Medium+polisen!
Jag har hört att i England så tar polisen Medium till hjälp när människor har försvunnit.Jag undrar VARFÖR? inte polisen i Sverige gör likadant.Det finns ju även här i Sverige jätteduktiga Medium som kan vara till stor hjälp för polisen.

Denna tanke har funnits hos mig mycket. men så var det uppe ett inlägg som fick mig att tänka till. Någon frågade liknande och Elisabeth svarade..typ att man ska inte spekulare då det är sådan här saker. Jag håller med!! Tänk att vara i samma situation som mamman och man skulle spekaluera och tro saker…Är i så fall familjens sak att söka ett medium och vad jag förstod hade det också gjort det..såg någon länk på aftonbladet.se
Nu skriver du att polisen borde söka medium…å det kunde ju vara med i frågetällning till familjen, men mycket känsligt, tror jag.
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Jag har under åren haft samarbete med polisen några gånger och dom tittar på dom tips som medium lämnar. Sen hur polisen kommer i kontakt med medium är olika. Jag vet att det finns medium som söker polisen med sina tips, polisen (inte alla) kontaktar medium och den enskilda berörda individen söker mediums hjälp där polisen också tar till sig tipsen och kollar det. Jag tänker inte skriva här om enskilda fall, berättar bara lite allmänt hur det brukar gå till. Däremot får polisen inte använda mediumens arbeten i själva utredningen, men alla tips tas på allvar.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag tycker det är smart att polisen håller en låg profil om hur de använder sig av medium i sina undersökningar. Det finns så många "medium" som tror att de är så mycket bättre än de i verkligheten är.
Jag menar, även här på ÖN har vi fått exempel på när medium, som i alla fall själv beskriver sig som otroligt duktiga, tror att de fått information från andevärlden som sen visar sig vara fel. Så det är nog bra om polisen slipper lägga massa jobb på att sortera bland sådana tips, och själva väljer när och om de vill ha hjälp av medium i sina undersökningar.

#3 Om ett medium ringer polisen om ett tips så följer dom upp tipsen, även om 100 olika medium tipsar, för allt kan vara av intresse. Sen kan det vara många av dom som har fel, eller sett något annat kring förövaren eller offret, det behöver alltså inte vara fel det dom har sett, bara en annan information istället för platsen t.e.x. och då kan det vara av intresse och ge någon ledtråd i sökandet.
Det har varit 2 fall där jag inte har kunnat hitta peronen men sett saker runtomkring platserna, varit väldigt nära platsen osv. Varför? Vet inte, men det jag såg kunde man ju efteråt se klarare på, så det var ju väldiga lärdomar vilket jag är tacksam för.
Elisabeth
#3 Jag blir lite frågande när du skriver att det finns medium här på Ön som beskriver sig som så otroligt duktiga. Det är något jag inte kan känna igen från någon här på ÖN! Har inte hört någon som tycker att de är så bra så de har svar på allt.
Tvärtom så tycker jag att de medium som finns här på ÖN är mycket ödmjuka och håller med att vi alla kan ha fel ibland.

Jag kan berätta om ett fall. Förövaren själv ringde till mig och låtsades vara ledsen och orolig över en persons försvinnande. Jag fick direkt starka bilder och väldigt obehagliga och starka känslor i kroppen, jag bad personen ringa tillbaka om en stund. Därefter kontaktade jag polisen och berättade allt jag hade upplevt. Polisen hittar personen på den platsen och tillvägagångssättet var som jag beskrev det. Varför blev det så starkt och klockrent den gången? Jo just för att jag hade direktkontakt med förövaren. Så det handlar om vilka energier man jobbar med, det är inte alltid andevärlden som ger oss känslor och bilder.
Elisabeth

Tack för svaren här.Nu förstår jag mera.
#4 Polisen måste följa upp alla tips, och tips från medium behandlas om jag inte är felinformerad som anonyma tips rent generellt.
Och det är ju jättekul att du fick ut mycket av två fall även om du inte hjälpte till att hitta personen. Det jag ser som en "risk" vid sådana fall rent generellt är hur mycket personalresurser det går åt att följa upp ovidkommande tips, och om de resurserna i så fall inte hellre borde användas till någon någon annan mer vetenskaplig metod för att söka efter försvunna personer. För säga vad man vill om medium och vetenskapen, men om jag var försvunnen och var tvungen att välja mellan att medium letade efter mig, eller en skallgångskedja, så skulle jag välja skallgången eller andra vetenskapliga metoder. Jag skulle tro att de rent generellt har högre uppklarningsprocent.
#5 Olika personer tolkar naturligtvis samma inlägg på olika sätt. Men du har nog rätt i att alla medium vill framställa sig själva som ödmjuka, men jag anser inte att alla verkligen är det. Fast det är såklart en subjektiv bedömning från min sida.

