Stör man andarna?
Hej, jag undrar det här med att vara medium.
Jag är lärd att "de döda vilar, och därmed ska de inte bli störda av oss levande."
Vi kan ta t.ex. Anden i glaset. Jag har aldrig hört någon uppmuntra en annan person (förutom då det gäller grupptryck) och sagt att det är bra att åkalla okända andar. Är det för att majoriteten har för lite kunskap inom det området, eller att man faktiskt inte ska störa andarna?
Hur funkar det här med seanser egentligen? Är andarna glada över att kommunicera med de levande? Vet någon en sida där människor som har hållit/varit i en seans och skriver berättelser om sina erfarenheter och vad som hände osv.?
Det lockar mig att vara på en seans, men bara lite. Jag känner fortfarande för mycket att man inte bör störa människor som inte längre är bland oss i en kroppslig form. Dessutom så var min syster hos en sierska, och sierskan sa tydligt att hon inte ville prata om vår pappa (han är död), och sa såhär: Man ska inte tala om de döda. (Med det menade hon att hon inte ska gå till den andra sidan och se hur det är med min far).
Har hon fel, eller inte? Har jag fel? Eller kanske delvis?
När jag tänker att om jag vore på en seans, så skulle jag känna mig respektlös. Jag menar inte att människor som har varit på seanser och håller seanser är respektlösa människor. Utan jag har helt enkelt för lite kunskap inom detta område. Det skulle vara intressant att få höra olika åsikter, eller kanske ren fakta.
Tacksam för svar

När man jobbar som medium så kan man inte styra detta med kontakten med dom avlidna själarna och ta kontakt med dom.
Utan det vi gör som medium är att bjuda in andevärlden till seansen.
Sedan är det Andevärlden som tar kontakt med oss så kontakten under en seans är helt i Andevärldens kontroll.
Därför ett medium alldrig kan garantera ngt varken om man få en kontakt eller vem som tar kontakt för det avgör andevärlden.
Så vill dom inte bli störda så får vi heller inte ngn kontakt med dom.
Så svaret på din fråga är nej vi stör inte andevärlden det är helt och hållet dom som bestämmer inte vi medium.
Lasse

#1 Håller med dig, men en liten följdfråga på detta. Hur ofta händer det att inte andevärlden tar kontakt? Jag tror att det händer oftare att andevärlden tar kontakt att den inte gör det, t.ex. på en privat sittning. Men är det 1/10 den inte tar kontakt eller 1/100?
Jag har iofs bara hållt på i ett par år… men jag har aldrig varit med om att ingen har tagit kontakt…

Men när det gäller Anden i glaset och så och när man typ leker för att få kontkat med andar. Då tro jag att man stör andevärden.
MVH Zedd75
jag tänker lite som frågeställaren där….är också lärd detta med att man inte ska störa……
de som går på seans har ofta så oerhörda förväntningar på svar från andevärlden och förväntningar på mediet att det ska "fixa" detta….och i TV sitter juryn och stirrar stint på medierna och kräver att de ska "leverera" (!!!!jag ryser inför uttrycket i detta sammanhang!)
man ska visa respekt, stor respekt, för andevärlden och de som gått över…..kanske vill de inte alls bli störda och vad säger att de har någon glädje av kontakten? Kanske fungerar det som om telefonen ringer hos dem när vi vill kontakta dem och de känner sig tvungna att svara……det är en helt annan sak om de själva tar kontakt…
det var bara lite funderingar, är ingen expert på detta, och det finns aldrig enkla svar - men respekt, absolut….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi stör ingen om vi är öppna för att de som vill komma är de som kommer. Men jag tror det är viktigt att man släpper dem som gått över. Att man inte i tankarna håller dem fast hos sig av egoistiska skäl. Utan att man låter dem gå vidare.
Jag brukar tänka så här. Att man kan inte hålla fast kärleken den kommer när den själv vill och sen flyger den iväg igen. Och kommer tillbaka lite då och då och tittar till oss.
Det finns något fint ordspråk som jag inte kommer ihåg nu. Om att man inte kan hålla fast kärleken. Men jag kommer inte på den nu.

När man jobbar som medium bjuder man in de från andevärlden. De kommer alltså helt frivilligt. Vi kan inte bestämma vem som ska komma. De står ofta i kö för att komma igenom så min erfarenhet är att de är glada att få förmedla sig…
#2 tror det är individuellt för medium i procental - men vist händer det någon gång! och då får sitter komma tillbaka en annan gång! Vad det sen beror på, kan vara många orsaker - mediumet ur form - anden matchar inte mediumet eller personkemin stämmer inte!
eller helt enkelt att den tidpunkten passade inte eller sitter inte är redo…….. eller andevännen inte lärt sig tekniken för kommunikation! alla tror att så fort man går över till andra sidan är man full lärt att kommunisera igenom medium på denna sidan? inte riktigt så enkelt är min uppfattning! De måste förstå mekaniken först!
Många gånger kan en psychih kontakt uppfattas som en andekontakt om man inte vet skillnaden - så en psychic ande information kan alla medium plocka fram i sitterns aura! Det är därför det är så viktigt med bevis - på andekontakt och länk!
därför viktigt att mediumet inte plockar andevännen i från sitterns minnen i auran! och tror de har en andelänk! - Psychic kan du alltid plocka upp som medium men inte alltid en andelänk!
Nej man stör inte andarna - det är kärleken som för dem tillbaka till oss - och de skulle inte komma om de kände sig störda:-)
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Tack så väldigt mycket för svaren! De var bättre än vad jag trodde. Tack =)

Det är väldigt sällan det händet att andevärlden inte tar ngn kontakt överhuvudtaget.
Under dessa år jag hållt på så har det bara hänt 4 gånger jag inte fått ngn kontakt.
Men det kan alltså hända i 3 av dom fallen har personerna varit inne i en mycket djup sorg och min egen tanke är att andevärlden inte velat fövärra sorgen ännu mer genom att komma igenom.
Men bara mina egna funderingar om saken.
Hälsningar Lasse
ja, oftast brukar de vilja komma. men det finns tillfällen som det inte går så bra också.