Hurraaaaa
Hmm, kan du berätta för mig hur man gör. Om det är något jag har gott om här på gården så är det nässlor nämligen. Jag vet att det är väldigt nyttigt och en otroligt medicinalväxt. Hur gör man i ordning dem då? 
Jag vill också veta, även om nässlorna ligger på framtiden här uppe så kan man ju vara redo!

Åhh, det har jag inte ätit sedan jag var barn, kommer inte ens ihåg om jag tyckte om det *men tror det iaf*. Måste nog göra iordning en liten laddning och friska upp minnet. En dunderkur är det iaf, fullspäckat med vitaminer.

Nässelsoppa
Det här behövs för ca 4 port:
2 liter små nässlor
1 1/4 liter vatten
2 buljongtärningar
2 msk smör eller olivolja
3 msk vetemjöl
Tillbehör:
kokta ägghalvor
rädisor
gräslök
tärnat bacon
Gör så här:
1. Skölj nässlorna väl i rikligt med kallt vatten. Repa
bladen från de grova stjälkarna.
2. Lägg nässlorna i en kastrull med vattnet. Låt det koka ca
15 minuter. Låt nässlorna svalna.
3. Ta upp nässlorna och krama ur vattnet. Hacka nässlorna
med en kniv.
4. Smält matfettet i en kastrull. Lägg i nässlorna och låt
dem fräsa med någon minut. Strö över mjölet och rör om.
5. Späd med nässelvattnet och tillsätt buljongtärningarna.
Låt soppan koka på svag värme 4-5 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Bjud ägghalvor, skivade rädisor tärnat krispigt bacon och gräslök till soppan.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
TAck snälla för receptet!
Får jag bara komma med ett tillägg? Välj buljongtärningar utan glutamat eller smakförstärkare, annars blir det nog mera gift än nyttigheter. 

#5 självklart!!! eller allra helst egenkokt buljong….jag brukar spara och frysa i istärningslådor…det vet man ju vad det är ialla fall!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Oh TACK så mycket. Jag åt ofta nässelsoppa som barn det är jättegott.
Tackar o niger för ditt recept….skall bli så gott…
#6 Jepp, om man gillar långkok så är det absolut bäst. Jag undviker köket allt vad jag kan, så här blir det buljongtärningar från hälsokosten 

Mmmmm………..så gott :-)

Nämen åh så gott!Ska hålla utkik på gårn här sen efter nässlorna..Tack för recept!
Åh, det måste jag prova! Nån gång i maj kanske… 
Åhhhhh, va avunsjuk jag blir, här går snön över fotknölarna, så det dröjer innan jag kan äta nån.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nu blir jag hungrig. Skall kika i helgen om jag har.
Var rädda om varandra

Mmmmm nässelsoppa e gott, tack för receptet. Har spanat in dom små skotten snart så finns det till en soppa.

BranDuir
Tack för receptet, vi bporde ha en receptsida, med allas egna speciella recept. Både hälsosamma och bara bukfylla. kanske nån kokar soppa på en spik. *ler*
Jag ska nog fisiken göra en receptsida på min hemsida.
SEV 
Då blir det mest utländska recept från min sida. Jag måste lära mej att laga Svensk mat.Jag som älskar kåldormar och Janssons frestelse och mycket mer

Jag ringer dig då kompisen ska bjuda på Jansson, för det tycker inte jag e så värst gott. Men han gör å skryter om sin.
Ha ha, jag stoppar i en väska å åker förbi dig å lämpar av då jag åker hem *ha ha ha*
Men du Christine, jag tror en massa skulle bli kalasglada av lite andra recept än pölsa å kåldolmar. JAG skulle det i vicke fall.
SEV 
Kan vi inte få en avdelning som heter övernaturligt god mat 
Vad gott, jag får genast en känsla av att vara barn igen då mormor bjöd på nässelsoppa.
Det lät jättebra Nancy,ett utbyte av allsköns övernaturligt god mat . Hur ska man då lyckas gå ner i vikt.
Och till Sev säjer jag, kom du bara för jag är så less på den utländska maten.
Glöm inte vinet!