Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterbarnungdomar
Läst 1166 ggr
[Caroline92]
0

Åldersgräns?

Läste i en annan tråd att någon tycker att det ska införas en 18-års gräns här, för att barn å ungdommar kan bli rädda m.m. Så nån annan tyckte det skulle startas en egen tråd om det, så här e den =) Så.. vad tycker ni? Åldersgräns eller inte?

Elisabeth-J
0

Det finns redan en sån tråd. Åldersgräns

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Caroline92]
0

Jag kan ju själv börja med å svara då =)

Jag tycker inte att det ska införas någon åldersgräns.. isåfall 15, för då får jag vara kvar Oskyldig
Visst, jag förstår om man tycker å tror att vi kan bli uppskrämda å mörkrädda osv, men det är väl lite eget ansvar där isåfall?

Jag tycker iaf att det e riktigt skönt å ha den här sajten å fråga frågor på, eftersom att mina föräldrar skulle jag aldrig kunna prata med om någon övernaturligt, för då skulle dom bara skratta åt mig å säga åt mig att jag tittat för mkt på filmer, eller nåt annat.
Så jag tycker att det är bra som det är =)

Kramar Carro

[Caroline92]
0

#1 Ojdå Generad Då ber jag om ursäkt =) någon som kan ta bort den här tråden då? =)

Kramar Carro

Nadja_Filur
0

Men vadå! Det finns ungre som intresserar sig av det övernaturliga! Tycker alla som intresserade ska få vara här och lära sig av dom äldre…

Ludvig1
0

Ingen åldersgräns, övernaturligt drabbar faktiskt alla åldrar.

[trumman]
0

Definitivt en 18 års-gräns! Bra idé.

Hyacint1
0

Jag tycker inte det ska var någon gräns på hur gammal man ska få vara , denna sidan kan ju faktiskt vara till stöd och hjälp,ja atill och med ge lite trygghet för personer som kanske ha varit med om något som kanske kan kännas svårt att hantera och att prata om med andra sin omgivning,,,,, rätta mej om jag har fel…Glad

BranDuir
0

Hur vore det med en kompromiss …att ha slutna rum med åldersgräns, där känligare saker kan diskuteras…och sedan ha öppet forum som vanligt…

Plus att dethade ju varit en fördel om alla satte ut sin ålder tydligt…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[TotemoOmoshiroi]
0

Jag tycker det är bra att vi yngre får vara på den här sidan vi med. Som ung med mediala förmågor är det verkligen få personer som verkligen lyssnar när man vill berätta om det man upplever, och jag tror den här sajten är toppen att få skriva av sig på och dessutom få respons från andra som varit med om liknande.
Sen jag började har jag lärt mig väldigt mycket nytt som jag inte hade en aning om förut, och jag älskar den här sidan!

Det skulle kännas väldigt tufft för mig om jag plötligt blev bannlyst från den för att jag inte fyllt 18än. Vart ska jag då ta vägen med alla mina frågor och upplevelser?

Jag är tacksam för att jag får vara här, och hoppas att n inte sätter in åldersgräns.

Kram! // T.O

BranDuir
0

#9  jag förstår dig precis….och det är nog heller inte riktigt så som diskussionen är menad heller….men här har varit rätt mycket tramsigt under en tid som till stor del har kommit från väldigt unga och det har skapat en konstig stämning…otåliga 12 åriga flickor som KRÄVER svar om nån kanin eller liknande…

Därav mitt förslag ovan!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Elisabeth-J
0

Jag har berättat tidigare att vi inte kommer att införa någon åldersgräns då många barn och ungdomar behöver få svar från oss här. Sen är det omöjligt att införa det eftersom iFokus har ca 100 sajter med blandade åldrar på medlemmar.

Jag vet hur det är att vara ung och inte ha någon vuxen att fråga om saker man upplever, det är jättejobbigt och att bara gå och bära på obesvarade frågor är inte roligt. Däremot förutsätter jag att föräldrarna till barnen håller koll på vad dom skriver och läser. Vi kan inte ta ansvar för det även om vi skulle vilja det ibland, det är föräldrarnas ansvar. Vi har i nuläget 2 slutna grupper, en för Sajtvärd och Medarbetare och en till annat, den andra används redan till distanskursen så det är inte aktuellt om vi inte kan ordna en tredje sluten del. Ingenting är ju omöjligt så vi får se hur vi ordnar det längre fram.

Om man är ung och vill få svar på sina frågor tycker jag att det är bra att vi är flera här som kan hjälpa men dom. Då menar jag seriösa frågor och inte alla dessa foton på ev Orber eller att läsa av ögon m.m.

Elisabeth 

mariaef
0

Jag tycker det är bra att ungdomarna kan få svar på sina frågor här på ÖN, även om jag också blir lite trött på alla trådar om avläsning av ansikten, ögon etc…Tror det vore bra om du Elisabeth skriver en artikel, t.ex, alla måste läsa och där reglerna framgår lite tydligare om var man får lägga ut sina bilder etc… Det verkar som om många missar tråden (foton att läsa av) avsett för dettaFundersam

Jag önskar det hade funnits en sån här plats för mig när jag var yngre. När jag var barn och tonåring fanns ingen info att tillgå där jag kunde få svar på vad som hände mig. Även fast mina föräldrar har upplevt samma saker som jag, var det aldrig något vi talade öppet om. Det var bara såna vi var och jag upplevde min familj som väldigt udda och skämdes t.o.m att vi var på det här sättet.