Läste på Aftonbladet att flera medium hört av sig, men utan att det gett resulat!

Ovidkommande tips, blir ovidkommande med facit i hand. Om jag var försvunnen skulle jag vilja att man satte in alla resurser. Jag tror inte att polisen måste dra in på någon annan viktig metod/resurs för att följa upp tips. Men det är ju vad jag själv tror;)

#10 Det är så rätt :)
Elisabeth

#8 Det handlar ju inte om något val, skallgång görs samtidigt som tips följs upp, en del går skallgång och andra kollar tips och beroende på vilka personalresurser det finns just då så tar det olika lång tid. Tipsen prioriteras efter vad som ser mest intressant ut. Jag kan ju bara uttala mig i dom fall där jag själv har blivit kontaktad och då är polisen väldigt intresserade och vill verkligen kolla upp det, så det är med intresse, glädje och förhoppning till att det leder till något. En enda gång har jag själv hört av mig till polisen och det var i fallet jag nämnde ovan.
Det här handlar inte om att jag på något sätt beskriver mig som otroligt duktig eller ödmjuk ;) Jag är inte duktigare än någon annan, ödmjukhet har alla människor mer eller mindre, det är upp till var och en att bedöma en annan persons ödmjukhet, jag tror ingen säger: Jag är så ödmjuk, däremot kan man själv känna ödmjukhet inför andra, situationer osv. Men det är betraktaren som bedömer det vid varje enskilt möte t.e.x. En person kan ju se dig som ödmjuk medan en annan inte tycker att du har någon ödmjukhet. Jag vill bara berätta om mina erfarenheter. Jag har inte heller sett att något medium här på ÖN har utnämt sig till att vara otroligt duktig?! Det tror jag ingen heller gör, samma där, det är väl andra som bedömer sånt i så fall.
En person kan ju tycka att du var otroligt duktig på en sittning t.e.x medan en annan person tycker helt tvärtom. Så är det ju, ingen är ständigt duktig på det man gör. Det vet väl du som jobbar med det att det handlar om energier och personkemi också. Om en person inte gillar dig av någon anledning så kan det vara att personkemin inte stämmer, den personen ser inte dig som duktig eller ödmjuk, för den personen vill inte se dom sidorna heller eftersom h*n inte gillar dig som person.
Elisabeth
Jag är HELT säker på att de som följer upp anonyma tips inte sitter och rullar tummarna tills tipsen kommer in, utan sysselsätter sig med annat om de uteblir ;-) Och jag menar att om jag i en hypotetisk situation skulle vara tvungen att välja mellan att medium söker efter mig, eller att polisen söker efter mig utan medium, så skulle jag välja polisen. Är det någon här som skulle välja medium?
Och jag tycker naturligtvis att det är självklart att svara på polisens frågor om de hör av sig. Men jag tycker inte att man rent generellt på eget bevåg ska uppta polisens arbete med mediala tips, det jag vet om dem så är de för osäkra och oftast för vaga. Men jag skulle också agerat som du Elisabeth i det fallet som du beskriver, inga "regler" utan undantag ;-)

jag förstår inte dit resunomang riktit dena utesluter väll inte det andra ?
Destomer hjälp man kan få i ett fal att hitta en person destobätre måste väll det var.
Så du menar att om du kommer bort och ett medjum ber om att få hjälpa till i utredningen att hitta dig. Så saka din anahöriga säga nej ?
Håller med dig Zedd75, ju fler sätt desto bättre, anser jag iallafall, så skulle jag vilja om jag gick vilse…Polisen på sitt och medium på sitt, och sen att det fanns några utvalda som sökte där mediumet visar….det skall väl inte vara så svårt….eller…

