Är det rätt!
Är det rätt att kända sexualförbrytare/pedofil i Sverige, tillåts utan förbehåll att bo i samhället anonyma! utan att omgivningen vet om deras beteenden och läggning!
I Amerika om du är dömd i sådana brott måste en varningskylt upp - kan tyckas hårt men - med vetskap om att någon med sådana böjelser i sin omgivning - kanske man både förhindrar att någon blir offer och att den dömda gärnings mannen får hjälp att inte utföra dessa dåd igen - då alla har uppsikt över det!
I dag i Sverige kan din närmsta granne - vara en pedofil eller sexförbrytare utan att du har rätt att ta reda på detta! är det okay?ska vi finna oss i detta?
Tänker ju naturligt vis på det som hänt Lilla Engla
- men också vidare att förhidra att det händer igen!
Det kanske är dags att få till en lagändring! Med protestlistor!
Jag ställer mig först i kön att skriva på!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

absolut jane…jag håller med dig!!märk ut dom jävlarna bara!!!

är det ärtt när dom en gång är dömda sak kuna gå utan uppsikt överhuved taget ?
Svår fråga. Självklart vill man ju veta om det bor någon farlig förbrytare i närheten, samtidigt som sexualförbrytaren/pedofilen förmodligen har familj som också kommer att drabbas hårt av uthängningen…

Rätten till anonymitet, att få chansen att börja om efter ett avtjänat straff, är väl det man kanske tänker. Men det vete sjutton, alltså…Den här sortens förbrytare, återfaller så gott som alltid, förr eller senare. Jag har också tänkt tanken, vem vet vad grannen har för hemligheter.
Å andra sidan tänker jag: Visst skulle man kunna kartlägga pedofilerna, men hur gör man när dessa väljer att utföra sina gärningar på annan ort? Kan man invaggas i falsk trygghet om man inte bor i närheten av någon då? Och de som inte är straffade, hur kartlägger man dem? Jag kan ju tänka mig att det finns ett stort mörkertal. De som sitter och inte har hunnit längre än till fantasier ännu…
#3,Tror inte det är så många som behålles i sin familj med sådana brott utan de lever nog ensamma! de flesta!
Kan se en annan aspekt i det hela om det är en hemlighet inom en familj - kan det kanske vara skönt att inte leva på en lögn längre i och med att det blir offentligt!
Vad säger man till det familjer som blivit drabbade av en sexualförbrytare då? är det bättre att dom lider? än att sexualförbrytarens familj får ta sitt ansvar i det hela!? tycker inte jag! Det är ett samhällsansvar och har man en sådan i sin familj får man också hjälpa till att se till att den inte får möjligheten att utföra något dylikt igen! Alla måste hjälpas åt!
Vänligen Jane

Kastrera dem först och främst…så KAN de inte begå fler brott av den sorten…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#5 Jag säger inte att det är min åsikt att man inte ska hänga ut dem med tanke på familjen, utan att det finns flera aspekter att ta hänsyn till. Det är nog inte så enkelt som att bara lämna ut ett namn och ansikte.
Jag tycker inte alls att de har rätt till anonymitet. Däremot borde de, som Zedd skriver, aldrig någonsin släppas utan uppsikt.
#6 Håller med dig fullständigt!
Jag tycker som #6, tvångskastrera dom, begriper inte varför det skall vara så jäkla svårt….nä…enligt lag…bla, bla, bla…..nu får det vara slutdaltat med dessa…för är dom så friska, så dom kan vara i samhället, ja då skall det väl inte behöva hända sådant här….jag förstår, att det kan bli problem om man hänger ut någon, det kan ju gå så långt att någon skadar denna person, och det är ju inte meningen, för då blir vi rovdjur oxå. Men jag tycker inte att dom skall släppas ur överhuvudtaget innan kastrering, Det finns ju medicinsk kastrering oxå. Då försvinner alla dessa känslor som orsakar deras sjuka beteende.
#4 Jag tror att vet man att grann orten har en pedofil - är man nog extra vaksam - sen är de inte så smarta alla gånger utan deras begär tar ut sin rätt till slut och i hemkomunen blir det ju lättåtkomligare och tillfällena gör oftast gärningsmannen! (Det kan inte hålla sina begär i styr)
Någon måste ju sätta stopp för sådant här - när inte sammhället har lyckats - med sina samhälls insattser! Naturligtvis sker det fall endå av de okända förbrytarna - men om det blir praxis att det får leva med en varningsskylt i sitt resterande liv - som en påminelse om vad det åsamkat dessa oskyldiga barn eller ungdommar vars hela liv dom har raserat i ett lusttillgrepp!
Är gärningsmannens liv mera värt en de liv som dom har raserats och dess familjer? tycker inte jag i alla fall! utan att de måste ta ansvar för deras handlande! och många gånger kanske hela gärningsmannes familj behöver vård - då gärningsmannen många gånger har varit utsatt själv för övergrepp eller annat inom den egna familjen!
Så fram med skyltarna! så ett helande kan ta fart! konsekvenserna av detta handlande får aldrig glömmas bort eller soppas under mattan - även om gärningsmannen återrehabliteras - ska det finnas där som ett minne att inte återgå till dylikt!
Vänligen Jane
Det jag tycker är riktigt dåligt är att dem som är dömda får censurerade ansikten i media, tycker det är så fegt!, hade varit ett straff bara det att i media synas för dem man gjort! det är väll det minsta!…en sak är ju om man är misstänkt då förstår jag helt klart att man censurerar ansikten, men inte när personen i fråga är dömd! ,…kanske har helt fel tankar men det är vad jag tycker!

Håller med #6 0 #8. Den som våldtar och mördar 10-åringar ska fråntas sin sjuka sexualdrift. Medicinsk kastrering borde vara lagstadgat straff i såna fall.

ja tro bilder på han kommer koma när han är dömd. dom gör så så länge en person inte är dödmd för om det skulle vissa sig att en personär oskyldig så är ju det hämskt om andra i samhället ska kunna hoppa på honom
Helt klart!!Har man gjort något så skall man stå för det..Det är vad jag lär mina barn..Men sexualförbrytar dom håls bakom ryggen,O dom får psykvård, så är dom ute om ett par år ..Nej! Kastrering o inlåsning tills dom lämnar denna planet..Så hadde det blivit om jag hadde bestämt..Eller sät dom i fängelse så blir dom kraftigt mishandlade..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Håller med #6#8 och #11.
12# Ja självklart det förstår jag, men har i många fall sett personer som är dömda eller till och med på video där man sett vad dem gjort, så får dem censurerade ansikten…kan inte förstå varför riktigt, vill dem vara anonyma så kunde dem ju tänkt på det innan dem gör det dem gjort!
Jag tycker de ska ha en fotboja, men av lindrare slag. Så att man kan då hålla koll på dem.
Men jag måste "skydda" dem oxå. Att vara en pedofil är en psykisk störning. Precis som människor med herpes inte väljer sin sjukdom, så gör inte psykiskt störda människor oxå. Dock finns det en mycket stor skillnad, att människor med fysiska sjukdomar söker hjälp, tyvärr har inte psykiskt störda människor ibland den kapaciteten att förstå att vad de gör är sjukt. Därmed tycker jag att de ska ha fotboja. Eller åtminstone dömas till fängelse och psykvård, sedan när psykiatriker anser att han/hon är "normal" kan de släppas… med en fotboja.
Medicinsk kastrering kanske?
Hur många är det inte som jobbar inom fritids och skola!Ja där kanske ett "register" skulle hjälpa?
#6 Håller med du, utan lust och förmåga ofarlig. Även billigt och bra, jag är hundra på att det även har ett avskräckande syfte.
Sjukt beteende, sjuka ska ha vård av något slag, en fungerade vård. Även om det sjukliga är avskyvärt så bör väl alla ha rätt till samma vård. Att "skrika misshandla dom, döda dom" osv är lite väl trångsynt, hur andligt är det? Hur va det nu med Universell Kärlek? Anders Eklund är sjuk på det grövsta sätt, ge honom vård, låt han tampas med hatet mot honom, det kan ju vara hans karma.
Att varna för pedofilia är bra, att lära ut vad det innebär att ha pedofili är bättre. Kemisk kastrering kan vara en väg och när det misslyckas ska de namnges och människor får lära sig att det finns fara i området där man bor. En liten skylt som säger…"Varning medicinerade pedofil, håll barn på avstånd" kan det va nåt?
Nä, vet i sjutton vad jag tycker, blir bara så trött. Tankenär god Jane och det ligger mycket i det du säger och ibland har människan helt enkelt förvekat sin anonymitet, tyvärr.
#19 Jag pratar inte om en lynch mob - utan rätten att veta om man har en sexualförbrytare eller mördare eller pedofil som granne - idag vet du inte det - då många med just psykiska Störningar/problem är integrerade i vårat samhälle som det så fint heter och våra mentalsjukhus (de flesta) är nedlagda!
Jag talar om allas rättvisa - inte att tala om att slå ihjäl någon eller misshandla någon för deras handlingar! Det löser ingen ting - Våld föder Våld i alla former! (det är ju just det jag vill undvika)
Talar om allas rätt att tackla dessa förbrytare på ett sammhälls rätt sätt, att ha lika rätt som en förövare! se mina andra inlägg med! I dag är du rättslös som brottsoffer , Tyvärr!
Vårt sammhälle börjar komma ikapp England och Amerika där man inte vågar ha sina barn lekandes ute ensamma- utan en förälders övervakande - på grund av pedofiler mm.
Naturligt vis ska han ha vård i Engla fallet - livstidsvård i hans fall då han inte bara förgripit sig en gång utan upprepade tillfällen! Så många familjer och människor han berövat lyckan ifrån! Det har givit dem livstidsångest! Tror ingen blir bättre av att förövaren i detta fallet kommer ut efter ett antal år sk rehabliterad får en ny identitet någon annan stans för att - åter igen göra om samma sak - med en skylt och hårdbevakning skulle sådant kunna undvikas!
Andligt och universiell kärlek skriver du - det är ju presis vad detta jag skrivit är - att finna lösningar för helande för alla inblandade! Men att inte dölja förövaren för resten av sammhällets medborgare! Fast jag tror du menar samma som jag eller?
Vänligen Jane
Jamen #20 kära vän…inte var det ett påhopp jag försökte att få till…utan en åsikt på mer en ett av de inslag/svar som skrivits på din eget upprop som du startade….jag är inte emot dig…absolut inte…det finns mycket man kan göra som är bra men en viss försiktighet är väl också att efterlysa…
Mitt inslag var INTE riktat till dig…utan till många i så fall…och som du ser i mitt inlägg så finns inget sifferprefix i början heller.
Puss på dig…och vi strävar väl i samma riktning….(orden om Universell Kärlek var i så fall riktade till de/dem som ville ha mer mordliknande straff inte till ditt inslag)
kastrering ja , men dlit blir nog svårt här i landet.
Tog det inte som ett på hopp
om du läser sista raden.-)
såg bara ingen som hade skrivit de du sa om att misshandla dom eller döda dem! det tror jag alla här inne förstår andligt och universiellt att det inte löser något!
!
Så jag förtydligade vad jag menade bara!
Kram på dig Lady Oona!
Vänligen Jane
Vi Män vet att det enda som hjälper är kirugisk kastrering, även snörpning går bra, det räcker med två buntband.
just det i teorin, men verkligheten är en annan . Vi lever på fel sida av Atlanten
#25 så sant!

Kemisk kastrering hjälper nog så bra men det är kanske också en frivillighet o hur många förbrytare går då med på det? Tror inte någon annan behandling hjälper. Dessa återfallsförbrytare är oftast obotliga. Dubbelt sjukt också inte nog med pedofili och sexförbrytelser utan också att mörda. Nu rannsakar sig polisen själva också för detta med Engla hade kanske kunnat undvikas.

Håller med 19, det är ju inte medeltid, precis.. Människovärdet måste ju respekteras, även om handlingen är oacceptabel. Tyvärr är det ju mycket svårt att behandla pedofili, men det går. Om man ger behandlingen den tid och de resurser som krävs. Det finns ju olika typer av pedofiler, som kräver olika insatser.
Jag anser att våra barn måste skyddas från dem, men att vi i Sverige behöver ett mer fungerande system för att hålla barnen säkra.
Mvh Ewa
Jag är en ganska förlåtande människa men vid pedofili går min gräns. Att medvetet (hur psykiskt sjuk personen än är) ge sig på ett oskyldigt barn är VIDRIGT! Det finns inte ord för vad jag tycker om det. FY..finns inga förmildrade orsaker att skylla på. Den personen har förbrukat sin rätt att få vistas bland andra.Jag har små barn och tycker att jag har min fulla rätt att veta om grannen är pedofil.

Jag instämmer med Jane Lyzell till 100 procent.
Att de tillåts bo utan grannars vetskap, är på en neandertal nivå, är det inte år 2008 nu ?
Trots kunskaper om återfall är det väldigt konstigt - vem är det man skall skydda ? Inte ett oskyldigt barn iallafall….
Själv börjar jag betvivla, kunskapsbanken hos de styrande/våra lagar. Trodde grundlagen var till för att skydda den oskyldige, enskilde individen mot avskyvärda/grymma och svåra kriminella brott…
Ber en stilla bön, för Engla och alla andra… och hoppas att vi skall ändra på det här - vi har möjlighet - vi lever ju …
Kram fr moonflower

Det finns många sorters pedofiler. En del av dessa förstår inte att deras handlingar är sjuka. De kan se ett kärleksförhållande med sig själv och det utsatta barnet. Detta sker ofta där det är frågan om incest.
Det som är mest skrämmande är att du inte kan ana vem som är pedofil eller inte. Det som också är skrämmande är att övergreppen kan pågå i åratal utan att detta går vidare till kännedom och anmälan. Det kan vara din granne som du småpratar med varje dag. Det kan vara den trevlige killen på ICA. Det kan vara precis vem som helst.
Det som kanske är mest skrämmande är att trots det framkommit bevis, rättegång och dom, så kan förgriparen få umgängesrätt med det barn han förgripit sig på, sådan är svensk lag. Han får inte umgås med barnet ensam utan ska ha med sig någon från de sociala myndigheterna, men ändå, det är hans rätt som pappa.

