Det okända 30/1
Ikväll besöker Terry Evans ett hem i Nora. Tv4+ kl. 20.00
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Det ska jag se.
ja jag också. Terry Evans är bra.

Kommer bänka mig framför tv:n. Spännande!

Jag ska oxå se på det!
Det hadde jag helt glömmt bort! Tack för påminnelsen!

Var ett tag sedan man såg Treey i aktion, ska bli intressant! Men jag trodde man också skulle få se lite mer av hon som vann i akademin? Eller ska hon gå i utbildning nu först innan hon får visa vad hon kan?

Nu är det dags att bänka sig ;)

är det repriser? tycker att jag har sett det här förut?? eller är det nå liknande…..

tar nog tillbaka tron om en repris det är nog så att det har varit ett liknande program där dom bodde brevid en avrätttningsplats… va spännande det är nu då och så får man vänta till nästa vecka!!

Den här gången var det helintressant!Ser fram emot fortsättning i nästa vecka!
Oj, det här var det mest spännande programmet på länge! Och det verkar bli lika intressant nästa vecka!

Verkligen spännande :) Förstår varför jag aldrig har gillat energierna i Nora, var där en del för många år sen när jag bodde i Örebro men varje gång jag var i Nora så fick jag obehagliga känslor och ville bara åka därifrån. Mycket energier i den lilla söta staden :)
Elisabeth
Ja mycket intressant i kväll var det, ska bli så givande att få se nästa vecka hur de löser det hela 
Inte alltid "lätt" att vara Medium!

Skita bra avsnitt!
Jag har bokat skönaste fåtöljen i källaren till nästa vecka!

Mycket intressant!
Märkligt att det kan skapas dessa energisamlingar. Man kan ju undra hur många sådana det finns där de inte blir upptäckta.
Men gud man kissade på sig nästan, jag ska nog aldrig bli ett medium.

Mycket intressant och spännande. Terry blev nog lite paff själv såg det ut som. Längtar redan tills på onsdag.

såg detta avsnitt men vet att jag missar nästa, när går repriserna. Detta är ju jätte spännande, jag tyckte synd om damen som bor i huset när han säger att han inte skulle vilja bo en dag i det huset.

Så förunderligt att människor kan fastna i den tunga dåliiga energin från det förflutna, som Terry sa, och inte kunna gå vidare även om de vill? De var något nytt för mig i alla fall! Jag kan se bilden framför mig hur människor kämpar för att komma loss ur "klistret"! Man ska nog se till att man dör på rätt plats då med andra ord!

#18 Repriserna är på lördagar kl. 15.05
Elisabeth

jaaaa verkligen spännande ikväll… hur intressant som helst.. måste bara se nästa vecka.. har ju inte klarat av att se d på jättelänge, men idag var första ggn som jag kunde se hela programmet UTAN att bli rädd.. =)
Hur mycket får vi tv tittare veta egentligen, så tagen som han var

#22 Det vi ser den stunden rör sig om en tid på ca 30-40 min men i verkligheten kan det vara flera timmar så det är ju lite tråkigt att inte programtiden får vara längre.
Elisabeth
Somnade efter halva programmet
Var för nåt år sedan i Nora några gånger,utanför stan, och tyckte mig känna av starka energier där….maken märkte dem också och han uppfattade dem som starka men negativa
#23 Det är synd att det växlar så snabbt, och förhands info hela tiden stör en, om man försöker känna själv. Men denna gång är jag hundra på, att det fanns substans

Åh, vad spännande detta var ikväll! Tyckte det var coolt detta med att Terry sa att andarna hade organiserat sig!!Han såg tagen ut…å nästa vecka kommer fler i "eliten" såg det ut som på trailern till nästa avsnitt. Väntar med spänning 
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Men vad i…
Jag brukar aldrig missa det okända, men nu har jag missat alla förutom ett avsnitt! Någon här som vet när hela terminens avsnitt går i repris så att jag kan skriva upp det? 