Om någon i min familj försvann så skulle jag ta hjälp av polis, frivilla och jag skulle kontakta medium, för alla tips och all hjälp jag skulle kunna få skulle jag ta. När en närstående till mig försvann så kollade jag själv, ja jag såg rätt kunde vi konstatera efteråt men att jag inte hittade den specifika platsen beror nog på att polisen hade slutat leta så det var bara dom anhöriga som dagligen letade och sökte. När personen hittades efter tt par månader (av en utomstående) så var det ingen trevlig syn, jag ser att det inte var menat att anhöriga skulle hitta personen och se en kropp som det inte fanns mycket kvar av. I det fallet kontaktade jag mina kollegor för att kunna få mer hjälp att hitta personen och annat kring händelsen. Flera medium var inblandade och alla små och stora tips kan vara till stor hjälp, jag vet hur det är och innan det här så hade jag tänkt att det kan vara dumt att flera är inblandade och kollar men jag vet idag hur rätt det blev. För med alla olika detaljer så ser vi efteråt hur klart det egentligen var, när vi satt med facit i hand. Tyvärr har vi inte den andra delen av facit än men hoppas att vi någon gång får det också.
Elisabeth
#14 Det var en hypotetisk frågeställning; om jag någonsin hamnar i en situation och MÅSTE välja. Men naturligtvis har en sådan hypotetisk frågeställning mycket lite med verkligheten att göra, så jag förstår om du inte förstår om du missade att det var en hypotes.
Polisen har hittat MASSOR av personer genom tiderna, jag har inte sett eller fått en objektiv bekräftelse på att ett medium någonsin hittat en person. Så om jag var vilse så skulle jag ärligt talat föredra om polisen som går igenom tips från medium istället deltog i skallgången. Och jag skulle hellre ha hela skallgången på det ställe där det är logiskt att jag skulle vara, än halva där logiken säger att jag är och halva där medium säger att jag är. Men det är ju bara vad jag tycker…
Jag tycker och tror att medium är bra på mycket, men att någon skulle vara bra på att hitta försvunna personer återstår att bevisa för mig. Och det skulle vara jättekul att få det bevisat.

såg du det okända ? när Görgen hitta den lilla filckan i japan. dom fan henne inte när han var där. men dom fan henne där han såga att hon skulle vara.
Jag har lika stort förtonde oss polisn som för ett medium. för om alla samarbetar så måste ju det var det bästa

Jag blir lite förvånad Manthrax över att du inte tror på att Medium kan hitta försvunna personer.Du är ju ett "tränande medium" själv.Har du verkligen inte fått bevisat att någon lyckats.Du har ju kontakterna,du borde kunna skaffa fram bevis,som duger för dig. Vetenskapliga bevis som blir erkända får nog vänta några år ännu.Men för dig själv ?.
Jag personligen tror inte att medium i vår tid kommer kunna lösa mordfall, då jag inte tror att vi är mogna för så starka bevis!, men därimot tror jag medium kan ge bra ledtrådar som hjälper polisen att lösa det hela!…så jag tror medium kan vara till god nytta!
#18 Jörgen hittade ju aldrig flickan, även om han var nära och att han kanske indirekt kanske bidrog till att hon hittades.
#19 Jag har själv några få erfarenhet av att hitta saker som är svårt att förklara naturligt, så rent teoretiskt så borde det fungera med människor också. Men jag är en sådan där tjurskallig person som vill ha överväldigande bevis för att jag ska vara övertygad, och jag har inte tagit del av några sådana ännu… ;-)
Men kanske finns det andra faktorer bakom det hela också? Om nu en person går bort sig, eller blir bortrövad, vad är det som säger att det inte ingår i den personens livsplan? Och varför skulle i så fall "andra sidan" hjälpa ett medium att gå emot den personens livsplan?

Flickan hittades ett par veckor senar på den plats där Görgen had peket ut.
Men jag undrar vad din syn på medium är och vad din syn på andra sidan är.
Jag tor inte att det fins i någon personlivsban att den ska bli bortförd och våldförd.

