Elektroniskt röstfenomen
ERF eller på engelska EVP (electronic voice phenomena) någon med erfarenhet av detta? En dag för ett tag sen då jag var sjuk låg jag på soffan framför TVn, en kompis var här och satt och gav min dotter käk. Barnkanalen var på. Plötsligt börjar det brusa från TVn, ljudet från barnfilmen sänks och in kommer istället en mansröst som säger: "Hör du mig?" Vi bara tittade på varann.
Sen såg jag på det okända en tjej vars pojkvän blivit mördad att när hon slog på en helt ny oöppnad mobil för första gången var där ett röstmeddelande, när hon spelade upp det var det (minns inte meningen) hennes bortgångne pojkvän som talade. Då kom jag att tänka på det här fenomenet.
Vore intressant att testa men tänker att man kanske bjuder in andra ting och röster med meddelanden som man inte vill ha. Ungefär som med Ouijabrädet fast i form av ljud istället för bokstäver.

Jätteintressant tråd, satori! Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av detta, men det ska bli spännande att se om någon annan har något att berätta om EVP.
Kommer en länk: http://www.aaevp.com/

Intressant! Har hört talas om det förut, men första gången jag lyssnade på det.
Satori
Låter som någon verkligen gör sig mödan att få din uppmärksamhet - som i det du beskriver!
Vem skulle behöva söka dig ifrån andra sidan? och varför? Har du någon som gått över som betytt välldigt mycket, som du kanske fortfarande sörjer? där har du nog det troligaste svaret!
Evp och då igenom TV - är ju en Jörgenson specialite´ se
http://www.leopoldreport.com/Inspel.html
Lycka till
Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Finns även en film om EVP, White Niose, har jag för mig den hette.. JAg blev intresserad under filmens gång, men ändrade mig sen..
JAg ska låta allt sånt vara tills jag lärt mig meditera, öppna & stänga samt gått på kurser ;)
#5 *ler* Har också sett den filmen….Obehaglig…..
jag och min väninna provade med radio brus i bakgrunden och diktafon i högsta hugg..
Vi frågade om det fanns några andar som ville komma fram, sedan lämnade vi rummet i 10 minuter.
JAg laddade hem programet dom använder i bonusmaterialet till white noise och kolla laddar upp inspelningen till datan..
inget ovanligt bara massa ljudkurvor.
Sen tar jag bort en del av bruset och då syns det en upphöjning på ett ställe jag förstärker den delen och spelar upp.
då är det nån som säger nått jag och min vän blir skrajja som satan och försöker stänga av ljudet men de funkar inte.. sen dess har ja inte vågat mig på de igen :P
4# Ja jag vet vem det är…Min pappa gick bort i augusti. Han har visat sin närvaro på många sätt och detta var bara ett av dem. Jag sörjer inte min pappa i den bemärkelsen. Jag ser det inte som att han är död, hur skulle jag kunna, han är ju omkring mig hela tiden, känner att han är mer hos mig nu än när han levde. Jag ser inte en människas bortgång som död utan mer som en övergång till en annan frekvens.
7# Men va sa rösten då? Jag blir inte rädd om jag skulle höra röster från inspelning, för mig e det lika "läskigt" som att höra en människa i telefonluren, men det är klart att om rösten skulle säga något elakt eller ondsint så skulle jag nog bli rädd.

Detta med Evp är jätte intresant och ngt man har exprimenterat med i många år.
Finns åtskilliga band där man spelat in röster från andevärlden.
Men allt är på rullband eller på kassetband.
Man har inte lyckats få dessa resultat med den nya digitala tekniken.
Förklaringen ligger i atta andevärlden är energie och kan påverka energi och dom gammla rullbanden och kassetbanden är ju magnetfält som påverkas av energie vilket andevärlden kan påverka dom nya digitala inspelnings teknikerna fungerar inte på dett sätt och där har inte andevärlden lyckats göra sig hörda.
Så jag blev förvånad när jag hörde detta om mobiltelefonen för detta fungerar ju med den nya digitala tekniken.
Har även hört tala som några andra få fall där tydligen andevärlden kommit i genom med den digitala tekniken.
Så kul om fler har erfarenheter om detta.
Lasse
#8 den sa Jim.
det vart mest att vi vart rädda för att det var nått nytt som vi inte var beräda på och attt det inte gick att stänga av ljudet…
Andevärlden befinner sig nu i ett intensivt utbildningsskede inom den digitala tekniken.
Det kommer inom en snar framtid att bli uppenbart genom en kraftigt ökad mobiltelekommunikation, direkt mellan andevärlden och de levande anhöriga.
Tyvärr kommer det att innebära att medier kommer att uppleva en stark minskning i efterfrågan på sina "tjänster".
Ja det är jätteintressant! Jag har suttit och läst en hel massa olika sidor nu och det rätta namnet idag är inte ERF/EVP utan ITK = Instrumentell Transkommunikation
Tog över min pappas mobil efter han gått bort o den har inbyggd mic. så jag har gjort en del inspelningar här nu…hihi..*ler hemlighetsfullt*.. och så har jag laddat ner ett program där man kan sortera ut ljud och höja volymen och sånt med.

