Guider
Hej!
Jag är ny här på forumet och har en fråga om följeslagare/guider.
Har alla en, eller kan man ha flera?
Är det alltid en släkting?
Jag har blivit informerad om att jag har en Inkaindian.
Skulle kunna stämma eftersom jag alltid varit intresserad av indiankulturen, lyssnade på sån musik när jag var liten och min första pojkvän var Indian. :)
Finns följeslagaren med mig hela tiden, eller kommer han bara när jag behöver honom? Kan man byta guide mitt i livet, eller man har samma livet ut?
Många frågor, men jag hoppas ni kan reda ut det här lite för mig :)
Tack på förhand!
Intressanta frågor…..skall bli kul att se vad du får för svar…

Det här med guider och så tror jag många har olika uppfattningar om =) Sj tror jag att man har ett gäng och att de hjälper en på olika vis. Tror att visa är andliga guider som vi får när vi födds och att vi även har våra nära och kära från andra sidan som följeslagare. Tror att många av dem kommer och går lite beroende på. Vet med mina att vissa kom när jag gjorde ditt och andra när jag gjorde datt så….
Sen vad man har för intressen och så tror inte jag har med följeslagern/guiden att göra. Intressen kan ju bla uppkomma från minnen osv….

Ja, har nästan förstått att det är lite olika vad man tror när det kommer till följeslagare.
Jag tyckte bara det var så slående att jag skulle ha en indian, det hade verkligen passat mig. Så jag får väl fortsätta tro på det 

Klart du ska ff att tro på det =) Du har säkert ett helt gäng till som du kan träffa bla i Meditation lr så….

Ja, det låter helt klart spännande. Jag får nog gå en meditationskurs.

Nja du kan ju gå kurs lr läsa dej till olika sätt. Meditation är ett stort ord och man kan ju göra lite som man själv vill. Sj började jag bara med att ha en mysig lugn musik, lägga mej på sängen och försöka låta mina tankar bli tomma..inte så lätt i början kan jag ju lugnt påstå…*s*…Förställde mej ett ljus, energi, och sen ja…det bara kom saker till mej. Nu hade jag lätt för det men det är ju olika för alla. Bästa är att hitta sitt vis. Som allt annat i den världen finns det aldrig nåt rätt lr fel utan alla gör vi olika =) och allt är lika bra…
Guider har inget ego och tar den bild eller skepnad som de bäst kan arbeta med, med den människan som dom vill arbeta med!
Så är en inkaindian god för dig - så arbetar dom genom den bilden - om dom kan nå dig genom den! kan visa sig längre fram att dom igentligen är någon helt annan - men det visar sig!
Det som är viktigt är vad din guide förmedlar igenom dig och att du känner in känslan med din Guide(hur den känns när den kommer till dig) Det ska vara posetivt eller posetiv och hjälpande anda inte själpande och negativ.
Finns mycket att skriva om Guider och säkert lika många sanningar som det finns männskor och själar! Tänk dock på att dom inte har ego - och vill absolut inte framställa sig själva som stora och märkvärdiga - de arbetar i sjumundan - för att hjälpa!
Här är min sanning
Tror Elisabeth hadde någon tråd om detta här inne någon stans!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Jag kan inte så mycket om det här, men jag verkar ha en vägledare som heter som mitt nick här inne - och hon är samtidigt en vägledare till en av mina systrar. Det får mig ändå att tro att EN vägledare kan vara vägledare till flera samtidigt.
Jag vet inte om hon funnits hos mig hela livet, jag kanske har haft någon annan innan. Men hon har "sagt" (låter så dumt .-)) till mig att jag, hon och min lillasysters själ alltid har varit tillsammans och återfötts för att "stå på barrikaderna", att jag genom liv efter liv kämpat för kvinnor och orättvisor - vad nu det betyder? :-) Kanske därför jag söker mig till så kallade "konflikter" - jag är en barrikadkvinna helt enkelt! Och det värsta av allt……om det nu stämmer det jag fått till mig……att jag ända sedan 1200-talet har kämpat för de här frågorna så måste jag ju vara helt värdelös för jag har inte lyckats än. :-)
Men tillbaka till din fråga……nej, jag tror inte att en vägledare måste vara en anhörig. Min är ingen som jag känner igen som nära anhörig.
Finns de här alltid? Jo, på något sätt så gör de det! De tränger sig inte på och stökar på, men de finns där om vi ber om vägledning och hjälp. Så tror jag!