#21 Med anledning av ditt inlägg #3:_Jag tycker det är smart att polisen håller en låg profil om hur de använder sig av medium i sina undersökningar. Det finns så många "medium" som tror att de är så mycket bättre än de i verkligheten är.
_Jag menar, även här på ÖN har vi fått exempel på när medium, som i alla fall själv beskriver sig som otroligt duktiga, tror att de fått information från andevärlden som sen visar sig vara fel. Så det är nog bra om polisen slipper lägga massa jobb på att sortera bland sådana tips, och själva väljer när och om de vill ha hjälp av medium i sina undersökningar.
Vad du skriver här är då att här på ÖN är medium såna som tror sig vara så mycket bättre än dom egentligen är, som beskriver sig själva som otroligt duktiga. Jag undrar då vad du syftar det på? Det finns frågor till dig i inläggen här om det du skrev men inget har du svarat på än? Du kommer in här på mitt forum och skriver illa om medium som finns här, hoppas att du har mycket bättre medium på ditt forum då Johan ;)
Elisabeth
#22 Vad du och jag tror spelar tyvärr ingen roll för hur världen ser ut och hur den verkligen fungerar. Och om flickan hade legat där Jörgen pekade så hade de hittat henne där och då, de hittade henne i närheten av där Jörgen var senare.
Min syn på medium och andra sidan ser jag som hälsosam, men tack för omtanken. :-)

Jag kan säga med all säkerhet att ett medium är inblandat i sökandet..

Ja det var ju inga drickta svar på min frågor.
Men du få ha en trevlig kväll
MVH Zedd75

Manthrax.vännen! Jag tror ju att du som medium skulle ha lite bättre förutsättningar att bli ett duktigt sådant om du bara hade en annan inställning.För att bli ett medium som kan leta upp saknade personer så måste man ju tro att det fungerar annars kommer man ju ingenstans.Man spärrar sin egen förmåga och då kanske man misstror andra som har förmågan.
Allt existerar,se allt som möjligt.Kram vännen
#23 Jag ber verkligen om ursäkt om det är SÅ som du uppfattar mitt inlägg. Självklart ska man inte dra alla över en kam på det viset, utan vad jag menade var bara att vi fått exempel på det till och med här på ÖN. Du får gärna tolka det som att det INTE är vanligt här, istället för att tolka det som att jag pratar om alla här på ÖN, för det gör jag naturligtvis inte. Jag vet att många här är duktiga och många är mycket trevliga i "verkligheten" också :-)
Personligen försöker jag att inte benämna olika medium i termer av "bra" eller "dåligt", ett medium som är dåligt för en kan vara bra för en annan. Tror jag. ;-)
#23 och om jag inte svarat på några frågor så har jag missat dem eller så hör de inte till ämnet. Men skicka gärna PM eller mail om det var något viktigt. Eller ställ om frågan så ska jag försöka svara.
#26 Ursäkta, med din fråga om min syn på medium svarade jag på, om än lite svävande. Det är lite för stor fråga för att återge så här i en forumtråd om något annat.

ja det är ingen i de och tjötta om det man kan inte ha sama åsikt om altt eller hur #29
#27: Jag är smärtsamt medveten om det, det är fler som anser att jag bör lämna det logiska tänkandet bakom mig. ;-)

#31 men det där med lågisk tänkade är ju inget fel man får ju alttd först försöka tex hitta en lågisk förklaring om man tror det spökar på ett ställe 

"31.Ja så bra då,då kanske du tar ditt "förnuft"till fånga
Kram
#25 Jag vet oxå med säkerhet,att ett medium finns inkopplat.

