Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1641 ggr
signemo
0

Släktforskning

Nästa fåniga fråga av mig. Den är larvig men jag bara kom på den.

Tar de avlidna illa upp om man släktforskar fram uppgifter och sedan har med dem i sina egna anteckningar. För det mesta trevliga men ibland skulle man ju kunna finna att varit ena riktiga busar . Vore ju konstigt om inte vi alla har alla typer av människor i vår släkt.

Jag tror i inte att de tar illa upp men frågan ställs ändå.

Var rädda om varandra

bjarvamor
0

Nej! Jag tror att de i de flesta fall blir väldigt stolta över att de blir ihågkomna! Vem blir inte det? Om det nu har gjort något ont eller otillåtet på jorden så har de redan fått eller får "behandling" för det! Att vi tänker på dem och minns dem gör att även de mår bättre och kan fortsätta sin utveckling där på andra sidan!Glad

Elisabeth-J
0

Nej jag tror inte att någon av dom skulle vara emot det, däremot tror jag mer på att dom blir glada för det istället Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

signemo
0

Tack. Trodde väl det. Tycker det är så spännande med tanken på alla de som behövdes för att oss som nu lever på jorden. Vad var de med om under sitt liv här. Jag har både de som knappt blivit begravda på kyrkogården och den tuffa (troligen) prästfrun som fick sitta i fängelse för att hon menade på att det inte fanns några häxor.

Var rädda om varandra

Ayena_old
0

Signemo!

Hur lär man sig släktforskning? Kan man få reda på ens släkt om de inte bor i Sverige. Släkten finns i Norge.

Pluppis
0

Hej

Jag är ny för dagen på den här siten och har läst en hel del inlägg och den verkar ju vara kanon för en så pass vetgirig människa som jag! Jag har inte hittat allt ännu så ni får ha lite överinseende tills jag lär mig Glad

Angående släktforskning kan jag nog (förhoppningsvis) ha något att tillföra =) Att släktforska är jättekul! Om än lite knepigt då man kommer längre bak i kyrkoböckerna. Kyrkan började ju med sina böcker på 1700-talet och från den tiden är de väldigt "grötiga" och ibland omöjliga att tyda. Nu hoppas jag att man får skriva länkar för ett hett tips är att söka på http://aforum.genealogi.se/discus/ om man har något namn och gärna ort eller yrke att gå på. Sedan finns ju alla (nästan) kyrkoböcker att tillgå på www.genline.se men det kostar en slant men det är väl värda investerade pengar!

Sedan kan man ju fråga sig om släktforskning påverkar andar..  Jag skulle absolut svara"ja" på den frågan.. Sedan jag och min bror började med vår släktforskning har all andlig aktivitet ökat markant hemma hos mig.. Ibland är det nästan jobbigt då jag inte får riktigt grepp om våra "gäster" men det får vår yngsta dotter.. Och det är kanske inte alla gånger så positivt. Men det ämnet kanske jag ska ta upp i en annan tråd här på forumet! Jag har (som sagt) inte lärt mig alla regler härinne ännu

Ha en bra dag!

Pluppis

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

stina63
0

Nä dom tar inte illa vid sig.. kan inte tänka mig de. Tror mer att dom blir stolta.

Mina föräldrar släktforskar och min farmor sa alltid när hon levde att det fanns något i vår släkt som ingen ska ha reda på.. Men än har vi inte hittat något som är otäkt.

Sofiae
0

Jag har släktforskat i många år. Tror att förfäderna gillar att vi letar fram dem.

Jag märkte inte av någon konstig aktivitet  förrän jag började skriva släktböcker (är snart färdig med min andra), då hände det lite saker, lampor som inte var kopplade till elen tändes, dörrar öppnades osv. När jag till slut kopplade det till släktboken jag höll på med sa jag: Det är nån här som gillar att jag gör detta. Efter jag sagt det upphörde fenomenen. De hade fått fram sitt budskap. (Tror jag)

#6 Hoppas ni hittar något.

stina63
0

Jo vi tror nog veta vad det är.. någon för över 150 år sen som stal lite mat.. Mer har vi inte hittat. Jag tror att dom är stolta ändå de vi gör ändå.

Jane-Lyzell
0

De gånger det kommer en gamal släkting som någon släktforskat om - känns det alltid glädje och kärlek! och tacksammhet för att sittern släktforskat om dem!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Eija
0

Jag skulle dock bli jättestolt om någon sökte upp mig i sin släktforskning, när jag är borta sedan länge…rent av mallig, …. Så nog tror jag att dom blir glada för det…

signemo
0

Hej på er. Kul att det det är fler som är intresserade av släktforskning och övernaturligt :-).  Det är vanebildande båda.

Dessutom så är det så avslappnande att rensa hjärnan med.

Håller med dig Pluppis att de sidorna är bra. Ibland lägger man in ett inlägg och efter en liten stund har man svar. och ibland får man aldrig svar på det man letar efter. 

Hoppas att mina släktingar är stolta över att bli hittade. Tänkte om de kunde skicka in en liten tanke till mig om var jag skall leta mer efter uppgifter om dem :-).

Ha det så bra allihop

Var rädda om varandra

Elisabeth-J
0

Jag håller med Jane angående deras glädje över släktforskning, jag har fått förmedla att dom finns med och hjälper till i sökandet så var lyhörda och uppmärksamma, lita till intuitionen när ni söker era rötter :)

Elisabeth 

Pluppis
0

Släktforskning är skitkul (ursäkta) och ger en sååå mycket tillbaka! Och i vårt fall så får vi bekräftelse på att våra anfäder uppskattar att vi letar reda på dem men i ett par fall har uppskattningen varit _för_ radikal..

Jag vet inte om ni såg "Det okända" för ganska precis ett år sedan.. Tror det gick den 17 april.. Det var jag…

Kramen!

Elisabeth-J
0

#13 Vad handlade det om den gången? Inget jag minns bara med ett datum så berätta gärna så kommer jag säkert ihåg det.

Elisabeth 

Pluppis
0

#14 Det handlade just om släktforskning kontra andlig aktivitet.. På vår (ena) släktforskarsida http://www.familjeaktuellt.se/ så finns det en del att läsa om just det programmet. Jag berättar gärna mer om någon är intresserad?