#2 - Ryser av de där rösterna. Förstår dock om de anhöriga känner helt annorlunda. Föredrar nog meddelandet som Malmötjejen fick av sin f.d. pojkvän Fredrik. Det gav mig inte piggar på hela kroppen ;)
Har kollat min mobil, inga meddelanden och inga röstinspelningar…. än! ;)

Har berättat det här i en annan tråd i höstas när det hände, men kan väl berätta igen då! Min ena syster skulle in på en svår operation och vi var väldigt oroliga för henne! Kvällen hon ska opereras pratar jag i telefon med en annan syster som bor i USA.
Då kom plötsligt ett väldigt brus ett par gånger, så linjen bröts för ett par sekunder. Sedan kom bruset en tredje gång och linjen bröts igen. Sen hör jag min bortgågna mammas röst som ropar: Det gick bra! Det gick bra! Min syster hörde det inte, hon hörde inte ens bruset.
Kommer ihåg att samtidigt hörde jag i bakgrunden av mammas röst, något som lät som en enorm stor telefonväxel med massor av röster som ropade hallå, hallå, som om de försökte få kontakt från ett långt avstånd!
Det var nog dert mest fantastiska jag har varit med om! Kan knappt fatta att jag fått uppleva detta fenomen. Min mamma blev 97 år och den nya tekniken förstod hon sig inte på, men telefonen använde hon flitigt ändå in i det sista!

Synd att man inte kan bifoga ljudfiler …

#15 - lägg upp det på nätet och länka :)

Hej Calle555
Skulle det där vara EVP - tror inte det - är i mina öron bakataklänges (tala baklänges) Är en välldigt god evp fenomen lyssnare och detta är inte evp! Har lyssnat till sådana ljud på band i över 10 år nu , så lite av en expert ser jag mig nog i detta! det här var inte det!
Men roligt var det ju om det var menat som ett skämt
Vänligen Jane
#14 Har också haft dessa fenomen nu och då - man blir lika farsinerad varje gång det händer
Vänligen Jane

# 17 Lyssnade men tyckte det lät annorlunda än länken från # 2. Jag är dock ingen expert.

Den var bättre - men inte EVP i mina öron(skulle nog behöva mer info för att bedömma den, mer sakligt
)
Vänligen Jane
14# Spännande!!! Det har hänt nångång att jag svagt har hört andra röster som pratar i mun på varann i vanlig telefon fast det var längesen och sen tror jag det kan ha vart vanliga störningar från andra personer som talat samtidigt fast på andra linjer för det gick inte riktigt höra vad de sa, bara att man hörde dem.
Jo, i alla fall gjorde jag så att jag satte min mobil på record, la den bredvid mig och spelade in bara under tystnad ca 30 sek. ett antal ggr under dagen igår. Känns ju väldigt skumt om man skulle få med nåt på första gången man testar men i alla fall plötsligt mitt i hör man en röst och det låter som en kvinnoröst som viskar. Jag vet vad JAG tycker det låter som hon säger men jag önskar att ni oxå kunde få höra det innan jag nämner nåt.
För nu när jag hör det jag tycker mig höra så kan jag bara inte höra nåt annat. Nån som vet vart man kan ladda upp en ljudfil så ni kan lyssna? I programmet jag laddat ner kan man även se hur ljudet från inspelningen rör sig och först är det ganska jämnt och vanligt sprakande, sen blir det högre när rösten kommer och sen lågt igen.
Jag gjorde så nu istället att jag filmade med min kamera när jag spelar upp ljudklippet i datorn och la in på youtube. Ni kan både se och lyssna där nu, fast ha högtalarljudet ganska högt för att höra. Hör ni hur det viskar? Vad tycker ni det låter som rösten säger?
Jag vet inte vad som hände..men iaf :-) Försökte ringa min bror på hans mobil, då han var på väg med min pappa till sjukhustet. telesvararnen satte i gång, och nån gubbröst började att mumla en hel massa saker………… EEEEeeehh? Fattar ingenting. Sen ringer min brorsa och frågar vad jag ville..
Då visar det sig att han inte sagt ett ord…. Vem var den morrande?
I samman veva vet jag att mitt ex, ringde tiil mig då jag satt på bussen….han- Va, är du inte hemma? - ne sitter på bussen, Men vem svarade? eeeeh, och setog det en stund innan den hade lagt på….exet ringde igen..och samma skummis svarade, fast nu omgående….. hm….
#25 Eh? Nu fattar jag nog inte mycket av vad du svamlar om? 
När hände detta? Vad sa morr-anden
då? Var det nån som svarade i din telefon hemma hos dig när du ej var hemma? Ditt ex. kanske ringde fel?

