Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettbildgalleri
Läst 2820 ggr
mimmizenobia
0

Skogens Pärlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två halsband i min ägo.De är gjorda av skogens pärlor.Skogens pärlor sägs vara svåra att finna.

Pärlorna ligger löst mellan barken och veden på somliga träd.Mest lövträd.Lättast att pilla ut på våren när saven stiger.

Är det fler som smyckar sig med lite egendomliga prydnader?

Jag tycker de är vackra men det tycker inte alla.

mimmizenobia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det strular med att lägga in bilden

chik
0

Oskyldig Du! Det viste jag ingen ting om..Dom halsbanden var ju gätte fina..Hur gör man sa du? Jag kan inte få en riktig lektion hur man gör..chik

Lena.P är jag i verkliga livet.

mimmizenobia
0

Jag vet faktiskt inte.Grejen är ju att hitta pärlorna.Jonas hjelm hette han som gjorde halsbanden och även skålen på bilden 2

Han lever inte längre så jag har ingen att fråga.Eftersom han pillade ut pärlorna från träden så anar jag att man kan se en liten bula på stammen där de sitter.

Jag har dock aldrig lyckats hitta någon.Är det kanske någon här som vet.

Bybo
0

Fina halsband :-) Jag själv har torkade rönnbär runt halsen ibland ;-) Skitfint tycker jag!!

mimmizenobia
0

Torkade rönnbär!Javiss det måste va fint.Är färgen kvar?Det skulle passa bra till  torkade rosenblad i håruppsättningenSkrattandesom man sprayar fast.Kanske sy fast rönnbär i klänningen likt paljetterOskyldig

Bybo
0

Ja, färgen blir kanske lite mer mot det orangebruna hållet!! Och så luktar de lite typ honung *S*

Är man förkyld så e det bara till att knapra några rönnbär fulla med c-vitamin ;-)

[Hellas]
0

Min mamma plockade in Rönnbärskvistar och satte dem i vatten som blandades med något från Apoteket.
Där fick de suga in vätskan innan allt torkades.
Detta gjorde att färgerna behälls ännu bättre.

Jag tror hon gjorde så med andra växter oxå…någon kanske vet vad det är jag menar?
Annars kan jag fråga henne.
Det kan vara något så enkelt som Recinolja Fundersam

BranDuir
0

#7 Glycerin

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

sven-g
0

Det är samma typ av knölar som växer på träd, som kåsan är gord av.

[Hellas]
0

#8 Jamenvisst är det Glycerin att jag hade glömt det……fast kanske Recinolja också funkar……….nähä, inte det…..inte Hemlis

mimmizenobia
0

Åh Sven, du menar att pärlorna är ämnen som kan bli så stora som skålen?Va  spännande.

Tack hellas och Bran det skall jag göra.

Åsså kan man knapra vitaminer

sven-g
0

#11 Men jag tror att dom knölarna som du har till halsband. Kommer från rotstälp, dvs knölar från rötter. Du kan väl ut och kolla på stormfällda träd, där ser man ju rötterna. När du hittar nån knöl kan du ju försöka pilla loss den. Lycka till.

mimmizenobia
0

I så fall är dessa halsband från stormen 1969 eller nåt.Men det var ju ett nytt uppslag det blir spännande.Tack sven-g

moonflower
0

Jag tycker de var jättefina!

Skulle oxå vilja hitta sådana där!

Allt från naturen har sin egna design.

Ute i naturen, vilken energi där finns! där  mår jag som bäst!

Torkar många olika växter, fint att sätta i en kär gammal skål eller korg eller vas.

stina63
0

Mycket vacker skål och halsband… naturen är vacker och allt som kommer därifrån.

Lenha
0

Jag har också torkade rönnbär runt halsen trädda på fisketråd… Min mamma gjorde det när hon var ung och det har hållit i alla dessa år… helt otroligt. Sedan har jag även halsband av bönor, pasta, små kottar och lite olika smått och gott :)

Anna-H-K
0

TACK för dom fina bilderna mimmizenobia!Finns så mycket vi kan göra & använda oss av naturens gåvor ;) Då jag var liten gjorde jag ett kastanjehalsband till min Älskade mormor,som jag nu har i min lilla "minneslåda" ;) Sedan har ju barnen gjort de allra mest fantastiska skapelserna av kvistar,rönnbär,löv mm som pryder här hemma så fint ;)

KRAM