Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 3382 ggr
BranDuir
0

Empater....

…jo då vi är många , fler än vi vågar tro….

jag har under många år jobbat på att behärska det och jag tror jag lyckats……

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Skogskraft
0

Man stänger av, blockerar, ersätter med cynism. Ett skydd för att överleva i en värld där man blir känslomässigt överkörd dygnet runt.

Vet. Tyvärr.

marias777
0

Varför stänga av ,hur lyckas man med det ???

Själv önskar jag att många många fler kunde känna så mycket mycket mer,efterlyser lite eller mycker mer medmänsklighet….Tänk vad mycket hjätligare världen då hade varit…

mariaef
0

Att känna medmänsklighet är bra. Men att behöva känna allt den andra personen känner, som ångest, värk, ilska, rädsla, hat osv… eller t.o.m vad den andre personen tänker om dig, är mycket påfrestande och utmattande. Jag har börjat lära mig sätta upp skydd men, som jag sagt i en annan tråd, när det gäller längre stunder så brukar skyddet falera.

RexPect
0

Tycker detta är lite fenomen är mkt intressant, fick lov att Googla runt lite. En fråga som är lite OT, men som skulle lägga en hel del på plats i mitt liv:

Är de möjligt att man kan vara Djur-empat? När jag t ex läser något sorgligt i tidningen som drabbar någon människa reagerar hjärnan, men om det står något om ett djur så fylls jag dierkt av känslan/vanmakten och sorge som djuret måste uppleva. Jag kan vara fysiskt sjuk i dagar efteråt. Ändå är jag inte djurmänniska innerst inne, men jag har ju ändå samlat på mej olycksbarn under årens lopp. (Bortsett från mina Rexar hemma då, som är väl utvalda familjemedlemmar.)

[trumman]
0

Jag lärde mig ganska snabbt att jag inte kunde ta åt mig av det som empatin gav mig.

Jag kan skilja på Jag och Andra och vet att bara för att jag känner andras känslor (mycket starkt och klart) så är de inte mina egna - och jag tar inte åt mig eller blir påverkad, utan kan ANVÄNDA kunskapen jag får för att hjälpa dem bättre; vara ett starkare stöd eller ett mer förstående öra.

Att låta sig bli handikappad av sina "gåvor" leder bara till kraft-förlust och är inget jag är intresserad av - därför fokuserar jag stenhårt på att jobba bort sånt som gör mig kraft-lös.

Att "stänga av, blockera och ersätta med cynism" tycker jag låter väldigt självdestruktivt och som om det är ngt man valt för att man inte funnit andra lösningar - jag skulle nog lida svin om jag tvingades ta till cynism och skapa blockeringar för att klara av att leva som jag är skapad.

Skogskraft: du kanske kan lära dig använda din empati till ngt kreativt, helande och lugnt istället för att lida under den? Skrattande

mariaef
0

#4 Jag vet inte, men det kan nog vara så. Jag kan själv inte känna så mycket av djurs smärta, jag kan bara känna att djuret inte mår bra, om du förstår vad jag menar. Men jag lider med djur som far illa och tar mycket illa vid mig. Man kanske kan kalla det sympati i stället.

Min pappa var som du, tror jag. Han tog sig an djur och vi hade ett halvt zoo hemma ibland=) När jag var riktigt liten tog han hem en apa (markatta), som farit illa, och stackars mamma var livrädd från början.

Skogskraft
0

Jag lider inte under den. Längre. Det gjorde jag när jag knallade runt vidöppen & lät mig massakreras av folks låga & onda energier dagligen.

Nu skiljer jag på folk som förtjänar empati/stöd/hjälp & obotliga idioter som förtjänar nada förutom en fantiserad snyting.

Såväl live som i cyberrymden.

[trumman]
0

Ok, det lät bara så väldigt bittert och surt då du formulerade det så :)

Du er tuff tiger.

Tuvalu
0

Om man nu föds till empat, hur märker man t.ex. att ens barn är empater?

chik
0

OskyldigEmpater..Jag har försökt på datan men jag får inte något läsvärt..Har aldrig hört talas om det…Lite av det jag har läst nu stämmer på mig.."".ja jag kanske har något""

Men jag vill ha mer fakta..eller något..

Lena.P är jag i verkliga livet.

mariaef
0

#10 Det är svårt att hitta information på svenska. Men om du är duktig på engelska finns mycket mer att läsa. Sök på Empaths.

chik
0

SkrattandeJag tackar..Jag har hittat , det var bara det att man får inte ha bråtom..Men tack en då Mariaef

Lena.P är jag i verkliga livet.

Myth
0

Jag fann orientering i min empati först när jag upptäckte att liksom förmågan att uppleva andras känslor genom mina egna även kunde returnera den motsatsa känslan. Upplevelsen av en annan människas förtvivlan och rädsla ersättes av lugn och kärlek genom en enkel visualiserings övning, egentligen inte speciellt komplicerad utan i sitt utförande i enkelhet ungefär som en visualisering av att hämta energi ur jorden eller från universum.

Själva förnöjelsen idet hela är att ta emot - göra om - ge tillbaka!

[trumman]
0

#13 YEAH!!

mariaef
0

#13 Smart sätt att använda empatin på. Verkligen något att ta efterSkrattande

[trumman]
0

Ja det är ju så det jobbas.

Ludvig1
0

jag har svårt med empati. Det blir liksom för mycket ibland. Då det förstör min vardag. Om det händer någon nåt hemskt. Kan jag känna skuld och få dåligt samvete. Fast jag inte har nåt med det att göra.

[trumman]
0

#17 Det är inte empati det du beskriver (att känna skuld och få dåligt samvete då ngt händer) det är ju en vanföreställning.

Ludvig1
0

Ja. Men jag menar också att när jag känner empati för nån annan. Blir det för mycket.

[trumman]
0

Hmm… ok :( sega bandage.