Tack så mycket för era svar!
Tack för tipset ang Meditation.
Jag har faktiskt försökt att koppla bort tankarna och lägga mig ner, men jag tycker mest det flimmrar för ögonen eller vad jag ska säga, fast jag blundar. Det kan bli som ett skarpt ljus också som nästan känns obehagligt. Så jag har oftast avbrutit.
Tycker ofta det är svårt att få den där tystnaden och lugnet när familjen är hemma. Jag är väldigt lättstörd.
Jag delar "din" sanning Jane
Lightspirit Finns en bra bok som Sylvia Browne skrivit om att ta kontakt med sin guide här får du en länk till boken 

Tack för tipset Vibeka! Jag har lite svårt för att läsa böcker på engelska, men jag ska titta närmare på den iaf.

Jag har haft olika guider för olika perioder av mitt liv. jag har själv känt känslan när en guide inte finns med mig längre. det har ofta varit i samband med när jag har klarat upp något i mitt liv, när ett nytt skede börjar. Jag tror att man kan ha flera guider på samma gång och jag vet inte om de följer en genom hela livet och bara är mer närvarade i vissa perioder. De behöver heller inte vara släktingar. Min tidigare guide som var med mig var en man i sarong med snäckhalsband. En man som jag inte alls känner till. (Kanske vi har träffats i ett tidigare liv) sedan en period tillbaka har min gammelmormor Klara varit min guide… Jag har aldrig träffat henne när hon var vid liv, men jag har hört underbara ord om henne och märkt nu vilken underbar kvinna hon var.
Jag känner att hon alltid finns med mig och i vissa stunder när jag behöver henne visar hon verkligen att hon finns här…
Många tar fel på inspirerare och hjälpare och ser dessa som Guider - inget fel i det egentligen bara det att dom inte är egentligen guider så som vi ser en Guide!(hur man nu ser dem? olika)
Man har lika många inspirerare och hjälpare ifrån andra sidan som man har i detta livet - vi här på forumet är en form av inspirerare eller hjälpare i detta livet för varandra, våra vänner och bekanta är andra inspirerare - våra lärare hjälpare osv…..
ingen skillnad på andra sidan lika många där som här!
Vänligen Jane
Jisses…inspererare har jag inte hört talas om??

