Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1239 ggr
Cristine
0

Schanmaner då och nu.

När jag bodde i Spanien läse jag en bok om Carlos Castaneda som besökte En schaman i Mexiko ,och fick lära sig att  äta svampar och hallicinogena växter för att utveckla sin andlighet.Tror knappast nån gör det idag. Hör mer till vikingarna. Hur laddar man upp sej idag?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[trumman]
0

"Tror knappast nån gör det idag. Hör mer till vikingarna. Hur laddar man upp sej idag?"

Jo då, shamaner runt om i världen använder de Stora Plantlärarna än idag.

Varför skulle man sluta med en sådan urgammal andlig (extremt kraft-full) praksis kan man undra? Säkerligen är det många som tror att det handlar om knark, men den vrångtbilden försvinner snabbt då man sätter sig in i ämnet.

Det vetenskapliga namnet för denna företeelse är enteogen shamanism, och plantlärarna (där de Tre Stora är peyote, svamp och ayahuasca) kallas enteogener.

Mvh, T

PS: Numer är de flesta övererens om att det Castaneda beskriver att han upplevde med den (fiktiva) Don Juan är trolldom, brujeria, och inte shamansim per se. Hur som helst är det mycket bra böcker om man vill lära sig mer om att skifta medvetande, och se med andra ögon.

Elisabeth-J
0

Jag har träffat shamaner som inte behöver använda någon slags drog men det finns många som fortfarande gör det. Sen om det klassas som narkotika eller inte beror nog på vilket land man kommer ifrån och vad man själv ser som narkotiska preparat.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

naturligtvis
0

Dagens citat: "Sen om det klassas som narkotika eller inte beror nog på vilket land man kommer ifrån och vad man själv ser som narkotiska preparat."

Elisabeth-J
0

#3 Nej det är inte något citat, en del länder klassar ett preparat som narkotika medan andra ser det som helt naturligt och legalt. En del ser sånt som klassas som narkotika i Sverige som icke narkotiskt preparat.

Elisabeth 

naturligtvis
0

#4 Jag citerade Elisabeth.J.

Utsagan var så intelligensbefriad att jag utnämnde det till dagens citat.

Elisabeth-J
0

#5 Vad är intelligensbefriande?

Person X säger: Harsch är jättefarligt!

Person Y: Nej det är inte farligt

X: Jo det skadar hjärnan och är förbjudet

Y: Ja här är det förbjudet men i ett annat land är det lagligt och man röker det öppet på gatorna och då är det ju inte farligt.

Elisabeth 

[trumman]
0

"Sen om det klassas som narkotika eller inte beror nog på vilket land man kommer ifrån och vad man själv ser som narkotiska preparat."

Helt rätt Elisabeth! Jag formulerade mig fel och skulle ha skrivit "…tror att det handlar om att knarka" istället. Då blev det rätt.

Det är viktigt att betona att det inte handlar om att behöva använda enteogener. Ingen behöver använda enteogener för att shamansiera.

Det handlar inte om att man använder plantlärarna för att droga sig, eller för att det ska vara lättare att shamanisera, eller som ngn slags genväg. Det är de verkligen inte! Det handlar om att kommunicera på ett mycket direkt sätt med några av de starkaste andehjälpare vi har. 

Den enteogena shamanismen hittar vi idag främst bland Perus-, Amazonas-, Mexicos- och nordamerikas shamaner. I Amazonas och Peru används lianen (ayahuasca), i Mexico svampen (psilocybin) och hos de nordamerikanska indianerna kaktusen (peyote). Även i Mexico används peyote flitigt.

Mvh, T

naturligtvis
0

För Elisabet.J är tydligen klassningsfrågan en individuell fråga.

Jag anser det vara en myndighetsfråga.

[trumman]
0

Låt oss inte vattna trollet mer, ok? Det går att tala om enteogen shamanism utan att fastna i den vanliga "det är knark - nähä!" träsket.

Det är ett mycket fascinerande ämne.

Elisabeth-J
0

#8 Ja det är myndighetsfrågor och myndigheter gör val att klassa det olagligt men en del struntar i lagen pga att dom individuellt ser det som lagligt eller vill se det som lagligt och ofarligt. Så det är inte jag personligen som tycker att klassningsfrågan är en individuell fråga. Jag litar mer på experterna där det har forskats om skador och tycker att det är bra med förbud mot narkotika i Sverige. Sen finns det säkert en del som också skulle vara olagligt som ger skador men som fortfarande är helt ok att använda sig av.

