Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 400 ggr
Ayena_old
0

OT - måste bara få säga detta:

USA - ut ur Irak!

Detta menar jag av hela mitt hjärta.

Så, nu fick jag sagt vad jag ville ha sagt. Vet att detta inte alls hör hemma på denna sajt.

Spiriteye
0

Tummen upp för denna uppmaning!!

Ludvig1
0

Ja!

Ayena_old
0

Ja - eller hur!

I slutet av 60-talet och början på 70-talet gick vi ungdomar ut och demonstrerade mot USA-kriget i Vietnam. Jag efterlyser dessa engagemang från dagens ungdomar.

Eller ska jag börja måla plakat igen??

Eller så får vi kanske börja skicka en gemensam energi till USA:s maktkorridorer, att sluta upp med att se krig som ända näringskälla för politiken i USA och försöka se andra värden.

mariaef
0

Usch, jag såg på text-tv att militären dödat en liten irakisk flicka.

Undrar om det blir någon förändring med en ny president.

Manni
0

Jag skriver under på det!!

#4 Det kan ju inte bli sämre i alla fall… Jo, jag tror det blir bättre.

Ayena_old
0

Jag undrar om det har att göra med presidenten ifråga. Men vi kan ju hoppas.

När GWB kom till makten så fortsatte han ju i sin fars spår, dvs att satsa på kriget. Tänk så mycket pengar och energi det går åt, enbart för att USA vill åt oljan…….

Farwuq
0

#6 Det är nog samma maffia som styr och ställer oavsett vem som är galionsfigur.

Ja, krigen kostar, titta bara hur ekonomin i USA gungar, nu är dollarn nere på 6,06. Banker håller på att crasha där borta, detta är nog bara början på deras kräftgång.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

#3 Instämmer helt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
0

Hur kan man tro att man kan stoppa våld med våld eller krig med krig!

Helt vansinigt föder bara mera våld och krig!

Själv demonstrerade man för allt möjligt - Nationalteatern var gudar - det var tider det!

När man sjöng "hanna från arlöv" eller "jag ska hålla livmodern tom och slåss för redan födda barn!" Här är man nu Fem barn senare, jahaGlad

Nog var vi engagerade alltid! och skulle behövas lite mer av i dag!

skapa en protestlista kanske!?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Eija
0

Håller med, varför skall dom vara överallt o lägga sig i….

TantAlma
0

Jag kunde inte sagt det bättre själv, när ska vi sluta låta USA agera världspolis?

Ayena_old
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker en gammal paroll gör sig bra här:

Make LOVE - not WAR!

Ayena_old
0

# 9 - Ja vart tog de gamla idealen vägen???

Cristine
0

Det verkar som Usa håller på att gräva en grav åt sej själv. Det var ju dom som började kriget i arabländerna och Sadam var ju Medarbetare på den tiden efter vad jag fötstått. Nu är det ju nästan omöjligt för dom att dra sig ur. Jag ber för fred i alla arabländer, för det är ungdomar och barn som både lider och blir fördärvade.Cristine

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

sven-g
0

Vi får väl se vem som vinner president valet, Bush stöttades av militärindustrin och olje bolag. Nästa president stöttas av ????    Så vi får väl se. Det är bara att kolla vem som vinner och vilka sponsorer som den har. Är det olja och militärmatrial = krig mot Iran.

BranDuir
0

Tänk vad mycket mer relevant och trevlig denna tråd blivit om det stått…EON o Vattenfall ut ur KOLKRAFT …eller ren mat åt folket….

Jag vurmar varken för USA eller Irak…får röda utslag av både amerikansk dumhet och islamsk fanatism….

men tycker ju följande:

1: detta har inte ett enda jävla dugg med ÖN att göra

2: vi kan skriva hur många namnlistor som helst det enda vi uppnår är slöseri med papper, ergo skada moder jord ännu mer!

3: det kommer aldrig att bli fred i något muslimskt land så länge de har fanatiker som eldar ungdomar med idiotiska löften om floder av honung och 72 jungfrur i belöning för martyrdöden!

4: oavsett vad vi gör så kommer det aldrig att se annorlunda ut i USA…det är endast pengar och girighet som räknas där.

