Mat
Får man äta vad som helst innan man besöker ett medium?

allt …..utom allt för mycket vitlök…..*S*….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
känns som en lite konstig fråga. Vad du äter borde väl endå inte påverka mediumet?
Men som BranDuir säger, Inte för mycket vitlök! ;) hahaha.
Ärtsoppa eller bruna bönor är väl inte heller att föredra, eller? Tänkte på gasutvecklingen… 
Hur menar du egentligen, menar du att maten skulle kunna påverka ditt medium eller dig?
Vitlöken hänger man om halsen tillsammans med korset *Ler*.
Nej, skämt å sido, vi säger det bara med glimten i ögat en lördagskväll.
Du kan äta vad som helst, jag har aldrig hört att det ska påverka mediumet eller sina nära och kära på andra sidan.
Kram och god Kväll
Bra att veta att ett mediums kontaktmöjligheter inte blir påverkat av kundens hälsa.
Den som söker kontakt med en ande, via ett medium, behöver alltså inte, i något avseende, tänka på sitt eget välbefinnande inför den ev. kontakten.
Får ett medium äta vad som helst före sitt arbete?
#5 Det råder ingen som helst tvekan om att ett medium inte äter tre dagar före en sittning och absolut ingen vitlök överhuvudtaget.
Skämtar du apprillo med oss eller är det lördagstramset som börjar nu ………………….

För surströmming gäller dubbla karantänstiden mot vitlök…..plus hos närmaste vårdcentral godkänt avföringsprov….
Klienter som intagit surströmmon och uppsöker medium boende söder om dalälven gäller samma karantänsregler som för införsel av hund från icke EU land…
Men påverkas inte ett medium av sitt eget allmänna hälsotillstånd och hälsotillståndet påverkas väl av födan?

#6 Hellas, det är nog det vanliga lördagsnöjet som börjar med seriösa frågor.
Ha en bra lördagskväll!
Medarbetare på Feng Shui och Indien

För att svara seriöst så visst påverkas ett medium av sitt hälsotillstånd….så till vida att man blir starkare eller svagare….men det häger ju inte på maten, med mindre man käkat nåt man blivit sjuk av….däremot så var mit första svar tämligen seriöst….att sitta och ge en läsning till en patient som stinker av något vare sig det är vitlök eller surströmming eller för mycket parfym, kan vara fruktansvärt distraherande, och därmed orsaka ett fokutapp på det man skall göra…..
#9 Ja, du har nog rätt Clary.
Ha det så bra själv!
#7 Surströmming. det var nya rön, är det de nya reglerna från 2008?
Jag har ännu inte läst dem.
Intressant att Surströmming äntligen blivit uppmärksammat som en ev. hälsofara i sammanhanget.

*S* enligt EU direktiv 567/234:8 2008 är Surströmming(fermented an overaged rotten Herring) klassat som det närmaste man kan komma faeces utan att passera matsmältningskanalen….*S*

Men lägg ägg, hörni!!! Surisar e de goaste som finns ju! En skiva tunnbröd med mycket smör, potatis, lök, gräddfil OCH suris på det. Mums!!!
Det märks att vissa är danskar, surströmming är njutning för gom och själ.

Visst bör man äta rätt innan man arbetar, energin påverkas av vad man äter. Själv äter jag väldigt lite innan jag jobbar men efteråt så kan jag äta massor :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Meeeeeen sluta mariaef… snålvattnet rinner i floder här nu, och det är en eeevighet till premiären ju!!! 
Dessutom kan jag varken äta bröd eller potäter längre p g a hälsoskäl, så det vetetusan hur jag ska äta surströmmingen nästa gång… hmmm… det kanske är lite synd om mig nu 
Snacka om urspårning… sorry!!!

#14 Jaa! Jag och en kompis brukar bunkra upp med burkar och avnjuta läckerheten även efter premiären.

#16 Hihi, jag har tre burkar i kylen. Kom så ska vi smaska.

Hahaha surströmming, näää aldrig!!! 
Elisabeth
Det är ju landsföräderi, om man bor norr om daläven, att förkasta dessa läckra; förädlade fiskar.
Ja de är minst sagt förädlade och lagrade *gulp*
De luktar ju skit rent ut sagt.
De luktar som ett trasigt avlopp.
Varför sätta i sig rutten fisk när det finns Sushi, fast det där med att käka med pinnar är ingen hit efter ett par glas vin 
Jag ser fram mot ett möte på ön. Det serveras surströmming och lök samt mandelpotatis. Samt lillingen hör ju även till.
#18 Kom till mig i stället… tror det är större chans att vi kan puffa iväg lite ångor till Elisabeth härifrån 
Tror att det är smart även som mediumbesökare (kom inte på nåt bättre ord) att tänka på vad man ätit innan, för visst måste hälsotillståndet påverka upplevelsen. Kan inte tänka mig att man får ut lika mycket om man t ex lyckas befinna sig i "paltkoma" just då.

#23 Hahaha jag tänder massor av rökelser så lukten försvinner *håller för näsan*
Elisabeth

Surströmming….det ÄR gott gotti gott gott!

