Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: tvtidningarradio
Läst 1750 ggr
Elisabeth-J
0

Kvällens avsnitt

Det okända kl. 20.00: Vendela Cederholm kommer att vara på Engsö slott där det spökar och det finns många sägner om slottet och dess spöken.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Anco
0

får jag inte missa.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ina123
0

Ska bli spännande att se!

Morsan1
0

Grrrr jag missar ikväll! Men jag kommer förmodligen få träffa lite spöken ikväll ändå…..

Engsö är en magisk plats! Dit MÅSTE ni åka i vår på utflykt! Till och med jag känner "stämmningen" i slottet!

// Åsa

rosmarin90
0

Var ligger Engsö slott, vi är några stycken som åker runt till olika spökslott och känner in. Så då kan ju det här slottet vara ett bra resmål..

Jag får spela in eller se reprisen på lördag. Har annat för mig ikväll.

Elisabeth-J
0

#4 Engsö slott ligger i Västerås.

www.engsoslott.com

Elisabeth 

rosmarin90
0

Tack Elisabeth

Vilket vackert slott.

wolfie
0

Det ska jag kolla på i kväll!

tommytoe
0

Har satt en lapp vid datorn så jag inte glömmer det. Var det inte imorgon något annat övernaturligt program också? Men det kanske jag missar tyvärr.

wolfie
0

#8 i morron?vad har jag nu missat..

tommytoe
0

Kollade Tv-tablån. Imorgon kl. 20.00..något liknande det okända..tror Elisabeth nämnde det i en annan tråd

wolfie
0

Ja nu vet jag..Lisa Williams..leva med döda..

Madson
0

Vilken kanal, värt att titta på:)

wolfie
0

#12 Det är på tv4+..

Britt-Marie
0

Skall se programet i kväll. Skall bli intressant.

Pia-F
0

Det är inte bara slottet som har aktiviteter utan även kyrkan, ja egentligen gäller det väl hela området. Tror det kommer att bli ett jättespännande program.

Eija
0

Självklart att jag skall se båda programmen….det nya om "att leva med döda" verkar mycket intressant…sen brukar jag som ändå är hemma på dagrna,  titta på "mannen som tala med andar" Åxå bra, synd bara att den är så kort..en halvtimme…Ledsen

Pia-F
0

När och var kommer det andra programmet…Lisa Williams..leva med döda.. ? *hoppas det går att få se bägge*

Popflickan
0

Åh va spännande det är idag! Missade början har bara sett från det att Vendela kom. Britta Bååt har jag ju hört talas om förut, det är ju en klassisk spökhistoria om hennes kyrkbesök som jag läst om.

Otroligt häftigt att Vendela fått kontakt med henne! Men hur kan hon som dog för så länge sen finnas kvar i andevärlden fortfarande?

Farwuq
0

Oj, Peter Ullgren var med, han är arbetskamrat till mig, inte visste jag att han skulle medverka.

Förvånad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Elisabeth-J
0

Ja det är en klassisk historia om henne så tråkigt tycker jag att det var att Vendela bara pratade om den kvinnan på slottet, hade varit mer intressant om hon fått kontakt med någon annan som var/är mindre känd från slottets sägner. Dessutom hade hon haft kontakt med henne tidigare och visste ju att hon var från Engsö slott. Det har ju hänt mycket annat i slottet så det finns säkert fler andar som besöker sina trakter fortfarande :)

Elisabeth 

BranDuir
0

Känns lite som ett utfyllnadsprogram…..tyvärr….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

tommytoe
0

Lite förvirrande där med de två kvinnorna..Elsa Trolle och Brita Bååt

Farwuq
0

Jo, ordet "utfyllnadsprogram" är nog ganska passande i detta fallet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sven-g
0

Både upplägg och innehåll, gynnar ej till trovärdighet

chik
0

OskyldigDå undrar jag om någon kan säga när programet går i repris? Kunde inte se det i dag..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ayena_old
0

Jag missade programmet eftersom det var något fel på TV-sändningen. Var det något bra, värt att se reprisen av??

Elisabeth-J
0

Reprisen går på lördag kl. 15.05

Elisabeth 

blombuketten
0

Själv upplevde jag det som rätt intressant. Särskilt som att de faktiskt hittade på den manlige historikern som kunde kasta lite ljus på det hela.

För min del blir det mer trovärdigt då han berättade om denne Elsa Trolle som varit gift 3 gånger, barnlös var hon och det var inte lätt på den tiden, än om de hade sagt att det nog var Brita Båth fast hon har bara varit gift en gång.

Tja, även de "kända" andarna måste väl få komma till tals om de har något att förmedla.

BranDuir
0

#28  *S*..historikern var inte påhittad, …han var ytterst verklig….men de hittade honom…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Pia-F
0

#29 Glad

---------------------------------

Jag tyckte nog att det var lite av en besvikelse, jag hade väntat mig mer. Ängsö slott och kyrka samt omgivning är väldigt omtalat och jag trodde/hoppades på att den ena kontakten efter den andra skulle "ploppa upp".

Eftersom jag har bott bara ett par mil därifrån i hela mitt liv tills för 3 år sedan så har jag hört massor av historier *även om jag inte kan komma på dem nu*. Självklart hade jag just därför en för högt uppskruvad förväntan på avsnittet.