5: Islam är sveriges näst största religion idag…de kräver att vi ska respektera dem och deras tro samtidigt som de vägrar acceptera annat än sitt eget….visst finns det undantag men de är förbannat få…

6: Så länge gemene man i USA inte vet ens vad grannstaden, än mindre var resten av världen är placerad kan vi inte hoppas på nån bättring där heller…

7: sluta slösa energi på saer som varken du eller jag eller nån annan kan ändra, lägg energin där du KAN åstadkomma nåt….

Tack för mig!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Eija
0

Oj! nu blev du visst arg "BranDuir, detta är visst två onda ting ihopslaget….eller…förstår dig, vi kan ju inte göra så mycket i denna sak, och inte hör det hit heller på ÖN, som du säger, men visst är det väl fler saker här på ÖN, som inte hör hit….ta det med ro, sänder dig varma kramar ändå….Glad

sven-g
0

#16 Var det rening från onda energier, småler.

Spiriteye
0

Ta det lugnt min kära broder!!

Tänk på pumpen! Förtsår precis vad du menar men att ägna en tanke åt freden på jorden kan ju inte skada iaf el hur min vän?

Varm kram till dig broder

BranDuir
0

Jag är hur lugn som helst…*S*….och har inga onda energier som behöver renas heller….men ja, jag blir smått irriterad på sådana här trådar, OT eller ej….detta är ett forum för Andlighet och det övernaturliga, inte för politik eller politiska pampletter oavsett vilket håll de är riktade….

Tycker att vi har nog med troll utifrån i vanliga fall så vi behöver ju inte bjuda in dem så här….

Ayena_old
0

BranDuir

Jag sa ju att tråden inte alls hörde in här på ÖN. Och jag hänger gärna på din idé om eon och kolkraft, skriver på direkt. Bara berätta hur jag ska göra!

Då ska vi kanske avsluta tråden så att inte fler sitter och blir arga. Det var ju inte meningen.

LOVE & PEACE! - Brother

Dravcena
0

Ayena - jag håller helt och hållet med dig & jag tycker tvärtemot BranDuir att en sådan här tråd visst hör hemma på en sida som den här!!

Det här är en andlig sida, men vad är andlighet då? För mig hör andlighet i allra största grad ihop med att engagera sig för människor runt om i världen och för deras situation. Skulle alla människor i världen resonera som så att "jag kan ändå inte göra någon skillnad" - hur skulle världen se ut då?

Andlighet för mig handlar inte bara om mig själv eller att kanalisera andevärlden.

Så Ayena, jag tycker om när du reagerade och sa din mening i den här frågan!!

Ayena_old
0

Jo, andligheten består inte bara i att sitta och "förandliga" sig själv och sedan tro att allting kan snurra vidare. Jag tycker det är mycket viktigt att engagera sig i vad som händer i världen efter som vi på denna planeten berörs alla av vad som händer, även om det är i ett land som inte ligger i vår omedelbara närhet.

Aracco
0

Ju fler människor som lär sig att älska sig själva och sin nästa desto mer bra saker kan vi åstadkomma. Men det kärvs tolerans, respekt och villighet.

Jag är benägen att hålla med BranDuir om att muslimska länder aldrig kommer att se fred. Vi måste komma ihåg att utvecklingen till en civiliserad kultur ( och vad är egentligen civiliserat??Det beror helt och hållet på vem du frågar!) tar tid och måste komma när den nationen eller nationerna är redo för det. I Saudi arabien har de fortfarande offentliga avrättningar. Vi tycker att det är förskräckligt men i deras ögon är det rätt. De anser att de gör helt rätt. Likaså anser de muslimska extremistgrupperna att de gör rätt. Att vi tycker en massa om dem och anser att de GÖR FEL, gör inte oss ett dugg bättre än de. För genom att vi fördömer deras ageranden så fördömer vi oss själva. Och det är genom detta fördömande som USA anser sig ha rätt att lägga sig i andras förehavanden. Och anser sig vara Bror Duktig och går in med vapen och skapar ett ännu större hat. Våld föder mera våld.

Jag är helt för att vi ska hjälpa varandra och ta hand om varandra. Men det krävs ju att den som vi vill hjälpa vill ha hjälpen. Och det är inte alltid säkert att det vi tycker är rätt och vill hjälpa någon att förstå är rätt för dem. Ingen människa borde ta på sig rollen att tycka sig värdig att döma eller fördöma någon annan. Eller säga jag har rätt och du har fel.

Denna egokamp måste få ett slut och det kan inte sluta förrän varje männsika lär sig att sluta döma andra och tycka saker om att den gör si och den gör så. Det enda vi kan förändra är hur vi väljer att se på saken, vi kan välja att sluta döma andra.

