Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1538 ggr
Ayena_old
0

Medialitet och psykisk ohälsa

Många människor märker av sin mediala förmåga väldigt unga. Om man inte har någon förstående förälder eller någon annan vuxen i närheten som kan ge stöd och kan ge förklaringar, så kanske inte barnet hantera denna förmåga.

Jag vet om några kvinnor som har sett döda personer och andra fenomen redan i unga år, och inte kunnat hantera detta på rätt sätt. Följden har blivit psykisk ohälsa i vuxna år med behandling av psykofarmaka, terapier osv och även med fysiska besvär som lett till förtidspensionering.

Några som har tankar kring detta?

[Hellas]
0

Det är fruktansvärt och jag vet inte hur man ska hjälpa dessa barn eller fånga upp dem på ett bra sätt.
Man får ju inte gå in hur som helst utan att föräldrarnas medtycke.
Däremot tycker jag att de barn som inte har dessa problem och som inte är öppna ska låta bli att trigga igång krafter som de inte kan hantera.
Risken blir ju att det slutar som du beskriver.

Ayena_old
0

Dessa kvinnor som jag känner till är ju idag mellan 50-60 år gamla. På den tiden vi var unga så fanns där ju inga medium som arbetade på det sättet som idag. Det var ju inte heller så öppet samtalsämne, detta med medialitet.

Förhoppningsvis så kan mediala unga idag få en bättre hjälp.

Dessa kvinnor jag känner har en sak gemensamt, att de ser allting väldigt mörkt och negativt. De är väldigt sorgsna till sinnet.

wolfie
0

Jag tänker ännu längre tillbaks..mentalsjukhusen..usch..tänk dessa missförstådda människor..hur många av de var mediala kanske??

Jag hoppas detta med medialitet blir så vanligt o "godkänt" att inga människor missförstås i framtiden,så de slipper medikamenter o klassas som "tokiga"..!!

[Lady-Oona]
0

Det finns en bok av Joan Grant och hennes man Denis Kelsy? som handlar just om hur de arbetade på bl.a mentalsjukhus och kunde "släppa ut" ett flertal patienter som helt enkelt var medial och inte "galna". Joan var medial och hennes man psykiatriker.  " Alla mina liv" heter den som då naturligtvis tar upp det här med reinkarnation oxå.

Kan ev. finnas på bibblan…

Det finns inte så stort utrymme är Sverige för den här sortens förståelse och hjälp, i vårt land handlar det om vetenskap och "bevis"…jag måste säga att här ligger vi låååångt efter många andra kulturer, jag vi är verkligen ett U-land.

Ha det fint gott folk,

Oona

Ayena_old
0

Ja, man tänker onekligen på dessa mentalpatienter och vad de fick genomlida. Såg ett program på TV häromdagen som handlade om en läkare i USA som utförde lobotomi på en kvinna som vad jag kunde förstå hade kontakt med andevärlden och inte vågade berätta något. Nu var det autentiska bilder på lobotomin och eftersom jag inte mäktar med sådana bilder så kunde jag inte se färdigt programmet, det bara vände sig i magen.

Det är helt otroligt hur läkarna har överhuvudtaget fått lov att behandla psykpatienter. Droger, elchocker, lobotomi……..

Jag håller med Lady-Oona här, att Sverige verkligen är ett U-land på detta området.

Jane-Lyzell
0

#2 det kallas för religions psykos eller nåt likanande - det menas med att den som i sverige i vår kristna religion skapar mörka negativa rädslor för deras andliga sida som enligt kristendommen hör i hop med djävulen etc.

Det skapar en inre konflikt mellan vad dom är och vad man inte får vara enligt sammhällets regler och kristendomens normer! oftast svaga männskor psykiskt sätt som låter rädslan ta över p g av okunskap i ämnet! så det blir jätte rädda för allt ting och oftast har de tvångstankar typ toretts, måste läsa ave maria tio gånger eller göra annan bot för att få bort det negativa etc..

De låter sig helt absourberas av det negativa och ju mer rädd dom är för det desto mer drar de det till sig, tyvärr! oftast tror de på en straffande Gud eller högre makt om man inte är en lydig flicka och gör sådant man inte bör - t ex andligen! så straffas man! Det lider oftas helvetets kval -ofta!