Missade detta avsnitt pga jobb, men ska försöka komma ihåg reprisen på lördag. Förra avsnittet var ju inte så bra.
Hej. Jag heter Cristine och bor mellan Härnösand och Sundsvall.
Har bott i flera olika länder i 30 år.Där är det inte konstigt med andar eller mirakel alls. När jag flyttade till Valencia 1960, gick man aldrig till läkaren utan det blev alternativa lösningasom för det mesta funkade.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Väldigt spännande, längtar redan till nästa onsdag. Tittade på programet ihop med mina döttrar och det visade sig att min äldsta dotter är klasskompis med sonen i huset! Hon skulle intervjua honom idag :)
Det var ett spännande avsnitt i går.
Jag fick lära mej att man inte ska bli arg när nåt oväntat dyker upp,som jag ofta blir, när jag blir rädd. Tala dem till rätta kan jag däremot inte.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#28 gå in på tv4.se kolla efter tv4+ där kan du se alla avsnitt online :)

VARFÖR missar jag alltid godbitarna på grund av jobbet??? *buhu* ska kolla online! tack för tipset.
Tyvärr så är jag inte lika antusiastiska som ni åt just detta programet! Det skapar bara rädslor och slår vad om att fler "områdes spöken" nu kommer dyka upp i sverige!
Kan till och med bli mass utvandring ifrån Nora stad eller åtmistonde skapar det en obehagskänsla för dem som bor där - tänk om det Terry har sagt inte är riktigt så!? att han missuppfattat en del eller inte tolkat det rätt. Anser att sådant här som berör så många är nog inte TV rätta forumet att ge ut det på - Kräver nogranare forskning innan man kan gå ut och säga att så är det!
Nu såg ju kvinnan i huset ut att vara väldigt psykiskt stark även då fast Terry misstolkade att hon var rädd! Kan han misstolka det kan han misstolka annat också - det är faktiskt så att som medium är inte allt 100% genuin information någonstans mellan 5-20% kommer ifrån mediumet självt- dens egna erfarenheter , trosuppfattningar, kunskap och relationer.
Hoppas jag inte krossar eran bild av medium nu
Vi andra medium som inte syns på bild - får efter sådana program ta hand om rädda personer som sett detta på "Det okända" Vilket då visar oss att programmen skapar mycket hos männskor ut i landet.
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#35 Jag håller med dig Jane, jag reagerade också på saker som sas i programmet som skapar rädslor och sa till sonen, ok nu vet jag vilka samtal som kommer redan imorgon. Programmet är verkligen spännande och intressant men det finns så mycket baksidor av det som sägs som skapar rädslor bl.a.
Elisabeth
Får tyvärr hålla med #35 här.
Har själv varit tvungen att ta hand om en hel del människor som har blivit rädda å väldigt uppskrämda av program som typ det okända.
Alla männsikor som ser dessa program är tyvärr inte så starka alla ggr å blir lätt rädda över vad som sker å kan ske i närvaron av andevärlden. Detta leder ibland till en masshysteri där vi medier som inte är med på tv många ggr får samtal å frågor på stan å osv över #kan det verkligen bli si å så?" "kan jag bli besatt av en ande?" m.m.
Det skulle vara bra om Tv4+ el nån annan seriös kanal nångång i framtiden kunde göra ett frågeprogram där allmänheten kan få ställa frågor till seriösa medier om frågor som gäler andevärlden och dess närvaro i "våran" dimension. Så på det sättet skulle man kunna sprida kunskap bland allmänheten å skeptikerna i stället för fler frågor och rädslor..
Med ljus å värme
SpiritEye
#37 ja ett sådant program har jag efterlyst länge…i den här typen av program som jag knappt orkar se längre skapar otrygghet. Personligen vill jag ha med mer om filosofin, kärleksbudskapet, omsorgen, visdom om andevärldens sanna natur osv. men det blir väl inte bra TV av det kan tänkas. Fenomenideologin har tagit över och själva essensen av Andenkunskap försvunnit tycker jag…har ju varit med ett tag och sett både fram och baksidor och tycker att programmen i Tv har urartat sig. När jag gick på min första seans 1979 så fanns det en helt annan stämmning, men nu har Hollywoodinspirerande iramning tagit över, jo jag tycker faktiskt det!
Det finns ju kanaler för Gudstroende(med mässor/predikningar och gud vet allt - så varför inte för Andetroende
Våre ju ganska kul faktiskt!
Vänligen Jane
Hade oxå tankar om vissa av Terrys uttalanden, förstår att han blev överumplad men viktigt att välja vad man säger för det,för som sagt ovan det skapar mycket rädslor och oro bland många.
Vore supertoppen med ett sånt program #37 så mycket djupare och mer substansfyllt om det andliga och arbetet runt det 