Håller med Jane också, det sägs ju att sverige är brottslingarnas paradis och det måste vi ändra på vi borde alla skriva på en protestlista och skicka till regeringen att vi kräver att mentalsjukhusen öppnas igen så vi får bort sjuka människor från sammhället så vi får sova i lugn och ro. Kram Anina
Protestlistor är i cirkulation - så håll utkik i era mailboxar!
Dags att sätta stopp - kanske denna engel skulle få oss att förstå detta! Det får vara nog nu!
Vänligen Jane

Tror tyvär inte på iden med skyltar för de åker ju runt på olika platser så det enda det skulle hjälpa är att inte just den med skylten skulle begå nåt brott i hemtrakten men däremot söka sig ut till andra platser, kemisk kastrering låter som en bra ide sen tycker jag även att brottsoffren är de som ska kunna utfärda benådning och förlåtelse o därmed bestämma när de får komma ut efter avtjänat straff
Diskutionen är om pedofiler när den borde vara om våltäkts män. För kom ihåg att det var våldtäkt och blottning som personen som upprört våra känslor straffats för. Detta var ingen vanlig pedofil, utan en serie mördare. Som började sin bana med våldtäkt.
Lagar, lagar, lagar dessa jäkla lagar, varför detta daltande. Idag är det dom drabbade som får straff och brottslingarna som får en fyrstjärnig hotelrum, med TV, video och tamej fasiken har väl dom dator med snart, Bästa tänkbara mat och inte nog med det, dom kan plugga gratis, jobba så dom kan tjäna pengar, som dom har undanlagda tills dom kommer ut, för ut kommer dom ju titt som tätt……..nää, nu är jag arg…grrrrr….var tvungen att skriva av mig.
Nej, varför ser dom inte mönstret, dom brukar ju börja med att blotta sig, och sen exalterar det ju hela tiden för att dom skall få sin jäkla kick…Varför kan dom inte sätta in en lag, på att kastrera pesonen redan vid första nivån, när dom blottar sig,.
En fråge ställning som jag inte riktigt har klart för mig, vad är en pedofil. Är det en man i alla lägen, eller kan det även vara en kvinna. För i min uppväxt har jag påträffat mer kvinnor än män som varit och haft sexuella relationer med minderåriga. Men detta är väl en tillfällighet. Om man tar tretton år och uppåt. Så jag tror att bägge könen får gå med dessa skyltar på sig. Jag tycker att vi måste sluta föra in mörk energi i våra sinnen. Hur ond och grym det som kallas verkligheten kan vara ibland. Somna med ljus i era sinnen och inte med hat

#37 - ja pedofili är inte könsbundet, helt korrekt!
Dessvärre funkar inte skyltar, de flesta åker aldrig fast…

#37 Nej, pedofiler behöver inte bara män - kvinnor kan också vara pedofiler. Jag har själv en kompis som utnyttjades sexuellt av hans fostermamma och det har påverkat hela hans liv. En annan killkompis blev "tvingad" till sex av en kvinna genom hot. Det sägs ju dock att män är i klar majoritet när det gäller att utsätta barn för sexuellt utnyttjande. Å andra sidan tror jag att det finns ett mörkertal här också. Min kompis som blev utsatt av sin fostermamma skäms oerhört för det som hänt och har aldrig velat anmäla henne. Det värsta av allt är att hon fortfarande får ta emot unga pojkar som fosterbarn - och hon tar bara pojkar.
Det är ju inte heller bara "okända" män eller kvinnor som är pedofiler. Det sägs ju att åtminstone vart 4:e barn i skolan någon gång har blivit utsatt för någon form av sexuellt utnyttjande. Betyder det då att var 4:e man eller kvinna är en potentiell pedofil? Nej, såklart kan det vara så att samme förövare utsätter flera barn samtidigt - men siffran är ändå skrämmande. Det troliga är dock att de flesta barn utsätts sexuellt av någon de känner väl och inte någon "ful gubbe" i parken. Det troliga är också att JAG i min bekantskapskrets har någon som kan tänka sig att gå i gång på barn eller tycka sig ha rätten att utnyttja ett barn för sin egen sexuella upphetsnings skull. Många av dessa pedofiler lever helt normala liv, är gifta och fungerar hur bra som helst socialt. De kanske till och med jobbar där barn finns….
Jag kan berätta om en sak som hände för ett par år sedan. Där jag bodde flyttade ett par in ovanför. Kvinnan hade barn sen förut - två stycken - en liten tvååring och en sjuåring. Ingen av barnen fick bo hos henne, de bodde båda två hos tvååringens pappa. Anledningen till att barnen bodde där var att det här paret missbrukade och snart märkte jag att förhållandet också var väldigt våldsamt. Vid tre tillfällen ringde jag till polisen för att mannen misshandlade kvinnan svårt. Jag skrev dagbok om allt som hände och till slut åkte mannen in i fängelset.
Jag höll dock på att få en chock när jag såg vem barnen bodde hos - tvååringens pappa. För ett par år sedan satt han i fängelse för att ha utnyttjat sin egen dotter och hennes kompis sexuellt. Nu hade han vårdnaden om sin lille son samt kvinnans sjuåriga dotter. Jag ringde till soc och ifrågasatte det här. Jag förstod inte hur de kunde låta två små barn bo hemma hos en pedofildömd man som inte ens var den sjuåriga flickans pappa. Det svar jag fick var: "Ja, men han har ju sonat sitt brott."
Två år senare läser jag i tidningen att denne man är dömd igen - för sexuellt utnyttjande av den här flickan! Det är ju så att man bara blir galen!!
Att utnyttja ett barn är det allra mest vidriga brott som överhuvudtaget kan förekomma enligt min åsikt. En människa som begår såna här brott kan i mitt huvud inte vara frisk - men är då var 4:e man eller kvinna psykiskt sjuk? Problemet är så mycket djupare än så och jag tycker att samhället sviker på flera plan. En människa som döms för sexuellt utnyttjande bör få fängelse såklart, men det räcker inte bara med fängelse. Jag är inte så säker på att pedofili går att bota, men kanske människan i fråga kan få hjälp med att kontrollera sitt beteende - precis som man gör vid andra missbruk.
Jag känner att det inte finns något försvar för en människa som utnyttjar barn för egna syften och ibland kan jag också tänka ut hemska straff. :-) Å andra sidan är varje människa också en människa - och har ett människovärde såklart även om handlingen han/hon utför är vidrigt och ondskefullt.

Ett djur som är farligt för allmänheten blir oftast avlivat. Varför inte avliva en människa som är farlig för allmänheten?

Håller inte med Jane Lyzell och er andra som förespråkar att pedofiler och sexförbrytare ska pekas ut för allmänheten.
Det hela är mycket mer komplicerat än så att komma till rätta med.
De flesta pedofiler och sexförbrytare har själva varit utsatta for övergrepp i barndomen och är själva offer. Det de behöver är vård i form av speciell terapi. Det finns en särskild fängelseanstalt i Skogome (utanför Göteborg) som har specialicerat sig på just detta klientel och och som är framgångsrika när det gäller resultat. Om det inte hjälper med terapi under fängelsetiden förespråkar jag kemisk kastrering.
Att som vissa av er skriver hänga ut dem till allmän beskådan och bespottelse anser jag inte vara förenligt med ett civiliserat samhälle eller en humanistisk och kärleksfull människosyn.
Vad gör att du inte varit likadan om du fötts av samma föräldrar, haft samma uppväxt, kort sagt exakt samma bakgrund som mannen i det aktuella fallet.
"Du må hata synden men inte syndaren"

#40 Och vilka människor har så hög visdom att de har rätten att bedöma vem som ska få leva eller dö?

Sluta dalta, så jag e med på #6 åsikt.
En annan grej, det finns ju utrustning för att mäta folks reaktioner. varför inte t.ex: vid mönstringen även göra sådana tester, å visa bilder på olika scenarion å se hur dessa reagerar sexuellt. Sen om någon t.ex: reagerar på små barn så kan man ju utföra flera tester, å då förhindras ju kanske även förövare att ens bli förövare, alltså räddar man ju både offer och gärningsman.
SEV 

#43 - vilken kanonidé det låter som! Borde ju vara helt genomförbart och inte kosta så mycket. Dessvärre blir inte alla kallade numera - och vad med alla kvinnor? *funderar*

Dom bestämmer ju vilka djur som får leva…Ska det inte vara lika då?

Tänk att ett sådant här avskyvärt brott ska behöva ta fram samhällsinvånarnas allra lägsta instinkter.
Det är så många som pratar vackert om ljus och kärlek men när det kommer till kritan finns varken det ena eller andra hos dem.
Själva brottet är avskyvärt men gärningsmannen är en människa som du och jag, bara mer trasig och sjuk.

Det är nog svårt att stoppa alla gärningsmän, men stoppas måste de ju. Absolut!!! Men att börja avliva människor…nej, absolut inte! Då är vi väl inte bättre än en gärningsman…än en mördare.

Men om det inte hjälper med rehabilitering då?Om det blir som med Tomas Quick, som mördade var gång han fick permission?Som sagt; ett djur som inte kan återanpassas blir avlivat. Det borde gälla samma sak här..Ni får ni gärna kalla mig mördare!
Men den som inte klarar av att återanpassa detta monster är lika stor mördare som honom..Alla passar inte till livet!

Är det inte bättre att strida för lagändringar i så fall? Det är bättre att spärra in dem för livet, tycker jag, om det finns risk för återfall. Då kan de inte begå brotten.

#48 Jag kallar dig inte mördare, Susanne! Aldrig i livet! Jag menar bara att om samhället accepterar att man dödar gärningsmän, är man nog på väg åt fel håll… "öga för öga…" Jag anser att man aldrig någonsin har den rätten. Men detta är min personliga uppfattning.

Håller med #49!! Spärra in dom på livstid! Vi har alldeles för milda straff här i sverige!!!!

jag blir lite rädd att det är så många som tycker att man ska hänga ut en sjuk människa så att alla ska få spotta på honom i princip.. för det är ju vad han är..SJUK! Jag tycker att alla människor har ett människovärde oavsett vilka hemskheter de utför. Det är bara tragiskt. Jag håller med #16 fotboja vore något, för resten av livet när någon dömts för såna här saker. Men att alla ska informeras om att han bor där o där, så att alla ska ha rätt att kränka honom tycker jag bara är osmakligt. Det handlar om en sjuk människa, som säkert är en produkt av hemska tragiska omständigheter tidigare i livet.

#48 Nu har vi ju fängelser & psykiatrisk vård för människor och mig veterligen så har vi inte några fängelser eller psykiatriska sjukhus för djur som inte går att återanpassa i samhället.
Vissa människor kan säkert vara så skadade att de faktiskt inte går att ha dem ute i samhället därför att då skulle de skada andra människor. Kanske en del måste finnas på instituiton under en lång tid, några få kanske under resten av sin livstid om det inte går att återanpassa dem. Fast det är ju en himla skillnad på att frihetsberöva dem och ge dem vård till att avliva dem!!
Ska vi säga till människor att det är FEL att mörda genom att låta samhället mörda? Det är ju som att säga till sina barn att man inte ska slå andra människor och i samma veva smälla till barnet. Om det är fel att mörda……ska vi då döda bödeln som utförde dödsstraffet och ska vi då sen döda den som dödade bödeln osv…..?
Jag säger som #46 - själva brottet är avskyvärt men gärningsmannen är en människa som både jag och du. Som människa har han ett lika stort värde som jag och du - han är bara mer trasig och sjuk. JAG har ingen rätt att säga att den eller den människan inte har rätten att leva. Jag är ingen Gud….
Det jag kan bidra med i denna tråd är, att JAG iaf är emot dödstraff….

Jag är emot att ta livet av något annat som lever, men jag är ännu mera emot att vi "normala" ska vara försökskaniner till "eventuellt" återanpassede Thomas Kvickar och liknande fän.
SEV 
För att citera Dravcena som uttrycker det väldigt bra i inlägg #40 enligt vad jag själv känner:
Och vilka människor har så hög visdom att de har rätten att bedöma vem som ska få leva eller dö?
Jag är absolut mot dödsstraff!
Sedan utesluter jag absolut inte andra hårda åtgärder för att dessa sjuka själar inte ska kunna upprepa sig om och om igen.
Det spelar ingen roll vad de har upplevt själva och att det kanske finns omständigheter som gör att de är som de är, de får under inga omständigheter fortsätta och om det då innebär kemiska preparat eller kastrering så må så vara.
Oj - vad det har skrivits i denna tråden , sen jag var inne sist!
Det är ju bra - men jag tror ni har förbisett en del viktiga saker som jag skrivit i mina inlägg!
1. att sätta upp Varningsskyltar - är för redan dömnda sexualförbrytare-pedofieler eller mördare! - de ska inte sättas upp för att folk ska spotta på dem utan för att man ska kunna återrehablitera dem - men om man inte vet om att det t ex grannen är pedofil - kanske man efter x antal år finner förtroende för den personen och lämnar sitt barn där för barnvakt - det är ju inte att hjälpa en pedofil utan att inbjuda dem till tillfälle! Med vetskap skulle det aldrig ske! det handlar om att vi alla tillsammans kan hjälpa varandra - men vet man inte om deras problematik hur ska man kunna få shangsen att hjälpa!
2. Titta på nyheterna i dag om Den nu anhållnes familjs utalanden - "han har jugit i alla år!?" Men dom hade varit och hälsat på honom i fängelse när han satt inne för våldtäckt - borde det inte redan då varit denna familjs ansvar att se till att samhället gav honom vård - i mina ögon har denna familj blundat för hans problematik - och att nu inte förstå hur han har kunnat gjort något sådant - är bullshit! Det handlar om att de inte har velat se eller inte orkat. förövaren skulle ju ha vårdats redan vid första övergreppet - och skulle en skylt ha stått där han bor och vistas - skulle detta med Engla kanske aldrig ha hänt! (skylt på deras bilar t ex)
3. #41 Vist är det problematik bakot se mitt inlägg #5,9,20
Men faktum kvarstår att våra mentalsjukhus har lagts ned och de ska integreras i sammhället! med medeciner som de själva kan välja att inte ta!? Håller med Vård ska de ha - men när inte vården finns!?
Nej jag tror inte heller på dödstraff - Våld föder våld i alla former! Sen det Dravacena skrev om Pappan är ju skandal i Sverige faktiskt - hemskt hur det kan få fortgå år 2008. Varför ska förövarna skyddas mera med hänvisning till vad de själva varit utsatta för i barndommen - De utsätter ju barn eller andra för precis samma sak som de själva isåfall varit utsatta för - och hur ska man då stoppa denna negativa spiral - Jo , att först stoppa dessa förövares framfart - att inte göra det möjligt för dem att fortsätta sina sjuka beteénden! (som kan skapa nya förövare med dåliga erfarenheter i barndommen)
Vänligen Jane

Jag tror att vi alla är överens om att dessa förbrytelser måste stoppas. Frågan vi inte är överens om är hur man ska gå till väga. #57 Är det inte lite väl naivt att tro att någon skulle låta en dömd pedofil sitta barnvakt åt sitt barn?
Att sätta upp en skylt vid förövarens familjs hus eller på deras bilar var ett ovanligt dumt förslag, det skulle ju drabba oskyldiga människor eftersom förövarens familj ( fru och barn,gamla föräldrar osv.) då skulle utsättas för omgivningens hat, spott och spe. Det är också väldigt naivt att tro att så inte vore fallet, det ser vi ju exempel på bara i den här tråden.
I de allra flesta familjer har man ingen aning om vad som skett förrän allt uppdagas, gärningsmän av det här slaget lever ett dubbelliv. De enda alternativen för att få ett slut på dessa avskyvärda brott är antingen sluten psykiatrisk vård vid särskilda enheter och som krav för att bli utskrivna måste de gå med på någon form av kastrering.

