Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterböckerfilmtips
Läst 1197 ggr
Skogskraft
0

Fick en bok...

…i julklapp av brorsdottern, hon sa att hon trodde den var nåt för mig (bra fingertoppskänsla på tjejen, förrförra julen fick jag Bob Dylans memoarer del 1).

Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen av Clas Svahn.

Visst, rätt intressant även om jag först fick misstankar om konspirationsdravel då författaren även är inblandad i ufo-stolle-kretsar, men boken kan & bör väl ses som ett litet Lexikon, en första snabb introduktion till sekter & annat som härjat i århundraden eller är rätt färska - & även finns här i lilla Sverige.

Förutom kristna varianter & avarter, finns även Tempelriddare, Frimurare, Rosenkorsare, Ku Klux Klan & så vidare med på listan.

Den går inte på djupet med nåt utan är som sagt bara en snabb överblick, men intressant nog för den som vill börja gräva i detta ämne: hemliga sällskap, sekter med mera. Även om några dårsekter saknas i boken.

mariaef
0

Den fick jag med! Ja hujja, att det finns stollar som t.o.m driver folk till självmord. Man blir både mörkrädd och förbenadSkrikandes Undrar vad det är som driver dessa sektledare, t.ex Sun Myung Moon.

Ayena_old
0

Intressant!

Ja men undrar precis som #1, vad som driver dessa personer. Men mest undrar man över vad det är hos dessa personer som får folk att ibland fullständigt underkasta sig. Finns där någon sådan frågeställning i boken?

[Hellas]
0

Ja det finns ju de extrema sekterna där det har slutat med våldtäkter, masssjälvmord och där anhöriga får "kidnappa" sina anhöriga samt köra avprogrameringar.

Sedan finns det ju de andra samfunden som kanske inte sticker ut lika mycket men ändå finns i allas vår närhet.
Det kan handla om våra egna trosamfund likväl som delar av ett sammhälle (Knutsby).

Inte så långt från där jag bor lever även en man med sitt "harhem! där kvinnorna ser honnom som sin Gud! Ibland blossar debatter upp kring detta men oftast är det locket på.
Så länge det inte syns eller märks så finns det inte……

Men man kan ju räkna upp ett antal olika typer av organisationer som mer eller mindre klassas som sekter.
Livets Ord, Jehovas Vittne, Maranata, Scientologi-kyrkan mm.

Skogskraft
0

#2: Vet ej, började läsa igår kväll/natt, bara betat av lite ancients - eller såna som hävdar att de funnits i nästan 1000 år. Samt massmördarna KKK. Men frågan har väckts redan i förordet, så den lär nog dyka upp till slut. Även Knutby avhandlas senare, ännu ett exempel på blind lydnad inför manipulativa kräk.

Återkommer när jag läst ut boken…

#1: Hittat nåt sånt än, blind & iq-befriad underkastelse?

korseett
0

har precis läst ut den boken och som sagt en överblick över sekter är det ju men jag upplever att författaren kan i texten upprepa sig, på samma sätt som man kan se en kort tillbakablick mitt i amerikanska serier bara pga att det är så mycket reklam. Det störde jag mig på.

Skogskraft
0

#3: Jäpp, klassiska sekter. Glöm inte Hare Krishna.

Sen kan man ju göra som en del sektbekämpare jag varit i sporadisk kontakt med: se sekter överallt där fler än 3 pers samlas för att diskutera gemensamma intressen…

Men att allt från minisekter med en dåre & hans lilla klick beundrare över till internationella storsekter med miljoner hjärntvättade fans existerar, det går inte att förneka.

Dock, att vissa organisationer/sällskap faktiskt vill ha vissa saker/ritualer för sig själva & inte avslöja allt för snokande journalister som piper om att alla har rätt att veta, samt att de låtsas vara antika bara för att de diggar medeltid & tempelriddaridealen - well, det gör dem inte till sekt anser jag.

rosmarin90
0

Läs Conny Larsson bok Bakom clownens mask. Där beskriver han om sitt liv o hur han blev lärljunge till Sai Baba men senare avslöjade honom som pedofil o trollkarl. http://www.bokus.com/b/9789197443852.html

Att läsa om sekter tror jag är viktigt speciellt när man är andligt intresserad. Det finns många karismatiska personer som lätt samlar folk omkring sig. Många vill lägga ansvaret över sina liv hos andra och då är man i riskzonen.

Såg en dokumentär häromveckan om de överlevande barnen från Wakosekten, intressant med en bra beskrivning av ledaren. Men slutet var fruktansvärt, enligt dokumentären dödade FBI barnen istället för att rädda de.

Skogskraft
0

#7: Säger du det? Jaha ja… redan i början av 90-talet frågade syrran vad jag kände inför denna nya guru, Sai Baba & jag kände bara total-anti & satte likhetstecken med trollkarlen som omtalas i Bibeln, snubben som ramlar ner & bryter benet som bevis på att han är en bluff. Typ. (var några år sen jag läste…)

rosmarin90
0

#8#Ja jag var på väg till sai baba 2000 men kom av olika skäl aldrig iväg till indien. Tacksam för det idag…jag är gammal TM-meditatör så Maharishi var en Guru för mig i början på 70-talet. Idag är jag emot det här med Gurus, lärare är okay, en sån kan behöva för att lära sig nya saker. Men ser upp med rörelser som vill binda upp mig. gillar inte diksharörelsen och deras Gurus Kalki o Amma…

Betala 50.000 kronor för att kunna åka runt o ge folk diksha…nää tack.

mariaef
0

#4 Läs Heaven´s Gate. Applewhite, Nettles och deras 38 anhängare som trodde de skulle lämna sina kroppar för att resa iväg till "nästa nivå" med ett väntande rymdskepp. De hittades i sina sängar i svarta kläder och svarta nike skor. Många av dem hade lämnat sina barn till släktingar och sålt sina hus för en spottstyver för att få följa med på resan.

Tror att såna här ledare har en enorm charisma, är  manipulativa, och att de hittar de svaga punkterna hos vilsna själar. Barnflickan Sara Svensson som sköt ihjäl Alexandra Fossmo är väl ett bra exempel på ett sådant offer. Stackars människa! Tänk, när hon vaknade upp och insåg vad hon gjort.

Elisabeth-J
0

Nej fy för sekter och såna konstigheter! Dom som har lyckats ta sig ur en sekt har det skitjobbigt i vissa fall många år innan dom är ok igen. Alla stackars barn som blir manipulerade och inte får gå sin egen väg i livet!

#9 Vilken tur att du fick hjälp att inte komma iväg den gången.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Skogskraft
0

Vad än Diksha nu är så 50.000 spänn för att kunna ge det? Äh va f-n jag delar ut kramar gratis, utan att ha lärt mig hur hos nån som anser sig vara gudomlig Skrattande

[Hellas]
0

Ja sekter är inte att leka med och det värsta är att de som går med inte förstår innan det är försent.
Allt är till att börja med guld och gröna skogar, där finns förståelse, stöttning, empati etc. sedan påbörjas hjärntvättning.

BENNYP
0

Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen av Clas Svahn.

Inlägget redigerat pga personliga påhopp. //Elisabeth.J

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.