Är ensam hemma en dag och står i duschen. Hör att det ringer på min mobil men hinner inte svara. När jag kommer ut från duschen tittar jag vem som ringt och ser då att det är mitt eget hemnummer, alltså den fasta telefonen i mitt hus!
För att verkligen kolla så ringer jag tillbaka från mobilen och mycket riktigt så ringer min hemtelefon! Då blev jag lite rädd ska jag säga! Det var riktigt kymigt! Ett spöke-ande ringde mig på mobilen från mitt kökstelefon som hänger på väggen!
Låter som Tina eller Titta? eller möjligen Dina…..
Detta låter som ett EVP - men kan natuligtvis inte säga säkert, utan tillgång till mer fakta(finns många som bara vill luras)
Vänligen Jane
När sådant händer som du beskriver är det oftast någon när och kär som vill få kontakt - skulle inte du själv göra allt för att få dina egna nära och kära förstå att du vist lever vidare fast i andevärlden - att det finns ingen död!?
Elektronik på detta sättet är tämligen enkelt för dem - men att exakt få in sin ton i sin jordiska röst kan vara värre - därför det murrande ljudet - någon andevänn som inte lyckats få igenom sin egen röst tonläge riktigt - men övning ger även dem färdighet:-)
Vänligen Jane

# 24 Kunde inte höra vad rösten sa, men bilden visade att där fanns något. Har aldrig själv tänkt på att testa det här, men om det nu också skulle funka med mobil och dator. Men jag har respekt för det här så jag vet inte.
#27 Vad häftigt!
#28 Kan garantera att jag inte är ute efter att luras, vad skulle Jag vinna på det? Finns tillräckligt med folk som jobbar för att förstöra för oss som vill påvisa att det finns ett liv bortom….Jag har haft så mycket aktivitet här det senaste halvåret att jag skulle kunna skriva en hel bok om, så att jag skulle lyckas få ett meddelande förvånar mig inte ett dugg, ärligt talat väntade jag mig nog det.
Vad e det för fakta du vill ha?
Jag har inte lyckats få över ljudfilen direkt från telefonen till datorn, min bluetooth funkar inte, så jag fick spela upp det på mobilen sen spela in det på min kamera och från kameran lägga in det i datorn, sen filmade jag det igen och la på youtube så originalljudet är ju mycket tydligare som ni förstår.
Har skickat Pm Satori - och jag tror du har ärliga avsikter och din inspelning låter som ett äkta EVP - något för Calle 555 att lära av
Vänligen Jane

Njae Calle555
Inte den heller
Vänligen Jane
#24 låter även som hon säger - Se där
#29 Tack :-) Det var så skumt med en "morrande" röst
#26 *skratt* ja, nu när jag läste det jag skrivit lät det som ett riktigt svammel…
Jag ringde min bror…det stod tom hans namn på displayen….en konstig röst svarade och lät såååå skum *ler*
Sen skriver jag ett mess till honom om att lägga av att larva sig, det här var ju allvarliga grejer..med pappa som är jättesjuk osv….
Hm….Och han hade inte svarat!!
Undrar om detta var lika surrigt? :-)
#37 Tack för dina "förslag" *S*. Nja lite snurrigt låter det men jag tror jag fattar, huvudsaken är ju att Du inte får ihop vad som hände. Säkert inget konstigt, eller ja, konstigt är det ur vår syn på saken, fast inte ur den andliga.

#35 Jane_Lyzell
Men ååååh! 
Men den här då?
http://calle555.mine.nu/misc/evp4.mp3
(Det får bli den sista jag fixar. Sen lovar jag att sluta spamma den här tråden.)
Nej , tyvärr Calle555, men jag fick lyssna flera gånger
Det blir bättre o bättre! Men Du kanske skulle försöka att spela in ett riktigt EVP- själv istället för att försöka fejka dem! Du kanske blir glatt överraskad
Vänligen Jane

#40 Jane_Lyzell
Varför tror du att jag fejkar? 