Din/dina andliga ledare kommer aldrig lämna dig -finns alltid med och beskyddar dig. Dom flesta har en, men några har två. Själv har jag en, min mamma hade två. Däremot kan du ha hjälpare som kommer och går……… Dom andliga ledarna är själar som är färdiga med sin egen inkarnation och som har till uppgift att leda dig genom ditt nu jordiska liv.
#13 Jane men om jag frågat efter min Guides namn och fått upp ett namn, då måste det väl vara min Guide? Han vill dock inte visa mig hur han ser ut. Det är i alla fall honom jag talar till och får hjälp av… Men även några andra…
Nu kommer jag med en tanke som jag haft många ggr, jag har fått en förnimelse att varit på annat ställe samtigt dvs detta är enbart en hypotes, som jag kunnat vara flera personer. Därför kan man spåna, har jag en själ eller är den delad till flera, och därför kan ibland få minnes bilder från situationer och platser som jag aldrig upplevt. Jag menar i nu tid.
Guider….
Ja - Namnet guide på en ledsagare är bra. Jag föredrar att se dem som vägledare. eller kort o gott Ledare.
Ledare är ett för starkt ord - Så det slutar me vänner.
När jag pratar om den underbara kontakten vi har med våra vänner, så är jag oftast - behövande att lägga till flera ord än jag nämnt ovan för att alla ska förstå, både nya och äldre.
Ska måste från början för de allra nyaste av elever - säga - Er guide, guider, hjälpare, andlig vägledare, ledare, skyddsänglar, änglar.. ja va nu ni vill kalla dem för och försöker ge dem namnet vänner till slut.
Hujja mig. - det tar några sekunder extra per gång - Men det är värt det.
Jag tror vi snöar in oss för mycket på begrepp. Många säger olika o många har olika uppfattningar, o detta tillome inom samma områden som spiritualism, newage o naturreligoner.mm.
Namnet vänner för mig - ger mig själv en trygg känsla. Respekt och ödmjukhet finns ju där och jag ska ju inte behöva kalla en vän eller ledsagare "guiden" etc. hela tiden.
KAnske vi behöver göra det enklare … jag ser att vi inte förstår. Nu märker jag redan människjor som reser sig upp i soffan, då de läser det här orden.
Jag upprepar - Jag tror inte vi förstår….
Fniss - Nu får jag stryk eller skapar en antiJohan rörelsen me massa roligt klotter som märker deras förakt för jag inte tror att dem förstår. Fnisss - hoppas inte så.
…
Vännerna i andevärlden är ju dock personer - och deras uppgift verkar vara så omfattande gällande deras arbetete med oss så att det lite grand eller "KANSKE" mycket går ut över våra egen förståelsekapacietet.
Men - inte att glömma så är de ju så enkla och försöker göra det enkelt för oss.
Men ändå - så förstår vi verkligen det …. ???
Vi glömmer bort många gånger att vi skulle ju behandla dem som individer / personer och inget annat.
Deras önskan om vårt sätt att se dem är att se dem för va de är…
Men jaa, vi kommer tillbaka till dem där definieringarna om va de nu är…
Tror ni inte att de är personer som måste få samma respekt för att vara sådana, och inte bli steriliserade av att bli katagoriserade inom dessa olika benämningar.. ????
Om jag skulle träffa min superba vän Lars och han ger mig ett och annat så ser jag han som en bra vägledare men då inte som något mer. Jag tror jag gör samma bedömning då jag träffar andra människor som inspirerar mig, och då så tar jag deras bemötande och ord med mig i mina tankar.
Men jag minns inte dem som "vägledaren " eller "guiden"….
Jag minns dem vid deras namn och om jag nu skulle prata om dem i bekantas sälskap så hade jag refererat till deras namn,
Nu blir det svårare - Vissa av utövare säger att namnen är oviktiga - Likså detta inlägg - Men dem är personer - men som Jane utryckte innan i denna tråd så är deras EGO så fint och så i samklang med kärlek.. Harmoni… mmmmm
Har du en guide??? eller har du en vän.
Jag har många vänner .. :-) aså många fina vänner och det är så härligt att för mig inse det.
Fack att lägga ting i fack!!! ;-) fniss - Neee struktur e bra.. :-)
Många kramar
RESPIRIT
PS!! glöm inte att tro på det ni gör är så bra för er utveckling som individer - Det finns inte 1 svar utan många.
Varje sanning är en lögn för de som inte vill förstå eller se din sanning.
mmmmm - Kram på er - och kram på Jane - för hon vet, det vet jag och det vet dem.
Men Vi alla vet nog, där inne.. tror ni inte det…. 

