Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2255 ggr
Elisabeth-J
0

Valborg

Hur firar ni vårens ankomst ikväll? Enligt sägnen så är gränsen mellan dom levande och döda som svagast den här natten :)

Här blir det att sitta ute och grilla i det varma vackra vädret och ikväll går vi till festplatsen en stund och är med när elden tänds. Senare ska jag se om jag märker av att gränserna är som svagast inatt ;)

Kramar till er alla!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

tommytoe
0

Intressant med den där sägnen, det visste jag inte. Låter ju bra om det nu är sant :). Jag ska gå med i valborgsfirandet och se på när brasan tändes här i stan. Pojkarna går nog med mig :).

Zedd75
0

Ja jag ska till en av mins systar i kväll och umgås med henne och hennes kille. så den enda brasan vi tänder är väll et ljus .

men intrseant det där med länken mellan döda och levande. Det fins väll någon sådan läng kmed på alahelgona är det inte då det döda kommer och hälsar på ?

TantAlma
0

Trevlig valborg till er alla!

Jag har sådan tur att firandet finns i mitt bostads område och jag behöver bara gå ut genom porten. Det är skönt för jag är så trött.

Men jätte glad över att jag får må bra & inte behöver åka långt.

Alma

Katarinaj
0

Ska sitta helt ensam i kväll här hemma, känns mkt skönt. Men kanske blir jag inte själv med tanke på sägnen *L* Trevlig Valborg till er andra…

Kram Katarina

Britt-Marie
0

Har inte långt till Vårelden från mig så det blir nog att vi går dit en sväng och titar på när elden tänds.

Lite grillat kan det nog också bli i kväll om vädret håller i sig så här.

Intressant det där om sägnen. Skall ha den i åtanke ikväll.

Britt-Marie

[Hellas]
0

Vi firar inget speciellt, vi har, tyvärr, tappat väldigt många traditioner i vår familj + att en del av dem höll vi fast vid när barnen var små.
Men det kommer bli jättekul ändå och framförallt ser jag fram mot några dagars ledighet. Kanske vi köper nya utemöbler denna helg *kul*.
Jag ska verkligen kolla om den där sägnen fungerar det skulle rent ut sagt vara skitkul :)

maiya
0

Ikväll ska jag gå och titta på elden med mitt barnbarn som blir 3år nästa månad.För det är inte så ofta jag får träffa min dotter och barnbarn för dem bor i Uppsala.Ha en Trevlig Valborg allihopa.

signemo
0

Vi skall äta lite gott. Tänkte ha sparris med rökt skinka,sallad rostade pinjenötter och vinegrettsås först. Sen skall vi ha lax bakad i folie i ugn, och kanske pressad potatis + sås.

Orkar vi mer blir det frukt och bär i ugn med vit choklad. KOmmer inte ihåg vad det kallas.

Om vi inte är för trötta när vi ätit, kanske vi kör iväg och kikar lite på valborgsmässoeldar som de har här i kommunen.

Men eftersom vi är slöa redan nu kommer vi säkert att ta det lugnt framför dator och Tv här hemma och bara slappa

Låter spännande det här med att gränserna är svagast i natt.
Ha en skön och fin valborgmässoafton och helg.

Var rädda om varandra

Morsan1
0

Vi kommer fira Valborg och att vi sålt affären med att äta libanesiskt på resturang och sedan partaja hemma hos goda vänner!

Jag hoppas verkligen inte att jag kommer märka av några svaga gränser i natt. Dom får hålla sig hos er andra trollpackor. Skrattande

Önskar er alla en underbar kväll.

Kramis Åsa

signemo
0

Säjer du det morsan1. Tänk om du upptäcker din medialitet ikväll.Skrattande.

HA det bra Nu skall nog denna trollpackan gå och greja lite med maten.

Var rädda om varandra

[Hellas]
0

#9 *Skrattar* Men visst är du lite mer vågad nuförtiden, kanske du kan kika med ena ögat efter småknytt Flört

Tara
0

#0 Då känns det bra att jag varit och gjort vårfint på min son:s  grav idag med lite blommor. Fick en stark känsla av att jag skulle göra det .

Önskar alla en trevlig Valborg.

Bybo
0

Ska gå med barnen och kolla Majkasen. Det är mysigt, inte så mycket folk, inget jippo och så ligger den i en sån fin miljö ;-)

Den tänds på en kulle nära kyrkan med utsikt mot herrgåden och brukslängor. Jag bor i ett gammalt Vallonbruk. Man riktigt känner historiens vingslag!!

Kul också att Valborgsmässoeldarna har sitt ursprung i Uppland. Kom väl från Tyskland där dem skrämde Häxor på väg till Djävulen.

Sen så tändes väl eldarna för att skrämma bort vilddjur då man släppte ut boskapen 1 Maj.

Och ännu tidigare var det väl ett sätt att fira sommarhalvårets början :-)  Bla…

Så inget med kristendommen att göra*S* Förutm namnet Valborg, som väl var en tysk konungadotter som blev typ ett Helgon….

Pling!

EwaKristina
0

Jag ska bara vara ikväll,har jobbat hela dagen o haft massor med folk runtikring mej..Så gå ut för att kika på kasen…Nej tack!! Orkar bara inte.Ska oxå försöka ta fram lite kraft och vilja,och göra varma mackor,om jag nu inte somnar framför TV:n. Men gott folk därute,ha en bra kväll..

Thinka
0

Ska ner till byn och se brasan… sonen får inte ränna ute utan vuxet tillsyn. sedan blir det hem till grannen en vända under kvällen. ganska så lugnt firande för min del alltså.

