Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 2157 ggr
[Hellas]
0

New age - Vad är det?

Vad är New age och vad är skillnad från vanlig gammaldags Medial verksamhet?

Jag själv erkänner….jag har nog väldigt många fördomar om New age och jag tror inte jag är ensam!

Skogskraft
0

Jodå, det har jag med. Både gillar & avskyr vissa företeelser inom så kallad new age.

Fast jag håller nog med dem som hävdar att det borde heta OLD AGE, ty de flesta idéerna är urgamla, tidlösa men presenterade på nytt sätt.

Vad som däremot verkligen stör mig, är att allt som verkar konstigt & annorlunda numer kallas new age. Eller iofs, det var värre för några år sen. Då räckte det väl med att nån sa sig vara vegetarian & djurvän. "Aha en sån där new age-människa"…

blombuketten
0

Lite information om New Age . Stämmer det som beskrivs?

Skogskraft
0

#2: Lite tunn beskrivning, men en del stämmer nog, dvs den allmänna inställningen från såna som inte ens gillar new age men vill hålla sig till fakta & ge nykter beskrivning. Typ.

Att beskriva hur just jag, du, andra uppfattar new age är nog svårt. 100 människor = 100 varianter.

[Hellas]
0

#1 Haha, jamen du har ju rätt, vegetarianer räknades ju absolut till new age, men är det ddå sant att de flesta N-A är vegetarianer eller är det en av fördomarna? Och visst är en av fördomarna att alla konstiga saker klassas in i N-A rörelsen….UFO etc.

Jag raddar här upp en del fördomar som jag själv har hört men jag lägger inga som hellst egna värderingar i dem!

Fördom 1:
New age är sådana som går omkring i batik klänningar med stora armar oavsett man är man eller kvinna????Flört

Fördom 2:
Droger förekommer i form av vatten pipor etc.?
"å visst måste det vara något mer än bara tobak"Oskyldig

Fördom 3:
Trädkramare?

Fördom 4:
Det är efterföljare till 70 talets Flower Power rörelse, N-A bor gärna kollektivt……….Förvånad

Fördom 5:
"Sådana där hemska sekter", visst var väl xxxxx med i en sekt sådan där Kabbala sekt eller vad det heter…..Fundersam

Fördom 6:
Alla Yogar, de sitter där och "hummar" och får kontakt med sin Guru……..
(Jag själv har ju för tusan Yogat…….är jag en N-A då Hemlis)

blombuketten
0

#3. Ja, jag misstänkte att beskrivningen var tunn. Själv har jag dålig koll på vad New Age står för, egentligen.

Skogskraft
0

2# Haha jodå, känner igen de där fördomarna. Den vanligaste är väl: new age = Di Leva i klänning & snack om veggemat, juuuus å shäärleeek. Sen att snubben inte ens har klänning utan kaftan är en annan sak.

Ja, H, visst är du åxå "en sånn dära nevv ejjg-människa" Flört

#3: Ont om bra beskrivningar/förklaringar är det. Men den allmänt hållna uppfattningen kan man hitta överallt.

New age kritiseras ju från 2 håll: journalister/media/ateister/skeptiker å ena sidan, hårt religiösa bibelviftare som tror man är satanist om man har en bergskristall hemma å andra sidan.

Att intressera sig för new age är verkligen att ställa sig i kors(!)elden…

SEViking
0

Så med enkelt uttryck kan vi ju säga att New Age är sådant som inte förkommer i uttalarens sfär eller världsbild.

Å Skogskraft, du har rätt, 100 män, 100 åsikter, samt att det borde vara old age

SEV Cool

Jane-Lyzell
0

#7 håller med dig SEVSkrattande

en anna vanlig tolkning av New age är mycket flum och ojordade männskor - som svävar i en slags andligt rus! Gärna följandes någon Guru/avatar och ska upphöja männskor genom initisieringar!  mediterandes leviterandes! mm.

Ja det finns nog mycket bra men mycket mindre bra också i detta som allt annat!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Dravcena
0

Jag tror att jag - med det som jag tror- och vet - även tillhör kategorin New Age. :-)

New Age är för mig flum……förbannad flum…..

Samtidigt vet jag att andra människor ser på min trosuppfattning som New Age också så vem är jag att döma.

Att tro på en andevärld som påverkar oss dagligen, spöken, andar och annat oknytt - ja, det tillhör New Age!!

Jane-Lyzell
0

#9, Nja, andevärlden vill jag nog lägga tron inom Spiritualismen i alla fall dess rötter - men kan hålla med att det smygit sig in New age i Spiritualismen under årens gång!

Vänligen Jane

Dravcena
0

Tillhör inte Spiritualismen det som kallas New Age då?

Är det inte så att allt som inte tillhör de gamla traditionella religionerna hamnar under begreppet New Age - alltså flum och förbannad flum? :-)

[Hellas]
0

Jag är nog också…enligt andra……en New Age person med flummighet och allt och ja, det får jag väl leva med *Ler* trots att jag inte har batikklänningar…ännu :)
Själv ser jag mig absolut inte som en N-A eftersom jag ser det som jätteflummigt ,så det är nog som SEV är inne på, allt ligger nog i betraktarens ögon och det de inte förstår läggs in i facket för New Age…
Så fort en person börjar förstå någon del i det som ligger i facket, plockas det ut och tillhör inte N-A facket.

Men en liten episod jag var med om för ett par år sedan som jag själv inte kan ta till mig (jag kan ha fel förstås) är att man skulle gå till en jättefest där många människor skulle samlas. På scenen skulle det finnas en person som med bara ett par ord skulle "öppna upp" alla för andevärlden.
Så enkelt så det är inte klokt!!
Biljettpriset minns jag inte men jag kan ju säga att jag själv gick inte iväg!! Så just idag tillhör just detta "fenomen" New Age för mig som betraktare, men den dagen jag själv får insikt och kunskap om detta kaaanske jag för min del flyttar ut denna del ur N-A lådan.

Kram Hellas

Jane-Lyzell
0

#11 Nej - spiritualismen går inte under detta då den funnits som en ism sen 1848.

#12 den andeupplevelsen får man nog lägga utanför Spiritualismen , så det blir NA- andlighet! :-) som ger sina utryck i liknande händelser som den du beskriver - detta förekommer inte inom Spiritualismen!

Vänligen Jane