Min äldsta dotters far är adopterad och min dotters biologiska farfar var navajo indian. Jag var på en mässa en gång där en man kände av min aura och så sa han liksom i förbigående- "Din dotters farfar står bakom henne och är med henne hela tiden som en guide. Han vill att hon söker sina rötter".. Min dotter som vid tiden bara var i 7 års åldern förstod inte så mycket, men tyckte det var spännande. Efter det har vi varit i syd dakota och hon har varit med på alla slags ritualer, pow wow danser mm. Kan nämna att hon är oerhört stolt över denne indianske ledare, så hur väl det än stämmer glömmer hon det aldrig..
#16 om du får ett namn - fine, gå på det och ta det till ditt hjärta - lita på att just det sättet just du får upp din Guide eller som Johan säger(jag med för den delen
) Ande vännerna! är det som är det rätta för dig just nu!
Sen om man ska veta eller inte veta vem ens ledare guider etc är om det är viktigt eller inte får ju som sagt varje enskild indevid avgöra själv om dom vill veta eller inte! - åter igen våra andevänner arbetar i villkorslöskärlek med ett tålamod som vi nog har svårt att förstå! Då dom alldrig dömmer oss utan tålmodigt inspirerar oss framåt!
Om det är viktigt i sin andliga eller mediala utveckling får varje indevid avgöra själv, beroende på vad ens strävan är med sin Andlighet!
Det som jag personligen tycker är viktigt i allt andligt arbete eller utveckling är att man aktivt söker sin andliga Guide(ledare)
Och att man i ett medvetet sammarbete fortsätter sin utveckling tillsammans! Och att allt arbeta ska gå via den vännen ,utan den är där bör inget arbete eller strävan för utveckling ske - då det är din andlige ledare som är den som styr din undervisning i från andevännerna och andevärlden!
Därför säger jag alltid lär känna din andliga ledare - inte nödvändigt vis att du måste höra eller se den. Utan det viktigaste är att känna in vännen och hitta ett signalsystem som alltid är det samma, varge gång du har kontakt med din guide.
En bild eller en röst kan vilseleda dig men aldrig din känsla! så lär er känn in era guider(vänner)
Lycka till
Jane
#18-19
Johan mycket bra och klokt skrivet av en ödmjuk man
Håller fullständig med dig i dina inlägg - men som sagt en del vill veta!
Och det är i klang med deras utveckling alla har vi varit där eller? Sen ju mer man utforskar desto högre förståelse får man och förstår att allt inte är så in i bovlans viktigt att veta allt(vilket inte går)
Brukar säga - Ju mer jag vet desto mindre vet jag!
Det viktigaste är att man inte låser in sig i som du säger fack och som jag brukar utrycka det boxar(sinnen alltså) att man tror att sin sanning är den enda sanningen eller den rätta - då har man automatiskt låst sig för nya sanningar!
Stor Kram Jane
#20 Tack för en fin berättelse och vist är din dotters farfar säkert med henne i från andevärlden!
Tack, vänligen Jane
#0 Lightspirit
Vem "informerade" dig om att du har en inkaindian som "guide"?
Hur kunde informatören "veta" det?
#7, #21 Jane_Lyzell
Kan du inte få hjälp av din "guide" att stava rätt?

#24 Hur någon stavar spelar ingen roll, så gör inga såna påhopp här tack!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Naturligtvis" har inte du oxå snubblat på tangenterna någon gång….bara undrar….
#24 Att du tvivlar och är här för att bevisa att vi blivit lurade som du säger, det står jag nästan ut med… Men tydligen får inte dina inlägg den effekt som du vill, så då börjar du med personliga påhopp. Menar du att dom som har svårt med stavning, vilket kan ha många orsaker, ska låta bli att svara på dina frågor t ex?

Har jag en guide? (Vilket jag tvivlar på..)
Hur vet man säkert?
#28 Elisabeth, sajtvärden har en tråd om att ta kontakt med sina guider prova den
Du får fråga henne vart den är!
Vänligen Jane

#29 okej tack så mycket Jane, ska kolla! :)

Sök igenom "artiklar". Där hittar du den som Elisabeth skrivit. Eftersom jag är en riktig sopa på datorn så kan jag tyvärr inte länka dig dit. Men den finns där, jag hittade den igår när jag försökte länka till den!

