Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 1357 ggr
BranDuir
1

Stormen river...

…i husknutarna, träden hukar sig för vinden….väl medvetna att några skall falla….strömmen, ja den lär försvinna här under kvällens lopp…veden är inne, vatten upptappat, gasolköket redo….mobilerna laddade….stearinljus och batterirradion klar….visst nu får den komma, det som SMHI nyss kallade vinterns hittills värsta storm….

Nånstans så känns det ändå bra….Efter gårdagens blodmåne, så blåser nu förändringens vind in….SPelar just nu Scorpions "Wind of Change" på högsta volym….Bless you all!

BD

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Jimmy-Ottossn
0

Här i Vislanda blåste det värre än på länge igår! men idag är det nästan vindstilla så ja stormen verkar ha dragit sig förbi här:)

BranDuir
0

Jimmy…vislanda…då är du bara ett par mil från mig ku…*S*…här blåser det utav bara helvitte…*S*

Jimmy-Ottossn
0

hehe ja du jag tar tillbaks mitt inlägg! tittade ut nu och det blåser inte så lite!..var ju så lugnt förut när jag avr ute med hunden..men nu ser det ut som träden viker sig snart! hoppas verkligen inte strömmen går!!

hehe jasså bor du så nära:) kul att det finns fler från forumet här nere:)

BranDuir
0

Alldeles precis nu så knäcktes en tall som jag ser genom förnstret…*S*….jag finns ju mellan Pjätteryd o Agunnaryd….så det är inte särskilt långt…*S*

Jimmy-Ottossn
0

Oj! som sagt hoppas strömmen inte går !

Ja det var verkligen inte långt! världen är bra liten iblandSkrattande

[Hellas]
0

Det är nog bäst att hålla i hatten ordentligt *Ler*
Naturkrafter är otroligt mäktigt, vilken styrka….det är då man inser vad liten man är som människa.

[mia-38]
0

Hej!

Här i Nybro blåser det en hel del + att det regnar….Hu vilket ruskväder! Gott att kunna va inne med sprakande eld i spisen..en varm kopp te….å trevligt sällskap…fniss.

Önskar alla en trevlig fredagskväll,,med eller utan storm!

/Mia

Elisabeth-J
0

#4 Ahaaa bor du där?! :) jag brukar åka till min syster som bor utanför Rydaholm, i Mexarp :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mariaef
0

Jag håller tummarna för er med dyng-väder.

Jimmy-Ottossn
0

9#, Tack snälla du!Skrattande

Erika-A
0

Här i Borås så viner det ordentligt kring husknutarna.
Hoppas vinden mojnar till imorgon. Gillar inte blåst!
Önskar er alla en trevlig och mysig fredagskväll! Glad

Ayena_old
0

BranDuir! Hoppas verkligen att inte stormen ställer till för mycket elände för dig!

Här i Malmö så har det dånat i luften nu någon timme. Nu ligger vinden på från söder och mina fönster skonas för närvarande.

Detta med naturens krafter är på något sätt både skrämmande och tjusande. Man känner verkligen hur liten man är som människa.

Men jag har på känn att detta stormen trots allt är av godo, det känns som den ska vara här och nu. (Säger jag som bor säkert och tryggt i hyreshus)

Farwuq
0

Det blåser även här ute på stäppen.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mimmizenobia
0

Bran Duir.Har strömmen gått hos dig nu.?Här har det lugnat sig lite ,så uthärda .Men ge dig inte ut på vägarna!Det går inte att komma fram.

Elisabeth-J
0

Provade nyss att ringa syrran men det funkar inte så både telefoner och ström har nog gått där i Småland igen :(

Elisabeth 

Anco
0

Här i Östra Göinge var vi utan ström i ungefär 35 min. men nu verkar det funka och blåsten är inte fullt så hemsk som för en timme sedan. Nu går det nog att gå hyfsat rak ute. Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Anco
0

Glömde… sorry…. hoppas det inte blir alltför jäkl… hs någon av er. Kram och ha en bra natt alla

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Jimmy-Ottossn
0

Här funkar både telefon och el en så länge:)

signemo
0

Nu har vi fått tillbaka strömmen. SKönt. Då har vi värme och vatten igen.

Var rädda om varandra

BranDuir
0

Alldeles nyss, fick vi strömmen tillbaka…så det blev 22 timmar….*S*

Tatsu
0

# 20    22 timmar, ni måste vara ett tålmodigt folk som klarar av detta.
Här är vi ganska bortskämda med att inte ha strömavbrott. 

Vi blev utan ström 20 minuter en morgon och det tyckte vi var jobbigt.
Det längsta vi har varit utan el är kanske 4 - 5 timmar pga rejäl blötsnö en påskhelg för 17 år sedan,(jag kom hem från BB då).

