tomten och kom sen hem till Jul . Han tar man väldigt seriöst på.

Lazarus
0

På häxbränningarnas tid i Sverige stod religionen över politiken.Man kan likna tillståndet i Sverige på 1600-talet vid dagens Iran,alltså unga präster drev en fundamentalistisk tolkning av bibeln. De äldre prästerna försökte nog att stoppa terrorn ,men tystades i dåtidens debatt…läs tex Jan Guillous "Häxornas försvarare".Det är lite för enkelt att generellt döma Kyrkan över lag tycker jag…..Sen kan man ju undra varför man än idag kallas dessa kvinnor för häxor när det handlade om vanliga oskyldiga kvinnor som inte hade gjort någonting .De flesta hade ingen speciell kunskap eller förmåga som man skulle kunna tro…

tommytoe
0

Bra sagt av Nordman.

Plingplongtaxin
0

10 # Menade såklart att han kom hem till påsk.  Inte 1a ggn han lämnade barn och frun ensamma för att de sen skulle leva i ovisshet var han var….

Elisabeth-J
0

#13 Alla kan vi göra misstag och hamna i jobbiga stunder, men ingen ska väl döma någon för det? Det han gjorde och gick igenom då har nog fört med sig mycket lärdomar i hans förändring, så se det positivit istället!

Elisabeth 

Jane-Lyzell
0

Det kvarstår ändå att det utfördes i Kyrkans regi , i religonens kristendommens namn!:-( (Kristen- Dommen)

Sen att det var kyrkans talesmänn/representanter, prästerna som var domkapitlens lakejer, som utförde det är inget försvar - bara ett sorgligt faktum!

Det man sått får man också körda - vilket man inte kan tycka att kyrkan tagit ansvar för sina handlingar! Det har sopats under mattan - likt Vatikanens präster/munkar som förgriper sig på barn! i det katolska kyrkorna 2008, hua, har de inte lärt sig än!

Var är deras gottgörelse för detta!?

Vänligen Jane

[Hellas]
0

#15 Håller med fullt ut

Elisabeth-J
0

#15 Mitt svar till #13 handlade om åsikten angående Nordmans uttalande pga något som han ev. har gjort tidigare.

Jag håller också fullt ut med dig jane!

Elisabeth 

Jane-Lyzell
0

#17 om #13 förstod det:-) och att dömma Nordman utan att ha alla fakta om varför - talar om dens egen okunskap eller vilja att sätta sig in/ vara medkännande - att dömma utan urskillring! Han blir dömd så som häxorna - utan rättegång - endast antaganden och hörsägen!

Vänligen Jane

Marina2
0

#15 håller med!

blombuketten
0

Vill bara göra en rättelse. Nordman är själva gruppen som består av Westin och Hemlin. Håkan Hemlin är alltså bara en i gruppen Nordman.

Sen kan man ju tycka att Guillou som faktiskt gjorde en hel serie i detta ämne, borde få kredit för den. Där fanns sanna historier baserat på fakta.

Musikvideon till Nordmans låt är ju baserad på Guillous serie. Om jag inte missminner mig så är den sekvensen i videon baserad på Märet Jonsdotter som kom från Älvdalen och arbetade som piga i Lillhärdal i Härjedalen. Varje sommar anordnas ett utomhusspel om Stormäret i Lillhärdal.

Inte heller ska man glömma att det fanns kvinnor som inte kunde dömas som häxor. De ur adeln t ex eller prästfruarna.

Jane-Lyzell
0

Tack blommbuketten - självklart är Nordman två!

Guillou - har gjort fantastiskt mycket! för sveriges HistoriaSkrattande

det är bra att ifrågasätta som han!