Män gosse….Krypern å bröe å lilknarpen hä' gå…män hänna rötfesken….n'dan få du bihåll!
Hä gö ju sö go andedräkt, om en få va lit fö oknö
Haha ursäkta men vad är det här för dialekt??
Det skulle stått enbart ä. Änt ä dal mål töcke har en tala söm lisspilt
vadå?? haha kan någon översätta? =)

Mitt inlägg innan var en tolkning (min) av Tåsjömålet….en särskild dialekt från Tåsjödalen, där faktiskt också Backe ingår om än i utkanten…där mandelpotatis heter "krypern" och pengar heter "perninga" och så vidare…
Hallå mariaef, var äääär du!!! Vi måste på med moteld här.. det luktar rökelse överallt!!! Öppna en burk du, så knallar jag över på kolhydrater och öppnar en där… så det blir lite härlig spridning på surströmmingsoften 

Hellas, fram med salvian! Vi måste rena luften ordentligt nu!
Elisabeth

Yukk…..eldar på en hel paket NagChampa…..samtidgt som jag äter mandelpotatis och smält smör….*S**S**S*
32 AHA..tack för klargörelsen! =)
Hujeda mig! ni ska väl inte förgifta forumet med rutten fisk? 

hittade en jumbopack 150 gram nag champa…..nu gick brandvarnaren igång…*S*

Inte för att surströmming luktar gott precis, men rökelser är hemskt. Man kan ju knappt andas, ungefär som med starkt doftande parfymer.
Nog tror jag att cigarett rök stinker mer än surströmming doftar.
Fortsätter ni så här så blir det nog inga problem för mig att komma i kontakt med pappa på andra sidan i alla fall… för snart måste han bara komma rusande i egenskap av brandman… det luktar väääldigt mycket om min dator nu 
Salvian är nu slut och dimman är tät…tur att inte Trumman verkar vara vaken då skulle vi inte veta vad han eldade på för att få bort detta elände *SS*, vem vet, vi kanske skulle springa runt iFokus som yra höns och Skeptikerna skulle få rätt i att det springer hönor hmmm. förlåt Tomtar var det visst på loftet 

Jag har en del salvia hemma, fast jag tror nog att jag tänder några fler doftljus istället. Det är både fint, mysigt och väldoftande till skillnad mot suringen som luktar värre än stinkbomberna ungar brukar köpa på marknader och kasta runt.
#41 Jag tror säkert att Trumman ställer sig på strömmingssidan… bara han, som jag, slipper bröd och potatis… är säkert en hel massa gosig omega3 i dom små firrarna…
Tyvärr verkar jag vara den enda strömmingslovern som är vaken… så jag får nog gå till reträtt och krypa ner i bingen … nattinatt på er alla tokstolliga pyromaner 

#43 Nattinatti.
Psst, vi får iaf sova i väldoftande hus ;-)

Hahaha, här kan man ju inte gå och lägga sig, ser jag. Har ni haft surströmmings-krig? Sorry, NancyAlke, att du fick kriga ensam om rätten att ta sig en suris.
Minstingens pappa är en riktig stockholmare, men t.o.m han har lärt sig uppskatta denna kulinariska fisk.
Här vore det läge att öppna en burk Röda Ulven och sprida doften över heeela ÖN. Synd det inte finns lukt-dator.
Surstömming var helt främmande i min föreställningsvärd att äta, alla som ätit surströmming, skulle minst vara 4 meter bort. Jag fick ett förhållande som svärmodern var från Boden. Jag kommer ihåg hur min tjej och jag hade livliga diskutioner. När vi blev hembjudna till hennes föräldrar på surströmmings middag. Då tänkte jag ok jag står väl ut, och provar en halv strömming. Det blev 15 st första gången, på den vägen är det. Men en sak tyckte aldrig jag var gott, Pite palt. Jag som tror mig ha lite känsla vad som händer och sker. När jag tänker på detta då blir det bara ??????????? ( det är nog bäst att aldrig måla fn på väggen)
#43 Jag har tränat ett HELT LIV på att gilla surströmming, och då jag väl lärde mig älska dom lagrade (INTE ruttna!!) firrarna så får jag plocka bort bröd, lök ocvh potatis O_O
Vafan.. nu kan jag ju inte äta dom ALLS bara för det. För utan "n klämma" smakar det skit.
Mvh, T
ps: min rökelse slösar jag inte bort på ve…. errr, VAD som helst ;)

#47 Synd du inte får äta kolhydrater alls, annars kunde du ju äta kokt kall potatis. Kolhydraterna förvandlas till längre sådana om de får bli kalla.
Jag och trumman får kanske börja experimentera lite med "klämalternativen"… nötbröd kanske? *urk* Blomkålsmos? *njae* Broccoli? *yaiks* Lutar nog åt att man får ladda med Metformin och Dimor och helt enkelt fuska en kväll… Förra hösten åt jag ingen surströmming, så jag börjar verkligen längta!!!
#48 Kall potatis skulle nog funka tillfälligt, det är värre med brödet.
#46 Jo, det var ett himla sätt att svika så där i går…
Förövrigt får vi verkligen hoppas att "naturligtvis" var ett troll eller en väldigt förlåtande person… för den här tåten spårade verkligen ur!!! Nytt sätt att motverka trolleri kanske, skräm bort dem med surströmming och rökelse