DUM FRÅGA, vad är seans?
Okej detta måste nog vara den dummaste frågan ställt i ÖNs historia, hehe men vad är egentligen en seans?
Till skillnad från en privat sittning, vad är poängen med seans? Är inte privatsittning bättre. Eller är båda två olika? Seans låter lite läskigt faktiskt, lite som en ritual sekter håller på med
Jag undrar för jag vill veta vad det är, så kanske man går o besöker en sån….
Hej
En seans är inför en hel publik kan man säga! där lämnas inte så personliga budskap från andevärlden som på en privatsittnign! Syftet med en storseans är att visa att andevärlden existerar samt hur mediet som håller seansen arbetar!

Ok, men är det inte bättre då för dom som redan tror på det övernaturliga att gå på privata sittningar istället? Vad får man för nytta utav en seans undrar jag om man inte är skeptiker dvs..
Det är Ingen dum fråga. Det finns många som inte vet vad en seans eller sittning är eller går till.
séance
sammankomst / föreställning varvid spiritistiska experiment uförs.
Ordet seans härstammar från det franska ordet séance vilket betyder "sitta", session eller sittning vilket i sin tur härstammar från det gamla franska ordet seoir som betyder att sitta.
Vid en spiritualistisk seans arbetar ett eller flera medium med att förmedla kontakt från andevärlden till person i publik eller privat. dvs Beskrivning och Bevis på dess existens och sedan Budskap i form av hälsningar, råd och filosofi m.m.
vänligen
Johan
O lite till…
Vid en seans når andevärlden och mediet ut till fler personer på kort tid. Jag anser att det är ett bra och effektivt för alla parter och samtidigt också ett sätt att demonstrera mediumskapet då publiken får se hur ett medium arbetar och kan då välja om de tycker mediet passar dem i smak. Dvs. Om de sen kan tänka sig att gå till mediet för en privatsittning.
Vänligen
Johan

men hur visar andarna sig vid en seans? eftersom det är så mkt människor så får ju inte alla kontakt med sina närstående. så hur blir det övernaturliga bevisat för dom som inte får kontakt med någon?
#5 en seans är något bra för den som är nyfiken på det "övernaturliga" en liten infokväll kanske, det är väl bra för då får man lite försmak till en ev. privatsittning. En Storseans är informtiv, undervisande mm och sekt? slå upp ordet på nätet så ser du vad det är och det är långifrån vad en seans är och har till syfte. Jag minns min första storseans…jättespännande och intressant, det är många år sedan (1979) och utan den seansen så hade jag nog inte forsatt mitt sökande efter den sanning jag ville undersöka. Nä, det är klart att inte alla får kontakt, det vore omöjligt och det är inte heller en storseans syfte. Hur andarna visar sig…jag det beror på hur vilket sett det arbetande mediet fungerar….så gå du på en storseans…för att lära och förstå mer om spiritualismens budskap och sedan kan du ta ställning till om du vill gå på privatsittningar.
Går du på en privatsittning så går du på en privatseans;)
Går du på en stor seans så sitter du i en publik och mediumet ger hälsningar till några av er.
Mediumet demostrerar att andevärlden finns kan man säga men en storseans är inte enbart för skeptiker, det är en väldigt fin stämning att bara sitta där.
Men vill du garanterat ha hälsning så är ju en privatsittning bättre.

Det finns INGA dumma frågor!!!
Ställ alla frågor du har och du kommer att få svar!!
Från en som är vetgirig till tusen och alltid frågar mer!! *ler*
Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com
Seanser kommer vad jag förstår i från spiritismen och spiritualismen!
Där man medvetet sökte kontakt med de hinsides som dom sa förr
och som Respirit skrev härstammar ifrån Franskan och kom säkert hit med Fransmannen Allan Kardec s andeläror som kom till sverige runt 1870 talet.
Igentligen kom de väll ifrån Systrna Fox i USA som upptäckte en inteligens bakom andeknackningar i deras hem! Då dom började att utföra seanser för kontakt med en mördad gårdsfarenhandlare som ville få upprättelse!
men för att göra en lång historia kort - att gå på en seans Stor eller privat är att i gemensam harmoni glädjas åt att kunna förmedla budskap till dem som är i prioritet - både på vår sida men även i från deras sida!
Att få vara del i en seans är kärlek , villkorslös, att glädjas åt att någon med din hjälp kan få ett medelande ifrån någon när och kär från andra sidan! Har man själv prioritet så får man budskap - men det man kan vara säker på är att även om inte mediumet har förmedlat budskap till just dig, så är ens nära och kära där - och ett av de närmsta ställerna man kan vara sina kära på!
Så nästa gång ni går på en storseans känn in i era hjärtan - och ni kommer bli glatt överaskade hur mycker era kära kan förmedla sig till er genom att ni bara tillåter er själva att hjälpa till för en sådan sak! - dom är hos er - för att ni söker dem och att kärleken er emellan kan aldrig brytas!
Blev mycket, ups! hoppas ni orkar läsa!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"