Jag låter kanske som att jag är i lalla landet nu, Men faktum är att kärlek är enda vägen, vi är alla ETT och vi kommer ur kärleken! att minnas kärleken och leva kärleken leder till fred!!

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

mariaef
0

Att värna om andras liv tycker jag är viktigt och andligt, speciellt när människor får sätta livet till. Sen spelar det ingen roll om det är en militär, muslim eller civil det handlar om.

Så jag säger: GO GIRL!!! Klart vi ska engagera oss!

[Lady-Oona]
0

Fred och fihet. Respekt och Tolerans. Kärlek och omsorg.

Ja, ser väl det som Andlighetens grunder…..

Men utan…Krig och Tvång. Tortyr och Slaveri. Hat och Fördömande….skulle vi inte kämpa för att finna och bibehålla Andligheten i oss.

Känner inom mej att både Ayena och BranDuir har helt rätt, bådas inslag är viktiga och inget utesluter det andra….en evig balans för att vaknatill  och vaka över fred och frihet och däremellan hämta kraft och lära genom att vända det ryggen en liten stund.

Skogskraft
0

Väl talat, druiden. Med reservation för att viss politik har andliga konsekvenser.

Själv har jag ofta funderat över hur världen skulle se ut om alla riktade tankar & energi till sin omgivning, till sitt eget land osv. Numer ska man bry sig om vilket land som helst utom sitt eget, om man är svensk alltså, ty att bry sig om Sverige är fult & rasistiskt…

USA är som det är, Iran/Irak samt andra muslimfanatikerländer är som de är. Kanske dags att börja värna om den natur som håller på att gå åt h-e på hemmaplan, den andlighet som krossas dagligen av kommersiella intressen, nya trender eller skeptikers/ateisters propagandamaskineri, samt sätta stopp för islamifieringen av Sverige?

tommytoe
0

Eftersom tråden fortsatte vill jag bara säga mitt. Jag är inte särskilt optimistisk av mig då krig och annan galenskap funnits i flera tusentals år. Religion och kultur är djupt rotat och det tog tid innan vi blev civiliserade här o kanske dröjer det 1000 år till innan civilisationen når mellanöstern o andra ställen. Men jag försvarar inte heller pengabegäret som USA har t.ex. Och för att inte tala om hur Stalin ställde till det. Listan kan göras lång.

Bybo
0

Spelar ingen roll hur det HAR sett ut i världen, eller hur tex Islam verkar…Jag tycker ändå..USA ut ur Irak…

BranDuir
0

Vidhåller min ståndpunkt…politik har inget på ÖN att göra….

Lika lite som USA har irak att göra eller Islam har i Sverige att göra…

Ayena_old
0

Låt mig då få göra en liten summering av mina tankar, uppfattningar och känslor.

- Jag tror inte på krig, vare sig det är USA, Israel, Palestina, eller på något land överhuvudtaget som strider. Visst, människorna har krigat i alla tider, dels om landvinningar och dels i religiösa syften. Är det inte dags att människan sätter sig över dessa drifter som enbart leder till förstörelse och elände?

- Jag tror inte på förtryck, vare sig det är från vänster- eller höger-regimer. Vi har alla sett vad förtryck och diktatur kan leda till.

- Jag tycker att man ska visa medkänsla och solidaritet länder emellan, men ett litet land som Sverige kan inte ta på sig all världens elände. Det ligger inte till gagn vare sig för Sveriges land eller för de som flyttar hit. Sverige kan hjälpa till på många sätt genom "fredsstyrkor" (ett motsägelsefullt ord). Jag vill inte lägga ner försvaret i Sverige, absolut inte! Sverige kan också hjälpa till genom diplomati/förhandlingar.

- Jag vill också berätta att jag bor i en stad som jag nästan känner mig som en främling i, en stad som har muslimifierats till den milda grad. Bor i ett område där det finns 95% muslimer och där huvudspråket är arabiska. Jag måste medge att det känns mycket märkligt att jag som svensk inte förstår mina grannar när de pratar med varandra.  Jag valde att flytta tillbaka till min hemstad eftersom det ÄR min hemstad och jag vägrar att lämna över den till araberna.