Vänligen Jane

Lazarus
0

Jag håller med om att kyrkan borde ta i tu med det förgångnas misstag..samtidigt som vi själva får titta på våra egna handlingar i nutid så att vi slipper stå på den historiska skampålen….Den s,k new age rörelsen som jag tycker för övrigt rymmer mycket intressant har också sina skamfläckar med geschäft  där människor ska betala stora belopp till människor som fått en gåva från födseln som inte alltid taxeras…..vill bara att vi alla ska syna oss själva….Den som är fri från synd kastar första stenen som mästaren sa

Skogskraft
0

Som om Nordman var de första att "belysa" nåt som hände för flera århundraden sen.

Janne G's bok Häxornas Försvarare rekommenderas istället.

Sen undrar jag om denna tråd ska handla om just detta hemska kapitel i vår historia eller det vanliga automatiserade hatet mot kyrka & kristendom?

En kyrka & en tro som innebär omvändning & nytt liv för många, men som alltid får ta skit för vad galna människor ställer till med pga vantolkningar & maktbegär.

Känns lite som hur mycket än prällar & annat försöker be om ursäkt för vansinnigheter & feltolkningar genom åren, skriker folk ändå i kör: Korstågen! Häxbränningarna!

Eller ännu populärare: börja yla om intoleranta påvar osv. Eh hallå, reality check: Sverige är inte katolskt. Det var bra länge sen, det.

Slutkläm: Nordmans storhetstid har varit förbi i typ 10 år redan & att börja hoppa på kyrkan/religionen känns som ett desperat försök att synas & höras…

Jane-Lyzell
0

#22 vi kan alla tycka vad vi vill om New age eller likande - men folkmord har de väll inte kommit till i alla fall! såsom Häxjakten - eller slav behandlingen - starta gärna en egen tråd om New age! Geshäft som du säger hade ju varit bra om det var några få under häxjakten men detta var en styrd rörelse "kyrkan!" utifrån Guds bok bibeln!

Narturligt vis ska de som luras inte få plats - är vår rörelses akillishäl, men det är tack och lov ingen rörelse!

Vänligen Jane

Skogskraft
0

Hmmm, hade extra fönster med ÖN uppe & skrev några rader då & då under typ 20 minuter medan jag gjorde massor av andra saker. Ser nu att under den tiden rasade det in en del inlägg med ungefär samma saker som jag skrev.

Jamen dåså, då är jag inte ensam om mina tankar Cool

[Hellas]
0

Jag startade en ny tråd gällande New age - Vad är det? :-)

Lazarus
0

Geschäft är aldrig bra om än i små mängder…inte makfullkomlighet heller….Jag bara vänder mig mot att man i allmänna ordalag dömer hit och dit utan att sätta händelserna i sitt historiska perspektiv….Vidskepelse och okunnighet var den stora boven då…..idag dömer man folk på samma premisser som kvinnorna då dömdes…det finns oskyldigt dömda även idag …..incest anklagade som aldrig får upprättelse…Där media och allmänhet tar de unga prästernas roll…vad ska vi skylla på?

blombuketten
0

#23. Ja, och det var just Guillou jag hänvisade till i #20. Serien han gjorde då är ju baserad på boken, som för övrigt finns här hemma också och jag håller med dig, den rekomenderas att läsas då den belyser problemet om häxorna ur många vinklar. Väldigt intressant och lärorikt.

Då är jag nog gammalmodig för jag gillar Nordman än idag. Jag gillar f ö Beatles också, fast de inte ens finns som grupp idag.

Ja, du har rätt vad gäller religionen och att den får betala för vissa fanatikers idioti. Man bör ju inte glömma att kyrkans makt var stor på den tiden. Inte för att det var en kristendom utan för att den styrdes av de som makten hade. En präst behövde inte ens vara kristen i ordets bemärkelse, det räckte bra att han var född ur adeln. Lika var det för påvar. Ingen vanlig fattig människa fick bli präst. För inte så länge sedan (1800-tal) fick inte den fattiga (i vissa kyrkor) ha sin begravningsakt inne i själva kyrkan, utan var hänvisad till ett sidorum. Inte för att Gud så bestämde, utan för att de som makten hade så gjorde.

