Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medialitet
Läst 2522 ggr
satori
0

Medialitet/synskhet ärftligt?

Min dotter är 2½ år och redan när jag var gravid fick jag veta av ett medium att hon var väldigt speciell. Hon kan läsa tankar, ibland när jag tänkt säga en sak till henne så svarar hon redan innan jag sagt det, redan när jag tänkt det.

För en stund sedan tänkte jag att jag skulle testa henne med att be henne känna på och hålla i min döde pappas ingengörs och vigselring. När jag frågade vart de kommer ifrån, sa hon direkt morfar. Jag har inte haft framme de innan och hon vet inte att jag ärvt dem. Jag blev alldeles tårögd.

Jag har hela livet vetat att jag är synsk och medial men inte lärt mig hantera det helt och eftersom mina föräldrar inte varit så andliga av sig så har de inte uppmuntrat mig när jag var barn. Min farmor var medial och spådde i både sump och kort men när hon en gång såg ett dödsfall i korten blev hon  rädd och slutade. Min pappa hade nog lagt band på sig under livet men de senaste månaderna i livet hade han en massa tydliga syner av både ljusklot som åkte in och ut ur väggarna och han upplevde ca 30 st. personers död innan nån annan ens visste de var döda (han bodde på ett hem för människor i cancers slutskede).

Alltså både farmor, min far, min syster på pappas sida, jag och nu min dotter har alla förmågan. Frågan/funderingen nu är om det är ärftligt? Visst måste det väl vara det. Kanske har vi nån extra gen eller DNA som förs vidare när vi reproducerar oss *s*.

Kommer att låta min dotter få fortsätta med det här, inte göra det till nåt konstigt eller skrämmande. När hon talar om spöken säger jag t.ex inte som andra gör att det finns inga spöken, varför skall jag säga det liksom….

lizatuss
0

Jag tror helt klart att det är ärftligt, antingen är man medial från födseln eller så är man inte medial. Det är ingenting som man kan träna sig till genom att gå kurser eller dylikt.

Däremot kan man, tror jag, genom att gå i lära hos någon lära sig att hantera och utveckla sin medfödda medialitet. Men den måste så att säga finnas där från början.

tommytoe
0

Jag tror också det är medfött men jag är lite frågande om man kan bli ett medium fast man inte ärver den gåvan? Även om man inte upplever eller kommer ihåg saker som barn tror jag att man genom kurser o dyl kan plocka fram det. Det tycker jag mig ha sett, även om dessa kanske inte blir lika skickliga?

Happyspirit
0

Ja, jag tror också att det är ärftligt, men att alla har det mediala inom sig i grunden mer eller mindre. Men att vissa har extra mycket av den känsliga mottagliga sidan i sig. Precis som att vissa ärver en konstnärlig talang och andra kanske är mera tekniska.

[Hellas]
0

#3 Jag håller med dig, dessutom så har ju själva uppväxtmiljön väldigt stor påverkan över hur medialiteten får möjlighet att utvecklas på ett possitivt sätt.
Vad jag tror är en, av många, gemensam nämnare är att "extra" mediala personer är sk. sökare men det är ju bara en del i det hela förstås.

Det finns ju väldigt många riktigt duktiga medium som inte har upptäckt sin begåvning förrän i sen ålder.
De har dessutom inte haft föräldrar som på något sätt bejakat detta så visst finns det exempel på riktiga skeptiker som visar sig bli otroligt duktiga medium.
Jag tror att många väcks och öppnar sig när något inträffar i personernas liv….utbrändhet, någon närstående går bort, sjukdomar eller andra tragedier.

Happyspirit
0

Ja för många är det så, de har sprungit ifrån sig själva sen händer någonting så de blir tvugna att stanna upp och lyssna på själen som sprungit efter och ropat ……vänta på mig!!!! Lyssna på mig också!Skrattande

Ludvig1
0

Jag tror att det är ärftligt och att mankan utveckla det utan att vara född med det. Det är ju samma sak med allt, "träning ger färdighet".  Nån som håller med?

[Hellas]
0

#6 Absolut, jag håller med dig Ludvig1

[stblues35]
0

#6 Håller också med om det!

Happyspirit
0

Ja, jag håller med där också, precis som en sport så kan man bli bra om man tränar mycket. Men man kanske inte blir världsmästare men man kan bli duktig.