Vi har väldigt bra elnät här plus att vi har reservnät som kopplas in ganska omgående. Min make jobbar för ett elbolag här i trakten och det är sällan några fel, trots att det blåser rejält.
Tack och lov, men man blir väldigt sårbar utan el, inget funkar.

Hoppas att ni får ha kvar elen ett tag, man har ju läst om stormarna förut då strömmen varit borta i veckor.

Lionadh
0

#20 Här i obygden utanför Götet klarade vi oss och fick behålla strömmen.

Men det lär komma en storm till om ca en vecka?

Ta hand om er därute!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Bybo
0

Ja, jag som bor på värsta bondvischan har klarat mig utan strömavbrott hitills, helt otroligt :-)

Farwuq
0

#23 Ja, ute på stäppen är det inget som hindrar och stoppar upp stormen, den far bara iväg till nästa kommun.

Flört

NancyAlke
0

#20 Hur gick det med akvariet??? Förvånad

BranDuir
0

ingen fara med det…400 liter lagrar rätt mycket värme…

Farwuq
0

Men… Blir inte bara fiskarna lite slöare av att temperaturen sänks någon grad, klarar de inte av tillfälliga sänkning ner till, låt oss säga +18°C?

BranDuir
0

jodå de klarar en ganska markant temperatursänkning utan problem….bara den är temporär…

NancyAlke
0

Jag "temporärsänkte" till 15 grader av misstag i ett Ancistrusyngelkar en gång… dom lade sig på rygg hela bunten…  Jag var väldigt upprörd för att jag avlivat alla mina yngel, ända tills dom började simma vid 18 grader igen.. Flört

Temperaturen är nog inte det värsta vid strömavbrott, utan att cirkulationen avstannar… har man då nedbrytarbakterier på fel ställe… så kan det bli riktigt otrevligt när dom börjar dö…

Hmmm… fel forum kanske Oskyldig

Jimmy-Ottossn
0

28# vad har du för fiskar i akvariet??, är "ciklid freak" hehe men akvarium överhuvud taget är intressant:)

Jimmy-Ottossn
0

29# Där hadde du tur att dem klarade sig:) ancistrus är ju oerhört kännsliga som små…fina malar det….hadde en gång ca 200 yngel av en dyr malawi art hemma, och så gick strömmen i flera dagaroch alla dogFundersam…men var nog mycket med cirkulationen med som du säger.

NancyAlke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 Jo, jag har nog odlat tusentals vid det här laget, och jag kan fortfarande sitta i evigheter och studera dom små sötnosarna.

Just nu har jag 40 st sturisoma aureum som är ca en cm långa… dom klår nog ancistrusarna i söthet tror jag… Flört

Bifogar en bild på ett gäng ciklidsötnosar då….

Elisabeth-J
0

Jag passar på och tisar om Akvariefisk ifokus Glad

Elisabeth 

NancyAlke
0

Hoppas att akvarieurspårningen är Ok? Det har ju faktiskt slutat blåsa så…

Elisabeth-J
0

#34 Akvariefiskar är rogivande för själen så visst passar det bra här också Glad

Elisabeth 

Jimmy-Ottossn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

32#, känner en kille i norrköping som odlar Guld ancistrus, oerhört vackra malar!!, hehe ja har man akvarium så fastnar man lätt framför rutan hehe

är inte det sånna som kallas drakmalar eller något liknande? eller har jag helt fel?,…var ett tag sedan jag hadde akvarium nu.

Scalarer är fina, sötast som små!,..hadde ett par sådana som la ägg car 3:e dag ungefär, men åt upp äggen direkt vilket är mycket vanligt bland scalarer vad jag förståt, så tog bladen dem la äggen på och flyttade till ett mindre akvarium och födde upp dem små söta:)

Fast det är nog den enda från sydamerika jag haft, annars är det bara ifrån centralamerika jag haft, sam några få ifrån malawi..

Bifogar en bild på en gammal gosse:) dock vet jag inte vem han bor hoss idag:(…

Jimmy-Ottossn
0

33# Förlåt Elisabeth, ska skärpa mig hehe:), iallafall hålla mig till denna tråden när det handlar om fiskar:)

NancyAlke
0

#36 Guldancistrus är vad jag odlar nu också, det blev så många som odlade vanliga. Dom är snygga, men en del tycker att dom är läskiga, särskilt dom vuxna hannarna med sina spröt. Dom kallas skäggmunsmal och drakmal och sugproppar och dammsugare… kärt barn har många namn Flört

Citrinellum är snygga! Själv håller jag mig till sydamerika eftersom mitt vatten passar bäst till det och för att jag gillar L-malar, men jag hade en Tanganyikabiotop ett tag också.