Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettmedialitet
Läst 2089 ggr
Moonie
0

Certifikat?!

Det här med certifikat…..Vad är dt som säjer att ett Medium är bättre med ett papper som intygar att man är ett Medium? Ett papper som en jordisk människa skrivit. Jag vet många medium som inte har cert som är kanon duktiga och även sett medium med cert som är i det närmsta pinsamma. Vet att många dömmer ett medium om hon/han inte har ett cert och är enligt vissa inte ens ett riktigt medium och man ser ner på dem utan cert.

Säjer inget ont om kurser, de är bra på olika vis, dels för att lära sej sin egen struktur, se vad man själv kan osv……Utbildning är alltid bra även inom detta område. =)

Enligt mej är medialitet en gåva från andra sidan… De bestämmer vad vi ska kunna, hur mycket osv och vi får hjälp att lära oss av dem när vi är mogna för det. Vi har våra guider som på olika vis hjälper oss och lär oss. Tror inte att de vill att man ska sära på mediala genom ett cert…alla är vi lika värda. Å ingen är bättre än den andre…

Kan tänka mej att en del tycker att ett cert kanske står för ärlighet och seriösitet men är det så? Det är ju trots allt en jordisk människa som enligt sina uppfattningar ger ut cert…Är man sämre som medium/medial om man inte har slängt ut tusen lappar på kurser och en pappersbit? Nä..det tycker inte jag!

Vad tycker Du?

Happyspirit
0

Jag håller med dig helt och fullt. Ett cert kan vara en trygghet för vissa också att ha någons godkännande att man är bra. Det är många som hänger upp sig på just cert. Men det är tur vi kan välja själva. *L*

klarabella
0

Enligt mig är våra sinnen (medialiteten) en gåva som vi föds med, olika utvecklad. Inga papper behövs men det behövs etik, ansvar och ödmjukhet för att möta människor. Certifikat ger en trygghet att vedebörande genom gått en längre utbildning som har vissa krav, så vedebörande följer vissa regler.
Jag ska berätta vid ett tillfälle jag var på en stor seans, på mediumets hemsida stod "Nordens bästa medium". När jag läste det hemma tänkte jag för mig själv att det vill till väldigt mycket för att man ska utmärka sig själv till nått sådant;) Hur som helst gick jag dit trots mitt motstånd eftersom jag bestämt med några vänner att sammanstråla.
För mig ska ett medium vara en länk från andevärlden och ge hälsningar som en person ska kunna identifiera. När detta medium väl började så sa hon till en människa i publiken "du har ont i magen"..nä svarade den, jo jag känner det sa hon, nä sa den andre ändå, då fortsatte hon "jag känner huvudvärk med" ja ibland löd svaret" jag ser att du dricker för lite sa hon då det säger de på andra sidan, nä jag har alltid med mig vatten och dricker under dagen svarade vedbörande då..då kom en "rolig vits" som "fan vad du är envis" och sedan ett skratt så alla skrattade (utom jag då)
Till en annan sa hon att personen i ett tidigare liv varit ockulist som slängt förbannelser över folk så hon blev helt förskräckt syntes i hennes ögon..
En annan hade ont i tänderna o s v..det var diagnos på diagnos…och jag känner som så här, vad ger det en människa mer än oro??
Mediumet får makt på detta vis och smörjer sitt ego och verkar inte ha förstånd att människor går dit för att må bra. Sånt gör mig förbannad..
Ja hon jobbade på ett märkligt sätt som jag tycker bara gav en massa oro. En seriös seans går inte till så.
Här kan just ceritifikaten sortera agnet från vetet, går en sörjande människa till ett sådant här medium så sker en katastrof..

Moonie
0

Fy vilken skum männsika!! Pinsamt att såna ens kallar sej medium…….Tyvärr så är det ju så att dt finns skojare även inom detta område…

Kan förstå hur du tänker med cert.. Men det är ju oxå ett faktum att cert inkallas pga av att mediumet har gjort nåt som inte anses rätt men hur vet man då det? Om du vet att ett medium har cert då mediumet kankse sagt det nån gång men hur vet man då att det är återkallt? Vilket då medför att detta medium tros ha ett cert. Vet att några medium håller på med en sida lr nåt som ska innehålla cert och seriösa medium. Men även medium kan balla ur på vägen, bli högmodiga osv…

Nä cert lr inte..jag tror att man igentligen ska lyssna på sin egen känsla när man går till ett medium.