Fast att man hojtar om häxbränningar och korstågen är nog ändå inte så konstigt. Det var trots allt inom kyrkans väggar detta hände s a s. Felet man gör är istället att man drar alla kyrkans män över en kam och anser att de bär ansvaret för en, på den tidens makt, göranden och låtanden. Kungar och adel som använde Bibeln som en lagbok och som trodde de kunde köpa sig en plats i himlen. Som köpte sig sin gravplats inne i själva kyrkan och lät folket ligga ute i kylan och självdödare utanför kyrkans murar.

Präster (adelns söner) som stod i predikostolen och skrek ut hotelser över den fattiga befolkningen så att de höll sig på sin plats och inte vågade annat. Nej, det är inte kristedom, det är makt och åter makt det handlade om.

#27. Alldeles riktigt.

Skogskraft
0

#28: Precis. Maktbegär, inte kristendom.

blombuketten
0

#29. Tänk, du fick in hela mitt långa inlägg i en enda mening Glad. Vore bra om jag lärde mig fatta mig så där kort och inte skriva tre meter inlägg när jag vill säga nåt.

Skogskraft
0

#30: Har samma "problem" (förmåga?) själv, men att sms dundrar in nonstop, posten skramlade ner + att jag är hungrig & otålig genererade ett så kort svar Skrattande

Jane-Lyzell
0

#23 Vad jag inte förstår är när någon gör något bra som nu Nordman - så ska det belysas att det  det har uppmärksammats förr - vilket det har en eloge till dem för - men nedvärdera inte dem som tar upp det i dagsläget! (de är de som för budkaveln vidare)

Att glömma bort sådana händelser är olyckligt för då kan de upprepas - om det finns där som en varning att inte agera likadant  - så gör det någon nytta!

sen till intolleranda påvar - det är inte bara i sverige som det funnits Häxjakt - i många fler andra länder med! och påvens relikar kan ju gämställas i handling med häxprosessen - men här har makten skettt bakom maktens dörrar i det tysta med försvarlösa barn!

Så har kristendommen lärt av sina makt missbruk - NEJ - det fortsätter i lika hög grad! Titta på alla krig vi har i världen - Religonskrig och många igenom katoliker och protestander!

Så Nordmans tid är inte förbi - detta är bara början - och hans styrka är hans vapen!

Vänligen Jane

Lazarus
0

Kristendom är en tro som var och en bär inom sig….Kyrkan är mer en instituition ….Var o en har sitt eget tempel…..

Lazarus
0

Kristendom är en tro som var och en bär inom sig….Kyrkan är mer en instituition ….Var o en har sitt eget tempel….Många kristna har stått på det fattiga och utsattas sida….har dött för sin tro….Att placera en musik grupp i den genren är lite komiskt….Det gäller att hålla isär …vara lite ödmjuk…

Elisabeth-J
0

#32 Jag tänkte också på det, alla som har engarerat sig i olika tider med olika saker har väl samma värde och budskap?!

Jag kan heller inte se att Nordmans tid är förbi :)

Om någon kommer och visar att h*n kan gå på vatten, då ska folket skrika: Hallå där! Det var faktiskt Jesus som gjorde det först så det är bara honom ni ska hylla! Den här nya som kan det snodde en kola i kiosken en gång så den är inte seriös!

Elisabeth 

Lazarus
0

#32..Det var lite ditåt jag ville komma…..Ska det kristna budskapet förkastas för att det skett övergrepp från  kyrkans representanter  i historien….Ja då får vi nog förkasta alla religioner och uppfattningar , för vi kan väl inte förkasta vissa och förlåta andra….

Dravcena
0

Jag håller med #36!!

För mig är den fundamentala grunden i den kristna tron kärlek och förlåtelse. Sen har människor under alla tider använt religionen för sina egna syften, bland annat maktsyften men det har egentligen ingenting alls med själva religionen att göra.