Tragiskt!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
0

#5 tyvärr finns det i dag tabletter som har samma verkan som lobotomi - tror dom heter traflon - även kallade av de intagna själva - Trilla i från!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
0

Jag har sedan tidigare i min GB skrivit en kort berättelse som jag nu kopierar in här, det är ganska långt men väldigt rörande:

Den mediala mannen

Jag kom att tänka på när min x-mans mormor avled och hennes personliga tillhörigheter skulle städas ur.
Det hittades då dagböcker skrivna av en annan släkting som under nästan hela sitt liv var tvångsintagen på Sinnessjukhus.
Jag vill gärna skriva lite om detta trots att jag inte minns allt.

Historen är så otrolig att man kan fundera på sanningshalten men jag vet att den är sann och den finns vacker nerskriven med gåspenna och vackert formulerade ord. Jag har själv sett det och bönat för att ge ut det som en bok men tyvärr är detta en svart historia i denna släkt och något man inte pratar om även om det inte är hemligt!

Historian börjar med att under den senare delen av 1800 talet blir en man änkling med sina små barn. Mannen ägde en gård som var självförsörjande och kanske inte välbergad men ändå relativt välsedd i trakten. Mannen gifter om sig med en kvinna som direkt inser att den största pojken inte riktigt passade in i hennes planering.
Pojken var dessutom annorlunda i sitt sinnelag.
Det var på den tiden ganska enkelt att få personer förklarade som svagsinta vilket hon lyckades med när det gällde sonen. Fadern sade inte ifrån, sonen var ju helt klart annorlunda………..

Pojken hamnar med andra ord på sinnessjukhus under den senare tonnårstiden och där började han föra sin dagbok som är otroligt fängslande.

För det första så är mannen konstnärligt lagd, hans skrift är så otroligt vacker rent estetiskt sett.
Det andra man lägger märke till är den intelligens som finns bakom orden, detta var inget dumhuvud utan snarare tvärt om.
För det tredje och det viktigaste, det han skrev var så otroligt vackert, så skirt och så, energimässigt, slående,
Han skrev om levet och sist men inte minst hans mediala upplevelser. På den tiden var det säkert tillräckligt för att spärra in en person men med dagens ögon hade han ett mediums förmåga att se bakom tid och rum.

Tyvärr har jag inga nära band till min fd. svärmor annars skulle jag nog försöka få se på dessa texter igen och kanse fotografera av någon del av dem.

Dravcena
0

Jag har funderat mycket på det här sen jag blev vuxen. Jag har en kusin som var en underbar, liten blondlockig pojke som vi systrar hade ett starkt band till eftersom han var vår enda kusin på vår pappas sida.

När han kom i tonåren började han säga att han hörde röster & sen började psyk-svängen och idag bor han på ett gruppboende för psykiskt sjuka.

Så här efteråt har jag funderat på om han kanske också var medial. Min farfar och min pappa var det, jag och min dotter är det också. Kan det ha varit så att min kusin från början var väldigt medial men att han aldrig berättade det, eller att OM han berättade det så togs det inte väl emot? Sen accelererade det här och han kunde inte hantera det?

Jag vet inte, det behöver inte vara så men tanken har funnits där och i och med det har jag också tänkt att många människor som suttit inspärrade på psyket egentligen inte borde ha gjort det.

Jag skulle hoppas att barn idag blir mer väl omhändertagna när det gäller medialitet. Jag tror att många föräldrar är mer öppna för möjligheten att barn kan "se och höra" idag, men tyvärr tror jag som Oona att samhället inte har så stor förståelse. Här gäller enbart vetenskap och bevis och det är lättare att sätta in piller till en liten unge än att anamma saker som inte går att bevisa.

Ayena_old
0

# 8 - Men vilken tragisk historia. Det är ju fruktansvärt. Men dokumentet som sådant är ju enormt värdefullt och borde nästan berättas offentligt.

[Hellas]
0

#10 Ja historian är otroligt tragiskt, när vi läste dessa handlingar, eller små anteckningsböcker, så tårades våra ögon mer än en gång. Men så är det, de har varit undangömda pga. skam och det kommer de nog vara några år till.
Jag tror att den dagen min fd. svägerska tar hand om dessa, vilket hon kommer göra är jag säker på.

Anna-H-K
0

#9 Du har sån visdomCool Vart går gränserna…"höra,känna & se"!Jag tror ändå att den "uppvakningstid" vi är inne i hjälper dom unga som tidigt börjar utveckla sin medialitet!Tack & lov!

Många kramar till dig/Anna