- Till slut vill jag fördöma religioner som förtrycker människorna, såsom islam gör. Kristendomen har inte heller varit så öppen för människornas  hjärtan för den delen. Skillnaden är att kristendomen har kärleken som huvudsakliga budskap och islam har hatet/hämden och döden som huvudsakliga budskap. Jo, detta står faktiskt i Koranen!

- Vad den anliga aspekten beträffar så tror jag på ett engagemang för fred, frihet och kärleken i människors hjärtan.

Bybo
0

#30 På sätt ä vis, men ändå inte *S*…. Ungefär som om Kina ska ha OS….*ops* ännu en fråga….;-)

sven-g
0

Vad vi kallar terrorister är ofta en frustration, över en övermakt som är för stor, att bekämpa med vanliga metoder. Jag vet att om jag ser ingen förbättring, då vad har man, att förlora. För om omvärden ej hjälper till utan låter någon förtrycka dej, varför inte bomba sig själv huvudsaken att man tar några dj. med sig om man inte ser någon förbättring, så ser jag palestina konflikten, vi är matade, med usa propaganda i sverige. Alla folk skulle ha rätt till självstyre, ha möjlighet att leva ett drägligt liv, ej behöva lägga sig med fruktan eller hunger. Ingen skulle ha rätt att äga något, som andra har förtjänat.

BranDuir
0

**Här är den sköna sommaren
** 
Jag sjöng vid bondens knut:
"Nu är sommaren här!"
"Det är våren som är slut",
svarar bonden så tvär.
"Djupt gick tjälen här i Nord
och sanna mina ord,
det är krig och politik som har fördärvat vår jord,
det är krig och politik som har fördärvat vår jord!"

Jag sjöng för handelsman
där han stod i butik:
"Se, nu blommar ju din strand
och nu glittrar din vik!"
Men han svarade burdus,
"Ja, du går i glädjerus,
men se krig och politik drar nöd och sorg till mitt hus,
men se krig och politik drar nöd och sorg till mitt hus."

Då gick jag ner till strand,
där låg skutan förtöjd.
"Se, goddag på dig, sjöman!
Hör du fåglarnas fröjd?
Gökar gala här i land
under solens höga brand!"
Men han svarade: "Jag seglar till ett varmare land".
Men han svarade: "Jag seglar till ett varmare land".

Jag gick i aftonsång
för att höra guds ord.
När jag står på kyrkans gång
hör jag kyrkherrens ord:
"Satan följer dina spår
höst och vinter och vår
och han jagar dig om sommaren i blommande snår,
och han jagar dig om sommaren i blommande snår."

Då sprang jag över ängen
där mandelblom står
och jag ser den lilla Karin,
till brunnen hon går.
Och då ropar hon till mig,
ja, på blommande stig:
"Se, här är den sköna sommaren som jag har lovat dig,
se, här är den sköna sommaren som jag har lovat dig."

sven-g
0

En Evert är aldrig fel; kompleterar man med bellman och cornelius, kan man svara på näst intill alltCool

Hoppfull
0

Jag skulle bara vilja säga två små saker i denna debatt :)

1: hellre engagemang än inget engagemang!!! Vem har rätt att säga vad som är viktigare än något annat… Förvånad

2: vi ska vara försiktiga med att blanda ihop religionen Islam med dess fanatiska representanter!!!! De är inte samma sak!

My humble opinion.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

BranDuir
0

och som vanligt så blir mina inlägg misstolkade….POLITIK har inget här att göra….

Att Islam inte har nåt med fanatism att göra har ju dessvärre 99% av dess utövare också missat!

Hoppfull
0

Hm, 99% av Islamister i världen är alltså fanatister eller? Kanske en misstolkning med tanke på att det är en av världens största religioner… OM det vore så skulle det antagligen se annorlunda ut… just med tanke på att de är så många…

Förresten är det inskrivet här att samhällspolitiska åsikter inte är välkomna? Jag bara undrar för i så fall ber jag om ursäkt…

BranDuir
0

nej 100% av islamisterna är fanatiker…dock inte 100% av muslimerna….

Dravcena
0

Blev det här till en tråd av budskapet "muslimer är onda"?

Varenda muslim, såsom varenda kristen människa är en unik individ och det går inte att klumpa ihop människor och bedöma dem utifrån den religionstillhörighet de föddes till.

Politik må inte höra ihop med en sajt som Övernaturligt om ni nu tycker det, men det som ABSOLUT hör ihop med en sajt som denna är hur man ser på andra människor, deras tro och deras utövande av sin tro!!

