MEDITATION
hejsan, nu har jag bestämt mig för att verkligen lära mig att meditera utan en guidad Meditation. Nån som kan ge tips om hur man gör, från början till slut? Vore jätte snällt!:D
Sök i trådarna det finns ju massor med ganska nya trådar gällande nybörjarmeditationed, jag har för mig att du själv hade en för bara någon vecka sedan eller två…fast jag kan ju blanda ihop förstås.
Något som Zenbuddisterna kör är att bara sitta i timmar och lyssna till omvärldens alla ljud. Du ska alltså fokusera dig på ljud utanför dig själv. Du ska inte ha någon bandspelare på med ljud utan köra en "tyst" Meditation. Genom att gör denna meditationen så övar du också upp din känslighet för att höra andevärlden.
Mvh. Erika

Tack, Erika!
Det ska jag prova!
Vill så gärna själv prova på att söka kontakt och vill börja lära mig meditera.

Många gillar väldig lungn musik när dom mediterar. jag meditera i dag före sitningen jag hade med satte på bond då.
Funka utmärkt för mig Era funkar med bra.
MVH Zedd75
hej
Visst kan jag de.
Börja med att sätta dig bekvämt på en stol med fötterna på golvet så att du kan jorda ordentligt. endel tycker det är bra med någon lugn musik i bakgrunden, inte för högt.
Blunda och dra tre långa,djupa andetag. Försök sedan att fokusera på andningen, Det finns olika sätt att gå ner i djup Meditation, jag brukar tänka mig att jag går i trappor, det får mig att slappna av, eller så kan du fokusera på att en kroppsdel i taget ska släppa taget.
Och så vidare tills du riktigt känner att du är avslappnad. det tar lite tid och man måste koncentrera sig väldigt mycke. Det är inte så bra att göra övningar om man är för trött, risken är att man istället somnar.
Du kan ju testa o se om det känns bra.
kram Cilla.
#3 Det var så lite så
Ja, Meditation är bra vad det gäller att öva upp sin känslighet på många sätt.
Ljusa hälsningar Erika

Om man nu ska försöka gå ner djupare och få en större upplevelse så är det viktigt med avslappningen innan. En bra avslappning är spänn/slappna av. Fötterna, vaderna, låren, rumpan, magen, bröstet. händerna, armarna överarmarna, sist axlarna och nacken. Och så släpp käkarna!
Om du vill ha tyst eller någon meditationsmusik känner du själv. för min del vill jag ibland ha tyst och mörkt, när jag ska kontakta min andliga guide. Men ibland är det bara skönt att lyssna till avslappnade musik eller varför inte ljud, skogsljud eller havsljud.
20-25 minuter brukar vara lagom tid.