Mediumlärare och ansvar
Vilket ansvar har en Mediumlärare mot sina elever?
Om en elev av någon anledning mår dåligt över något som kanske inte har med kursen att göra och bara vill prata och få lite stöd. Eller om det är någon elev på samma kurs som denne mår dåligt över och vill ventliera med läraren, tycker ni då att h*n har tystnadsplikt? Eller är det ok att h*n går å babblar om detta till någon? Har läraren mer ansvar i sådana här saker än en "vanlig" person man snackar med?
Intressant att höra era åsikter
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Japp - Läraren har mer ansvar och tystnadsplikt! en självklarhet!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Jag håller med Jane, det är en självklarhet med att man har mer ansvar och tystnadsplikt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Absolut, som lärare överhuvudtaget, även om det handlar om kryddväxter, så har läraren alltid ett stort ansvar gentemot sina elever och tystnadsplikt.
Men särskilt i mediala sammanhang så är det ju känslor man arbetar med och mycet kommer upp till ytan vilket gör att man som elev har ett otroligt stort förtroende för sin lärare eller mentor som jag nog hellre vill kalla det för.

Om nu en lärare eller, som du skriver Hellas, Mentor…har sviktit detta förtroende och babblat om det man sagt, vad tycker ni man ska göra då?
Ska man låtsas som det regnar och gå vidare, men utan större förtroende, eller ska man göra stor sak av det?
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#4 sådant ska inte sopas under mattan - även om läraren inte tänkt sig för, är det inte försvarbart utan en ursäkt är på sin plats! Ditt förtroende till Läraren är ju rubbat och det bör denna lärare förstå + vad den gjort!
Även om din relation till den läraren blir förstört och eran relation bryts - får du se det som att det var dags att gå skillda vägar - och iomed att du säger ifrån har du kanske hjälpt andra som går hos den läraren att inte göra om samma misstag!
Om du inte säger något är det du som går om kring och mår dåligt, med sviktande förtroende - + att din lärare kanske inte förstått vad den gjort! och fortsätter i samma ullstrumpor - sen talar det ju om den lärarens utveckling också!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Ja det är nog bra om du kan ta upp det med din mentor även om det inte är så lätt.
Mest för din egen skull så att du kan gå vidare och kanske till och med kunna möta denna person utan att ha ouppklarade affärer. Men som Jane säger, läraren kommer också lära sig något i slutändan kan man ju hoppas på.
Det kan vara svårt att konfrontera någon om sådana här saker, jag själv har jättesvårt att göra det vilket gjort att jag har aldeles för tung ryggsäck men om Du kan så gör det!
Kram //Hellas