#27 Islamifieringen av Sverige? Hur menar du nu?

#30 Islam har inte i Sverige att göra……hur menar du då?

BranDuir
0

#41 jag menar exakt vad jag säger…en hatisk, hämndlysten, förtryckande religion som företräds av fanatiker i den högre skolan har inte ett enda dugg här att göra…

En religion som utlyser fatwah för en tecknings skull, eller spränger skolbarn i luften, dödar urskiljningslöst i guds namn…har inget här att göra…

En religion som KRÄVER att alla ska respektera den och själv inte respekterar någon…tvärtemot Koranens budskap om Bokens folk, "bokens folk (i.e Kristna och Judar) skall du behandla som bröder och dela ditt bröd med, men hedningar skall slaktas som hundar….har inte här att göra…

En religion som skapar Shariapoliser som fanatiskt kollar om alla följer dess påbud….och dyker på en kvinna med läppstift och  skär sönder hennes läppar med rakblad som omedelbar bestraffning…har inget här att göra…

Självfallet är inte alla muslimer onda…men Islam alltså religionen, har inget positivt att tillföra någorlunda civiliserade länder…

blombuketten
0

Återigen kommer kommentaren…….detta har inget på ÖN att göra. Vad har då på ÖN att göra?

Inte får man vara skeptisk, inte får man ställa "fel sorts frågor", inte får man uttrycka vad man känner, inte uttrycka en önskan om fred osv osv.

Däremot kan man tydligen tala om att en viss religion är så fanatisk att det aldrig kommer bli lugn i dessa länder. Man får tala om att amerikaner är så dumma att de inte vet vad grannlandet heter. Man får säga att man ska strunta i världspolitiken och bara resignera och inte tro att man kan förändra någonting. Vad är det för struntprat?

Kristendomen fördömer fortfarande människor och förtrycker. Judedomen likadant. Islam gör så också. Religioner slåss sins emellan och anser att de är de enda rätta. Här i Sverigen har olika trosamfund sitt eget sätt att tolka bibeln och tror att de har den enda rätta sanningen. Inte behöver man gå så långt som till Islam för att se detta fenomen. Det finns människor i varje land som sitter och tror att de är förmer än andra länders befolkning. Svenskar gör så, japaner likadant, kineser, muslimer, judar, svarta och vita gör så. Det är inte ett typiskt fenomen för en muslim eller en amerikan.

En viktig sak i det stora hela är att det endast är en liten procent av terrorhandlingarna idag som faktiskt har utförts av islam. Det är långt fler utförda av små terrororganisationer som är rent politiskt och inte har religiösa anknytningar. Det är bara det att det får vi aldrig veta. Det vi får höra om är det som muslimerna står bakom. Vi är som en skock får som sväljer och tar emot och ifrågasätter ingenting.

Vad är det vi inte kan förändra? Vad är det vi kan förändra? Det skulle jag vilja veta. Vi människor "ödslar" inte bort vår energi på att försöka förändra det som händer i världen. Vi har lyckats förändra en hel del, historiskt sett. Slaveriet är en sak, diktaturers fall är en annan, fattigdom (inte i alla länder ännu), livegenskapen (som vi hade här t ex för inte alltför länge sedan), miljön (kämpar vi med), rasåtskillning, religionsfrihet (i många länder), Vietnamnkriget (ett strålande exempel på hur människor kan påverka och USA fick se sig besegrade). Nä, vi kan inte bara resignera och påstå att vi inget kan göra för då vinner det som är ont och gör ont.

Jag är inte, vad många här inne kallar, en medial människa, men ljus och kärlek och även andlighet är för mig medmänsklighet för alla människor, oavsett vilken religion de utövar. Oavsett om de inte vet var grannlandet heter eller oavsett om de har oturen att leva under fanatiker. Våran strävan lär ju ändå vara att förmedla ljus och kärlek till andra, även de som lever i hat. Hur ska vi annars kunna ha en förhoppning om att jorden ska bli en plats för alla att leva i lugn och ro?

blombuketten
0

#42. Islam är inte en fanatisk religion liksom inte kristendomen är det. Det är fanatiska människor som ligger bakom hela galenskapen. De kristna hade sitt korståg då de slaktade muslimer i guds namn. Katolikerna körde med sina grymheter med bl a tortyr för att människor skulle leva som de ansåg var rätt. Det brändes folk på bål för att de ansåg att jorden var rund. Här i Sverige stod präster och skrämde vettet ur vanligt folk för att hålla dem på plats mot överheten. Folk fick spöstraff och stå i skampålen om de gick emot kyrkans män. Folk blev landsförvisade om de hade en annan tro, ända in på 1800-talet i Sverige. Barn blev bespottade och hänsynslöst behandlade om deras föräldrar levde ett icke-kristet liv eller var födda utom äktenskapet. Aga var tillåtet för att prygla in guds ord.