Det finns ett talesätt som heter "som fan tolkar Bibeln" och jag tror att det finns en viss sanning i det. Letar vi i Bibeln för att få stöd för våra åsikter så lyckas vi nog hitta det - oavsett vad det gäller.

Visst ska vi minnas häxbränningarna. Det är både en andlig fråga och faktiskt också en kvinnofråga, men jag vet inte om kristna företrädare idag måste stå till svars för det som hände under medeltiden - de får ha sina egna ok att bära i så fall.

Jane-Lyzell
0

#37 det är ju de jag talar om - att häxprosessen fortsätter fast i förnyade former, världen runt - i kyrkans namn oavsett kyrka!

Sen kan jag tycka att det inte ska glömmas bort i deras historia - likt nazismen i tyskland alldrig får glömmas och liknande……….

Vänligen Jane

Dravcena
0

#38 - Kan du förtydliga det du menar med att häxprocessen fortsätter världen runt i kyrkans namn oavsett kyrka??

Jag anser att det finns fanatism inom ALLA trosriktningar - även den vi hänger oss åt. Men bara för att det finns fanatism, betyder det inte att man måste "dissa" hela trosinriktningen.

Religioner har alltid stridit mellan varandra och sagt "du har fel och jag har rätt" men religioner kan också föra med sig något gott. Jag tycker själv att det här med andlighet och medialitet är en slags nypåkommen religion och det finns rötägg här också som vill utnyttja sin makt.

Jane-Lyzell
0

#39 vet inte om det går att förtydligade mer än jag redan gjort - naturligtvis pågår ingen Häxjakt på sk Häxor idag- utan det jag menar i andra former! så som jag redan skrivit!

fundamentalister och fanatism inom dessa områden som du nämner är inte bra naturligt vis och ska bort oavsett vad - fast nu diskuterade vi kyrkan och dess makt i denna tråden. Jag skrev också alla Kyrkor vilket inkluderar alla religioner! Och kyrkans styrande ansvar att dessa männskor inte får ledande poster i deras sammfund!

Sen att rötägg finns inom alla maktpositioner är väll vi alla väl medvetna om! inte bara inom denna grenen utan i alla makt possitioner och stora pengar finns!

Och vi får väll hoppas att alla lär ifrån allas misstag! - så vi kan förändra världen! Sen att de flesta krig mynnar ur trosfrågor och religoner kan ju ge en idikation på att något stort fel har uppstått! på vägen !

Vänligen Jane

Bybo
0

Liten kommentar. Jag blev så glad när Håkan verkade ha kommit på fötter igen sas…Blir glad när det vänder för alla…Hm..inget mer om det….

Dravcena
0

Om jag får prata om mig själv så har självklart min uppväxt i det här landet påverkat mig - kristendomen har påverkat mig. Jag växte inte upp i ett kristet hem, men kulturen har påverkat mig.

För mig betyder kristendomen och Jesus budskap kärlek, förlåtelse och förståelse. Det måste också gälla MIG nu när jag mer lutar åt spiritualismen. Om jag är spiritualist och "dömer" kristendomen och människor som hänger sig åt olika religioner så är jag ingenting bättre än dem, jag är samma skrot och korn. Om jag gör så fastnar jag ju i ett tänkande om "att jag vet alla svaren och det är ni som har fel" och det är det som har startat alla religionskrig och allt bråk mellan religioner.