Det blev nästan en deja vu-känsla också. Det gick ett program för några år sedan om spökslott och där var Ängsöslott med. Brita var huvudpersonen då också, har jag för mig.

Elisabeth-J
0

#30 Ja det stämmer, hon var huvudperson i det programmet.

Elisabeth 

Ayena_old
0

Var inte detta slott med i den där programserien som TV5 sände? Detta var innan "Det Okända" kom till. Torsten Wahlund var berättare. Jag kan ju minnas fel.

Jag ska se reprisen i alla fall :-)

Elisabeth-J
0

#32 Jag minns inte vilken kanal det gick på men jag såg programmen. Engsö slott var med och Britta Bååt var huvudpersonen i det avsnittet. Även på hemsidan finns historien att läsa.

Elisabeth 

Eija
0

"Leva  med döda " kommer imorgon  kl. 20.00, för dem som undrar….jag måste säga att jag har åxå hört just historien om Britta Bååt, när hon gick till kyrkan för tidigit…visst har det varit program före som har varit lite mer intressanta, men jag fortsätter att titta….för jag är så intresserad av allt vad medierna kan få fram…Glad

Ayena_old
0

#33 - Jo det var TV5, eller program 5 som vissa säger. Mycket spännande berättelser. Det ska också bli spännande att se reprisen, måste skriva in detta i kalendern, annars glömmer jag Flört

Elisabeth-J
0

#35 Vi påminner om reprisen här också ;)

Elisabeth 

Talisker
0

Ska det okända fortsätta på det här viset tappar jag intresset för programmet med alla historier om det slottet och så lite som framkom och varför pratar de om saker som man sen inte får höra nånting om tex det där rummet som var så otrevligt det fick man inte höra nånting om det minsta man kunde begära var väl att Caroline frågade Vendela om hon kunde känna något mer ska nog gå in på deras sajt o klaga

NancyAlke
0

Programmet var ganska tråkigt… men Engsö slott är inte tråkigt alls kan jag säga. Jag hamnade där en gång på en semester, utan att egentligen veta så mycket om det, men det var omöjligt att ganska snart märka att det var något med det slottet. Det jag tyckte var mest påtagligt var temperaturskiftningarna, eller liksom kalla sjok i luften… svårt att förklara…

blombuketten
0

#29. Dialektalt fel av mig Skrattande. Här säger vi så att vi hittade "på" den personen eller den saken när vi t ex letat efter den/det.

Jag får lite känslan av att de vill så mycket i "Det Okända" men hinner så litet p g a för kort sändningstid. Till sist blir det ett enda hopklipp av allting och massor med detaljer försvinner.

blombuketten
0

Rätt intressant är att det på flera ställen sägs att Brita Båth hade två män som hon skulle fördrivit i döden. Sa de inte i programet att hon bara hade haft en? Vendela pratade ju om två män först.

Magi-cat
0

"tråkigt", "besviken" är tydligen det förhärskande intrycket….

Är det inte ni som har för stora krav?SkrattandeOskyldig Det är ju så här det ÄR ibland - att mediet hittar just något som är känt och måste ju då redovisa det. Är det inte en bekräftelse kanske? Och Vendela berättade ju inte den kända historien, utan mer om hur fru Bååth kände sig och gav en mer personlig bild av henne, vilket jag tyckte var rörande. Sedan kan det ju mycket väl ha varit två kvinnor som blandade ihop sig.

Det är inte alltid de HÄFTIGA grejerna som är varken mer trovärdiga eller intressanta. Vill man ha det är det bättre att läsa en bra bok med spökhistorier….Cool

Sedan tycker jag (lite kritik också) att man kunde fått mer om den där elektromagnetiska distortionen i ett rum. När de tar upp ett team som har mätt upp något intressant så kan de ju berätta mer om det är bara några snabbt förbibläddrade diagram som inte säger något om man inte är insatt. De skulle haft tid till det i programmet om de inte måste tjata om alltihop flera gånger. För att inte tala om all reklam….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tommytoe
0

# 40 Jo, Brita hade bara varit gift en gång medan Elsa varit det 3 gånger. Enligt historieböckerna stämmer det.  Vendela trodde det var Brita hon hade kontakt med då men det var väl Elsa. Eller så påstod Brita..

blombuketten
0

#42. Det som är intressant är att i deras (engsö slott) egen hemsida   (klicka på Engsö väsen) står det att hon hadetvå män som hon fördrivit i döden. Sen sägs det i programet att hon bara hade en man. Även fast de stod framför porträtten av Brita Båth där Vendela läste historien om henne. Det är, vad jag förstår, där som det står att hon hade två män.

tommytoe
0

# 43 Då finns det olika uppgifter om det. Kanske hon bara varit gift en gång, men haft två var väl otänkbart på den tiden utan att gifta sig.

blombuketten
0

#44. På den tiden tror jag inte att det var lika otänkbart som senare i tiden. Kvinnorna på medeltiden hade det bättre än vad de fick sen, konstigt nog.

Ja, det finns olika uppgifter om antalet män, vilket är rätt intressant. För Vendela sa ju att hon hade blivit anklagad för att drivit sina män i döden, samtidigt som hon tydligen varit gift en gång och den andra kvinnan Elsa tre gånger. Men om Elsa fanns ju inte dessa historier. Hon var bara barnlös.