Andar och krucifix
Fick mig berättat 3 stycken historier om spöken eller andar på jobbet idag. Av en anledning kom vi in på övernaturliga saker och jag ska berätta 2 av historierna som en arbetskompis berättade för mig.
Detta hände för länge sedan då min arbetskompis bodde hemma med sin föräldrar. Varje natt vaknade hennes far av att hunden skällde kl. 02.30. Så höll det på natt efter natt och till sist gick hennes far runt med hunden för att kolla. Det kom underliga ljud från köket men när dom gick dit för att kolla fanns där ingen. Någon sa att man skulle lägga krucifix vid varje dörr och där det funnits dörrar. Så gjordes och sedan försvann spökerierna. Hunden slutade skälla. Min arbetskompis sa att ett spökena inte trampade över krucifix.. Hur det kan komma sig?? Min arbetskompis sa även att hon hört röster men detta togs kanske inte på så stort allvar eftersom hon var barn.
Den andra historien hände senare. En familj med två småflickor bodde i ett hus. Småflickorna berättade att en man uppenbarade sig i sovrummet hos dem och t o m öppnade ett fönster. Mannen i huset trodde inte på detta men när han själv fick se detta spöke i ett annat rum stå och stöna blev han skraj o han trodde aldrig på spöken men när han fick se detta själv ändrade han sig. Spöket var finklädd i kavaj precis som den mannen bodde där innan. Mannen som bodde där innan var änkling och hade begått självmord i huset. Krucifix lades ut ett par dagar precis som i den andra berättelsen och anden försvann.
Enligt min arbetskompis är det två pålitliga källor som hon hört det ifrån, sin far och en familj som hon kände. Detta med krucifix förbryllar mig men kanske kan någon förklara? Även om jag själv lider av en viss skepsis haha, så känns det så påtagligt och levande när någon berättar det IRL (in real life).

Ja det är nog samma som historierna om att man ska lägga fram en uppslagen bibel, vilket jag gjorde en gång och det hjälpte :) Men jag tror inte att det kanske handlar om just dessa specifika saker egentligen. Man säger inom sig att man vill att dom ska försvinna, att det ska upphöra men använder redskapen för man tror att det är dessa som gör att det slutar spöka. Tankens kraft ;) Så krucifix och bibel är nog gamla beprövade redskap som kunde fungera men egentligen behövs inga reskap :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Bra svar
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"