Lycka till
Kram Åsa
Jag har bara "kallat" dem vägledare….känns som en sammanfattning av alla dessa olika benämningar….
#26 Signaturen Jane_Lyzell "snubblar på tangenterna" i så gott som varje inlägg hon gör.
#27 Om någon svarar på mina frågor är upp till vederbörande, oavsett om de stavar rätt eller fel. Det mässta(!) går att tyda.
#33 Det sätt du framställer personer med svårigheter att stava rätt, är mycket nedvärderande, och tyder på egna komplex av annan art. Så länge det går att förstå, vad någon menar, har den uppnått, syftet i framställan. Och ditt syfte, är naturligtvis förkastligt, och endast provocerande.
Nu är du "naturligtvis" patetisk…du kanske behöver massor av värme o kramar….
..skickar några om det känns bättre
Är det något som jag inte schäms(hur det nu stavas) är att jag är dyslektiker och som det har jag ett precis lika värde som alla andra rättstavandes personer!
De som brukar ta illa vid sig brukar vara akademiker eller de som arbetar inom skolväsendet!
dom flesta kan utläsa vad jag menar och om jag skulle gå via words rättstavningsprogram för alla inlägg - så försvinner min spontanitet och glädje av att skriva och då skriver jag inte alls?
Man kan ju efterlysa forum med inbyggt rättstavningsprogram - kanske något för forumbygarna att sätta dit - så dom som retar sig så gruvligt på felstavade ord - ska slippa bli frustrerade!
"sing Naturligtvis" har ju inte mitt bästa och ve för sina ögon - utan är en förlängning av någon eller något annat! som inte gillar mig! och endast har väntat på att jag ska svara denna personen och gå in i en diskusion. eller what ever! spelar ingen roll! vilket jag inte kommer att göra! vill du mig något så kan du pm mig! Här på forumet tänker jag inte svara dig!
Vänligen Jane
#36 Skit i dem som märker på ord….de är ju så små….
Ha ha Jaa - så kanske de är - fast lite synd om dem tycker jag allt - måste vara jobbigt att vara ordpolis, kram på dig bybo
Vänligen Jane
#38 Jo, jag tycker också synd om dem ( min svaghet att tycka synd om folk) Men….nån måtta asså….Kram på dig med :-)

inget att skämmas för Jane..vi är nog mer än hälften här på furomet som är dyslektiker..även jag är det…men det skiter jag i..för det är nog dom som klagar som det är mest synd om…ha en bra lördagkväll…

Jane- Hur kontaktar man sajtvärden för att fråga efter den sidan? Många kramar till dig, du har en mycket god aura 
Du känns VOF för mig….
Om du inte har besökt den sajten så tror jag att du kommer hitta många personer med samma intresse som du och kanske tillome jämlikar där.
Den här sajten är för andligt intresserade, sökare och utövare.
Bland många av oss är ödmjukhet A-O i livet. Man mår bättre av att vara trevlig. Att vara skeptisk är sunt, men där finns gränser för hur man använder sin skepsism.
Har du testat¨på någon gång o vara trevlig…
Vänligen
Johan
#41 ja, du kan göra som jag gör(fast vet inte om det är det smartaste) leta upp ett inlägg där hon skrivit och gå in på hennes namn under fotot - så kan du klicka vidare ett pm till henne - lycka till
Vänligen Jane
#40 känns skönt att höra
#42 skulle inte förvåna mig
Vänligen Jane
#36 De flesta orden stavar du ändå rätt. Om du använde ett rättstavningsprogram efter det att du varit glad, spontan och skrivit ditt inlägg, så kanske du skulle lära dig att stava det mesta rätt. Man lär sig förmodligen mer, om man övar mer.
#40 drutten53: "… vi är nog mer än hälften här på furomet som är dyslektiker …"
Intressant, om det verkligen är så. Prevalensen för dyslexi i befolkningen har beräknats till c:a 7 %.
Kanske finns det något samband mellan dyslexi och benägenhet att uppleva och tro på "andar". Några strukturella skillnader i hjärnorna, biokemiska störningar eller kanske några former av hjärnskador är ev. förklaringar.
Hej alla. JAg är en som snubblar på tangenterna. Kan kanske bero på att jag oftast har datorn i knäet nät jsg är ute på nätet. Sitter så gott i en fåtölj och kopplar av.
Har inte ett dugg ont av att ni andra också snubblar. Hoppas ni står ut med mina stavfel.
Guider , vägledare, ja vad vi än ger dem för namn. Känns bra att man har någon med sig. Men eftersom jag är så nyfiken. Så skulle det vara oerhört intressant att veta vem. Sen vore det nog bra för mig om jag kunde ta åt mig och fånga upp vad de vill lära mig och leda mig till. Måste samtidigt tacka dem för att den eller de står ut med mig och min dövhet
. Kram på er.
Var rädda om varandra