Elisabeth 

Cristine
0

Nu har ju inte det här med shamanism att göra, men kom osökt att tänka på indianerna i Peru som inte skulle ta sig upp i de höga fjällen utan coca.Jag har ju levt runt om i världen och tänker nu på shamanismen igen. Alla jag såg på den tiden använde hallicinogena växter och det var helt normalt i alla länder jag besökte , från Afrika till Sydamerika. Det var väl inget man tänkte på då.

[Hellas]
0

#11 Hej Cristine, vad spännande och vad mycket upplevelser och olika typer av kulturer du måste ha sett på nära håll *glad*.
Alla har ju möjlighet till att verkligen resa och uppleva men det är egentligen få som vågar.
Det är ju en sak att resa charter men en helt annan sak att faktiskt resa på "riktigt".

Sorry, jag avviker lite från tråden som också är riktigt spännande, Scamanismen är spännande, hissnande och så "ursprunglig".
Kram till er

SEViking
0

Skönt attt man kan shamanisera utan droger, för jag har ett ruggit ANTI till droger.

Jag tror naturligtvis fattar va E.J. menade, om inte så blev det ju förklarat.

SEV Oskyldig

[trumman]
0

#13 Många är ruggigt ANTI till droger men dricker och röker ändå två av våra värsta dräpare dagligen utan tvekan… jo jag vet, skenheligt och obildat Cool men vad ska vi göra? De flesta lever ju i villfarelsen att bara för att myndigheterna sagt det är OK så ÄR det ok.

Jag tror att ska vi kunna fortsätta diskutera enteogen shamanism måste alla som vill vara med och tala läsa på om vad den enteogena shamanismen betyder - man måste inse att det FINNS en skillnad mellan att använda dessa plantlärare och att knarka.

Man måste lära sig se en drog för en drog, och inte svära åt cannabis med groggen i hand, om ni förstår vad jag menar.

Jag är fascinerad av ämnet, och diskuterar det gärn. Men… om det blir svårt för er att hålla er till ämnet, och bara kommer komma in på att tjata det gamla förlegade mantrat "knark är farligt" och "alla droger som inte säljs av vår väna stat på systembolaget är jättefarliga" har jag inte lust att fortsätta diskussionen faktiskt :)

Det blir snabbt tröttsamt då folk snöar på i samma mönster och vägrar vidga sina vyer.

"Nu har ju inte det här med shamanism att göra, men kom osökt att tänka på indianerna i Peru som inte skulle ta sig upp i de höga fjällen utan coca."

Cristine, det du pekar på här HAR med den enteogena shamanismen att göra. Det du pekar på är ju att man ANVÄNDER dessa växter till ngt ändamålsenligt och inte bara stoppar i sig dom för att ha kul eller för en bläcka på lördagkväll.

Man måste minnas att arbetet med enteogener är heligt arbete. 

Den samma funktionen fyller enteogenerna i det shamanska arbetet. Det är inte för att fuska, ta genvägar eller liknandce, utan det är för att nå direktkontakt med Plantläraren.

**Enteogen betyder "that which generates God (or godly inspiration) within a person" - att ta in / inta Gud
**

Namnet kommer från de grekiska orden ?νθεος (entheos - gud inuti) och γεν?σθαι (genesthai - att generera / skapa).

Termen kom till 1979 av en grupp etnobotanister och mytologer (Carl A. P. Ruck, Jeremy Bigwood, Danny Staples, Richard Schultes, Jonathan Ott och R. Gordon Wasson) som inte tyckte att orden hallucinogener och psykedelika var tillräckliga, eftersom alla hallucinogena eller psykedeliska droger inte skapar denna gudsnärvaro och att enteogen främst skall användas för de droger som använts rituellt i flera hundra år.

[trumman]
0

Hur laddar man upp sig idag [om man inte använder enteogener], är väl iofs huvudfrågan som Cristine ställer.

Det skiljer sig givetvis från shaman till shaman men några få saker verkar återkomma i alla shamanska kulturer och bland de flesta som sysslar med detta idag: dans, sång och trumma/skallra (ngn form av s.k. sonic drive)

Sen är väl bönen, formulerandet av en stark Intention, ngt som gör att man "laddar upp" inför en ceremoni, eller ritual. Eller så räcker det med den medkänsla, empati och sorg man kan känna för den stackars sjuka människan man ska hjälpa.

Några, inför större ceremonier och ritualer, tycker om att fasta i en eller flera dagar. Andra stänger in sig, några laddar genom att ta på sig speciella kläder, smycken och talismaner.