#48. Vad gäller Thomas Qvick så är det många lärde män och kvinnor som tror att han är oskyldig till de brott han erkänt. Hans problem, tror de, är av en helt annan art. Han vill ha uppmärksamhet och är en stor mytoman som lyckas övetyga de flesta om det mesta. Han mår alltså finfint av all uppmärksamhet han får och är villig att ta på sig vad som helst bara därför.
Faktum är trots allt, att han inte lyckats peka ut ett enda ställe, där han säger sig ha grävt ner sina offer, riktigt. På de ställen där offren har hittats av andra och polisen sedan vallat runt Qvick för att han ska visa var han dödade offret, så har han aldrig lyckats. Han har t o m haft fel om mordvapnen.
På TV visades en videofilmad vallning, det gällde det holländska paret som blev mördade när de tältade. Han sa ingenting rätt och polismannen som gick brevid ställde ledande frågor och då sa Qvick att, just, så var det, så gjorde jag, det vapnet använde jag osv. Egentligen hade han inte en susning om vad han pratade om.
Nu hörde jag att något/några av de brott Qvick erkänt ska kollas upp via DNA på den här mannen. Varför kan man ju undra, om det skulle vara så säkert att det verkligen var Qvick som är skyldig.
Inte ens föräldrarna till Johan, pojken som blev mördad för många år sedan, i Norrbotten någonstans, trodde en sekund att det var Qvick som var den skyldiga.
Då kan man ju fundera, tänk om det är så att han faktiskt inte är skyldig egentligen, utan bara är en liten människa i stort behov av uppmärksamhet och en mytoman i stora mått. Tänk om man hade "avlivat" honom och det visar sig att han är oskyldig.
I USA finns dödsstraffet och trots det har de en mängd mass- och seriemördare. Långt mer än vad vi har som har en helt annan straffskala. Vad kan det bero på?

#59 Glöm inte att USA är en stat med 250 miljoner (kanske mer) invånare och givetvis inträffar också då mycket mer mord, seriemord och massmord. Dessutom har dom en helt annan vapenkultur (till sin nackdel tror jag) och en blandning av människor som också varit till nackdel (tyvärr) tror jag.
Tomas Quick är säkert skyldig till några brott men kan också ljuga en hel del. Han är ju dömd för några, men inte alla hur många nu det är.
Det tragiska är att brotten upprepas. Sanhället blundar för det. Det snackas en massa men tillräckligt mycket görs inte. Kanske vaknar politikerna en dag.
#58 Om du hade läst mina inlägg ordentligt så skriver jag inte så som du säger!
du får nog läsa inlägg 57 en gång till!
Jag skriver inte som du säger här nedan
#57 Är det inte lite väl naivt att tro att någon skulle låta en dömd pedofil sitta barnvakt åt sitt barn?
Det är ju det jag menar att man inte skulle be en dömd pedofil att just sitta barnvakt - men vet du inte om att din granne är pedofil - blir det ju svårare att styra detta!
Läs gärna mina inlägg fler en en gång innan du skriver svar på dem - så du inte missuppfattar!
Vänligen Jane

Förlåt #61, jag läste fel där, slarvigt av mig. Men jag tror inte att jag missuppfattade ditt förslag om skyltar på förbrytarnas familjers hus och bilar, eller gjorde jag det också?

#60. Ja, men det är ju självfallet procentuellt sett. USA har, rent procentuellt, fler mass- och seriemördare.
Thomas Qvick är dömd för mord han troligen inte har begått. Det är alltså det som är den springande punkten.
Han är dömd för åtta mord och vid inget fall är något egentligen bevisat. Bara att han erkänt. Bl a sägs det att han givit information som allmänheten inte borde vetat, som senare har visat sig att han fått tagit del av före rättegång. Det finns ingen tekninsk bevisning och det senaste mordet han dömts för finns då sperma i offret, fast det är inte Qvicks sperma. Vad gäller pojken Johan finns fortfarande inget lik, ingen teknisk bevisning bara ett erkänande. Så jag måste säga att jag är skeptisk till att han överhuvudtaget begått ett enda av dessa mord han sitter för.
Man ska heller inte glömma att Qvick erkänt sig skyldig till mord där de s k offren senare dykt upp, livs levande. Han har också erkänt sig skyldig till ett mord på en man (tror det var på 60-talet) på någon ort söderöver, då han bevisligen befann sig i Falun. Han har också sagt att han styckat ett speciellt offer och ätit av det, det dömdes han för, fast just det offret inte ens var i närheten av att vara styckat.
Tänker man då snäpet vidare så kan det gå mördare fria vars mord Qvick nu sitter för.
Vad är det konkret politikerna ska göra? Trots att det finns dödsstraff, att det finns fängelser med tortyr som vardagsmat, att det finns hemska avrättningsmetoder, att det finns livstidsstraff utan möjlighet till nåd osv så upprepas olika typer av brott om och om igen.
Man kan heller inte "utrota" de onda människorna från jordens yta. Vi vet oftast inte vem som är kapabel att utföra dessa hemska brott, för än det är försent. En massmördare t ex, tas ju sällan på bar gärning redan vid första offret. Han kan ha hunnit ta död på hur många som helst innan man hinner ifatt honom/henne. Vad gäller pedofilier så är det bara ett fåtal som kommer fram i dagens ljus.
De som inte är öppet kriminella märks inte och kan vara vem som helst av oss.
Du är förlåten#62
Det andra stämmer bra- och det står jag för! De har dömt sina offer förästen av deras liv - varför ska deras handlande glömas bort! och kanske att de gör om det igen! Någon gång får väll de börja att ta ansvar för vad dom gör - och inte sopa allt in i anonymitet! Vilket talar om för dem att dom har rätt och kan fortsätta med sina övergrepp! någon annan stans eller i en annan kommun! Med en skylt undviks detta!
Då är dom inte längre anonyma - sätt gärna en årsgräns på hur länge sedan dom blev dömda - och efter x antal skötta år kan de bli av med skylten - men att de då ska uppvisa klar rehablitering och förbättring i sitt sjuka tillstånd- uppvisa att dom är friska och inte återfaller! inte vet jag - men något borde utmärka dessa - USA gör så- och tycks funka bra! Har man gjort sig skyldigt till dessa brott - måste de ta ansvar för vad dom gjort även om de är sjuka eller inte!
Vänligen Jane

Raderat då det blev fel.

Ja, nu har jag läst detta om skyltar och USA. Det är alltså gröna registreringsskyltar på bilen som gäller. Pedofilerna får inte bo var de vill och är utlagda på internet så att alla kan se dem. Samtidigt måste de äta medicin (kemisk kastrering). Fotbojorna är på förslag.
Lagen gäller också om en 17 årig pojke har sexuellt umgänge med en 15 årig flicka. Då döms han för pedofili och hamnar i samma sits som de "riktiga" pedofilerna. Fast där har ju jag svårt att hänga med. Hur ofta händer inte att en 17 åring och en 15 åring "råkar" hamna i den sitsen? Det är väl rätt naturligt ändå. Det skulle ju innebära att massor med ungdomar hamnar i fängelse för pedofili, fast det egentligen inte är ens i närheten av detta.
Det står också vad en polisman anser, nämligen att en pedofil har själv försatt sig i denna situation och får skylla sig själv då de själva valt den situationen. Ungefär så. Ja, så är det förstås. Fast ändå, är en pedofil just pedofil för att han valt att bli en sådan? Finns det en enda "normal" människa som skulle tänka sig att hålla på sexuellt med ett barn? Knappast.
Den här tråden bevisar att ondska föder densamma
#67 Märkligt sätt att tycka, om tråden, Den handlar om att finna en lösning på något som samhället låtit härja fritt i samhället sedan de lade ned våra mentalsjukhus på både gott och ont!
#66 Tror nog de flesta pedofiler eller sexförbrytare börjar i unga år, tycker ju då att det är just där vården ska sättas in - och deras familjer ta ansvar för sina barn och deras handlanden!- de är ju dock barn i den åldern av 16-17 år. Så kan man stävja det där behöver det inte gå så långt som i Engla fallet!
Vänligen Jane
#68 sen tror jag inte att det gäller som du skriver en 17 åring som har sex med en 15 åring - det skulle i alla fall inte vara olagligt i Sverige - som är där vi bör ha en lag!

USA och kanske andra länder med har mycket striktare regler för sexuellt umgänge. Här gäller väl 15-års gräns.

#68. Det är möjligt att pedofili börjar i tidig ålder. Men du kan ju inte mena att om en 17 åring och en 15 åring som är tillsammans (för det spelar alltså ingen roll om de har ett förhållande eller inte) och hamnar i det läget att det leder till mer än bara en puss och kram, så är 17 åringen en pedofil? I såna fall lär det krylla av pedofiler.
Hur, konkret, tycker du att man ska stävja sina "barn" (i den ålder är man ungdom enligt mitt sätt att se) så att de inte blir pedofiler? Hur många tonåringar/ungdomar tror du inte har redan legat med varandra, eller nästan gjort det? Skulle alla dessa vara potentiella pedofiler? Tror du de allra flesta föräldrar vet om att deras ungdom har gjort det redan? Ska man om man får veta det, förbjuda vidare umgänge med tjejen/killen i tron att man på så sätt ser till att ens ungdom inte blir pedofil?
En pedofil är en sjuk människa. Det är inte ett normalt beteende. Du blir inte pedofil bara för att du råkar hamna i säng med din 15 åriga tjej/kille. Att straffa en 17 åring som pedofil för att han hamnat i säng med sin 15 åring är sjukt enligt mig. Att han/hon ska finnas med på internet till allmän beskådan och bli "skyltad" är så uppåt väggarna fel, för han/hon är ingen pedofil. Bara en kärlekskrank tonåring/ungdom.
#70. Jo, gränsen går vid 15 år i USA, men det innebär ju inte att två ungdomar som går över gränsen är pedofiler. I alla fall den ena av dem.
Dessutom, den här mannen som tråden handlar om är ingen renodlad pedofil. Han ger sig på vem som helst och hur som helst, som råkar befinna sig i närheten just när hans fantasier går för långt och exploderar.
#71 som jag redan svarat - så ska det naturligt vis inte gälla i ditt exempel - det är två år emellan och vår lagstiftning i sverige går vid 15 år - det du talar om är ungdomskärlek! Man får skilja agnarna och inte ge extrema exempel - tror ingen skulle åka dit för pedofili om du som 17 åring har ett förhållande med en 15 åring! Du måste se skilnnaderna!
Om 17 åringen i ditt exempel hade gettt sig på en väldigt mycket yngre person - låt säga en 10 åring eller yngre- så hade det varit pedofili! och alltså inte normalt!
Likadant att en man på 42 ger sig på en 10 åring eller 15 åring eller 18 är pedofili! Nu hade mannen som dödade Engla med sig sexuella brott, bakot - men tack och lov blev inte Engla utsatt för det!
Vänligen Jane

#72. Den 42-åriga mannen är, som sagt, ingen renodlad pedofil. Han kan lika gärna blotta sig, antasta folk, våldta som att mörda. Det är väl en av anledningarna till att han inte utsatte den lilla flickan för något sexuellt. Fast, vad jag kan se av alla trådar, både här och på andra ställen, så är det precis det som de allra flesta utgått ifrån. Även den här tråden som handlar om att hänga ut pedofiler.
Nej, den amerikanska gränsen vid 15 år skulle inte gälla här, men det tycker jag inte spelar någon roll. Jag ville belysa lite mer av konsekvenserna av den har lagen du tar upp. Hur amerikanerna själva ser på det och alltså är beredda att hänga ut en 17-åring som egentligen inte alls ens är i närheten av att vara pedofil. Jag ville också belysa kommentaren som fanns med hur de anser att "man får skylla sig själv då man VALT att denna livsstil". Alltså att bli pedofil.
Det finns ingen normal, frisk människa som väljer att bli pedofil. Blir man pedofil så är man inte frisk då är man en sjuk människa.
#73 om du läser trådens inledning , står det sexualförbrytare / bedofil vilket är dem som utsätter våra barn mest för brott - mördare tycker jag också skulle särskiljas naturligt vis - men nu handlar det om att skydda våra barn - ifrån "sjuka" personer som du skriver! som blivit tvångsplaserade många gånger i vårat samhälle! och som hellre för sin egen eller andras skull skulle vilja vara på ett hem och få vård! Men vården finns inte idag!
Spelar väll ingen roll om du är renodlad pedofil eller bara Lite!? ibland!? Sexualförbrytare är han ju defenetivt! och mördare!
Du hänger dig fortfarande kvar vid Amerikanarna och ditt exempel med en 15-17 åring! Du måste också ta in att i Amerika är sex inte lika fritt som här i Sverige - de är väldigt kristna och de flesta amerikanarna går i kyrkan varje söndag och deras döttrar ska helst vara oskulder då det gifter sig så de har en liten annan syn än vi här i Sverige att se på det exemplet du talar om! De har ju t ex Ku Kux Klan där med, så……..
Så kommer vi tillbaka till att tycka synd om pedofilen som du gör - vist är det synd om den men om inte han eller hon själv tar ansvar eller deras familjer för deras sjukdom - ska vi låta deras sjukdomstillstånd härja fritt utan åtgärd? ska vi sk friska få lida för att dom är sjuka?
Är det inte bättre att de får vård - än att integreras anonymt med sin problematik i sammhället! som bara skapar mera frestelser och brott!
Vänligen Jane