När jag sedan blev tonåring och hamnade i hormonsvajningar, en tid då man vill vara som alla andra, hamnade jag i en kris eftersom jag var så onormal och olik mina kompisar. Därför tycker jag att ÖN är viktig även för yngre.

Jag tycker det är föräldrars ansvar att hålla koll på vad barnen gör vid datorn. Jag har en elvaåring som häckar mycket framför  msn o.s.v och jag har stenkoll på vad hon gör och vilka hon pratar med. Det finns ju så mycket tok på nätet som barnen kan råka ut för.

freakyH
0

vi under arton år som ser.. Ska inte vi få dela med oss om det ?

Elisabeth-J
0

#13 Självklart ska ni dela med er av era upplevelser och erfarenheter precis som alla andra :)

Elisabeth 

Pia-F
0

Det är klart mycket sundare för minderåriga personer att läsa/fråga här på ÖN och få en uppfattning om vad som händer runt dem än att gå och vara rädda/undrande.

Många ser på skräckfilmer och risken är då stor att de får en helt snedvriden uppfattning om vad andevärlden egentligen är och hur saker & ting fungerar. Har de ingen de kan fråga så växer ju rädslan och funderingarna.

Jag pratar öppet om detta med mina barn men alla föräldrar gör ju inte det. Är det dessutom föräldrar som inte själva tror på detta så viftas det ofta bort som inbillning.

Nej, jag tror/anser att de, liksom vi, behöver ventilera sig på ett ställe där folk är förstående och har möjlighet att ge dem nån form av svar på deras funderingar. "Barn är också människor, fast mindre".

Sen måste man självklart väga sina svar när man pratar med minderåriga. Vilket i sig kan vara väldigt svårt.

Josefiina
0

Jag bara undrar.. varför ålders gräns? Vad försöker de som vill det  dölja? Jag har hört om "sånt här" så länge jag kan minnas och har inte tagit nån skada vad jag vet. Räcka ut tungan Själv väntar jag på att bli 18 om ett halv år och tycker det skulle vara konstigt att en vanlig sida som varken innehåller något om våld, sex eller dylikt skulle ha en sån hög åldersgräns! Barn/ungdomar som "ser" känner nog sig tryggare men tillgång till en sånhär sida än om det framstår som ngt som är fel för barn och måste döljas.

Wiizy
0

INTE åldersgräns… jag är intresserad av det och tar ingen skada av det. :-) håller med dom ovan som INTE vill ha det!

Elisabeth-J
0

Men snälla ni! Jag förstår inte varför det här tas upp gång på gång trots att vi har skrivit att det inte ska vara någon åldersgräns? Läs igenom allt som står i inläggen istället för att detta ska behöva upprepas.

Elisabeth 

[TotemoOmoshiroi]
0

# 18 jag tror de flesta vet det nu, men vi vill uttrycka oss endå om ämnet. Tråden är väl till för att disskutera, eller har jag fel? Oskyldig

Elisabeth-J
0

#19 Tyvärr så handlar den här tråden mer om en röstning om åldersgräns eller inte.

Elisabeth 

Dravcena
0

Vart ska alla ungar som känner saker ta vägen om de inte får ställa frågor till vuxenvärlden?

Jag skulle önska att varenda unge hade en vuxen IRL att gå till, för internet är inte den optimala lösningen för någon människa att söka svar på. Sanningen är ju att ingen av oss kan veta vilken människa som döljer sig bakom olika "nickname". En sökande ungdom skulle kunna hamna i klorna på någon som inte var så himla seriös….

MEN - verkligheten är ju inte sån att alla ungar har en trygg vuxen intill sig och därför blir väl min huvudsakliga ståndpunkt att jag tycker att det är okej att ungar får dryfta såna här saker även online…..med ett litet men…….och men står för risken att bli påverkad av någon som inte vet vad han/hon pratar om.

Jag tror att alla tycker att det är föräldrarna som har ansvar för vad deras barn gör. Men verkligheten är ju inte så enkel, det är en utopi. I mitt arbete som socialarbetare såg jag det dagligen. Det finns en massa ungar därute……underbara ungar…….vars föräldrar inte tar ens det gnutta allvar. Det är ju sanningen! Det innebär att "dina ungar" på nåt sätt måste bli "mina ungar" och jag som vuxen måste också ta mitt ansvar - för andras ungar. Gör vi inte det går världen under…..

Elisabeth-J
0

#21 Det finns en tråd till om det här där jag har förklarat varför jag inte vill ha en åldersgräns och även jag ser att det är allas ansvar för barnen. jag har också arbetat mycket med barn och ungdomar så jag vet att vuxna behövs, inte bara föräldrarna. Jag har länkat till den andra tråden i inlägg #1
Det är däremot föräldrarnas ansvar att se till vad som är ok för barnen att läsa på internet, det kan inte vi andra ta ansvar för, hur gärna vi än vill många gånger.

Elisabeth 

Tha_Lina
0

Inte åldersgräns!

Elisabeth-J
0

Jag kommer nu att låsa den här tråden, för jag har så många gånger skrivit i flera trådar att det inte ska finnas någon åldersgräns, trots det så fortsätter det att skrivas om det här vilket är tråkigt och skapar oro bland medlemmar som tror att det kanske blir så.

Elisabeth 

Inlägget är låst för nya kommentarer