45"..nu fattar jag noll..menar du..att vi som har dyslexi är hjärnskadad eller har en störning..så då måste även våran kung vara det oxå..för han har dyslexi…såg även du stava fel..men varken jag eller någon annan klaga på det
p.s..kan säga att jag även har körkort..så något störning eller hjärnskada har jag EJ..fött även 4 friska barn..och att jag skrev att nog är hälften här på forumet..beror på att vi har haft uppe detta för..då var det många många som sa att dom hade svårt att stava..men ingen varken klaga eller gjorde narr av det…förstår att du även av detta kommer att komentera något med ironi..men ha en bra kväll
DRutten. Skrev jag nått dumt så förlåt mig.
Var rädda om varandra
När det gäller inspirerare och hjälpare, är det inte alltid dom är så bra. alltså likaväl som dom som finns i detta livet och påverkar er - likt - inspireraren i tråden, inlägg #45.
Tänk på det att testa era vänner - vad deras avsikter är!
Menar finns ju dom vännerna på den här sidan som har dåligt inflytande som de som dricker förmycket eller tar dråger eller andra missbruk eller kriminalitet mm - om dem kan man ju säga är mindre bra inspirerare för en själv! och du väljer ju själv om du ska låta dig inspireras av dem!
#46 Även om man vill känna sin guide fort så får man vara nöjd och tacksam på det sätt man får lära känna dom - även om man endast känner deras närvaro
Ju mer medveten kontakt du tar desto mer kommer du att märka av din andevänn eller Guide!
Vänligen Jane
Tack Jane. för svaret. Jag är nöjd men nyfiken.
Var rädda om varandra
Varför nedvärderar du dig själv och jämför dig med vår kung?
Tack för att du inte klagar på mina stavfel.

jag nervärderar mig inte själv..det var DU som skrev störning o hjärnskada…det är du som nervärderar oss..och då måste ju du även mena kungen..men är glad för det..livet leker ändå..fast folk nervärderar oss som lider av dyskexi…

naturligtvis SLUTA klaga på stavfel, jag har skrivit det till dig tidigare men ändå fortsätter du?! Jag accepterar inte ditt bemötande här mot medlemmarna så…. SKÄRPNING!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#52 Om du, som 4-barnsmor bl.a., jämför dig med kungen, så anser jag att du nedvärderar dig själv.
Den åsikten avspeglar min inställning till kungahuset.
Ditt inlägg, där du angav den stora förekomsten av dyslektiker på detta forum, gjorde att jag kunde tänka mig ett samband mellan dyslexi och benägenheten att tro på andar. Jag försökte hitta möjliga förklaringar till ett ev. sådant samband.
En person med en hjärnskada är inte sämre än en person med t.ex. diabetes, eller någon annan kronisk sjukdom. Diabetiker torde räknas som fullvärdiga människor.