Ursäkta - men jag blev förbannad när jag läste Manthrax inlägg: "…när medium, som i alla fall själv beskriver sig som otroligt duktiga, tror att de fått information från andevärlden som sen visar sig vara fel…"
Jag har själv inte hittat någon här på Ön, som har verkat ikläda sig rollen som otroligt duktigt medium.
Vill bara nämna att min inställning är att allas hjälp är viktig!
Och viljan ATT vilja hjälpa till är jätteviktig och visar tycker jag att man är en människa med ett hjärta i sin kropp . …
Jag tycker Jörgen var otroligt bra när han var i Japan…. !
Plus att vi har många jättebra medium i Sverige!!!
(stå på Er, Ni är bra!)
Vill bara nämna att den tösen som vann priset för Storbrittaniens bästa medium för några år sedan, jag tror hon heter Diane Lazarus, gjorde en fantastisk sökning (var en del av tävlingen) efter en mycket väl gömd person. En vältränad militär med lång erfarenhet, samt en rutinerad sökhund, gick bet - hon hittade den gömda på kortast tid…
Jag ser mig själv som en elev, inom detta ämne, och vet att det är lång lärotid. Jag är själv glad och tacksam för min gåva, för det är inget jag själv valt, och jag tycker det kan vara tungt att "bära" ibland. Ön, gör att jag känner mig mindre ensam….Tack.
…goa lördagshälsningar från moonflower…
#35 Moonflower: Vad är det som du blir förbannad för? Det känns lite onödigt eftersom jag inte skriver hurvida jag anser att de är duktiga eller inte. Det vara bara de enda referenserana som jag har. Men jag inser såhär i efterhand att det kanske var klumpigt skrivet och ber om ursäkt. Sen tycker jag det är fler som iklär sig rollen som duktiga medium, och det med all rätt tycker jag, eftersom det finns många duktiga medium här.
När det gäller brittiska tvproduktioner så räknar jag inte det som "bevis". Tv över huvudtaget ser jag som underhållning och inte bevis för något.
Ja min uppfatning om det mediala är det som jag har sett på tv..och då är det , det engelska programet som testade folks medialaförmåga.O det visade sig att personen var bara klokren på en sak t.ex. på att hitta försvuna mäniskor..Sen så tycker inte jag personligen att man skall kontakta polis om man bara tror..eller siar.För vi har många mord fall som är olösta.och det skulle dom inte varit om mediumen kunat sin sak.Det hadde vi ju på tv.Sen har vi många barn som polisen inte har hittat o det är väl det värsta som kan hända en förälder..Det här är min åsikt.O jag håller med Manthrax i myket av vad som sägs. Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.

Om du är utblidad medium så tycker jag du pratar mycket mot dig själv
#38 Jag sätter inte upp mig själv på en piedestal om det är det du menar ;-) Nådå, jag är en vanlig snubbe som råkat gå några mediumkurser. Jag tänker och filosoferar dock mycket kring det mediala, och jag försöker bara hitta min "tro" mitt bland mina upplevelser och vad andra berättar för mig.

#36# Ett litet tips Manthrax
Lägg bort logiken när du jobbar medialt eller intuitivt. Annars hindrar du dig själv, logiken kan man ta fram efteråt. För mig är det som sämst om jag försöker analysera eller tillrättalägga informationen jag får.
Däremot kan det vara intressant efteråt eller om man experimenterar att analysera. Typ som med de här bordsdansexperimenten de utför på ett annat forum-
#40 Tack. Jag vet. Det gör jag (eller försöker i alla fall) när jag "jobbar". :-)

#41#
toppen
35# tog upp diane lazarus och jag blev också imponerad av henne när det gällde att hitta personer.
När det gällde skogen så var sökhunden bara sekunder bättre än diane men hon slog militären gott och väl.
Sen var dom även på en strand som såg ut att var milslång och där slog diane både sökhund och professionella erfarna sökare med hästlängder.
Så diane var otroligt duktig, till och med dom skeptiker som var med var imponerad av henne i det avseendet.
När det gäller mediums medverkan i stjärnsund så var det ju med på 4:ans nyheter för några dagar sen att det fanns. Och att det var familjen som bett dom om hjälp och bett polisen lyssna på dom. Till och med så intervjua dom ett medium.
Om jag var försvunnen så skulle det ultimata vara en skallgångskedja bestående av bara medium, men nu är det ju omöjligt … 
Därför skulle jag vilja ha en lagom blandning… jag skulle vilja att polisen kollade seriösa tips från de som sett och "de som sett". Men jag skulle gärna se att polisen kollar upp tips från medium (obs, ej bara mediala) före alla luddiga tips från sådana som tror sig sett mig på allsköns ställen..

Hej!
Nu när de letar efter mer bevis på att Englas mördare Anders Eklund ska ha något med det sk Malin mordet att göra, är det då inte dags att titta på ett gammalt avsnitt av Förnimmelse av mord? Kommer inte ihåg vilket medium som var inblandat men det vore ju intressant att få veta hur mycket som stämmer in på Eklund av det som mediumet fick fram. Är det någon som har avsnittet?