Men de allra flesta kör nog en blandning av allt det ovanstående och mer därtill. Viss bara kör. Det kommer an på vad som ska göras och under vilka omständigheter.

Mvh, T

[trumman]
0

En av de populäraste (enteogena) shamanerna är Maria Sabina.

Jag vill gärna dela med mig av hennes heliga ord:

"Says.. woman who thunders am I,
woman who sounds am I.
Spiderwoman am I, says
hummingbird woman am I says
Eagle woman am I, says
important eagle woman am I.
Whirling woman of the whirlwind am I, says
woman of a sacred, enchanted place am I, says
Woman of the shooting stars am I." … I'm a birth woman, says
I'm a victorious woman, says
I'm a law woman, says
I'm a thought woman, says
I'm a life woman, says … "I am a spirit woman, says
I am a crying woman, says
I am Jesus Christ, says …
I'm the heart of the virgin Mary."

Cristine
0

Tack Trumman. Ämnet är mycket intressant, jag har ju bott i olika länder i Afrika(1 år i Angola) och träffat många shamaner ,och som du säger så hade var och en sina egna ritualer och örter. Likaså i sydamerika där jag bott kortare tider ipå många olika platser. Men i dessa länder var det mestadels väldigt gammla män som var det.Men dom kunde verkligen vad dom höll på med. Lite skrämmande ibland.

sven-g
0

Det är väl tur att man är så tokig, så det inte behövs något tillskott

Tara
0

#14 Vilken bra beskrivning trumman, håller med dig.

[trumman]
0

#17 Ja, det ÄR skrämmande det man kan åstakomma med dessa allmänmänskliga tekniker. De fungerar ju verkligen!! O_O

Det är därför jag så ogärna vill att folk bara ska börja experimentera själv och prova sig fram utan lärare - det kan ju gå galet. För det är galet starka krafter med i bilden.

#18 Tja du, man har ju faktiskt botat schizofreni med LSD och man botar drogmissbruk och vanföreställningar, grav paranoia och liknande med Iboga och Ayahuasca så du kanske skulle ta dig en slurk?! ;)

bjarvamor
0

Den här diskussionen har varit på tapeten i en annan tråd tidigare, och jag är glad över att du Trumman gick in och förklarade det så bra. Det finns så mycket fördomar kring shamanernas intag av droger, och det är lätt att uttala sig om man inte är påläst eller har insikt i deras arbete.

Slulle vilja rekommendera Shamanens väg av Michael Harner för de som är intresserade av att veta mer om shamanismen! Den är lätt att förstå och ta till sig begreppen. Carlo Kastanedas böcker är inget för en nybörjare skulle jag vilja påstå! För alla de som inte läst Lynn Andrews böcker, skulle jag vilja säga: Gör det! Den första boken heter Indiankvinnan.Glad

Elisabeth-J
0

Ja det är synd att det finns fördomar kvar, det finns ju också medium som tar droger innan dom ska jobba vilket jag tycker är väldigt skrämmande.

Elisabeth 

SEViking
0

En klunk skulle kanske sitta fint då? *ler*

Å jag har nog alltid varit emot allt om droger, p.g.av att vi i västvärlden inte vet att använda med måtta och för goda/nyttiga ändamål. Som med Wisky å indianerna. Däremot så OM vi som inte vet vad detta är, börjar använda, (i gott syfte), då kanske och förmodligen vi har ennan anatomi eller vare heter, och alltså kan lättare bli beroende. Det är nog DÄR haken sitter, vi har inte gener nog att lägga av om vi en gång smakar på drogern, likt indianerna inte hade styrka å läga av me spriten.

Nä, nog får man passa sig för vad man pysslar med, och man bör nog ha någon lärare, särskilt i början av sin karriär.

SEV Cool

sven-g
0

Börjar onekligen tänka på den same som ställde upp med det Norska bidraget till melodifestivalen. (översatt till Svenska)      Ja ja, ja har en, öllåda, ja ja    Den fortsätter så i många repriser. Med en liten trumma, då skulle det bli lite festligt.

[trumman]
0

bjarvamor: Harner-boken är lättillgänglig och lite av nyshamanernas bibel (erhm erhm) - så jag hävdar såklart det finns mycket bättre böcker att läsa ;) Jörgen I Erikssons t.ex. på en klar första plats men det är ju jag det :)

Harners första erfarenheter med shamanismen är ju med ayahuasca som lärare hos Shuar-folket i Amazonas.

[trumman]
0

#23 Då är det värt att nämna att ingen av enteogenerna är beroendeframkallande. Det är inte cannabis heller, eller coca i sin naturliga form.