Detta är ett vågspel, men saker som uttalas i förtroende skall hålla med förtroende.
Det kan hända att det som uttalas i förtroende mår bäst i att komma till ytan, men naturligtvis med risk för ett felsteg och brytet förtroende.
Låt oss säga att jag har en felaktig uppfattning om någonting, jag delar det med min förtroendehavare, denne vet om att min uppfattning är fel så den lägger "ut en tråd" så att missförståndet kan klaras upp. Då slutar ju sagan lyckligt i bästa fall. Men här finns det då månniskor som inte ser det goda i en sådan lösning, utan fastnar benhårt i att "ett förtroende brytits" och ser då inte att egentligen har alla vunnit på händelsen.
En del människor kan inte släppa analyserandet och se helheten utan ska fastna på små stycken av händelser.
Exempel: "Jag slängde bort din finaste tröja". Folk stoppar intaget av information här för att dom blev av med något. Dom lyssnar inte på fortsättning, ser inte helheten. för fortsättning var. "för den hade börjat mögla i en kanten, å jag ville inte att alla dina andra kläder skulle bli förstörda". Folk har redan bildat sig negativ uppfattning och finner nu anledningar som kunde gjort att dom inte blivit av med tröjan. "Kunde man inte gjort en kortärmad tröja" o.s.v.
En vanlig företeelse är om någon kommer för sent. Saken är för mig att denne kommit försent. Å ja säger kanske, "fan du kommer drällande 10 minnuter senare". Å personen kom bara 8 minuter senare. Det kan mycka väl fortsätta med att det bara var 8 minuter inte 10, alltså fortsätter diskussionen med va klockan är, å inte ATT den kom försent. I förlängningen e ja en sur jävel som inte kan klockan. ha ha ha
Nu pallar ja inte förklara va ja menar mer. Ha de gott
SEV 
Härliga beskrivningar SEV!
I det här fallet uppfattar jag det som att en person pratar med sin lärare i förtroende och att läraren pratar vidare till en tredje person (eller flera). Det kan aldrig vara ok om man inte är överens om det. Dessutom ska det knappast ha betydelse om man är lärare eller inte, så gör man bara inte.
Ett undantag kan iofs vara att läraren konsulterar någon (som denne litar fullständigt på) för att denne är osäker på hur man går vidare med saken. Men då ska läraren veta att förtroende personen inte går vidare och pratar med någon fler.
Hur det nu är så har läraren en förtroendeställning mot eleven och det ska MYCKET starka skäl till att prata vidare. Jag tycker att du ska ta upp det med läraren (det kan ju röra sig om ett missförstånd) och om ni inte kommer till någon lösning så bryter du kontakten och går vidare med ditt liv. Har det hela orsakat dig väldigt stor skada så kan du ju förmodligen anmäla personen för förtal eller nåt, men sånt tar ju ofta mera energi än det ger..

Ja det var bra beskrivningar SEV men i det här fallet så handlar det om vilket ansvar och tystnadsplikt man har som lärare, det framkommer inget annat som kan tolkas på annat sätt, förutom att vi inte vet om det är Kerstina själv som har drabbats eller någon hon känner.
Om en elev kommer till mig och berättar något så är det mitt ansvar att inte berätta det vidare, precis som med en sittning, jag har tystnadsplikt och ansvar för att det inte kommer vidare på något sätt. Som elev ska man känna att man ska kunna prata med sin lärare med ett förtroende för det finns ofta känsliga saker som man behöver prata om. Att gå en kurs i mediumskap innebär också att det sker mycket i sin personliga utveckling, många olika känslor att bearbeta t.e.x, det kan vara oerhört jobbigt emellanåt och då är det viktigt att man som lärare finns där som stöd och hjälp och då det är oerhört viktigt att känna sig trygg som elev.
Elisabeth

Jag skrev det i mitt första stycke.
"Detta är ett vågspel, men saker som uttalas i förtroende skall hålla med förtroende"
Det andra var bara exempel på andra skeenden. Å #0 har ju inte direkt gett en närmare bild på vad det handlade om. Så ingen av oss kan ge ett korrekt svar på just det fallet #0 tog upp, för vi har inte alla fakta. Nancy förmodade att det var ett klavertramp av lärare/mentor, men det gjorde inte jag, jag såg det väldigt luddigt, därför ett luddigt svar med flera aspekter.
men, det som sägs i förtroende skall själklart handskas förtroeligt med. Å tystnadsplikt råder nog i alla fall då det kommer fram privata saker mellan elev/klient och lärare/medium/doktor.
SEV 

#10 Samma här, det andra var ett förtydligande och exempel 
Elisabeth

Det kan ju åxå vara så att personen som gick till läraren med problem med annan i gruppen kanske skitsnackade och ville sedan inte stå för sina påståenden.
Vi har inte en susning om hur det egentligen ligger till. Därför kan vi inte ge nåra korrekta svar. Om ni nu inte är ute efter nå syjuntemöte där nån stackars oskyldig rättskaffens lärare ska svärtas ner.
SEV 

#11 Förstod det, ville bara änu extra förtydliga å exempla. ha ha ha.
*Jag skämtar till det lite här nu*
SEV