#74. Jag inte bara skriver "sjuka personer", de ÄR sjuka personer.
Nej, jag hänger inte kvar i just USA, det var du som tog upp det i #0 och det var det jag belyste lite, efter att ha läst om just det du tar upp. M a o, så utgick jag från att den här tråden handlade om den amerikanska modellen, annars förstår jag inte varför du tog upp den.
Nu gör du ett stort fel…..du talar om hur jag känner för pedofiler……Det vet du ingenting om. Jag har inte samma åsikt som du vad gäller "skyltningen" men det innebär inte att mitt hjärta ömmar för dem. Men jag vet tillräckligt mycket om psykologi för att veta att vi pratar om sjuka människor, inte människor som valt att bli pedofil. Det säger, om inte annat, sunda förnuftet för, som sagt, ingen normalt tänkande männska skulle ge sig på ett barn.
En serie- och massmördare är också sjuka människor. Ofta psykopater i total avsaknad av känslor. De kan inte förstå att de gör illa en annan människa då de inte vet vad den känslan är för någonting. Du kan döma en sådan till döden och han bryr sig inte det minsta, för rädsla, ånger och andra mänskliga känslor finns inte hos en sådan individ. Vid olika tester som gjorts i USA, bland de värsta mass- och seriemördare har det visat sig att i de allra flesta fall har de fel på frontalloben (där vårat känsloliv sitter).
Hårddraget kan man säga att en person som blir dement och demensen sätter sig i frontalloben kan bli fruktansvärt våldsam, trots att han varit hur snäll som helst innan demensen. Har själv, på mitt jobb, haft med en sådan att göra och det var inte kul vill jag lova. En annan som blev dement på det viset, en relativt ung människa, hade alltid två vakter omkring sig då han kunde bli hur våldsam som helst.
Som jag ser problematiken så går det inte att skydda samhället från dessa individer. Som jag skrev längre upp, så är det bara de öppet kriminella du vet om. Alla de andra, och de är betydligt fler, har du inte en aning om vilka de är. Rätt som det är slår de till och kan hinna slå till en massa gånger innan polisen hinner ikapp dem. Ta en psykopat t ex, jag skulle tro att de flesta av oss har haft sådana omkring oss utan att veta om det. Där kan det räcka med att man säger fel sak för att man ska bli utsatt för denne och han ger sig aldrig innan han krossat dig totalt.
Pedofiler, som öppet ger sig på barn, är få. Mörkertalet är stort och du lär aldrig få veta om det. De allra flesta finns inom familjen som håller tyst om det. Samma som med misshandel och då ofta i samband med missbruk. Bara för ett antal år sedan visste vi knappt om att det fanns pedofiler fast de lär ju alltid ha funnits, mer eller mindre.
Ska man undvika att en sexuellt sjuk människa ger sig på någon annan så är det vård som gäller. I svåra fall är kastrering (kemisk sådan) det enda alternativet. Det hade de ju i USA också. Att hänga ut pedofiler och/eller andra sexbrottslingar räcker inte som åtgärd. De drivs att göra sina saker oavsett då de som sagt är sjuka. De kommer hitta vägar att göra om samma sak, även om de riskerar att bli upptäckta.
Man gör det lätt för sig om man tror att man genom uthängning, skyltning, livstidsdomar, dödsdomar osv blir av med detta problem. Det blir man inte. Även om en dör så finns det hela tiden andra och man kan inte utrota dem, för det kommer nya.
#75 Jag tog upp det som en liknelse på hur man kan göra och att det görs i USA! Ett sätt att börja bekämpa detta!
Sen finns det ju hur mycket mer som hälst att göra och som du säger finns x antal "sjuka" inom den psykiska shangern ute i våra samhällen och en bråkdel åker fast - men om den bråkdelen som åker fast får ta konsekvenserna av sitt handlande - kanske det får en annan psykopat att tänka efter - kanske inte! men i pedofili eller andra sexuella brott kan det bli avskräckande!
Säger inte att skyltar är enda sättet - utan en del i att vi i samhället har rätt att veta om vår granne är en brottsling!
Har också sett den undersökning du talar om och arvet har lika stor inverkan på om dessa ska bli mördare eller istället hänge sig åt extremsporter eller liknande - där orädsla/känsla behövs!
så samma person men med olika uppväxter kan utveckla sin destruktivitet eller brist på empati på olika sätt! Så det ena kan utesluta det andra! och vise versa!
Naturligt vis stoppar inte en skylt de som inte är kända eller dömda! Och därför kan man ifråga sätta vårt utsläppande och nedstängande av våra mentalsjukhus - tror det var på 80-talet!
Vänligen Jane

Jag kan med säkerhet säga att det finns ingen psykopat i världen som blir avskräckt av att åka fast (i så fall är han/hon inte psykopat), detsamma gäller enligt min mening pedofiler och andra sexförbrytare. Fatta att det handlar om väldigt sjuka personer som inte har samma referensramar som den vanliga samhällsmedborgaren och därför inte tänker och reagerar som vi vanliga "friska" människor. De föstår inte att de gör fel och kan bl.a. därför inte ta konsekvenserna av sitt handlande.
Pedofiler, sexförbrytare, våldtäktsmän och mördare har alltid funnits, de har inte blivit fler, men har blivit mer uppmärksammade under de senare decennierna genom media.
Tyvärr är okunskapen om psykiska sjukdomar (till vilka dessa hör) lika stor idag som förr.
#76# Jag hoppas verkligen att vi aldrig får veta om vår granne är brottsling, det skulle i förlängningen innebära ett totaliserat samhälle liknande de gamla kommuniststaterna med angiveri a´la STASI, KGB och liknande. Att sätta upp skyltar och peka ut människor är en borjan på ett sådant samhälle.

#76. Men det är det som är problemet, en psykopat tänker inte efter. Han bara gör. Långt ifrån alla psykopater är nu mördare. De finns mitt ibland oss. Vanligare bland de som kommit långt i livet då de inte har några hämningar såsom känslor för andra individer.
Om jag inte minns fel var det någon som skrev om just psykopater i en annan tråd och som vet mycket mer än jag om detta problem.
Nej, jag tror inte att en pedofil blir avskräckt. Han är sjuk och hans konstiga fantasier driver honom vidare, oavsett. Det är det som är haken. Om det vore så enkelt så skulle vi inte ha dessa problem någonstans i världen. I länder där det finns dödsstraff fortsätter pedofili ändå.
Ett krasst exempel, en narkoman slutar inte knarka bara för att han riskerar fängelsestraff. I Sverige (om inte innehavet är ringa) är straffen för narkotikabrott höga. T o m högre än för mord i många fall.
Själva stängandet av mentalsjukhusen tycker jag var helt rätt för de var föråldrade men ett föråldrat sätt att tänka. Felet var att det inte, i samband med detta, gjordes några andra alternativ. Tvärtom så sparade man (och gör så än) in på psykvården alldeles otroligt och de som en gång suttit på mentalsjuhusen fick gå vind för våg och utan hjälp. Flera av dem fick s k dubbeldiagnos, d v s de blev missbrukare tillika. Här tycker jag att samhället faktiskt svek dem psykiskt sjuka.
Anonymiteten är nog inte så stor längre. Den mannen tråden handlar om vet vi ju både namn, bostadsort, yrke, ålder och utseende på. Både från TV och tidningar.

Alla psykiskt sjuka människor begår inte brott eller är våldsamma. Det är inte enbart människor som bedöms som psykiskt sjuka som begår brott heller! Ungefär 15 000 människor döms till fängelse varje år såg jag (om nu uppgiften är rätt) och dessa människor har INTE bedömts som så pass sjuka att de ska behöva vård istället för att sitta av straffet i ett fängelse.
Jag tycker INTE att vi ska införa några gamla mentalsjukhus igen - de var förfärliga och inte speciellt humana. De flesta människor som släpptes ut från dessa mentalsjukhus hade suttit där länge och blivit institutionaliserade och mår idag väldigt dåligt i egna lägenheter. En del av dessa människor var inte psykiskt sjuka, de hade ett psykiskt funktionshinder.
Däremot kan vår psykiatriska vård förbättras, framförallt för våra unga. Lagar behöver också ändras.
Jag tror inte att människor med en personlighetsstörning eller ett psykopatbeteende avskräcks från att begå brott om andra människor med samma beteende pekas ut, hängs ut - helt enkelt därför att det ligger i personlighetsstörningen natur att inte ha möjlighet att på egen hand kontrollera sitt beteende. Har man en personlighetsstörning är man inte en friskt tänkande människa. Titta bara på lagen om sexköp, där det blev lagligt att torskarna kunde straffas - har prostitutionen minskat? Nej, bara förändrats….
Mäns våld mot kvinnor och barn är så mycket mer komplext än att peka ut psykiskt sjuka och tro att det är DESSA som begår alla brott. Många gånger handlar det inte ens om sex - det handlar om makt.
Vad ska vi då göra? Jag säger varken bu eller bä om förslaget att "varna" för att det bor en dömd pedofil i grannområdet. Jag skulle absolut vilja veta om det gjorde det i mitt område, det måste jag erkänna för jag vill skydda mina- och grannskapets barn från att bli utsatta för en pedofil. Jag vill också kunna skydda mina barn från att bli utsatta på dagis, fritids, skola eller fritidsverksamhet.
Men det är en svår fråga. När har man förverkat sin rätt till integritet? Vilka i samhället ska ha rätten till sin integritet och vilka ska inte ha det? Vilka människor har rätt till ett människovärde och vilka har inte det? Finns risk för lynchmob? Ska detta med "varning" enbart gälla sexualbrott eller ska det också gälla andra brott som misshandel, mord, rån eller kvinnomisshandel? Det är en oerhört svår fråga och också väldigt svår att ta full ställning till.
Det här gäller såklart de vuxna män och kvinnor som finns idag och självklart måste man hitta på en lösning som gäller dem. Men samhällets (VI) uppgift måste först och främst vara att SE och UPPMÄRKSAMMA de barn som idag växer upp. Det gäller att vara uppmärksam på hur barn mår och det gäller att upptäcka personlighetsstörningar tidigt. Målet måste ju ändå vara att våra ungar ska växa upp till fungerande människor och kan de inte det måste de få hjälp i tid.
Målet måste ju ändå vara att gå till botten med VARFÖR kvinnor, barn och män utsätts för sexuella brott. Det ÄR inte bara psykiskt störda människor som begår den här sortens brott (inte psykiskt störd i klinisk mening i alla fall), det kan vara precis vem som helst, även någon vi känner.
I kampen mot dessa avskyvärda brott måste även ett medmänskligt inslag finnas och inte hat och hämnd. Låser vi in människor och behandlar dem som djur, blir de också djur. Oerhört svår fråga…..
Blombuketten och Dravcena, vad bra ni uttrycker det jag också anser, men har svårt att få ner i tryck! Jag sällar mig även till skaran som är mot dödsstraff. Ingen har någonsin rätt att ta någon annans liv. Ingen!
Detta har blivit en stor fråga och tror tyvärr inte vi löser det här!
Ville väcka en debatt och reflektioner om detta - vilket jag också gjort och det finns olika åsikter vilket är bra - men faktum kvarstår att ingen förändring sker av detta - det blir bara som det var innan tills nästa fall - då det tas upp igen:-(
Alla sexförbrytare är inte psykopater utan förstår väl vad dom gjort och kanske i påverkat tillstånd av dråger eller alkohol!
Håller med att nedläggningen av våra psyksjukhus var bra på ett sätt, och att den var förlegad - men vad var allternativet - inget! sitta själva i en lägenhet med tabletter! och ev öppenvård! De vart lika isolerade i sina lägenheter som i icoleringscellerna på långbro eller Beckis! mm.
Det jag menar var att det erbjöds inget allternativ och rehablitering mer än tablettform!
Återstår fortfarande att säga att våra brottslingar har större rätt i vårat sammhälle idag - än vad brottsoffren har, tyvärr!
Sen om det krävs skyltar eller inte får väll framtiden utvisa - men vi är på god väg att hinna ikapp England - där ingen Mamma eller Pappa vågar längre ha sina barn lekandes i parkerna ensamma! eller i skogarna - så det är våra barn vi isolerar/skyddar, som får en begränsad värld att röra sig i p.g av dessa förövare!
Om det är rätt, tja! - det tycker inte jag i alla fall!
Vänligen Jane

Jag är emot dödstraff. Det var kanske bra att lägga ned mentalsjukhusen, men inte har det blivit bättre för det. Naivt av politiker att tro allt skulle bli så bra med den öppna vården. Nu kliar man sig i huvudet. Tror ändå det blir bättre med saker, men det tar tid.

Jag har läst inläggen här och kommit fram till en sak att det är regeringen som har högsta ansvaret, och att det är doms fel att sånt här händer när dom skär ner på psykvården mm. och slussar ut sjuka människor i samhället istället för att vårda och rehablitera.
Dödstraff leder ingen stans - och i mina ögon inget straff! då jag vet att vi inte kan dö!
Vänligen Jane
Nej men kastrering är den enda lösningen, upprepar det finns ingen annan lösning, en skylt går att ta bort man kan åka till annan ort tex. Men först några år skall kemisk kastrering tilllämpas pga minimera risken att oskyldiga kastreras. Ingen övervakning behövs på kirurgiskt kastrerade personer. Den mest humana metoden tycker jag.

