Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterredskaptarotpendelkristaller
Läst 550 ggr
[Kreatia]
0

OH-kort

Det finns en kortlek/tarotlek med 88 kort med bilder och 88 kort med ett ord. Meningen är att man ska dra ett av varje och sen lägga in bilden i kortet med ordet och sen göra sin egen tolkning. Säkert har flera av er prövat på dessa kort. Man kan ju ta ett dagskort eller lägga ut tre kort- dåtid-nutid och framtid. Det går att använda dessa kort i kreativt syfte också. Vill berätta en historia hur väl det kan stämma in ibland med dessa kort. Slump, eller? Vår gamle far fick en mycket svår hjärtinfarkt för två år sen och svävade mellan liv och död. Har en syster som bor i Stockholm och hon ville förstås komma hem så snabbt som möjligt. Det bar sig inte bättre än att hon missade planet hem till Norrland och var tvungen boka ett nytt och kom sig iväg till sist. Vi åkte förstås direkt till lilla pappa som låg medvetslös och nerkyld med is (för att skona hjärna från att svullna) och på kvällen ville min syster dra OH-kort för att se hur det skulle gå. Detta blev resultatet:

Dåtid: En bild på en almanacka och en klocka. Ordet var hem.

Nutid: En bild på en sjuk människa som ligger i en sjukhussäng med dropp. Ordet var fader

Framtid: En bild på ett gammalt par som sitter på en parkbänk och ordet chef

Vi tolkade det så att det var väldigt bråttom för min syster att hinna hem. En kamp med klockan. Nutidskorten var ju oerhört talande och framtidskorten stämde också för min pappa brukar skämtsamt kalla sig själv för chefen och han överlevde och kan fortfarande sitta med sin sambo på en parkbänk. Men hans hjärna skadades så närminnet är borta och numera bor han på ett servicehus. Men hans f.d sambo kommer ofta och hälsar på och bredvid hemmet finns en fin park med bänkar där de ofta sitter varma dagar.