När det gäller häxbränningar så handlade det inte om religionen i sig. Det handlade - som det alltid har gjort - om männens makt över kvinnor och om överhetens makt över de mindre bemedlade. På medeltiden sa man att om en kvinna hade mens så "förhäxade hon män genom sin utandningsluft". Det skulle då förklara att män var otrogna. De var stackars män som inte kunde stå emot kvinnans "häxeri". Genom historien har kvinnan alltid varit syndabock och mannen slår sig fri. Titta på idag när kvinnor som varit ute på krogen och druckit lite och sen blir våldtagna - får hon skylla sig själv eller inte? Hon uppträdde väl på ett sätt så att det "stackars fåret till man inte kunde kontrollera sig". ALLT det här finns kvar…..men DÅ……på medeltiden var det vedertaget att tänka så här och lagens män tänkte så också. Idag tänker inte lagens män riktigt lika - men ärligt - har det förändrats så himla mycket????

På den tiden var kyrkan även lagen. Självklart var det så att kvinnor dömdes då. Idag är det inte kyrkan som är lagen men kvarlevorna av det här finns kvar i vårt rättsväsende än idag och vi kan INTE längre skylla på kyrkan!!!

Jag är dessutom av den åsikten att om vi inte bryr oss om vår historia (t.ex judeutrotningen) så kan vi inte lära oss något om vår samtid. Jag är en galen förespråkare av just ämnet historia!

Nog om det. :-) För mig betyder kristendomen kärlek, förlåtelse och förståelse och det går väl ihop med mig och min syn på spiritualism. Att då människor tolkar Bibeln på ett sätt som jag inte håller med om……eller att de kallar mig för "häxa"…..det kan jag inte göra något åt. Jag håller inte med dessa människor om vad de läser in i Bibeln för jag läser in något annat Men jag tänker aldrig någonsin säga att en kristen och kyrklig person är någon som skulle kunna utföra en häxbränning just för att den är kristen. Jag är säker på att någon spiritualist också skulle kunna göra det……bara för att bevisa att denne någon sitter inne med sanningen!!

blombuketten
0

#41. Ja, så är det. Jag sa till familjen, när han medverkade i melodifestivalen, "vad trevligt Håkan har blivit lite rund Glad". Det är ett gott Tecken när man rumlat runt som han har.

Detta med religion är inte en lätt sak. Fast man bör inte förväxla religion och makt, det är två helt skilda ting.

[Hellas]
0

#42 Jag tror att Du upprepade det de flesta redan skrivit om!!

nero
0

Hur som helst gillar Nordman!!!

Jane-Lyzell
0

#42 Hold your horses Dravacena!

Det är väll ingen som säger att någon ska idka Häxjakt på kvinnor i dag (även fast det nog görs det inom vissa religioner)

Spiritualism är Andens Religon en livsfilosofie - ett sätt att leva efter - vilket gör också att man får ta ansvar för sina handlingar både de goda och onda! Alla religoner inkluderas i spiritualismen även ateister.

Kan aldrig tänka mig en Spiritualist utföra dessa handlingar - för de kan den universiella lagen som säger - det man sår får man också skörda och det man ger ut får man tillbaka!

Det är ingen som dömmer ut någon religion här vi dömmer ut deras handlingar som skulle vara utförda i kärlek - vilket istället blev utförda i ondo! (döda andra är ju inte så kärleksfullt) och då med användandet av kyrkan och bibeln i ryggen! som en bemyndigande för deras handlingar!

Det handlar om att här har något skett i förvrängning av Guds ord i Maktmissbruk - och kyrkan gjorde inget för att stoppa detta!

Vem ska ta detta ansvar att detta skedde(gottgörelsen) borde inte kyrkan ta det ansvaret!?

Sen att det fins religonskrig/tros krig gör ju inte religoneras annhängare i mina ögon utför något gott!

Titta bara på Kina vad de gör med Tibet - snacka om modern häxjakt - fast på munkar och nunnor! Borde inte Kina ta sitt ansvar här för vad dom åsamkar och dödar alla dessa Tibetaner!

Vänligen Jane

Skogskraft
0

#46: I princip håller jag med, men i hur många århundraden ska kyrkan & kristna människor behöva "stå till svars" för det som hände under korståg & häxprocesser?