ASGARV..får väl då buga o tacka för dessa ord..ÄR även diabetiker ha ha ha..har en fråga hur ställer du dig nu till detta jag måste nu vara fullvärdig inför dina ögon..eller kommer du med något annat nu……du jag jämför mig inte med kungen..jag är av det kvinnliga könet o kungen är av det manliga köntet…som jag vet så är det en STOR skillnad på dessa kön..men du skit i samma skriv vad du vill..du lä inte få så många svar…tänk vad gott det ska nu bli med liten bit hemlagad glass..det njuter jag av nu..baybay ha en bra natt som kommer
Naturligtvis Jag är väldigt duktig på stavning, men jag får med stavfel jag med när jag skriver på nätet.. Det är inte riktigt samma sak att skriva för hand & på tangentbord, men det här är Övernaturligtifokus, inte Rättstavningifokus…
Jag bryr mig inte om hur folk stavar, huvudsaken är att det de skriver går att förstå ändå.
Jag förstår inte varför du är otrevlig mot vissa medlemmar här. Du vinner verkligen ingenting på det…
Till er andra Bry er inte om dumheterna Naturligtvis skriver. Vi har ju inget problem med att läsa felstavade ord eller hur? :)
Om man vill ha brasa, är det bara och lägga på mer ved.
#55 Det var inte könet som var föremål för jämförelsen, utan dyslexin.
Även jag är dyslektiker, men jag har ett bra minne så jag kommer ihåg vissa ord, därför skriver jag som ett päron. Och när jag läser det jag skrivit efteråt ändrar jag till ord som jag vet är dom rätta. Men jag har klarat av att utbilda mig trots detta fel.

sven-g…jag har oxå fotominne..är jag osäker på hur det stavas så brukar jag skriva ordet i olika stavelser..då för det mesta så ser jag hur det stavas rätt….o jag klara körkortet oxå tror mitt handikapp…..men är glad än då..ha en bra lördagkväll
#45 Sista stycket är väl en gissning ändå 
Guider, hjälpare, inspiratörer,vänner, skyddsänglar, dörrvakter, beskyddare, vägledare, skyddsänglar…….Kärt barn har många namn. *ler jättestort* Vi är helt fria att välja vad vi vill kalla dem, för dem spelar det ingen roll alls vad de kallas för. De vet sin uppgift även om vi inte vet den.
Att många medium är dyslektiker stämmer - men hur många finns ingen statestik på - kan lika gärna vara lika många som inte är det!
Min egen teori i detta är att en dyslektiker är van att memorera och hålla all kunskap i huvudet - då vi inte gärna skriver! vilket gör att vi lär oss använda en större del av järnan! Som i förlängningen gör oss mera medvetna! en teori bara och vet inte om det finns belägg för den - vore intresant om någon forskare tog tag i detta! Jag ställer upp
!
Men att det skulle vara en järnskada -Neej - mer en tillgång!
#62 håller fullständigt med dig!
Vänligen Jane

Nu är det så att många av våra storheter som fått nobellpris lider av dyslexi.Att ha en liten hjärnskada är inte av ondo,hjärnan är otrolig på att använda sig av andra områden i hjärnan för att kompensera en skada.Albert Einstein hade aldrig utvecklat sin teori utan sin skada.Wilhelm Moberg Selma Lagerlöv med flera har fått nobellpris i litteratur trots att de var dyslekticker.
De som blir duktiga i skolan är de som kan lagra och återge information.Att lagra och återge information kommer man bara lång i studierna med.Hur man klarar sig i livet för övrigt är en annan femma.
Jag vill påstå att vi med utvecklat extrasinne kanske har det si och så med att lagra och återge information men vi har andra funktioner i hjärnan som vi är bättre på.Vi använder våra hjärnor till andra kanaler.Många av våra utvecklingsstörda kan vara extremt duktiga inom vissa områden.Tex exakt återgeen hel stad efter att flugit över denna en gång eller exakt återge ett musikstycke efter att hört det en gång.
Nä jag tror det behövs en liten hjärnskada för att vi skall ta oss framåt här i livet.Dock är inte dyslexi en hjärnskada
#64 Vilhelm Moberg har ej fått Nobelpriset i litteratur.
Du skriver: "Albert Einstein hade aldrig utvecklat sin teori utan sin skada".
Hur kan någon veta det?
Vilken skada hade han? Finns den klart konstaterad av någon läkare och beskriven i någon tillförlitlig biografi över Einstein?