Det är först då vi lagt oss i och gjort DROGER (syntiserat, extraherat, manipulerat, utvunnit etc etc) av de heliga växterna som de blivit av ondo. Precis som med genmodifierad mat, som en liknelse. 

Sen kommer det givetvis an på HUR man använder dom, men som sagt, detta ska förhoppningsvis INTE bli en tråd där jag måste förklara skillanaden mellan heligt användande av enteogener och knarkande.

Det vore som om att behöva förklara skillnaden mellan att dricka sig asradar på vin eller att ta nattvarden i Kyrkan.

"Nä, nog får man passa sig för vad man pysslar med, och man bör nog ha någon lärare, särskilt i början av sin karriär."

Ja verkligen!

Det är inte alla shamaner som är enteogena shamaner, och det är verkligen ingenting man ska BÖRJA med heller tycker jag.

Många långa års erfarenhet av vanlig praksis först, sen kanske man kan börja tänka på det - och skaffa en erfaren lärare givetvis. Eller allra bäst, söka upp de kulturer direkt som sysslat med detta i tusentals år.

#22 Först säger du det är synd med fördommar, sen kommer du med en själv i samma mening? :)

Varför skulle det vara skrämmande menar du? Gör de ett bra jobb och bemöter klienten på ett respektfullt sätt spelar det väl ingen roll VAD de petar i sig före? 

Men ok, det är kanske just det de INTE gör? Isf ställer jag mig istället enig med dig. Då är det inte bara skrämmande utan FEL och avskyvärt.

Mvh, T

Elisabeth-J
0

#26 Vad jag menar med att det är synd med dessa fördomar är att en del tror att alla som sysslar med shamanism använder droger. Jag tycker att det är lika skrämmande vad man än jobbar som, medium eller shaman och ta droger innan man gör ett arbete. Det handlar inte om fördomar för jag vet att alla inte gör det. Jag vet t.e.x medium som tar droger och beter sig väldigt flummit, pratar om cosmos, änglar och demoner vilket inte blir det klienterna har förväntat sig av sin sittning, dom har gåt dit för att få kontakt med nära i andevärlden och blir bemötta med något helt annat och det är både skrämmande och fel.

Elisabeth 

SEViking
0

Bra trumman, för då det kommer till drogdags så söker jag hellre annan väg. Å jag tror inte det är ett måste med droger. Kanske svartrot om man måste vandra längre in i smeten som jag vill påminna mig läst i nån bok.

Å namnen, Harner vill ja läsa, vars finner jag böcker? Å ifall inte Jörgen kommit ut me nå nytt på ett par år så har ja läst hans skrifter redan. Sejd 3 va sista ja läste.

SEV Oskyldig

[trumman]
0

#27 Då förstår jag, och är helt enig med dig.. men förstår fortfarande inte helt varför du kategoriskt tycker det är skrämmande med de som använder "droger" i sitt arbete. - men vet du, jag tror vi lämnar det, så vi kommer vidare Glad

#28 Annan väg? Ja det tycker jag du ska :)

Den enteogena shamanismen är en av de absolut starkaste, kraft-fullaste formerna för shamanism vi har på klotet. Ett tillvägagångssätt som ställer oerhörda krav på utövaren, både kroppsligt men framförallt psykiskt. Den ger också enormt mycket tillbaka, och bjuder på oanade möjligheter för den som ger sig in i det med rätt lärare - som jag förstått det.

Såklart är det inte ett MÅSTE med droger, det är det väl ingen som sagt - men det säger sig själv att man aldrig kan uppleva samma kontakt med plantlärarna UTAN att ta dom. Samma erfarenheter som MED dom kan man aldrig få UTAN.

Så den som den vägen vandrar, har mycket mer att lära helt klart. Men samtidigt som sagt, är det ju inte för alla att hålla på med det.

Som tur är! :D

SEViking
0

Skynjer jag ett uns pessimism eller avståndstagande från dig i dina ord till mig? Jag menar, tycker du jag försöker mig på en väg som du inte tycker jag passar in i?

SEV Förvånad

[trumman]
0

#30 O_O

Sitter vi mitt i natten och är känsliga min gode vikingabroder!? :D

Vad du tycker dig skönja eller ej får du stå för själv, jag menade dock inget annat än det jag skrev. Svart på vitt: att du gör bäst i att stanna på den odrogade shamanens väg! :D

Mvh, T

SEViking
0

Ingen fara broder, jag trodde inte det heller, men jag mår bäst i att veta å inte bara tro.

Ha en bra dag.

SEV Oskyldig

[trumman]
0

Detsamma :)