#81. "så det är våra barn vi isolerar/skyddar, som får en begränsad värld att röra sig i p.g av dessa förövare!" Här funderar jag på varför vi idag inte längre skulle våga låta våra barn vara ute och leka. När jag var liten (i o f s några år sedan) var alla barn ute och lekte precis överallt. Ingen var rädd för pedofiler och jag hörde inte ens talas om sådana. Inga föräldrar var rädda för att låta sina barn vara ute och leka. Är pedofili något nytt i samhället eller vari ligger skillnaden från då och nu?
En gång, under min uppväxt, hörde jag talas om en våldtäktsman. Det var i det område där jag bodde och inte ens då var vi barn förbjudna att leka ute. Det enda mina föräldrar gjorde då var att tala om för mig vad jag skulle göra utifall att.
Självklart är inte alla sexförbrytare psykopater. Men de flesta mass- och seriemördare är det och det var dem jag skrev om när jag pratade om psykopater. Det jag skrev om pedofiler var att det är en störning som gör att de ger sig på barn. Ingen normalt tänkande människa skulle ens komma i närheten av tanken att göra något dylikt. Därav kan var och en förstå att en sådan typ av människa är en sjuk människa.
Många våldtäkter sker ju i fyllan och villan och har inget med psykopati att göra. Men en våldtäktsman som står i buskarna och väntar ut sitt offer gång på gång på gång, och kanske även mördar är inte en frisk människa. Något är kraftigt fel i det läget.
Vi har andra typer av brottslingar och som jag kallar "öppet kriminella". De som rånar, ekonomiska brottslingar, inbrottstjuvar, narkomaner osv. De som finns i den s k undre världen och håller på med en massa brottslighet är per definition inte alltid psykiskt sjuka, även om känslolösa typer ofta söker sig dit.
Många som missbrukar droger/alkohol begår olika typer av brott. Ofta misshandelsbrott. Då ska man inte glömma att en missbrukare ofta bedöms vara psykotiska. Där finns botemedel. Vård och tvärstopp av missbruk så brukar det lösa sig.
Det finns, idag, många riktigt psykiskt sjuka som sitter på våra fängelser istället för att sitta på sluten psykiatrisk anstalt. Det kom sig av att vi skulle ha nya tuffare straff och inte "så lätt" låta brottslingar hamn i vården. Fast bland brottslingarna själva vill de för allt i världen inte in på psykvård, de tar hellre fängelset. Det är bara vi som är utanför gallret som tror att det är rena söndagspromenaden på psykanstalterna och att de har det värre inne på fängelserna.
Pedofilerna hamnar numer inte i vanliga fängelser utan speciella sådana som är till för just dem. Där finns även vård.
Det finns vissa kommuner som jobbar hårt för dem som kom ut från mentalsjukhusen ska få all hjälp de behöver och självklart för andra psykiskt sjuka. Har själv arbetat i en sådan kommun med psykiskt sjuka. Vi var ett team, ungefär som hemtjänst, som hade hand om dessa människor. Det fungerade jättebra och inget ont hände och har inte hänt än idag vad jag vet. De flesta av de som kom från mentalsjukhusen var hårt instutionaliserade och att då fungera i ett samhälle är näst intill en omöjlighet utan hjälp. Precis som Dravcena skriver så var en del av dem inte ens psykiskt sjuka utan hade av en eller annan anledning helt sonika slängts in på mentalsjukhus och aldrig fått chansen att komma därifrån. Dessa personer hade det allra värst med den påtvingade friheten.

#85. Ja, kemisk kastrering är något att fundera över i kombination med vård. Det finns, trots allt, en hel del pedofiler som kan funka med den hjälpen.
Själv är jag osäker på "vanlig" kastrering/sterilisering då det ju en gång tillämpades här i Sverige och så många oskyldiga blev helt godtyckligt kastrerade och fick sina liv förstörda. Då var det ju inte för pedofili man kastrerade utan det skulle väl vara "vanliga" brottslingar och andra (t ex handikappade) som stack ut från samhället. Till sist kastrerade man ju resandefolk också bara för att de var just resandefolk. Det var mycket tragedier som utspelades då och dit vill jag inte att vi kommer igen. Mellan 1935-1976 tvångsteriliserades 63 000 människor. Det är rätt läskigt om man tänker på att de som drabbades värst av detta var just resandefolk och även romer.

Jag minns att min mamma brukade varna mig för främmande män och säga att jag ABSOLUT inte fick ta emot godis från någon som jag inte kände, för de kunde vara preparerade med droger så visst hände sådant här även på -60 och -70-talet. Jag bodde i ett litet samhälle i Norrlands inland och ändå varnades jag.
Det finns sjuka människor där ute och självklart måste vi hålla koll på våra ungar. Tjejer vågar inte gå hem ensamma på kvällar och nätter, något som är förfärligt.
Ändock håller jag fast vid att den stora faran för våra ungar är i vår närhet - inom vår familje-, vänskaps- eller grannkrets. Det finns också faror inom fritidsverksamheten, på dagis och andra ställen där vi tror att våra barn är trygga. Fler brott sker i det "tysta" än ute på lekplatser.
Jag kan ta ett exempel. Min ex-man hade en dotter från ett tidigare äktenskap och jag träffade henne när hon var sju år. Jag märkte tämligen direkt att något inte var riktigt som det skulle med henne och jag kämpade i många år för att hon skulle få hjälp. När jag sen fick min autistiske son såg jag likheter….
Flickans mamma sa att det inte var något fel på hennes dotter minsann och hon var förbaskad på mig. Skolan skyllde på mamman och det sociala liv som flickan hade. Jag och min ex-man var på åtskilliga möten tills dess en dag när flickan gick i 6:an och hon fick göra en utvecklingsbedömning där man kunde konstatera att hon på vissa områden - kommunikation och socialt samspel - låg på nivåer så pass låga som fyra år. Mamman förnekade fortfarande och flickan fick ingen hjälp.
I alla fall - den här flickan var väldigt gränslös i sitt beteende och hon hade svårigheter för att tolka signaler hos andra människor. Hon följde en 38-årig man hem som kladdade på henne, hon vistades hos en granne på 45 år när hon var hemma hos mamma (mannen har inga egna barn och släpper inte in pojkar, bara unga flickor) och hon berättade att hennes morfar gjorde saker med henne som hon ville skulle upphöra.
Vid alla dessa tre tillfällen kontaktade jag polisen och i fallet med morfar blev det förhör vid två tillfällen. Flickan har svårt för att uttrycka känslor och det som hon upplever och polisen sa att de kunde se att något hade hänt, men hon gömde sig bara bakom jackan och sa att "Jag har ju redan berättat för Carina" (jag) men det lilla hon berättat för mig räckte ju inte.
Nu träffar jag flickan inte så ofta längre för hennes pappa och jag är skilda. Under hela hennes uppväxt är det ingen som har SETT henne & hennes svårigheter har förringats. Hon är fortfarande gränslös och min oro för henne är stor.
Det jag vill säga med den här berättelsen är att det finns många barn därute som är extra utsatta och lätta offer för en förövare. Jag vill också säga att det är farligt att bara se förövare som någon "ful gubbe" som smyger runt i buskarna. De finns överallt och det hemska är att vi inte kan skydda våra barn ens genom att aldrig lämna dem utomhus ensamma. De kan lika gärna utsättas för något när vi lämnar dem hos nära och kära. Vi löser inte problemet med pedofili eller sexuellt utnyttjande genom att höja fängelsestraffen. Rätten att utnyttja andra kommer ändå vissa människor att tycka sig ha - oavsett om det beror på psykisk sjukdom eller helt enkelt bara att de inte ser något fel i sin gärning.
Tidiga Tecken måste uppmärksammas, barn som mår dåligt måste ses & vuxenvärlden och samhället måste våga agera!!
Säger åter igen om man vet att grannen eller dagispersonal eller en släkting är pedofil dömd eller andra sexuella våldsbrott - finns där ens barn vistas - minimerar man att övergrepp händer!
Om det behövs skyllt eller som i USA regg skyltar och att du kan söka på internett! Vet jag inte - men som i dag att pedofiler kan få arbeta i skola dagis eller annan liknande verksamhet med barn är skrämmande!
Sen blombuketten är jag själv inge duvunge och i min bakrund eftersträvade brottslingarna att få ett X som det kallades istället för fängelse - då de viste att de var ute mycket tidigare än om de hade setat i fängelse! De är smarta våra psykopater - de sköter sig exemplariskt på våra Psyksjukhus, skapar förtroenden hos personalen - så blir de frisläppta snart och anses återanpassade! Det är ju läkaren som gör bedömningarna här!
Om de inte blir frisläppta får det i alla fall permisioner och sedan så kallad frigång - vilket innebär att dom är ute dagtid och sover på psyksjukhuset! Vilket finns åtskilliga tragiska fall med redan intagna som gör återfall inom denna shanger!
Så din syn på att de hellre väljer fängelse stämmer inte i min erfarenhet- tvärt om!
Tveksam till er syn med kastrering - ,måste finnas bättre sätt!
Håller med ni som skrev detta med dåtidnes sterilisering - hua, det räkte med att du vart klassad som förståndshandikappad så steriliserades du! Min granne som var född döv - (vilket de inte förstod,läkarna) ansåg att hon var förståndshandikappad(tog många år innan de förstod att hon var döv) så hon blev tvångssteriliserad pg av sin dövhet!? - Hemskt!
Håller med Dravacena mycket händer i närheten av barnes - kanske inom familjen mest - men med upplysning och just att sådant kommer upp i ljuset - behöver det inte tystas ned och bli hyss pyss!
Vist fanns det förr - jag själv råkade ut för en sk ful Gubbe med bil - faktiskt välldigt likt Engla - men jag hade turen att jag kunde ta mig där ifrån - fråga mig inte hur - men på något konstigt vis fick jag med mig cyckeln och mig själv därifrån - med en skräckupplevelse i minnet! - Han åkte aldrig fast!
Men tyvärr är det vanligare i dag - om det beror på medias uppshasande av sådant vet jag inte - då våld föder våld i alla former(även om man läser om det) eller orsaken- men vi ligger ju efter England i det mesta och det som är där brukar en 5- 10 år senare nå oss- Föräldrar i England släpper inte ut sina barn! själva! och det har vi här i sverige snart med! Om det är bra eller dåligt, tja avgör själva!
Vänligen Jane

Kemisk kastrering borde vara en lösning som man kunde tvingas till. Jag tänker på att vi är många som ger våra hanhundar hormonsprutor så att de ska sluta yla mm när tikarna runt om löper. Enligt vetrenärerna så mår hunden bra av att inte känna tvånget. Fattar ni vad jag menar? Det måste ju vara ett tvång som styr en sådan som både Quick och Eklund? Det är flera här som säger att det är sjukt. Ja det är det och är man sjuk så ska man ha vård. Att Eklund gick fri så länge kan ju också bero på att polisen får mindre och mindre resurser. Bara en sådan sak som att jag krockade med en bilist som körde för fort med sommardäck i värsta snövädret. Jag fick skulden för inget kunde bevisas för att polisen inte hade tid att komma fast jag bad dom! Dalarna är stort och polisen får större och större arealer att täcka upp. Hade det varit på 60-talet så hade Eklund varit gripen för länge sedan säger poliser som jobbat länge.
#90 så sant så!
Vänligen Jane

#89. Jag hävdar fortfarande att de allra flesta brottslingar gör vad de kan för att inte hamna i sluten psykiatrisk vård. Det är min erfarenhet……och jag är ingen dununge jag heller. Har bl a jobbat inom vården i 35 år på olika ställen, med gamla, unga, psykiskt sjuka, missbrukare och kriminella osv. Fängelset är en "friare" plats än sluten psykiatrisk vård. Jag vet också om sådana som spelat sjuka för att få just denna vård och de har ångrat sig bittert efteråt då det inte alls var som de tänkt sig. De hade tänkt sig att det var ungefär som vi tänker oss det…….som en slags semester där man kan sitta och vippa på foten i väntan på att få komma ut. Så var det nu inte.
Dessutom, om en psykopat befinner sig inom sluten psykiatrisk vård och kommer ut för att han sköter sig bra och lurar psykiatrikerna, så skulle jag allvarligt ifrågasätta läkarlicensen på de som har haft att göra med denne psykopat utan att förstå att det är en sådan. Det spelar ingen roll om de är smarta, en psykläkare med gedigen utbildning bör inse skillnaden och det tror jag de allra flesta gör, faktiskt. Det är vi lekmän som har en förmåga att ställa diagnos själva på var och varannan människa som är uppåt väggarna. Långt ifrån alla som släpps ut är smarta psykopater.
Ja, och samma typ av permissoner, frigång och med förödande konsekvenser händer bland "vanliga" brottslingar också. Fast jag blir en aning deprimerad när man som du Jane, så generellt säger att så är det fast det inte är med sanning överenstämmande. Det finns en hel del psykpatienter som aldrig får permission och det är de farligaste det gäller. De sitter där, år ut och år in, vilket de inte skulle gjort om de hamnat i fängelse. Då skulle de varit ute på våra gator för länge sedan, dessutom utan tillstymelse till vård. Att det begåtts ett och ett annat misstag inom psykvården (och då pratar vi rättspyk, vilket inte är detsamma som vanliga psykvården) innebär inte att det är så det går till. De flesta som "spårat ur" rent psykiskt är inte från rättpsyk utan det gäller sådana som är på rätt sida murarna och som inte fått hjälp av den "vanliga" psykvården och som till sist spårar ur fullständigt. Faktiskt. Det är sådant som oftast kunde undvikits om resurserna funnits. Faktiskt.
Varför det som händer inom familjen och den nära vänskapskretsen inte kommer fram är just för att det är de som tystar ner allting. Ett barn som blir utsatt för någon typ av våld, p g a sexuella övergrepp, misshandel, missbruk osv talar sällan om problemet. Vi vuxna runt om blundar för det. Tänk bara på en misshandlad kvinna (som trots allt är vuxen), hur ofta berättar hon om sin misshandel? Hur ofta uppdagas inte en mångårig misshandel först när kvinnan slagits ihjäl?
Jodå, det fanns sexuella brottslingar förr också. Något annat har jag inte påstått. Det jag sa var att (när jag var ung) så var det inte så vanligt, tydligen. Alla barn var ute och lekte och jag minns inte att någon förälder höll sina barn inne p g a risken att det skulle dyka upp en pedofil. Jag visste inte ens att det ordet fanns. Mina barn idag vet det. Som jag skrev vet jag om en våldtäkt som hände i området där jag växte upp. En blottare sprang fram och visade sitt för mig och mina kompisar. Mina föräldrar varnade mig också och, som jag också skrev, lärde mig hur jag skulle göra. Men jag upplevde inte denna rädsla som finns idag och därför undrar jag varför?
#90. Ligger mycket i det du säger förutom om Qvick som jag skrivit om ovan. Han kan vara dömd för mord han aldrig begått då utredningarna inte ens var i närheten av att stämma. Fast det där med hundar stämmer bra. En hanhund (liksom en tik) har det rätt jobbigt (oftast) då löptiden är inne. Många kastrerar helt enkelt sina hundar om de inte ska gå i avel p g a att det är så jobbigt för dem. De flesta hanhundar klarar det här med löptikar bra, men en del blir helt hysteriska och kan inte koppla av en sekund. Dessa hanar är det synd om och de stressar nästan ihjäl sig. Kastreras de så får de lugn. För löptikar finns det ju året om runtikring en.
Lika med resurser för polisen. Här där jag bor finns ingen polis alls. Polisstationen är obemannad. Närmsta polisstation är 3 mil härifrån på dagtid. Nattetid får man vända sig till en annan station och dit är det 5 mil. Tänk så mycket som kan hända innan någon polis dyker upp
.
Ja du blombuketten - vi har nog olika syn på det hela du ifrån ditt håll och jag ifrån mitt - tror inte vi kommer så mycket längre i diskutionen!
Vill bara klarlägga att den information om X ning kommer ifrån - de intagna själva och inte ifrån personalen! De jag känner ångrade inte sina X utan skrattade åt kriminalvården som var så lättlurade!
Kan säga också att hur många fall har vi inte läst om i tidningarna där det rymts ifrån permetioner eller att brotts begotts av de som haft frigång! Eller Psykläkare ansett dem friska och skrivit ut dem! De läkarna har ju sedan ifrågasatts naturligtvis - men om de arbetar kvar eller inte vet vi inte!
Sen håller jag med att det tystas ned och blundas för - att det gör det i dem som drabbats av övergrepp är ju förståligt! - men att vi blundar för förövaren tycker jag är förjäkligt , på ren svenska!
Vänligen Jane