Jag känner inga romare (italienare) som måste stå till svars för att Nero brände ner Rom en gång i tiden.

Däremot får tyskar (är halvtysk själv) än idag ta skit & onyanserat gnäll för vad nazzarna gjorde på 30- & 40talet.

Konstigt att de som kritiserar använder just häxjaktsvarianten samt det avskydda öga för öga, tand för tand, hämnas intill tionde släktled själva. Även om jag nu inte sagt att just DU gör det.

Jane-Lyzell
0

#47 Nu är det ju inte så att jag springer runt och demonstrerar emot Häxjakten för länge sedan - utan detta har kommit på tapeten i gen efter Nordmans Video och JGO´s historietolkningar!

Där det hela om man ska tro JGO har mycket obekvämheter sopats under mattan både här och där i historien!

Och frågan i tråden var ju om kyrkan bär ansvaret:-)? för det skedda!

Jag tror inte på slumpen - utan ser det som att vi i vår tid behövde oss en påminelse om just detta i dagsläget - annars hade det aldrig kommit på tapeten i gen! en Reminder!

Vänligen Jane

blombuketten
0

Genom våra misstag, historiskt och i nutid, bör vi lära oss att inte göra om samma sak igen. Fast man kan ju tvivla emellanåt att så sker.

Vet inte om kyrkan ska behöva ta ansvar för det som en gång hände, egentligen. Kyrkan, som en religiös grund, hade inte mycket att säga om saken, om man nu ska se det rent kristet sett. Kyrkan var makt och styrdes av makten. Den som högsta makten hade var kungen. De som satt i domstolarna och dömde folk till döden var adeln. De dömde även "häxorna" genom prästernas försorg. Präster var, som sagt, söner från adeln.

Läste en bok om alla påvar som suttit, fram till Johannes Paulus II. Det var inte många påvar av alla som varit, som var troende precis. Det var makt det handlade om.

I Guillous bok om "häxorna" finns att läsa hur adeln kom tillrätta med bl a det sagda att ett barn talar alltid sanning, det var ju ofta barn som berättade historierna om hur de blev förda till blåkulla och som pekade ut vem som fört dem dit. När så ett barn pekade ut någon ur adeln eller någon prästfru så bestämdes av adelns herrar att barn talar alltid sanning förutom när det gäller utpekande av adelsdamer. Tja, så kunde det gå till.

En skillnad fanns det i alla fall mellan Sverige och många andra länder. De allra flesta "häxor" här halshöggs först och därefter brändes. Det var ett fåtal som brändes levande.

Man får heller inte glömma att den tidens domar var allt annat än milda. Oavsett om det gällde häxeri eller annat.

Jane-Lyzell
0

#49 Ja, då får Makten ta ansvaret då! då är inte kyrkan styrd av religonen utan av Makten - då kan man altså inte tro på dess religionsutövande, eller…….

Menar om religionen över allt ör styrd a Makten så är ingen religon sann! utan en förvrängning i makt! för enskilda människor att skaffa sig pengar och just makt! eller…..

Religionerna kanske är sanna men det är dess utövare som tolkar det i ego syfte! Därav blir det osanning, Eller…..

I slutänden var det ändå prästerna som utförde orden att bränna dessa Häxor- oavsett vaR BESTÄMMANDET KOM IFRÅN! och om man ska tro JGO- var ju vissa präster mer aktiva i just brännandet av häxor en andra - så det var nog ganska mycket styrt av enskilda präster med!

Vi finner nog inte lösningen här inne - men en intresant händelse om ansvarsfråga är det:-)

Vänligen Jane

blombuketten
0

#50. I dag kan du det (tro på religionsutövare alltså). Då är jag mer tveksam, för kyrkan fungerade inte som den gör idag. Föresten är väl kyrkan skild från staten idag och helt oberoende.

