Barndomsminne
Hej!
Jag är ny här och tycker att ni som skriver förmedlar mycket värme till varann! Roligt att få ta del av! Jag har alltid haft intresse av det andliga, och arbetar lite själv med mig själv och andra. Jag har tyvärr dock svårare att få svar om mig själv än om andra.
Jag kom att tänka på att när jag var barn kunde jag känna att jag visste allt om falkar, hur det kändes när de landade på min arm som hade nån skyddsgrej, hur jag förstod falkens beteende och rörelsemönster. Jag har dock aldrig träffat på någon falk i det här livet, men förstår ju att det är minnen från något tidigare. Är det någon av er som får någon info om hur det här med falkar känns så bekant för mig? När och var höll man på med falkar? Och varför? Hur kommer det sig att jag (bla) minns just detta?
Kanske svårt att svara på och inget livsviktigt att få svar på, men det känns ändå lite spännande. Är det någon annan som har bilder från tidigare år? Jag har andra som sitter i kroppen också, dans och lukter.
Kram Ewa
Hej ewapewa!
Blev lite nyfiken jag med, så jag kollade lite snabbt. Får se vad jag minns :-)
Vad jag vet iaf, är att falkjakt förekommer nu i Mongoliet och gjorde även på Djingis Khans tid.
I Sverige finns det bla runstenar som föreställer ryttareare till häst och en falk kommer för att landa på ryttaren. 1000-tal
Finns även sagor som nämner falkar el Hökar. Tex en saga om Rolf Krake och hans män, de bar alla en hök på sin axel vid sitt besök hos Kung Alidis i Uppsala 500-tal
Jakt med dresserad rovfågel uppstod hos nomadfolk på de sudasiatiska stäpperna---typ i början på 2000-talet f Kr
Persien 500-tal fKr sedan västerut….osv osv…
Läste tom att de funnit kvinnogravar fr tex 700-talet med Tecken på att dem utövat jagkt med rovfågel….
Sen var det väl främst Adelns yngre män som hade det som sport..tex på 400-talet eKr Europa
Först av allt tänker jag på medeltiden och deras riddare då jag hör ordet jakt med Falk…
Ta och Googla du, det finns säkert massor :-)

Tack!
Vad intressant!
Känslan i minnet är att jag inte var rik, men hade kontakt med överklass som lånade falken av mig.
Kul kul!! :)

Hej! Jag är också ny men jag tycker att det här är en mycket mysig och trevlig sida! Och lärorik. Välkommen hit 

Tack!