Eija
0

Jag undrar en sak….är det det sjätte sinnet som man talar om här, för det har ju alla men inte lika öppna, vad jag har förstått…

sven-g
0

Känslig för jordstrålning, känslig för månen, känslig för åska. Då kan tänkas även för andra energier som andra inte känner, det är som med smärta alla känner mer eller mindre. Jag är känslig för ovan, men hur medial jag är vet jag inte, och vad man ska ha för nytta av sin känslighet, där står jag som ett stort frågetecken. Vad nytta tex före ett åskväder blir jag jätte konstig.

Eija
0

Glömde säga, att vad underbart att din dotter kan ha detta inom sig, men som du säkert förstår, så måste du vara försiktig, och låta henne vara, bara svara så normalt som möjligt när hon undrar vad som händer, för det kommer säkert massa frågor längre fram…lycka till med eran gåvor…kram/Eija

Ludvig1
0

11# Kan du känna när det ska bli åskväder. Jag känner en som kan det med. Hon mår inte bra innan. Men det brukar inte vara ett sjätte sinne utan att man inte mår bra av den fuktiga och kvava lukten.

satori
0

Jo som nån skrev, vissa saker är nog medfödda men kan läras in någorlunda. Men det är ju skillnad på att vara naturlig konstnär och att lärt sig rita via en kurs, alla har det inte i "blodet". 

Ja jag är känslig för allting, väderomslag, jordstrålning, månen, andra människors energier och det är verkligen jättejobbigt då jag så lätt bränner ut mig. Märker att min dotter också är en känslig själ. Idag var vi på teater t.ex. Alla andra barn skrattade och tittade noga, medan min dotter började gråta och blev mer störd av alla människor som var runt omkring, jag ville ju inte visa nåt men kände själv att alla andras energier for runt för mycket så jag höll på att svimma av, slutade med att vi fick lämna lokalen och gå hem.

#12 Ja jag kommer varken pusha på eller bortförklara bara lyssna på vad hon har att säga och sen svara och förklara för henne så som jag tror och känner att allt handlar om. Inte göra nåt konstigt av det helt enkelt.

sven-g
0

Vad jag menade var att denna sk. gåva ställer till det, vad man tycker som barn, när andra tycker man är knäpp, går inte att beskriva. Men när man kommer till andra klass i skolan lär man sig tiga. Så försök tala på ett fint sätt till din dotter att omgivningen inte förstår.

Happyspirit
0

Väderomslag *funderar* Har aldrig tänkt att det skulle hänga ihop med det mediala. Men jag känner av åskväder ett dygn innan och blir jättedålig. All form av väderomslag också speciellt regn och kyla.

Ja, människor och energier förstås men det har jag alltid förknippat med det mediala. Så då borde ju väderomslag också vara en del i det förstås. Hade bara inte tänkt på det så.Flört

Eija
0

Jag har oxå jobbigt när det är åska på gång, då brukar jag få ont i huvudet och i lederna, allra helst där jag har en skada förut, t ex i in rygg…när det är fullmåne, då har jag svårt att sova, ligger o vänder o vrider mig hela natten

[Hellas]
0

Att känna av väderomslag tror jag härleder från Neandertalarnas tid *S*. På den tiden var det många gånger fråga om liv eller död att kunna sätta sig i säkerhet vid oväder.
Det är ju en av de "förmågor" vi glömt bort under årtusenden.
När det är på gång med åskoväder känns det inte bara i kroppen, det luktar oftast elektricitet.

Jag tror egentilgen inte att det hör till just Medialitet men eftersom man ofta arbetar med sin sensitivitet, medvetet eller omedvetet så får man väderkänsligheten på köpet.

sven-g
0

Jag har svårt att släppa den här tråden, för mycket av mina frågetecken finns här. Jag är tyvärr mycket känslig före ett åskväder mitt huvud känns som det skulle sprängas. Lika är det för annan energi, hamnar jag i ett energi fält, det kan vara plats minne, börjar jag att vibbrera. Även mitt ögorna påverkas flimmer. Men jag har även ett till frågetecken. Vid tillfällen när jag varit ner drogad, på sjukhus, vid dessa tillfällen är och har jag glasklar syn, och är helt öppnad för andevärden. Man kan undra varför, och förstå varför vissa använder droger för att få kontakt. Samtidigt som för min del aldrig skulle droga ner mig för detta ändamål. Men varför blir det så tydligt när man är nerdrogad.

Ludvig1
0

14# Menar du att om man inte är född med "gåvan" Så är man mindre bra på det? jag tycker att "kunskapen" är lika mycke3t värd vare sig den är medfödd eller inte.