Kan man säga eller eller märka på något vis att dessa aktiviteter har ökat under senare år? Såg ett amerikanskt program om detta på TV för en tid sedan, och de kallade fenomenet för "vitt Ljud"!
#14 Jag fick en känsla av att andarna var frustrerade när de ropade hallå, hallå, och att ingen kanske hörde dem! Känns inte bra att undra över om de är olyckliga över att inte få kontakt med sina nära och kära här på jorden! 
Tror Calle 555 här vet vi
Vänligen Jane

#43 Jane_Lyzell
OK, varför vet du att jag fejkar? 

Hej Calle nu har jag ockå lyssnat på dina inspelningar vad det en är du spelat in så är det inga EVP det handlar om.
Så där får jag göra dig besviken.
Jag har hört band inspelningar från Privatsittningar där sittern och mediumet pratat och där helt plötsligt en tredje röst kommer in på bandet och säger hej eller ger en hälsning och detta har man hört helt tydligt inte sådant missljud du har fått inspelat.
Min Pappa hade flera band med dessa EVP fenomen när man kunde höra andra röster som kom igenom en dom som var närvarande vid mötet.
Dom bandade alla spirtuella möten och cirklar dom hade.
I bland hördes det väldigt svagt och ibland kunde man höra det tydligare.
Tyvärr så sparades alldrig dessa band när rullbandspelaren gick i graven så fick även banden gå till dom sälla jakt markerna.
Vi bandar ju våra trance och Fysiska cirklar men vi har alldrig lyckats få några EVP med på våra band.
Nu har vi gått över till digital inspelning och där lär det tydligen inte vara lika lätt att få med dessa EVP.
Lasse
Lasse
Det står i mitt första inlägg till dig#18
Vänligen Jane

#46 Jane_Lyzell
Hmm, OK.
Här är någon som man kan misstänka är lite ärligare / kunnigare / proffsigare än jag på området:
EVP Examples used by Lisa Butler at the 2006 AA-EVP Conference
Vad tycker du?
Hej Calle 555
Misstänkte att du höll på med något sådant här
- och om du läser inlägget i tråd #40, så var jag lite osäker(var nog det bästa av alla dina försök)
men efter som det kom ifrån dig som ärkeskepptiker som vill förlöjliga oss medium - så är det svårt att lita på dina exempel.
Sen till dessa EVP - på länken, kan jag även där vilja lägga In vissa ? Det är skilnand på EVP och anderöster som spelas in!
Vänligen Jane

#48 Jane_Lyzell
Nja …
Inget av mina exempel kommer egentligen från mig. Det ser bara ut så. Alla mina länkar (utom den i #17) går i själva verket till EVP-exempel på aaevp.com, det vill säga sidan som satori länkade till i #2.
Inspelningen i nummer #17 har jag fått av en vän som spelat in den. (Ja, jag har hennes tillstånd att spela upp den för er så här.) Hon är själv helt övertygad om att den representerar något övernaturligt, men fler ledtrådar än så tänker jag inte ge.
Hej Calle555
Nog förstod jag att du hämtat dom ifrån någon länk eller möjligen något du själv gjort tidigare
din vänns #17 kan jag tyvärr inte se att det skulle vara EVP - snarare någon felinställning vid uppspelande av bandet, fel hastighet eller bakvänt på något sätt - tyvärr får man ibland in radiovågor (kanaler) så man får vara noga med att ingen radio eller tv motagare finns påslagen i närheten när man gör EVP- inspelningar!
Och som jag sa tidigare ger jag den länken du hänvisar till, vissa ?
Vänligen Jane

#50 Jane_Lyzell
Hehe, du behöver inte berätta för mig att det finns högst naturliga förklaringar på hur ljud som liknar mänskliga röster kan uppkomma vid inspelningar. Det vet jag redan.
Jag vet också att det är lätt gjort att man hör det man förväntar sig att höra. Ansiktsburk, Sovjets nationalsång och Stairway to Heaven är några roliga exempel.
Du ser Calle555 finns vissa likheter oss emellan - jag sväljer inte heller allt med hull och hår, bara för jag är medium och troende. Bevis är A-O .
Lite roliga var dessa länkar men mest dålig irroni - som jag personligen har svårt för - tycker inte det är roligt liksom! Den sista var väl den jag tittade längst på!(Har svårt för irroni i så alvarliga saker som krig och dödande)
Ha en trevlig dag Calle555
Vänligen Jane

#52 Jane_Lyzell
Visst finns det likheter. 
… men jag misstänker att vi har ganska olika åsikter om vad bevis är för något.
Åter till ämnet: Har du några bra EVP-exempel som vi andra kan få lyssna på?
Det har jag Calle 555 - men tyvärr vet jag inte hur man lägger ut sådant här, är tyvärr inte så data kunnig - vet inte ens hur jag för över från Tape till dator
Vänligen Jane