Ja, förr var religionen styrd utifrån makt. Med det menar jag inte att varena präst inte var troende i ordets rätta bemärkelse, självklart inte. Men det var nog inte heller den typen av präster som dömde ut kvinnor som häxor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att det i slutändan ändå var präster som utförde orden att bränna häxorna-oavsett var bestämmandet kom ifrån???? Ja, och?

Vissa präster var rent hysteriska i att vilja bränna häxor. Ja, så var det. Fast jag skulle inte vilja benämna dessa herrar som Guds valde utan av maktens utvalde. Många som satt med prästkappan på sig var mer maktgalna än andra. Prästkappan var som en uniform kan man säga. De plågade sina församlingsmedlemmar och, skulle jag tro, njöt av det också. Är det en kristen som gör så? Knappast.

Det var präster som styrde vad det gällde just häxor då djävulen ansågs vara inkopplad så det faller sig rätt naturligt att s k kyrkans män ska handha detta. Inget tvivel om den saken. Det jag vill belysa är att präster inte nödvändigtvis var särskilt kristna, det var inte så relevant på den tiden. Det som däremot var relevant var att en präst kunde endast högre ståndsmän bli. Vanligt folk hölls på mattan och hur kristen de än må ha varit så kunde de aldrig bli präster. Därför ställer jag mig tvivlande till att man kan kräva kyrkan på en ursäkt idag, då den fungerar utifrån kristenhet idag (även om en och en annan maktfaktor smyger sig in även där).

Vi kan ju se på vargen t ex. Det är ett mytomspunnet djur och har alltid så varit. Än idag sitter denna rädsla i och det är skrämmande många som avskyr vargen och vill se den död. Egentligen får man aldrig en riktig förklaring till varför, bara detta med att de ger sig på tamboskap och jakthundar. Det är väldigt lite djur som går till spillo för vargen och ändå detta hat. Det största hotet mot jakthunden är jägaren själv och betydligt fler hundar dör av vådaskott än av vargangrepp. Ändå är det vargen som ska väck.

Eija
0

Oj, vilken debatt det blev, har suttit och läst igenom alla….jag vill säga att för det första så tycker jag att det är hur bra som helst att Nordman har kommit igång med nya tag, efter Hemlins jobbiga period….jag saluterar…..och sen är det väl så att visst utnyttjas maktpossionen i olika religoner…så varför tar dom inte lärdom av det som hände med häxbränningen bl a…hallå!!!!….det är ju 2000-talet nu…..sen finns det ännu en liten undran, varför skrivs vi in i Svenska kyrkan direkt när vi föds automatiskt fortfarande….jag tycker att detta är något som vi skulle få välja själva om vi vill vara med.

blombuketten
0

#52. Jag har också funderat på det där med inskrivning i kyrkan. Kanske är det så idag att det är lättare att gå ur om man inte vill vara med, än att gå in senare. T ex om man nu vill bli konfimerad och inte är med så måste man döpa sig och sådant när man är tonåring. Det kanske inte är så kul Fundersam.

Jag gillar Nordman och tycker också det är kul att de kommit igång igen.

Jane-Lyzell
0

Jag gillar också Nordman och tycker de gör ett bra arbete - och de har dragir lärdom av deras liv - vilket är fantastiskt:-)

Tack Blombuketten för dina Långa inlägg:-) Om det var makten som styrde prästerna spelar igentligen ingen roll då vi går till den enskilde lilla mänskan på den tiden - de var prästernas auktoritet dom var rädda för!

Prästerna var ju dem som utförde makten statens vilja - de var deras marionetter ända in i 1900-talet - tänker på Fattigårdar och Kyrksamhällen som t ex här i Ramsberg

Fattigården Ramsbergsgården eller Ramsgården som den då hette - där var det prästen som bestämde om soknens folk - vilka som var tokiga och skulle spärras in, ja, hujeda mig! Prästerna och Kyrkan hade makten länge i sverige - och det vi ser nu är gottgörelsen i våra kyrkor - då deras fall är påväg!