Det förekommer även i Sverige att Polisen tar kontakt med medium för att få hjälp.
Jag vet ett par fall där polisen har frågat medium om hjälp vid försvinnande.
Men då har det varit poliser som privatpersoner som sökt hjälp och inte i deras ämbete för det kan ju kanske vara lite pinsamt.
Att för sina kollegor berätta att man går till ett medium för att få hjälp med utredningen.
Vet vid ett av dessa fall som polisen sökte hjälp fick en sådan bra beskrivning av mediumet så att polisen kunde finna kroppen av en försvunnen person.
Mediumet hade beskrivit en plats som polisen mycket väl kände till och som dom redan hade letat på.
När dom sedan bad mediumet följa med för att få en bekräftelse på att det var den platsen dom misstänkte så hittade dom kroppen för mediumet gick så gott direkt på kroppen och blev själv väldigt chockad över fyndet.
Men tror inte polisen vill skylta med att dom faktiskt använder sig av medium i bland.
Om ni kommer i håg programet förnimmelse av mord så var det ju väldigt blandade känslor hos olika poliser av vad mediumen fick fram.
Från dom poliser som tyckte det var rena nonsens till dom som blev väldigt intreserade av medgav att väldigt många av mediumens uppgifter stämmde med det som redan fanns i utredningen och att dom skulle undersöka dom uppgifterna som dom inte hade kunskap om.
Men man fick ju alldrig reda på vad dessa undersökningar sedan ledde till.
Lasse

Sedan så tror jag knappast en domstol skulle se ett mediums uppgifter som bevis under en rättegång.
Så därför Poliserna gör jobbet själva för att kunna få en fällande dom.
Så rätt så förklarligt att dom inte använder sig av ett medium i normal fallet.
Lasse
Här tänkte jag svara på ett inlägg jag fått på mail i min bevakning. Det var Kommunisten som skrivit, men jag hittar det inte här?! Är det censuren som varit framme, eller är det något som strular?
#52 Utan att gå in på några detaljer kring detta så svarar jag att inlägget du syftar på är borttaget efter noga övervägande.
#53 Okej, då vet jag. Får man fråga hur resonerandet gick till och vad det var som gjorde att inlägget togs bort? Jag tyckte det var ett intressant inlägg som skulle varit intressant att svara på.

#54 Hur resonerandet gick till är inget vi skriver till allmänheten om. Det som vi gör är våra beslut och det är ingenting som alla andra behöver veta varför alla gånger. Som jag har skrivit tidigare, det finns så mycket mer som inte ni vet om och det är heller inte meningen att alla ska veta förutom Sajtvärd och Medarbetare.
Elisabeth
#55: Det är enligt uppgift inget ni delger personen som skriver inlägget ni raderar heller, eller räknas denne till allmänheten? Jag respekterar naturligtvis era beslut och vilken typ av inlägg som du/ni vill ha i ert forum. Det är absolut er rätt att styra sådant. Jag bara undrade eftersom det med den kunskapen kan vara lättare att hålla sig "inom ramarna". Då kan man som enkel besökare som inte vet så mycket som medarberatre och Sajtvärd kanske underlätta för er genom att inte skriva om sådant som ni ändå tar bort. Det var bara därför jag frågade, men det är naturligtvis upp till er om ni vill delge orsaker till ert agerande eller inte.
Ursäkta mig min nyfikenhet och ha en underbar helg :-D

#56 Vi har skrivit i tidigare trådar om hur vi går tillväga och hur vi sköter forumet så att du undrar nu tycker jag är märkligt eftersom du tidigare har fått svar. Det är lätt att kritisera hur andra sköter forum trots att man inte vet bakgrunden ;)
Vi berättar för vederbörande men det finns undantag i dessa fall också. När det kommer in många olika nick från samma person t.e.x som bara skriver tjafs tråd efter tråd, då tas det bara bort utan förklaringar. Så det är bara att skriva på Manthrax, Om du tyckte att inlägget var intressant så skriv om det då i en ny tråd om du vill det :)
Elisabeth
#57: Jag vet inte riktigt vad du syftar på när jag tidigare fått svar. Men jag är nöjd såhär. Du gör som du vill på ditt forum och behöver inte förklara något alls om du inte vill. Men tack för att du förklarat att du inte vill förklara ;-)