NancyAlke
0

Jag tycker att certifikaten är bra, just för att sådant som #2 ska kunna undvikas. Vad jag förstår så ingår det inte bara medial kunskap i certifieringen utan även hur man behandlar den man har med sig. Jag hoppas också att certifieringen skiljer ut medierna från de som "bara är väldigt mediala".

Jag skulle välja ett utbildat och certifierat medium före ett utan detta.

Moonie
0

#4 *ler* Du är go du …

Nja dt där med kurserna vet jag inte om jag håller med. Vet flera som gått och har även gått själv på en mest för nyfikenhet då jag är en Hobbyhäxa och inte intresserad av cert. Anser nog mer att det är pengar det är frågan om *oj nu blir man nog påhoppad* …

ninna37
0

Nä dessvärre så tror jag inte ett cert. gör ett medium bättre , verka som det är väldigt lätt att få tag i ett sådant …Vem säger att ett utbildat och cerf medium kan mera än nån som inte ha det ??? Tyvärr så finns det många skojare inom allt och det gäller att hitta kanske bra medium genom sin egna känsla ..

Allt är upp till var och en , känner man att det känns bra och lita mer på en som har ett papper så är det helt upp till denna person …

Eija
0

Jag måste säga att jag personligen inte bryr mig om centrifikat, ringde ofta till en nära vän, när jag hade tappat bort något…och hon hittade det jämt…hon hade inget centrifikat, hon fick hjälp via automatisktskrift…idag har hon inte så mycket tid med sådant, för hon lägger ner sin själ i att hjälpa hemlösa katter….vilket jag beundrar henne för

naturligtvis
0

Hästhandlareföreningen utfärdar certifikat för hästhandlare.

sven-g
0

Är det inte lika som i livet i övrigt, det finns inget som säger att en utbildad snickare är bättre än en outbildad. Det är bara ett intyg att man klarat en utbildning. Sen är det väl upp till den som sätter betyget. Vilka krav den ställer.

Elisabeth-J
0

Jag känner många medium, både dom som har det som heltid och på hobbynivå och det är ingen skillnad på kunskap, flera av dom är jätteduktiga men det är ju upp till var och en om man vill ha ett cert eller inte, kanske har det ibland med att man väljer det för att känna sig mer trygg?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

NancyAlke
0

Det jag menade var att jag … hmm… nu har jag formuleringsproblem…

Alltså, det som sven-g skriver i inlägg #9, är helt rätt… men jag vet också att en utbildad snickare har vissa grundkunskaper som någon har kollat av… det vet jag däremot inte med en outbildad… men därmed inte sagt att inte den outbildade klarar jobbet, men jag vet det inte förrän efteråt…  Hmmm… var jag tydlig nu tro??? Flört

Elisabeth-J
0

#11 Jag förstår precis hur du menar Flört

Elisabeth 

BranDuir
0

#11 och därmed slog du huvudet på spiken, det jagas bara trygghet, ett papper på väggen som talar om att personen minsann gått den och den kursen….ganska oviktigt egentligen…för det det handlar om är ju egentligen förtroende…

Parallellen finns ju när du besöker ett sjukhus….där du överlämnar dig helt i läkarens vård, tar de mediciner han eller hon skriver ut, faktiskt helt utan att veta om denna läkare faktiskt kan sin sak…för vi har blivit itutade sedan barnsben att de är kunniga och pålitliga…fast en hel del av dem de facto fotfarande bara är lärlingar…AT-läkare som suttit på skolbänken i några år…men tryggheten ligger ju i den vita rocken och det lilla ordet Dr…..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

NancyAlke
0

#13 precis så… men jag vet ju i alla fall att dom lärt sig något… men för det behöver dom ju inte vara duktiga. Parallellen till sjukvården var ju kul, för där litar jag snart inte på någon, hur många vita rockar och Dr dom än har…. försöker hela tiden dubbelkolla dem, även om det inte alltid är lätt.

Men fortfarande är det ju så att jag hellre opereras av en Dr med vit rock än en snubbe som säger att han vet precis hur man gör men inte har papper på sina kunskaper.

Jane-Lyzell
0

#14 ha ha ha *Asgarv* så rätt så rätt! (eller man kanske ska gråta åt elendetGråter)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sven-g
0

Då måste jag säga något. min fars frus syster var en överläkare i danderyds sjukhus. Mitt förtroende för henne var noll. Lika med min faders fru, hon var distrikta. Vete fn om man inte hellre gått till by smeden.