Makten är påväg bort i från Kyrkorna tack och lov! menar då först och främst svenska kyrkan! Medlemsantalen minskar och församlingar slås ihop - nyatidens männskor är inte lika lättlurade och manupilativa! med rätta!

Vänligen JaneSkrattande

Jane-Lyzell
0

#52 håller fullständigt med dig!

Kram Jane

Eija
0

#53 håller nog med dig lite där om inskrivningen i kyrkan vid födseln, nu när jag tänker efter, men då kan väl kanske föräldrarna betsämma först tills man blir äldre…..jag hade inte viljat vara där och jag är inte konfirmerad heller, och sen är jag osäker om jag är döpt, för min mamma vet inte vilka av oss syskon som blev döpta, hon har inte papper om det….och hon minns inte det nu….jag och två av mina bröder är födda i Finland och jag vet att min Morfar och Mormor var väldigt religiösa, så troligtvis är det vi som blev döpta….men sen vet jag ju inte hur deras religion var för dom tillhörde något som hette Lestatianer, eller liknande namn.

#54 Ja, usch vad hemskt det har varit på dessa fattiggårdar som fanns utspridda i varje socken, det var rena fängelserna på många ställen, har ju varit på studiebesök på Rälsögården, utanför Löa….där de sinnesvaga var inlåsta i jordkällar liknande små celler….fy fasiken vilket liv….usch, stackars krakar…men där skall det spöka visst enlig guiden vi hade….

Jane-Lyzell
0

#56 vi har också Cellerna kvar här på Ramsbergsgården! ingen trevlig förvaring- med gallerfönster och matlucka i dörren!

Och andlig aktivitet det har vi alltid haft här!

Vänligen Jane

blombuketten
0

Ja Jane, mina kilometerlånga inlägg, ähum Generad. Såg du längre upp i tråden hur snyggt Skogskraft fick in hela mitt inlägg i en enda mening Glad.

Helt klart hade präster makt och många utnyttjade den också, till fullo. Tänk bara hur de kunde skriva in i bl a husförhörslängderna. Saker som man aldrig blev av med. Imbecill, idiot och sådana saker och i själva verket kanske man bara hörde illa. Alla barn som skrevs in som oäkta. Fattighjonen och barn som blev utauktionerade. Nä fy.

#56. Tror de tillhörde Laestadianerna. Detta efter prästen Lars Levi Laestadius. En intressant präst (väckelsepredikant). När han kom upp till Norrbotten så var alholismen vida utbredd och detta tog han tag i så nykerheten spred sig istället. Det sägs att han hade en avgörande betydelse för samernas överlevnad. Han lärde sig finska, sydsamiska, tornedalsfinska (meänkieli). Intressant präst i alla fall.

Jane-Lyzell
0

#58 tack Buketten- det var intresant läsningSkrattande

Ja jag såg skogskraft inlägg- hmm en del kan, säga mycket med få ord- fast man får ju vara flerordig också!

Vänligen Jane

Lazarus
0

Jag hävdar nog att tron numera är starkare i var o en av oss än tidigare ..när man först och framst skulle tro i kyrkan….Vi har tror jag som sagt våra egna tempel inombords…man ber kanske hellre hemma än i kyrkan….så tron ar kanske starkare i hjärtat nu än tidigare….förhoppningsvis……alla världens stora religioner har uppfattningen att det man sår får man skörda….så spiritismen är nog inte ensam om detta…likaså finns orden att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad i de stora religionerna så mycket gemensamt finn det

Jane-Lyzell
0

#60 helt rätt spiritismen är inte ensam om dessa lagar t ex det man ger ut får man till baka - de är universiella lagar som finns i alla religoner och hos alla männskor!

Vad tråden handlar om är ju Kyrkans makt på den lilla mänskan och inte tron i sig!

Vänligen Jane