Wilhelm Moberg hade dyslexi som barn . Selma Lagerlöv med flera har fått nobelpris i litteratur trots att de var dyslektiker.
Det föll bort(hade dyslexi som barn) av någon egendomlig orsak,Men visst skulle väl Wilhelm haft ett nobelpris, tycker du inte?
Ang,Albert så kom några beteendeforskare för 20 år sedan fram till att Albert Einstein troligtvis platsade för diagnosen MBD som barn.Ett symtom som är vanligt är att man har svårt att släppa en tanke,ett problem,en ide och ägnar all sin tid åt detta.
Därav teorin om att Albert fick hjälp av sin Minimal Brain Dysfunktion.
Detta var ett antal år sedan och betendeforskare och hjärnforskare kanske gjort nya rön nu,. vad vet jag Men kolla upp det.Det är intessant.Alberts hjärna har varit stulen men återlämnad nu, läste jag i en Vetenskaplig tidning.

Dessutom så var Albert Einsteins hobby ,att gå med slagruta. Så någon skada måste han väl haft.
Naturligtvis
66 67 68 ???? NI menar väl inte att jag vattnar?
Att känna energier = hjärnskadad. Jaha det är för man är knäpp
Underlättar att vara lite knäpp
i den här branshen(skojar alltså, så det inte missuppfattas)
Om jag nu har en järnskada i o med min dyslexi - så må det vara hänt och jag ser det som en tillgång!
Vänligen Jane
#49 Nu fattar jag inte? Finns det hjälpare som inte är bra??
Vad jag hört så har man en ledare el skyddsängel som en del hellre kallar den som hänger med vid födseln men sedan kan man ha hjälpare som kommer i olika skeden i livet för att inspirera el hjälpa beroende på vad man sysslar med i livet då.
Det är väl ledarens/skyddsängelns jobb att se till att inga "elakingar" kommer in?
En guide - eller skyddsguide eller vad du nu vill kalla det - är ingen som bokstavligen leder dig - utan kärleksfullt visar vägen - sen är det du själv med din fria vilja som väljer att låta dig följa deras goda råd!
en guide ingriper inte(eller välldigt sällan) om du inte ber dem att göra det! De kan aldrig gå emot din fria vilja att göra egna fria val.
Likt du har vänner och mindre bra vänner som inspirerar dig på denna sidan - så finns ju de ifrån andra sidan med - men det är fortfarande du som gör valen, med din fria vilja!
Alltså om ett gäng dricker sprit, ute på stan - kan man se dem som mindre bra inspirerare - och det är du själv som väljer om du vill stå där och dricka med dem och kanske så småning om hamna i ett missbruk! Vilet då ses som destruktivt - och du har låtit dig inspireras av inte så bra vänner!
Om det istället hade varit ett gäng som gick runt och hade roligt och dansade - så skulle du, höjas av deras insperation och känna att du hade kul också, vilket då hade varit ett bra val att låta sig inspireras av!
På andra sidan finns många inspirerare både Bra och mindre bra - som det står i the book - du ska pröva din ande:-) är mycket kloka ord!
Det är alltså ingen större skillnad på inspirerare på denna sidan som i andevärlden - därför är det viktigt att välja rätt!
Din skyddsguide finns alltid där - men det är din fria vilja som styr och dina egna val i livet - Det beror alltså på vem du lyssnar eller låter dig inspireras av!
Vänligen Jane