Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettertipsråd
Läst 2492 ggr
spana
0

Rökelser

Jag undrar lite över det här med rökelser, vilka rökelser använder man när? Ex vad ska man använda när man vill rensa ut dåliga energier ur ett hus. När använder man de andra…?

BranDuir
0

enkelt svarat….: använd den rökelse som passar dig, som du tycker om och kan relatera till….då är du också mer möppen för den energi du vill förmedla, och för rensandet i sig!….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ayena_old
0

Påminner mig om att jag ska köpa lite nytt. Jag har ganska svårt att hitta någon som inte är för söt eller tung. Jag vill hellre de ska vara friska och fruktiga, vilket är ganska ovanligt. Men jag vet att de ska finnas :-)

Tror jag ska åka till till stan och botanisera i en underbar New Age-butik i Malmö. Kanske dags att köpa en skön CD också!

mariaef
0

#2 Tala gärna om ifalla du hittar någon bra rökelse. Jag är också känslig för vissa dofter, får pannknack.

BranDuir
0

Naturliga dofter är ju alltid att föredra….själv använder jag uteslutande NagChampa….den blåvita förpackningen ….om jag inte kan hitta en fin naturlig rökelse med hartser och örter , förvisso lite mer komplicerat med brännkol o behållare men ack så ljuvliga dofter…

spana
0

Läste någonstans att en rökelse som heter White Sage eller Sage används just till att rensa ut dåliga energier…? Men det spelar alltså ingen roll vilken man använder så länge man tycker det luktar gott…?

BranDuir
0

White sage är Salvia, och används traditionellt av Nordamerikas urbefolkning som renande rökelse… men använd du den som du tycker känns bra…DU är ju en huvudperson i reningen mer än vad rökelsen är…

[trumman]
0

Jag gör nästan all min rökelse själv - på det viset kan jag få ändamålsenlig rökelse till mitt shamanska arbete.

Jag jobbar mycket med flugsvamp, gran, tall och ene… i de senare fallen blir det kådan, barken och barren som jag blandar - ibland solo, ibland med andra komponenter för att bjuda in just de andar jag behöver jobba med. 

Sen använder jag en (lätt psykoaktiv) rökelse som i Nepal kallades "juniper" (är väl latin för entr) helt enkelt. Det var deras "shaman insence number one" och det kan jag förstå - för maken till kraft-full rök får man leta efter.

Tyvärr börjar den ta slut nu. jag köpte en ICA-kasse full (ja! en riktig ica-kasse) då jag var där i 2003 och den har räckt till nu! Jag måstye antagligen tillbaka för att köpa mer - eller hitta ngn som kan ta hem en par påsar till åt mig.

Mvh, T

Gooranka
0

Jag kör nästan uteslutande med pulverrökelse, lösrökelse, på glödande kol alltså.

Så det var en säck grönt pulver jag tog med mig från nepal ;) du ska tro tuller stirra konstigt ;)

[trumman]
0

#8 är det jag som skrivit. Jag skrev av misstag med min användare på Kolhydrater iFokus.

mariaef
0

#9 Haha…jag tänkte nästan Pm:a dig så du inte hann skriva fler inläggCool

spana
0

Ok, ja jag får väl prova mig fram och se vad jag tycker bäst om… Antar att man ändå landar i att man använder olika rökelser till olika ändamål. Tokroligt ändå att det blir så många kommentarer på mitt inlägg!! Skrattande

En följdfråga. När jag nu ska till och rensa ut dåliga energier och har hittat en rökelse jag gillar, hur gör jag…? Går jag rum för rum och säger något speciellt eller hur ska man göra? Jag är helt novis i ämnet, därav alla konstiga funderingar… Generad

[trumman]
0

Det hänger inte på rökelsen ;) du måste kunna rena ett hus innan du kan rena ett hus.

Hitta alltså först ngn som kan lära dig, lär dig, och hitta sedan rökelsen som passar för hur du lärt dig rena ett hus :)

Många här kommer säkert säga att nej då, du behöver inte lära dig, det är bara att göra/säga si-och-så så hjälper din guide dig etc, men så tror inte jag det fungerar. Det hjälper inte att bara, i all välvilja, vifta med rökelse som man läst i ngn bok ska vara bra mot det ena eller andra och gå från rum till rum.

Övning ger färdighet ;) lycka till!

Mvh, T