#93. Ja Jane, det är lustig då min information också kommer från intagna, både från fängelser och sluten psykiatrisk vård. Mycket p g a att jag arbetat med detta klientel. Också p g a att en gammal kompis till mig åkte in på livstidsstaff för mord på 70-talet. Av honom och hans kompisar från fängelsetiden och efter har jag fått mig berättat om många olika ting. Självfallet måste man sortera vad som berättas, annars blir det enkelspårigt.
Det gjordes rättspsykiatrisk undersökning på denne man (som jag då kände sen ungdomstiden) och han gjorde allt han kunde för att INTE hamna på någon sluten psykiatrisk anstalt. Det gick nu som han ville och han fick alltså livstid istället. Men som han berättade för mig, det var han nöjd med för han visste ju att det skulle bli tidsbestämt så småningom, vilket det också blev. Han kom ut efter 8 år. Han berättade också att det var första "stora" rättegången för hans del och det handlade alltså om mord. Samtliga som han träffade där han satt sa åt honom att akta sig för att bli stämplad som "psykfall".
Nu skulle det varit fel, kanske, om han hade hamnat där då han var missbrukare av narkotika och mordet skedde i ett "desperat" läge. Kan också upplysa om att det aldrig gick bra för denne man i livet. Det han inte kunde innan lärde han sig på anstalten och numer är han död. Han var i undomsåren, en bra kompis och vi hade kontakt genom åren. Genom honom och hans gelikar lärde jag mig mycket om deras verkligheten (som vi annars aldrig får se) och har haft god nytta av det i mitt arbete.
Att brottslingar av olika slag skrattar åt kriminialvården är ju inget nytt precis. Liksom t ex missbrukaren skrattar åt myndigheterna som går på hans dravel. Något jag stötte på dagligen då jag jobbade just med den sortens klientel. Även han jag kände satt och storskrattade när han berättade hur han minsann lurat både den ena och den andre. När han sa så skrattade jag och sa att den ende han lurar och har lurat genom åren är sig själv. Ord han inte tyckte om att höra då de var sanna och det gjorde ont.
Att vi "vanliga" människor ska gå på detta snack och tro att rättspsykiatriker, psykologer, kriminalvården och myndigheter är så lättlurade och att brottslingen är så smart är ju precis vad de vill att vi ska tro. Egentligen är det ju ett enda stort självförsvarstal. De allra flesta (utom psykopaten) känner sig ju liten och misslyckad som individ och den klarar inte vardagen överhuvudtaget, p g a olika orsaker. Inte något som de erkänner precis utan istället kommer detta skrävlande fram om hur smarta de är och hur kriminellt belastade de är (deras hieraki) och vem de kan lura, vem de kan skrämma osv. Den som öppet erkänner att den inte klarar av det vanliga livet är också den som har chansen att klara sig i framtiden. En brottsling och/eller missbrukares liv är en enda stor lögn och allra mest ljuger de för sig själva.
Ja, det har hänt några gånger att brott begåtts när intagna på sluten psykiatrisk anstalt fått permission eller ansetts som såpass friska att de fått frigång. Samtidigt har detta hänt med vanliga brottslingar som varit på permission eller haft frigång. MEN, de allra flesta urspårningar har skett av "vanliga" människor med kraftiga störningar som inte fått hjälp i den öppna psykvården. Hur vi än vrider och vänder på saken så är det ett faktum och det är nog där vi i första hand bör förändra vården och satsa mer resurser.
Det är naivt att tro att såna här saker alltid ska gå på räls och att rättpsyk eller kriminalvård aldrig kan misslyckas. Felbedömningar händer och kommer att hända i framtiden också. Permissioner är inget nytt fenomen, urpårningar med förödande konsekvenser är heller inget nytt, sådant har alltid funnits, men inte varit lika uppmärksammade som idag. Liksom kvinnormisshandel (ibland med dödlig utgång) är något som uppmärksammas idag fast det alltid har funnits.
Rubriker i massmedia blir så mycket större när en intagen på psykanstalt gör något på en permission än när den öppna vården missar. Det är lätt att tro att det tillhör vanligheterna att sådana intagna får obevakade permissioner stup i kvarten. Vilket ju inte är sant.
Man kan ta för givet, vilket du gjorde Jane, av det jag skriver att jag tycker synd om brottslingar av olika slag. Det kan jag dementera då tycka synd om syndomet är bland det dummaste som finns om man ska komma någonstans. När man hör en del psyikiatriker prata om t ex någons barndom tar de flesta för givet att man tycker synd om. Ingen psykiatriker tycker synd om. Gör han/hon det bör denne söka sig ett nytt arbete. Det handlar inte om det utan det handlar om att hitta den "röda tråden" där själva "störningen" började och sen nysta upp det hela. Har en människa haft en barndom som är bedrövlig så är risken stor att det går snett framöver. Det innebär inte att ALLA blir brottslingar och/eller missbrukare, bara en del.
Då jag som sagt har jobbat och till viss del jobbar med detta och som sagt, lärt mig massor så kan jag lugnt påstå att jag aldrig tycker synd om. Det är jag alldeles för krass för. Det är inte fråga om att ömka en brottsling/missbrukare. Det är fråga om att hitta ett sätt för att det den gjort aldrig ska hända igen.
Det går även att hjälpa psykopaten till stor del. Inte lära honom empati, för det kan han inte. Men det går att lära honom/henne att leva i samhället bland oss andra och hantera sin sjukdom.
Oj, vad långt inlägg!
Då är vi överens Blommbuketten
att de ska eller går att lära dem leva i samhället bland oss andra och hantera sin sjukdom - och om resterande i samhället vet - så kan de hjälpa denna person med sin sjukdom!
Sen handlar det ju inte om vem av dig eller mig som har mest erfarenhet - utan om att få till ett healande i dessa frågor!
Vänligen Jane

Jag såg på ettans "Debatt" igår där de diskuterade just detta - förövare och straff. Jag blev alldeles förskräckt över en del människors synsätt - det pratades om nackskott och avrättningar.
Sen fanns det såklart motpoler som ansåg att hårdare straff, hårdare fängelser och större säkerhet bevisligen inte hjälper. Någon sa att de flesta av de människor som blivit dömda till långa fängelsestraff är människor som inte vet vad kärlek är, för de har aldrig någonsin fått det. Att då strama till fängelsevistelsen och dra in på vården skapar bara ett ännu större "monster" som sedan kommer ut. Återfallsfrekvensen är hög.
Om vi nu tänker att många av de som finns på våra fängelser faktiskt behöver vård, omsorg, kärlek, respekt och ansvar - varför skapar vi då fängelser med ett ännu hårdare klimat? Tror vi verkligen att vi skapar ansvarsfulla människor genom straff och förnedring?
Om vi nu säger att min egen son skulle göra något tokigt någon gång och hamna i fängelse, är då min vilja att han skulle få det så hemskt som möjligt i fängelset - som det djur han är - eller vill jag att han ska återanpassas? Eller vill jag att han ska få ett nackskott? Han är ju trots allt inte mer än ett djur.
Eller vi säger att JAG anklagas av min ex-man för att förgripa mig på min son helt enkelt för att han är förbannad på mig. Jag lyckas bli oskyldigt dömd till ett fängelsestraff. Vill jag då bära en skylt på mig när jag kommer ut?
I USA finns det dödsstraff i en del stater, hindrar det människor från att begå mord? Nej, brottsstatistiken bara ökar.
Självklart ska den som begår brott frihetsberövas och få ett straff för det han gjort, men frågan är hur straffet ska utformas för att inte släppa ut ett ännu större odjur än det man låste in.
förstår inte varför allt skall dras till sina ytterligheter - vad är det för fel i att försöka få fram något bra för alla parter inblandade!
Sen finns avarter om huuvida saker ska förfaras - men att ta in sådana exempel som du skriver i ditt inlägg Dravacena med nackskott och liknande är ju ingen lösning - utan där föder våld bara ännu mera våld!
Det tråden handlar om är lika rättigheter som brottsoffer och förövare - men i dag är brottsoffret mindre skyddad än förövaren - vilket inte ger balance och rättvisa! och det är det tråden handlar om!
Vänligen Jane

Det kan möjligen vara så att förövaren är bättre skyddad än offret och det är något som måste förändras!!!
Jag har en känsla av att allt våld som har med kvinnor och barn att göra är "känsligt" och har alltid varit känsligt. För inte så länge sedan var det tillåtet att våldta sin egen hustru. Straffskalorna för våldtäkt, pedofili, sexuellt utnyttjande, prostitution och kvinnomisshandel har varit rätt låga. Dessutom har det varit känsligt att prata om de här frågorna. Varför?
Jag tänker så här - hur många kvinnor och barn i vårt land utsätts för sådana här brott dagligen eller nästan dagligen? Vilka är förövarna? Kan det vara så att det har funnits ett motstånd hos lagstiftare och domstol att uppmärksamma dessa brott helt enkelt därför att det är för svåra frågor och kanske det också finns män (och kvinnor) bland våra lagstiftare och i domstolar som våldtar, utnyttjar barn, går till prostituerade och misshandlar sina kvinnor och barn?
Jag tror också att de här brotten har gjorts till en "kvinnofråga". På 1990-talet svepte "pedofilvågen" genom Sverige och överallt såg vi potentiella pedofiler. Män som ville bli fritidsledare vågade inte av rädsla för att bli klassade som pedofiler. Dagis anmälde hit och dit och i stället för att få MED männen på tåget MOT sexualrelaterade brott vek de undan. Inte så konstigt heller, för på den tiden sågs i stort sett alla män som potentiella pedofiler och vem vill bli betraktade som sådan? Efter detta blev det tystare och tystare om de här frågorna.
Men det här är ingen kvinnofråga. Vi kvinnor kan slåss för rätten att få vistas utomhus utan att bli antastade och rätten för att ses som människa och inte ett objekt, men vi behöver kloka män vid vår sida!

#95…….och ändå kortade jag ner inlägget en hel del
.
Ja, jag är helt säker på att man kan få betydligt fler än idag in på rätt bana s a s. Men inte genom att sätta skyltar på dem eller peka ut dem.
Har funderat lite på det där. Självklart skulle jag vilja veta om det finns en pedofil i grannskapet, fast vad skulle jag göra med den vetskapen? Förmodligen flytta och leta runt i hela Sverige efter en plats där någon sådan inte finns. Ja, d v s de som man vet om och som är skyltade. För de andra har jag ju ingen aning om och ingen annan heller så länge de inte åkt fast. Så hur jag än gör så kan jag aldrig bli helt trygg. Rätt som det är så slår en pedofil till, eller en våldtäktsmän, en bankrånare eller en vettvilling som springer omkring och bara skjuter rätt ut.
#98. Jag tycker du slår huvudet på spiken när du beskriver hur t ex pedofilvågen drog fram på 1990-talet. Det är ett bra exempel på hur det fungerar med massmedias "hysteriska" bevakning av just en enda sak som just då är på tapeten. Människor verka köpa allt som står i fet stil på varenda löpsedel och så är "drevet" igång. Många kräver dödsdomar, andra livstidsstraff, hårdare tag, öde öar och man börjar se snett på varandra. Sen klingar allt ut för en ny braskande rubrik och det rinner ut i sanden och blir till………ingenting. Under tiden rider politikerna på vad folk vill ha och lovar hårdare straff, mer resurser till polisen och större satsningar på psykvården.
Om man tar och tänker på fängelserna så är det absolut ingenting att rekommendera i återanpassningssyfte eller avskräckande exempel. Den som begår ett sådant brott att de blir dömda till lite längre straff har redan gjort massor med småbrott (i regel). Ett gott exempel på hur ett fängelse bör fungera är Österåker under Grünewalds tid. Hon lyckades med konststycket att procentuellt sett minska fallen av återfallsförbrytare ordentligt. Hon insåg tidigt att de allra flesta interner var trasiga inombords och behövde lära sig känna för sin omgivning. De måste få hoppet tillbaka och få känna att omtanke och kärlek finns. Hon lyckades bra samtidigt som hon absolut inte var en människa man lurade och hon ställde krav på sina interner. Hon ställde hårt mot hårt i en kärleksfull anda.
#99 just det massmedia hjälper till att skapa fler! händelser av vad de månne vara! Så fram för det positiva nyheterna!
Vänligen Jane
NEJ111Men som du kanske har märkt..Så skall vi ju vara så himla humana här i vårat lilla land..ALLA mäniskor har rätt att göra sina dyrköpta mistag..I bland flera gånger..MMen dom kan ändra sig..Ha ha Det tror jag inte ett dugg på..Nä AVLIVNING…O det jobbet kan jag åtaga mig…
#101 Hua! låter inte bra! då blir du ju inte bättre en dom! Vem ska avliva dej sen då?
Vänligen Jane