Skillnaden är att idag har de allra flesta länder förändrats vad gäller kristendomen och i viss mån katilismen tack vare människors påtryckningar och uppror. Judedomen, i sitt fanatiska drag är ingen lek och de anser sig ha rätt att spränga muslimernas barn i luften och gör så också, än idag. Lite mer raffinerat än när muslimerna ska spränga deras barn i luften. Judar har ju mer raffinerade vapen, med bl a hjälp från USA, än vad muslimerna har. Det märks inte lika mycket och blir inte lika uppmärksammat som när en självmordsbombare ställer sig på ett torg och smäller sig själv och omgivning i luften.

Alltså var det inte så länge sedan kristendomen ansåg att bara de och endast de skulle ha världens respekt. Lika med katolikerna och deras utrotning av "hedningar". Judedomen anser än idag att de är det utvalda folket och vi andra är orena. De har, förutom fanatikerna, utvecklats i takt med tiden och lever idag som mer moderna människor och alltså kan blanda sig med andra och respektera andra. Finns fortfarande många som inte ens kan tänka sig att gifta sig med t ex en svensk icke jude för att vi är orena. Muslimerna är hårt förtryckta av sina fanatiska ledare och har stannat av i utvecklingen och en del har t o m gått tillbaka. Det är en liten klick fanatiska ledares fel och inte befolkningens.

Dravcena
0

#43 Väl talat och håller helt och hållet med dig på alla punkter. Idag finns inte det gamla välkända "kalla kriget" mellan det gamla Sovjetunionen och USA och för att rättfärdiga sin upprustning och få en egotripp av att vara världens samvete måste någon annan än Sovjetunionen och kommunismen pekas ut och vem? Ja, idag är det arabvärlden och muslimerna som är "de onda".

#42 Du kan inte mena allvar? Det är inte religionen i sig som förtrycker människor, det är dessa människor som säger sig företräda och tolka religionen som är förtryckarna.

Jag blir fullständigt bestört över dina dömande ord.

Jag håller med "Blombuketten" - vad passar in på ÖN? Säger man fel saker, kritiserar något inom området "New Age" eller ifrågasätter saker, är skeptiker, bryr sig om världen eller ställer fel sorts frågor så blir reaktionen "du passar inte in här" - men tydligen får man vara hatisk och fördomsfull mot en av de stora världsreligionerna utan att någon ens lyfter på ögonlocket.

BranDuir
0

#45 Religionen blir vad företrädarna gör den till…och nej jag är inte hatisk mot islam eller någon av de andra religionerna…tvärtom har jag försökt, och ofta lyckats hitta något bra i dem också…

Så även i islam men så länge den företräds av sådant som Fatwah, Sharia, hat, hämnd, inskränkthet och förtryck kan jag inte anse den den ett enda dugg rumsren….så enkelt är det för min del…

Och som varande utanför "Bokens Folk" och därmed klassad som Haram (oren, förbjuden) av islam, så är jag ju faktiskt dödsdömd redan från början…*S*….tillsammans med alla mina gelikar…

BranDuir
0

och därmed avslutar jag min medverkan i denna tråd…..

Dravcena
0

Jag tycker inte om när religioner används som ett medel för att förtrycka människor & vissa människor anser sig ha rätten att tolka religiösa skrifter för sina egna syften & för att utöva makt över andra. Så sker i ALLA religioner, inte bara inom islam. Fanatism, i vilken form den än må komma, är farligt.

Det som OCKSÅ är farligt är rädslan för islam och för muslimer i allmänhet. De muslimer jag känner är INTE inskränkta, hämndlystna, hatiska eller för förtryck. De är en människa - precis som jag och du - med en trosuppfattning som skiljer sig från min på en del punkter. MEN - de drabbas ändå av att svenskar tror sig veta hur varenda människa med en muslimsk tro fungerar och är.