[mia-38]
0

Här blir det lungt…ett glas vin framför datan eller i soffan. Ungdomarna är ute. Så skönt att bara vara….efter en jobbig dag på jobbet. Det här med Valborg tar jag inte alls så allvarligt längre.

Imorrn ska jag till dejten jag brukar träffa…vi ska grilla och bara ha det mysigt.Resten av helgen får jag ta som den kommer.

Kram till alla och sköt om er.

[Chakra]
0

Jag har en lugn och skön Valborg utan brasa och fyrverkerier här hemma ensam allena.Har haft en lång arbetsdag idag, och imorgon ännu en med början redan klockan 6.00.Och då är det också marknad i stan.

Namnet Valborg påminner mig om en grannfamilj när jag var barn.
En av flickorna hette Valborg, och hon fick heta Aloj av sin bror som inte kunde uttala namnet.Sött, tycker jag!

Elisabeth-J
0

Min syster och en av hennes barn  får fira valborg i Malmö där hon inte känner någon :( Hennes son har skadat handen och fått en fraktur som ska opereras, dom ringde imorse och sa att dom skulle åka till Malmö men fick veta sen att det inte blir operation förrän på fredag. Så hon och sonen har inte så roligt där just nu. Dom har åkt runt lite och varit ute och gått men som hon sa, det är så långtråkigt. Så mina tankar finns hos dom ikväll.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Lenha
0

Jag firar valborg hemma i min lägenhet i Paris… skrubbar fötter, plockar ögonbryn och packar. hihi. Känner mig äntligen lite friskare och det gör att jag inte kan sluta le. Imorgon bär det av till Sverige… kan fira valborg då istället. Att gränsen mellan de levande och döda är som svagast den här natten visste jag inte, men jag känner verkligen av det just nu… Har besök här hemma och det känns mycket välkommet och fridfullt. Jag vet vem det är… Hoppas att ni alla har det bra där ute bland brasor och hemma i era fridfulla vrår. Jag skickar tankar till Elisabeths syster och hennes son. Stora kramar från mig!

Tuva-Lena
0

Jag bjöd hit mor och svärmor på middag. Var ute o räfsade lite löv och brände gräs. Varmt och skönt ute och såg våren första flugsnappare! :) Ingen eld i år för det är alldeles för torrt när man bor intill skogen. Nya krafter och ljuvliga kvällar! Glad Välkommen härliga tid!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Hellas]
0

Jag har haft en aldeles underbar kväll….tyvärr märkte jag inte av sägnen om att gränsen mellan oss och andra sidan är tunn just denna natt…..men natten är ju inte slut ännu :)

signemo
0

Gomorron på er.

Blev en lugn och skön kväll. Satt och tittade på Söderkåkar (Brännvin och fågelholkar) där Stefan ( i Stefan och Krister) och Annika är med.

Sen var det sängdags. Det enda jag vaknade av på natten var min förbaskade värk i axeln. Den tyckte jag behövde vakna stup i kvarten. Tur att jag för det mesta har lätt att somna om. Tänkte gett upp och gått upp halv 5.

Drömt har jag i och för sig gjort men det brukar jag ju, Ibland kommer jag ihåg ibland inte.

Ha en fin 1:a maj och Kristi Himmelsfärdsdag.

Var rädda om varandra

Eija
0

Hej och morrn, jag och gubben var hemma hela tiden, hörde och såg fyrverkeriet hemifrån, tycker synd om dom som har skotträdda hundar under dessa tider, min skäller ut fyrverkeriet han, och den andra märkte jag inget särskilt på…jag har inte heller följt tradionerna särkilt kring valborgsfirandet, det var mest när man var ung och ville gå med sina kompisar och träffa andra ungdomar….och första majdemonstrationen är oxå långt tillbaka för mig, sen jag blev dålig i ryggen….

Ha en god fortsättning på majfirandet ni alla…..

ClarasMamma
0

Sj då låg jag i magsjuka och 39graders feber:( skulle på kryssning men så blev det ej:( men i dag kommer min kompis som inte har varit uppe på tre år så det ska bli kul..

kramar..

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Farwuq
0

Jag personligen firar inget denna helg.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

auraman
0

gomorron på er…..   hoppas den gränsen är lika svag nu på dagen då :)  perfekt för lite medialt arbete  :)

Jane-Lyzell
0

Ojojoj Ramsbergs majbrasa var något extra……det blåste så kraftigt att det var direkt livsfarligt att stå för nära- eldslågorna eller rättare sagt tungorna slicka folk i kastvindarna som råkade stå för nära!

När vi kom ner dit så fick vi hjälpa till att rädda en gamal byggnad inärheten som hade böjat brinna av den blåsande elden, hua + ett träd började att brinna lite också- tillslut åkte brandslangarna fram - men då lugnade sig elden:-) så slangarna behövde aldrig användas!

Det var som man hörde Nordmans sång i elden "i Lågornas sken"

Ramsbergskören sjöng in våren - jätte vackert och det hela avslutades med ett magnefikt fyrverkeri!

Då gick vi hem och fortsatte fira sonen:-)

Vänligen Jane

M

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mr_Linnarsson
0

vi höll oss hemma. tycker det är så otrevligt med alla fulla fjortisar som springer runt och skränar.

vi var hemma och tittade på en dvd med eddie murphy - norbit. den va sjukt rolig Skrattande

Jane-Lyzell
0

#28 vi är nog välldigt förskonade i Ramsberg - såg inte en enda full ungdom ellervuxen för den delenSkrattande Tråkigt för er att de ska hålla er borta för det är ju en fin hyllning till vårens ära!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"