#101. Om någon närstående till dig skulle döda en annan människa, skulle du då frivilligt "avliva" den personen?
Om du säger att du frivilligt skulle ställa upp som bödel så ligger det nära till hands att undra hur du tänker. Varför skulle du kunna ta livet av en människa som du inte känner, som dödat någon du inte hade en aning om existerat innan. En människa du inte står i relation till.
I USA t ex, kan dödsstraff delas ut till mycket unga människor som det gått snett för. De är inte ens myndiga ännu. Hur är man funtad om man frivilligt kan döda en 15- 16 åring.
Ingen har rätt att ta död på någon annan, inte ens en bödel. Det är något som skapats av människan och de som utför dessa saker är inte bättre än någon annan som gör det. Du är skyddad av lagen, den andra är det inte.
Undersökningar har också visat att de allra flesta anhöriga till en mördad inte alls känner lättnad när mördaren avrättas. Ofta är det tvärtom, därför att de trott att de skulle göra det och känner ångest och besvikelse över att de mår precis lika dåligt som de gjorde innan avrättningen.
Kommer ihåg dokumentären om en mördare i USA som bad om dödsstraff. Han ville bli arkibuserad. Oj, vad många skjutglada amerikaner som ställde upp för att få skjuta honom. De stod på kö för att få göra detta. Hur friska var de tro. Kändes det fint att på fullt laglig väg få döda en annan människa. Inte bara traska ut i skogen och skjuta på ett och ett annat djur, utan en riktig människa. En del av dessa män som blev intervjuade hade ögon stora som tefat och var så uppumpade av adrenalin så det var rent äckligt att se. Galna i blicken kan man lugnt påstå.
103..Ja om en närstående till mig, o vi hadde dödsstraf så skulle jag kunat avliva den, ja. Det är inte svårare än att avliva ett djur.Du säger att du jobbar med klienter..Då måste du väl se vilken fram tid vi gåt till mötes.Det är dom som skall ta hand om oss..Jag kan inte säga att alla skall ha en changs,en del har för värkat den..Men det är tur att det fins, så många mäniskor som vill värna om sadister..För sykisk vård är ju inte låmg. För det vet du väl att det är myke frivård.Ja nu har du hört min åsikt..Så du kan ju erbjuda dig att vara kontakt man för manen..

För att bli riskerad att bli hängd här inne.
Så måste jag få invända i denna fråga.
Jag tycker naturligtvis att dessa sexualförbrytare ska straffas för det dom gjort.
Men när dom har fått ett straff ska dom då i alla fortsättning målas ut för detta i alla framtid.
Ok i och för sig men för dom som har blivit dömda oskyldiga för en sådan här sak då ?
För trots allt finns det några som har blivit dömda oskyldiga här i landet där det efter många år visat sig vara oskyldiga.
Ska dessa mäniskor fortsättas att hängas ut till offentlighten.
Så ser en uppenbar risk med att måla ut mänsikor för det finns trots allt några som blivit oskyldigt dömda också.
Så en jätte svår fråga vem ska man skydda ett oskyldigt barn eller en oskyldig vuxen.
Lasse
TaroteLasse..Jag tror att jag för står vad du menar.Och man måste till varje pris ha bevis innan man anklagar någon för pedofilism..Men i det här fallet så har vi ett erkänande pluss deena.Så du skall inte känna att du är ute i oväder..För det fins mäniskor som använder sådana här annklagelser för att komma i rampljuset. o det är fruktansvärt..så TarotoLasse det var bra att du tog upp det.För det måste finnas bevis, för en sådan här anklagelse..

Dom som begått brott är väl ändå stämplade för livet, i alla fall om det gäller svårare brott. Finns väl inte en chans att en dömd pedofil skulle få jobba i barnomsorgen eller på en skola. Det har väl slunkit igenom såna, men numera går det väl inte. Fler o fler jobb kräver utrag ur brottsregistret och har du dömts för något riskerar du att inte få jobbet. O räkna inte med att få lån om du har betalningsanmärkningar.
"105 Lasse
Det är ingen som talar om att hänga ut någon oskyldig!
Det ventileras alternativa vägar för att stävja problematiken att förövare idag har mer rätt i sammhället en offren! Sen om skyltar är bra eller inte som i USA är ju det vi diskuterar!
Säger så här om de oskyldigt dömda - vilket är fåtal/minimum!
Sen tror inte jag att man blir så kallad oskyldigt dömnd - utan någon inblandning på något plan!(välldigt få i sådana fall) oftast handlar det om att den sk oskyldigt dömnda har betet sig klantigt och oförsiktigt - då vi talar om sexuella brott! Det brukar ligga något i som den brottstömde inte borde gjort! det ligger mer baKOM! om man gräver . Orsak och verkan!
Ta ekobrott tillex de är skyldiga hela livet och blir stoppade ekonomiskt över allt! Vad i ligger skillnaden!
Vad om det oskyldiga offren som blir just oskyldiga offer?
Vänligen Jane
#104 Hua, sådana tankar som du har - gör mig mörkrädd!
Och inget som förändrar världen till det Positiva!
Vänligen Jane
Jag tycker inte heller att man skall hänga ut folk, men absolut hålla dem under uppsikt! Livet ut! Sedan det du skriver Tommy om betalningsanmärkningar håller jag med dig om! Det går emot allt vad personlig integritet handlar om, och varför är det okay att hänga ut sådana personer? Dom som p g a ekonomiska bekymmer har hamnat hos kronofogden? Det kan vara sjukdom, arbetlöshet eller annat som man nte kan påverka som har orsakat detta. Varför skall dessa personer straffas ytterligare? Ofta kan man tala om att "sila mygg men svälja kameler" i vårt svenska rättssystem. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#110 ha ha ahha#asgarv# sila mygg och svälja kameler!
Störtbra beskrivning på vårt rättsystem! Tack!
Vänligen Jane

#104. Inte svårare än att avliva ett djur säger du……..och då undrar jag……hur lätt tycker du att det är att avliva ett djur??????? Själv skulle jag aldrig någonsin SJÄLV avliva ett djur. Det är svårt nog att gå till veterinären.
Jag säger att jag har jobbat och delvis jobbar med denna typ av klientel. Har du jobbat inom detta? Om inte så antar jag att min erfarenhet är större än din vad gäller brottslingar/missbrukare och då kanske det finns en viss substans i det jag säger. Ibland må man som lekman, lära sig att lysnna på de som besitter erfarenheter och förstå att de kanske har lärt sig, genom åren, både via praktiska erfarenheter och även teoretiska sådana.
Jo, blir du dömd till psykisk sluten vård så är vårdtiden oftast lång och nej, du har inte tillgång till frigång så enkelt som du vill göra gällande. Det krävs mycket för att du ska få obevakad permission t ex. Frigången är till för att du en gång ska kunna komma ut och fungera i samhället. Inte som på vanlig anstalt där du avtjänar ditt straff och sen bara går ut i friheten efter kanske många år. Där tror jag att min erfarenhet är större än din.
Det har begåtts misstag, javisst. Det har hänt, genom tiderna, att fel person fått frigång och inte klarat av det. Självklart. Men det är, om man betänker på den totala mängd som sitter på sluten psykiatrisk anstalt och har suttit där genom tiderna, försvinnande liten del. Fast och tyvärr, är det endast dem vi får höra talas om. Alla de andra som faktiskt har lyckats gå igenom vården och kommit ut och lever bland oss andra utan problem, dem får vi inte höra ett dugg om. De är faktiskt rätt många. Bl a därför vet jag att rätt typ av vård och stöd hjälper de allra flesta. Alla dem som sitter och har suttit, år ut och år in. på sluten psykisk vård, som aldrig fått en permission eller frigång och förmodligen aldrig kommer ut i friheten får vi heller aldrig höras tala om. De finns och de anses som så farliga att man inte kan släppa ut dem, ens på en permission.
Där har du skillnaden mellan fängelse och sluten psykiatrisk vård. Ett fängelse kommer du alltid ut från, förr eller senare, medan sluten psykiatrisk vård fungerar annorlunda och du kan bli kvar till dess du dör. Hitills finns bara en enda man som sitter på livstid i fängelset och inte kommit ut ännu. Han har suttit i 25 år. Läser man om honom så är han inte värre än sådana som kommier ut betydligt tidigare. Det tvistas lite om varför han fortfarande är kvar i fängelset då en av de två han slog ihjäl var styvson till en minister i regeringen på den tiden.
Det är så lätt att säga till andra hur man ska göra, men det ska fungera i praktiken också. Att avliva var och varannan människa för något brott är inte svaret på frågan, för du blir aldrig av med problemet så enkelt. Det är bara att se på de länder där dödsstraffen finns. USA t ex, är det land som har flest mass- och seriemördare. Vad kommer det sig?
Angående oskyldigt dömda, vilket faktiskt händer då och då, så skulle ju situationen bli ännu värre om man dessutom avrättar människor. Det finns en hel del som oskyldigt blivit avrättade och hur gör man då? Såg på TV för inte så länge sedan om en 19 åring i USA som blev dömd för mord. Han avrättades, trots sitt nekande och urusel bevisning. Det visade sig senare att han var oskyldig och den verklige mördaren gick fri då det, enligt Amerikansk lag, inte går att göra om en rättegång där någon redan blivit dömd för brottet.
Ja, det finns de som vill vara i s k rampljus. Där har du Qvick t ex. Har du kollat upp hans domar över de 8 mord han erkänt sig skyldig till. Om inte så gör det och se själv hur dåligt uppbyggda bevisen är. Han är, förmodligen, totalt oskyldig till samtliga mord. Han har erkänt dem och strålkastarna hamnade på honom och det trivdes han med. Själv kunde han inte bevisa ett enda av de mord han säger sig ha begått. Det har t o m visat sig att han före varje rättegång fick läsa alla förundersökningar och därav kunnat berätta saker som vi andra inte vet. Eklund däremot, är inte en sån person. Han vill för allt i världen inte ha rampljuset på sig. Det är en skygg och rädd människa som levt ett ganska så tillbakadraget liv.
Var får alla människor allt ifrån?
Eftersom så många menar att det är så få som döms oskyldigt och då gör det tydligen ingenting att de hängs ut, så skulle jag vilja ställa en fråga. Hur skulle var och en av er reagera om det vore er egen son, far, bror eller vän som råkade bli en av dem som blev oskyldigt dömd och uthängd. Eller ännu värre, blev "avlivad". Hur skulle ni som familj till denne tycka att det var om hela bygden tog avstånd från er p g a vad eran släkting gjort och som senare visat sig vara oskyldig. Är man dömd så är man. Även om det senare visar sig att man bevisligen är oskyldig så kommer de flesta att säga…..ingen rök utan eld……och den oskyldiga och dess familj blir dömd i alla fall, i allmänhetens ögon. Så fungerar det i verkligheten. Janes kommentar i #108 visar tydligt hur folk resonerar. Så här skriver hon "Sen tror inte jag att man blir så kallad oskyldigt dömnd - utan någon inblandning på något plan!(välldigt få i sådana fall) oftast handlar det om att den sk oskyldigt dömnda har betet sig klantigt och oförsiktigt - då vi talar om sexuella brott! Det brukar ligga något i som den brottstömde inte borde gjort! det ligger mer baKOM! om man gräver . Orsak och verkan!" ………. Här kan man se vad som händer om man blir dömd även om man är totalt oskyldig. Ingen rök utan eld…………
#105. Håller med dig fullständigt.

#110. Detta med kronofogdemyndighet och den hårda behandling som sker när man inte betalar sina skulder (oavsett anledning) kan vi tacka Gustaf Vasa för
.
#112 du skriver så mycket…. phu! för en dyslektiker som jag är det svårt att hänga med i så långa inlägg!
Men om jag förstått dig rätt så vörmar du för dem som är oskuldigt dömda - det gör jag med:-) Särskilt dem i USA som får dödsstraff - där bevisningen är undermålig!
Menar bara ingen rök utan eld - även dom i USA - vilket visar sig att de kanske umgicks med fel personer etc…. behöver inte gå in på detaljer! Vilket jag tycker denna diskution blir då du hela tiden drar till Ytterligheter - andra med! Det är väll självklart att ingen oskyldigt dömd ska hängas ut - det är väll självklart för alla!
Nu är det faktiskt så att jag har en vän - som blev oskyldigt anklagad - men också blev friad - där tidningarna blåste upp detta till oanade proportioner innan vännen ens var dömd! Denna vännen är dömd utav massmedia och blev tvungen att flytta till annan ort!
I detta fallet ska naturligtvis inga skyltar upp - för den friande domen säger att vännen är oskyldig! Men med fasit i hand - skulle detta ha kunnat undvikits p g av naivitet!
Men i detta fall finns saker som av ren godhet för sin medmännska feltolkades som sexuella saker - vilket då blev naivt och omdömmeslöst av min vänn att agera så - med fasit i efter hand Kramar denna person antagligen ingen nu mera! och har lärt sig av sin gränsöverstigning vad man bör och inte!
Dessa är inte okay att hänga ut - men det gör massmedia gärna - Jag talar om dem som redan är dömda! (är dom oskyldiga så kommer det fram förr eller senare)
Ta den Healer som sitter på 5 år - vissa anser honom oskyldigt dömd - vilka har rätt där!? ska man inte ta hänsyn till alla vittnesmål emot den mannen då - eller ska man lyssna på dem som känner honom och håller han bakom ryggen - och kanske aldrig sett hans dåliga sidor - likt som i Engla fallet!?
Det är inte så många som blir oskyldigt dömda som ni får det att låta - det är minimalt i alla fall i sverige!
Blev vist ett långt inlägg detta med
Vänligen Jane

