OT - En ganska kul berättelse
Med ankytning till min tråd om USA ut ur IRAK och gamla tiders demonstrationer om USA ut ur Vietnam så ska jag berätta en alldeles sann historia som utspelade på den tiden "det begav" sig. Året var 1971.
Min väninnas pojkvän var medlem i en "herrklubb" där de träffades då och då på middag under ett visst tema. Temat för denna gången var en orientalisk middag. Sålunda skulle killarna klä ut sig till araber, äta arabisk/orientalisk mat och spela arabisk/orientalisk musik. Som kryddan på det hela skulle jag och min väninna uppträda som magdansöser, detta var en överaskning som ingen annan visste om än väninnans pojkvän. Jag lovar att mycket arbete lades ner på denna uppvisning i magdans med äkta hyrda kostymer :-) Föreställningen blev lyckad och mycket uppskattad, men det var egentligen inte detta jag skulle berätta om.
Sju av killarna skulle träffas hemma hos en och byta om till sina arabkläder och sedan cykla hem till den som var värd för kvällen. Cyklingen innebar en raksträcka från Värnhemstorget till Triangeln, alltså en stor bred gata som korsar Malmös innerstad, Föreningsgatan. De var sena och hade jättebråttom så de sju araberna begav sig av på sina cyklar.
På ett ställe korsas Föreningsgatan av Amiralsgatan, också en pulsåder i Malmö. På den tiden var det mycket vanligt att man utgick från centrala Malmö och via Amiralsgatan gick till Folkets park, med sina demonstrationståg. Det görs så varje 1:a maj. På denna tid var det mycket vanligt med demonstationståg av allehanda slag. Denna lördag var inget undantag. Ett jättestort demonstrationståg hade anordnats av FNL, just mot USA:s krig i Vietnam. Och som vid varje stort demonstrationståg fanns ridande polis, speciellt i denna trafikerade korsning.
Tänk er följande scenarie:
Sju araber kommer farande som jehu på sina cyklar rakt mot demonstrationståget. Poliserna fattar ingenting och bryter tåget för att dessa "araber" ska få passera! Demonstrationståget stannar snällt och släpper förbi de cyklande araberna!
- Tänk vad tiderna förändras! Visst var det kul 
Ha en trevlig helg önskar Ayena!
Ja det är sådana ögonblick som man skulle haft vidiokamera. Men det var väl inte många som hadde på den tiden..också var det väl inte så vanligt med så många Araber på eno samma plats..Jag tackar…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Jag kan bara säga Ayena, att jag som är född i slutet av 60-talet känner igen mig i denna bild av bristande engagemang kring stora frågor… men kan det vara så att vi inte längre har koll på hur man protesterar? Alltså jag har så svårt att tro att människor har slutat engagera sig… det måste se annorlunda ut, eller??
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#2 - Jag får verkligen hoppas att folk inte har slutat att engagera sig i viktiga frågor. Kanske det finns andra sätt nu att visa sitt engagemang.
Men något har hänt på vägen……..
Själv kan jag väl säga att för min del svalnade detta engagemang i början på 80-talet då glamouren svävade in över västvärden och lade sig som en bedräglig rosa slöja, då det skulle tjänas pengar, då man skulle satsa på personlig effektivitet så att man kunde göra en bra karriär.
*gapskratt* Sä jäkla bra!!! :-D