Jane-Lyzell
0

ha ha ha - vilka härliga tolkningarSkrattande utifrån egna erfarenheter- tack!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Eija
0

Skrattande…kul med dessa tolkningar, men nog så läskigt…håller med dig #14, har haft tre olika hjärtläkare o alla säger olika…hmmmm

Bybo
0

#5 I en viss mån tror jag att du har rätt :-/ Inte för att jag vet, bara en känsla….

Zariah
0

Jag har funderat en del angående cert. Ett tag var jag inställd på att ta det, men inte nu. Jag känner inte att det är så viktigt att ha den lappen i handen. Det är ju inget som säger att om man har cert är man bättre än en som inte har.

Det viktigaste för mig om jag går till ett medium är inte att den har ett cert att visa upp. Det är vad dom säger som har varit hos mediumet som jag känner betyder mer. Om jag hör gott om ett medium, med eller utan cert, går jag gärna dit. :-) Känns viktigare att mediumet har goda referenser än ett cert.

Sen tänker jag på vad en kvinna sa till mig. Att det är andevärlden som ger det klartecknet om att man är medium.

Elisabeth-J
0

Jag tycker inte att man kan dra en linje med läkarcertifikat. En läkare får det genom att gå högskola medan ett mediumcert i stort sett kan delas ut av vem som helst idag och det kan tydligen köpas av vem som helst också på någon amerikansk sajt.

Elisabeth 

tarotlasse
0

Jag ser inte heller att ett certifierat medium är bättre en ett utan certifikat.

Men om ett medium har ett certifikat vet jag att det mediumet har förbundit sig att jobba efter vissa riktlinjer.

Vilket ger mig en trygghet som sitter.

Sedan så kan ett certiferad medium ha en dålig dag som alla andra mäniskor  så hur duktig man är ser jag inte på certifikatet.

Certifikatet visar att man genom gått en utbildning och att man uppfyller dom kraven som kurs utövaren ställer.

Visar att man fått kunskap om vett och etikett  och att man jobbar på ett visst sätt.

Sedan så är det olika krav från lärare till lärare så också lite olika arbets sätt från skola till skola.

Lasse

sven-g
0

Om min hund får cert är den defenitivt godkänd för avel får han3 cert = camp. Men går det att köpa sådana och till vilken nytta. Är det bara för möjligheten att blåsa medmäniskor sådana köps. Ett cert måste utan tvivel vara en kvalite stämpel. Och i sådan här affärsverksamhet, som har ett stort antal lyck sökare, måste alla hjälpas åt, så inte bara sagor berättas av utövarna. Om det visas som i fall ashberg ( Trollstjärna) sätt all tilltro på spel. Har man certifitserats måste även man bli av med sådant om det visats att prestationerna ej är godtagbara.

tarotlasse
0

Men hir kom  Trollstjärna upp här hon är inget certiferat medium.

Hon är tarotläggare har alldrig hört att hon utgett sig för att vara medium.

Lasse

chik
0

Skrattande  Medial är det nog inte så många som är..Men Avläsare av mäniskor är det många som är..Personligutvekling heter det…..

Men det är mina åsikter…Oskyldig 

Lena.P är jag i verkliga livet.

sven-g
0

Jag tog upp detta pga när man talar om saken i stort, så lägger mäniskor allt detta i samma hög. Oavsett om du spår i händer med kort, kaffe sump osv. Hon är en certifiserad spåkvinna, samt lärare inom facket. När trovärdighet tas upp på mitt jobb kommer alltid detta upp.

tarotlasse
0

Men en stor skillnad på en spåkvinna och på ett medium det är ungefär som att jämföra en Snickare med en Rörmokare.

Jag har alldrig hört att Ylva Trollstjärna utgett sig för att jobba som medium men vet att hon är lärare i spådom och att hon certiferar folk i tarot läggningar.

Men är ändå inte samma sak som ett certiferat Medium.  

Lasse

sven-g
0

Ja du har rätt, men även jag har rätt, rörmokare och snickare hör till samma fackförening Byggnads. Och därmed kan man ju kräva lite enhetliga anställnings villkor. Jag kan tala om att jag hade hoppats att hon lyckats, det hade varit mycket bra för alla som har ett intresse av det mediala. Och hon som person verkar vara bra och ser bra ut.