#114. Usch ja, jag vet att jag skriver alldeles för långt och det är inte lätt för andra att orka läsa. Mitt stora problem är att fatta mig kort. Jag försöker, men likförbaskat blir det alltid långt. Du ska veta att oftast sitter jag och kortar ner och det märks ju inte direkt
.
Vurmar och vurmar……det är väl mer så att jag inser fakta och vet att en del döms oskyldiga. Det är nu inte det värsta utan det värsta är att de sedan döms av allmänheten och det kan faktiskt vara på livstid, trots att de är oskyldiga och det inte finns någon rök.
Man bör inte glömma bort ytterligheterna när man försöker finna en lösning. Även om jag nu inte ser oskyldigt dömda som en ytterlighet utan ett faktum.
Det är dessa jag pratar om, de som döms trots att de är oskyldiga, vilket händer. De finns och ska därför också innefattas i resonemanget. Det finns män som blivit dömda och även suttit p g a pedofili, som senare visat sig att de faktiskt varit helt oskyldiga. När hetsen (mycket p g a massmedias uppförstorning) mot pedofiler var som störst blev många män utpekade och dömda utan större bevisning. Det fanns familjer som splittrades därför att bl a dagispersonal anmälde misstanke om pedofili inom familjen, där det senare visat sig att det var helt uppåt väggarna fel. Såna saker bör tas i beaktelse när man resonerar och funderar och innan man kastar ur sig hur man ska komma tillrätta med problemet. (Nu menar jag inte direkt din tanke, mer den tanken om avlivning som en kom dragande med här).
Jag bryr mig inte om mängden oskyldigt dömda. En enda sådan person är en för mycket enligt min mening. Jag försöker inte säga att det kryllar av oskyldigt dömda på våra anstalter, men de finns och då ska de (fortfarande) med i resonemanget för att det ska bli rätt. Man kan inte glömma bort det faktumet och säga att de är så få så det gör ingenting. För dem och deras familj är det en katastrof.
Healern som du tar som ett exempel vet jag för lite om för att uttala mig. Ofta är det nog så att de som står närmast är de som sist förstår sammanhanget. Det är nu inte så konstigt. Eklunds vänner har, vad jag förstår, hela tiden ansett honom som en udda människa med ett barnsligt sätt att resonera om sex. Andra runtikring har tyckt att han är en äcklig typ, vissa har inte brytt sig särskilt. Han bor mittemot en skola och har (vad som hitills framkommit) aldrig antastat något barn där. Han har heller inte antastat vänners barn eller kvinnliga kompisar. Inte heller har jag hört något om att han skulle antasta barn och vara en pedofil. Trots detta är han alltså en mycket farlig man med vilda fantasier som till sist tar över och då slår han till.
Jag vet nu inte så mycket om honom. Mest det jag hör då jag bor rätt nära hans bostadsort.
Långt inlägg igen
.
#115 Ja, långt igen - så jag fattar mig kort
Att försvara det oskyldigt dömda är hedersvärt men det ger ingen lösning åt att brottsoffren är rättslösa medans förövarna har mera skydd!
Vänligen Jane

#116. Vad gäller brottsoffren så har vi mycket att jobba på och har inte kommit särkilt långt, i många fall. Det håller jag absolut med om. Det jag däremot inte håller med om är att man ställer motpolerna mot varandra. Alltså att man säger att brottslingarna får mer hjälp än brottsoffren och därför ska det vara tvärtom. Själv tycker jag att det ena utesluter inte det andra. Brottsoffren ska få all hjälp och stöd som bara är möjligt, självklart. Samtidigt ska också brottslingarna få den hjälp och stöd de behöver får att kunna fungera bland oss andra.
Det är ändå inte brottslingarnas fel att systemet är så skevt att man glömmer bort att det finns offer också. Här finns mycket att jobba på får de bestämande.
Ha, nu lyckades jag att fatta mig kort
.
#117 Man måste börja någon stans! - Man kan inte åstakomma allt på en gång!
Rom byggdes inte på en dag! Vem har prioritet - de oskyldiga eller de som är brottslingar? Jag personligen Tycker först De oskyldiga sedan Brottslingarna!
Bra o kort skrivet Blombuketten
Vänligen Jane

Jag har en klient som gått i genom detta nyligen och jag kan inte bertätta för mycket.
Men i korthet så fick jag besök av en man som var väldigt ledsen över att han suttit anhållen och i förhör under flera dagar för just pedofili brott.
Flickan är en nära släkting till honom. och psykisk sjuk sedan flera år.
Nu visade sig att flickan som anmällt honom ändrade sina uppgifter hela tiden berättade olika versioner osv.
Plus en del andra saker som gjorde att Polisen lade ner utredningen.
Min Klient blev friad för alla ankalgelser men samhället utanför har dömt honom.
Han bor på en liten ort där alla känner alla och enligt dom så ingen rök utan eld.
Så han blev frikänd av myndighterna men av folket är han dömd i alla evighet.
Finns inte ngn som vill prata eller ha ngn kontakt med honom längre han har en fru som stöttar honom men som också blivit ut stött från gemenskapen och kontakten från befolkningen på orten.
Han mår fruktansvärt dåligt och kom till mig för att få hjälp och för att kunna förstå flickan som anmällde honom.
Jag är helt övertygad om att denna person är oskyldig.
Jag skulle kunne berätta mer men vill inte måla ut personen mer en vad jag gjort men han har verkligen drabbats av detta med att ingen rök utan eld även om han blev helt frikänd från anklagelserna.
Så är rädd att målar man ut alla pedofiler så kommer det bli en häxjakt på folk.
Lasse
#119 åter igen det handlar inte att hänga ut - misstänkta utan redan dömda och i många fall återfallsförbrytate inom denna shanger!
Det misstänkta hänger massmedia och skvaller i gemene mun , ut redan i alla fall- där är ingen rättvisa - då de dömmer något som det inte har en aning om!
Det är inte det som denna tråd Handlar om - åter igen handlar det om de redan dömda pedofiler eller sexualbrottslingar - där det utan tvivel framgår att dom begott det dom är skyldiga till!
Vänligen Jane

#120. Fast då har vi fortfarande problemet att de som redan är dömda och sitter i fängelser för pedofili inte alltid är skyldiga. Om man döms så ska det vara "utom all tvivel" annars ska man inte kunna dömas. Fast så enkelt är det nu inte. Folk döms ändå. Det finns några män som fått sina domar och har suttit i fängelse och sedan har det visat sig att det varit fel. Om dessa dessutom hängts ut så hade de blivit dubbelt dömda för något de inte begått.
Precis som Tarotlasse tar upp så dömer allmänheten hårdare och dessutom utan bevisning än vad lagen gör och där det ska finnas bevis. Den här mannen kommer att få leva med allmänhetens dom, fast han är oskyldig och inte nog med det, hans familj likaså. Har han barn så kommer de också att drabbas av detta.
Jag tycker inte det är en fråga om vem som ska hjälpas först, offret eller brottslingen. Resurser ska in på bägge håll. Det är lika viktigt. Inte för att man ska "dalta" med den som begår brott, utan för att vi ska kunna leva i trygghet så gott det går.
Det är svåra frågor. Brott har alltid begåtts och jag som släktforskar kan garantera att straffen var bra mycket hårdare förr. Ändå begicks brott av alla de slag. Första resans stöld t ex, kunde ge 1 år och uppåt i straffarbete, andra resan ännu mer och tredje kunde de sitta 10 år för att de stulit något (kunde ju bara ha varit mat). Trots det så fortsatte stölderna.
Här är en intressant länk om gamla tidens straff.
102 Vem skall avliva mig! Ingen, jag är ingen pedofil……… 103 Vad jag har för utbildning har inte med saken att gjöra.Men har man varit ofer så kan det tänkas att man tänker på ett anorlunda sätt..O du är en teoretiker..Det är inte bra..112.Jag ut går i från Det senaste fallet med barn..O du Jane blir mörkrädd, det är många som tycker att den mannen skall lämna vår planet…Angående djur så är du en som kan se ett djur lid..Det är inte bra..
Men det är som det brukar här..Har man en annan åsikt än vissa,så tar det hus i helvete..Då är man TROLL o Skeptiker..

#122. Gäller avlivning bara pedofiler? Frågar eftersom du skriver att ingen kan avliva dig eftersom du inte är pedofil. I såna fall så kan man ut och mörda vem som helst så länge man inte är pedofil
.
Vet du, otroligt nog så har jag varit ett s k offer, inte för pedofili men det finns andra saker. Har levt i några år under ständig skräck så även där har jag min erfarenhet att luta mig tillbaka på så inte är jagbara en teoretiker inte. Och jo, utbildning både teoretisk och praktisk har allt med saken att göra. Eftersom jag nu jobbat mycket med denna typ av frågor också, så har jag praktisk erfarenhet och även teoretisk. Man ska heller aldrig förringa den teoretiska biten för där får man ta del av andras erfarenheter vilket är nog så viktigt.
Vem är det som kan se ett djur lida. Jag eller Jane, blir lite rörigt eftersom du först hänvisar till mig och sen till Jane och efter det tar upp detta med djur. Jag skrev ju om djur så om det är mig du menar så tycker jag att du är direkt oförskämd. Jag har aldrig tyckt om att se ett djur lida. Jag vill inte se någon lida överhuvudtaget. Vad 17 får du det i från? Du skrev att det inte var svårare att avliva en människa än ett djur och det svarade jag på. För jag, för min del, kan inte se lättheten i att avliva ett djur. För mig är det svårt att ta det beslutet och traska iväg till veterinären då ens djur (för min del hund) är en del av familjen. Beslutet tar jag just för att jag inte vill se djuret lida.
Vem har påstått att du är ett troll eller skeptiker? Inte jag i alla fall. Och om du tycker att du ska få ha din åsikt så må du ju begripa att jag är i full rättighet att ha min, utan att du ska komma dragande med detta otroligt uttjatade trollsnack. Jag struntar fullkomligt i vem du är eller om du tillhör skaran skeptiker. Det jag svarar på är det du skriver som jag personligen tycker är kortsiktiga och dåliga alternativ på hur man tar tag i detta problem.
Chik dina inlägg är välldigt röriga och man förstår inte vem du refererar till!
Är du ett Troll som du skriver?
Vänligen Jane
#123.Är du ute för att mucka gräl?Respektera andras åsikter..
#124.Ja, jag kan hålla med om att det är rörit skrivit, men det är väl inga bekymer för dig.Du är ju medial.Och jag säger samma sak till dig Jane_Lyzell. Det fins andra mäniskor , som tyker anorlunda..
Troll!!Ja jag tyker ju inte som du..
Så jag hoppas att vi kan avsluta här..
Jag önskar er trevlig helg.
#125 Vad du tar i- jag skrev det om Troll som ett skämt- då du själv skrev så
Det var nog att ditt inlägg var rörigt vilket då rör till känslor om påstådda saker som de som skrivit i tråden - tycker är viktigt! och inte känns igen av att de skrivit så - Ja, tex det med avlivning av djur- vilket är för mig och många andra en jobbig sak!
Sen har jag upplyst ganska många gånger att när jag skriver här inne använder jag inte mina mediala förmågor - Jag är avstängd då - och är som vilken annan männska som helst! Att skriva här är ett intresse och inte något jag går in medialt i!
Jag tycker det är bra att männskor tycker olika - det vore väll ganska trist om alla tyckte lika om allt ting!
Ha en trevlig kväll - Vänligen Jane

#125. Nu tycker jag att du kanske ska förklara dig. Varför skulle jag mucka gräl?
Ärligt talat blev jag något irriterad över att du påstod att jag kan se djur lida. Det kallar jag en käftsmäll och som inte ens överensstämmer med det jag skrev. Det var något du tog ur tomma luften och bara kastade iväg.
Jag har respekt för andras åsikter men jag tar inte emot när någon påstår att jag sagt något jag inte sagt. Att respektera andras åsikter innebär också att andra må ha helt olika åsikter än en själv. Vilket jag har gentemot dina. När jag inte håller med dig och talar om det så anklagar du mig för att vara respektlös. Hej och hå.
#126. Vad skönt Jane, jag ser att du uppfattade varför jag blev något irriterad
. Därmed nog om det då den här tråden handlar om någonting helt annat.
#127 ..Inlägg #112 Tredje raden,,
#128 Chik, jag har följt tråden väldigt noga men inser att det är lätt att missa de små nyanseringarna i all text samt utläsa saker mellan raderna som faktiskt inte finns.
Jag kan inte heller se att någon skrivit om att blombukett kan se djur lida däremot så står det en rad om svårighet till att avliva ett djur vilket jag tror de flesta har. 
Till er alla:
……Nej mina damer, nu börjar en intensiv diskussion gå åt fel håll så jag ber er läsa inläggen som görs extra noga.
Det är mycket textmassa och det är lätt att läsa fel eller haka upp sig på petitesser i sammanhanget och det är synd på ett sådant alvarligt ämne.
Må så gott och kasta ljus och kramar och allt det där skumma ni vet……:)

#127. Muckade jag gräl där? Eller menar du att med det jag skrev där skulle jag kunna se ett djur lida? Om du fortsätter läsa meningen så borde du kunna förstå vad jag säger
.
Så här skriver jag i #112 och det är riktat till dig när du skrev att det inte är svårare att avliva en människa än ett djur……."Inte svårare än att avliva ett djur säger du……..och då undrar jag……hur lätt tycker du att det är att avliva ett djur??????? Själv skulle jag aldrig någonsin SJÄLV avliva ett djur. Det är svårt nog att gå till veterinären." Hur kan du få det till att jag skulle kunna se ett djur lida när jag, fortsätter min mening att det är svårt nog att gå till veterinären??????? Jag går nämligen till veterinären med mitt djur när det är så dags. Även om jag skulle kunna det så skulle jag aldrig kunna säga som du……att det inte är svårt.
Nu har jag skrivit om det här några gånger och det räcker nu. Vill du inte läsa meningen i sin helhet utan vrida om den till att betyda något helt annat så bjuder jag på det. Varsegod.
Tror det är dags att vi avslutar denna tråd nu - tack alla inblandade, det har varit givande - må kärleken lysa i era hjärtan för evigt
och leda eran väg!
Kram Jane

#131. Ja, det har du nog rätt i. En givande diskussion har det varit i alla fall och har, i stort sett, följt tråden rätt väl
. Vilket ju är ett gott betyg med tanke på ämnet.