Jag läste en norsk bok som heter "Män som slår i Guds namn". Det var en studie om djupt kristna, norska män som använde Bibeln och Gud som svepskäl för att dominera, slå och våldta sina kvinnor. Människor som vill använda religionen för egna syften kan lätt hänvisa till religiösa skrifter och därmed rättfärdiga sitt eget handlande - så sker i ALLA religioner och det är farligt om vi inte kan se det.

Terrorister eller makthavare i muslimska länder tolkar Koranen så att det passar deras egna syften. Människor som flytt hit från andra länder har ju inte flytt för att de ÄLSKAR sina makthavare, de har flytt från förtryck i religionens namn. Däremot vill de kanske ha möjlighet att få utöva sin religion - på SITT sätt - här i Sverige också & jag förstår uppriktigt sagt inte rädslan för detta. Hade muslimerna som finns här i Sverige ÄLSKAT sina fanatiska ledare hade de ju inte flytt från landet……

Islam och fanatism är två olika saker liksom kristendom och fanatism också är två olika saker.

[Hellas]
0

#16 BranDuir, du är härlig och jag förstår precis vad du menar.

Kram på dig och ha en trevlig helg!

Dravcena
0

På den här sidan skriks det högljutt om alla dumma skeptiker som "dumgör" oss andligt intresserade eller olika medium. Det skriks: "låt oss få tro på det vi vill tro på och lämna oss ifred"………och sen är det helt okej att döma ut en hel religion och dess utövare. Vad liknar det?

[Hellas]
0

#50 Är det mitt inlägg #49, Du syftar på där jag tycker att BranDuir är härlig och att jag förstår vad han menar Fundersam?

Ayena_old
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tråd har nog spårat ur lite.

Jag ville ha sagt att USA ska lämna Irak. Detta tyckande har inget att göra med vare sig den ena eller den andra religionens berättigande.

Ville bara ha framfört budskapet "MAKE LOVE - NOT WAR"

Hälsningar Ayena

[Hellas]
0

Puss och tack Ayena för dina ord Kyss

Dravcena
0

#51 Jag funderar bara på om det är okej att föra fram vilka åsikter som helst på den här sidan - bara man är en så att säga "rätt person". Jag anar religionsfientlighet/främlingsfientlighet i vissa inlägg och jag undrar bara om det är okej att föra fram såna åsikter på den här sidan. Jag tycker att om "vi" andliga kräver respekt hos andra för det vi tror på så bör vi förbaske mig också visa respekt för andras tro. Och visst, jag är självklart nyfiken på att höra vad din åsikt är om islam…….:-)

Men……

#52 Ayena - Ditt syfte med den här tråden var underbar och jag håller med om att den spårat ur (och jag är en av anledningarna till det) och tänker därför inte uttala mig igen i den här tråden. :-)

tommytoe
0

Jag tycker det är OK säga vad man vill som off topic om man håller sig inom skrivreglerna.

# 54 Kritisera en religion ser jag inte som fel om man håller sig till fakta. Främlingsfientlighet är någonting annat.  För egen del tycker jag bara religion har ställt till det mer än bringat fred mellan människor. Så inte ser jag något gott med religion inte, sedan får var och en tro på vad den vill. Tyvärr blir det fel när det blir våld o fanatism o människors frihet inskränks.

[Hellas]
0

Ja du Dravacena, du skulle bli förvånad över att höra min åsikt gällande Islamska tron i all sin nakenhet och enkelhet utan att några som helst mänskliga aspekter blandats in men den kommer du inte få lika lite som du kommer få mitt politiska ställningstagande.

blombuketten
0

#55. Ja, ungefär så ser jag det också. Man har rätt att kritisera och man har rätt till sina åsikter. Det enda är att man bör kunna skilja på sak och person, vilket tyvärr verkar vara svårt. Mycket elände har gjorts i religionens namn och därför har man svårt att förstå den. Det som blir fel är när man blandar ihop ett helt folk med sina fanatiska religiösa (som de kallar sig) ledare och menar att så gott som hela befolkningen är lika fanatiska, det är då man går över gränsen anser jag. Det är då främlingsfientligheten är ett faktum och det är då man inte skiljer på sak och person längre.

#52. Tycker din tråd har ett bra budskap och även om den har spårat ur, vilket ju inte är så ovanligt där det finns massor med folk och olika tankar, så är syftet lika gott för det Glad. Därmed drar jag mig också ur denna diskussion så att den inte spårar ur ännu mer.