oh en egen Tv-kanal vore toppen. Tv4 övernaturligt eller kanal andlig nåt. Med dagens teknik är det väl ingen omöjlighet.
Jag kan inte se programmet förrns på lördag, men har hört en hel del. Så jag får återkomma, lite fundering bara. Kan det inte vara energispår, alltså bilder av folk från förr i tiden. Såna finns ju överallt………..
Vi får väl skicka mail till tv4´s tittarombudsman att vi vill ha en sån kanal!
Jag såg programmet igår, eftersom jag spelat in den på video.
Jag tyckte programmet var bra och det ställde en del frågor i mig. Hoppas någon kan/vill svara om det går. Vad tror ni? även om du inte ett medium går det bra att svara.
* Om inte ens andevärlden var säkra på att det kunde tömmas med så många dörrar öppna just då. Hur får då ett medium vägledning hur det ska gå till? Hur gör ni när ni blir överrumplade? Har ni då fått ta in extra hjälp?
* Det sägs att andar inte kan göra illa en eller är onda. Men att få ett piskrapp gör ju ont. Och det blev märken hur kommer det sig? (för den tron bl.a har fått mig att känna mig trygg) Jag har dock inte blivit otrygg av repotaget. Men en diskution om det kanske kan få några lite tryggare. :-)
* Kan det vara de energier som andarna fastnade i som, fått folk att tro på helvetet? ( det måste ju ha varit ett hxxxxe att vara fast där :,-( ) Även om det till viss del har uppkommit ur religonen för människans sätt att tolka den .
*Förstår er oror som medium när folk kan bli rädda av vad som sades. För inte så länge sedan skulle jag ha varit en av dem. Dock känns det bra idag att veta att hjälp finns att få för mig och jag litar på det. Men upplevde för egen del att tv 4+ tog det i beakting efter som de vinkla trailen för nästa program att hjälp finns att få? Men det är klart det räddar ju inte alla från rädsla.
Tror endå världen får sig en lärdom…
Även ett tränat Medium kan bli överrumplade av vad de möter. "
"Och andevärlden förblir ett mysterium "
Med ljus och värme, en nyfiken
Alma
Ps. Vi kan väl försöka undvika att hoppa på varandras svar eller reta sig på andras synsätt, även om man inte håller med?
Det är ju svårt som medium att utala sig om detta då man inte själv varit på plats - men av det som framkommit, ser jag det som att nu för "engångs skull" - har dom faktiskt kommit en jordbunden ande på spåren, vilket är välldigt ovanligt i mina ögon och väldigt sällan man som medium stöter på dessa!
De har oftast en negativ sköld av energi och försöker göra allt för att hålla sig kvar här- kan till och med skapa fysiska fenomen och poltergaist fenomen som kan vara ganska så obehagliga som med denna kvinnan, som fick som en smäll.
Negativitet föder dem presis som Terry sa och det blir starkare av om man blir arg, dom vill att man blir det för det när dem!Dom luras och bedrar det gör allt för att finnas kvar!
Ifall av jordbundna andar ska man alldrig vara ensamt medium för att hjälpa denna, de kan vara så starka att de tar över ditt sinne som medium och då behövs ett till medium som kan motarbeta detta och få tillbaka mediumet.En annan aspekt är att det tar fruktansvärt mycket kraft av dig som medium.
Tänk nu på att när ni läser detta att jordbundna andar ärvälldigt, välldigt ovanligt att stöta på. Att det enda är 1 procent av alla hemsökelser som är just detta!
Sen Rose En egen TV program inte dumt inte:-)
Vänligen Jane
#35 #44
Håller med dig i båda inläggen. Jag tycker det var spännande avsnitt. MEN det kommer att skapa mycket rädslor och hysteri nu igen. Och det är inte första gången. Tänker på den gången som någon hade fått en "klibbande" från krogen tex. Jag och min man satt och skojade om han kanske har ett avtal med mäklare *blink*. Det har han ju säkert inte, MEN man blir lite fundersam varför det ska behöva vara så dramatiskt hela tiden.
Att alltid vara två på husrensningar är något som jag också håller hårt på.
#35, 36, Ja det här med rädslor som programmet skapar hos många människor….
Det syns ju även tydligt här på forumet, framförallt hos våra yngre medlemmar som ofta sett "Det okända" och efter det blir otroligt oroliga för allt som kanske verkar vara onaturligt!
Men troligen är det ju även en mängd vuxna som också skräms eller frågor väcks som inte skulle behöva vara obesvarade.
Jag tycker också att det skulle vara kalasbra med ett litet frågeprogram runt detta på TV4+ eller på en separat kanal.
Alternativt en liten diskussionspanel efter varje program.
Om TV4+ tänker på ev. lönsamhet så är det nog ingen fara för att det inte skulle löna sig :-).
Även de största skeptikerna tittar intensivt på dessa program så att de ska ha något att slå ner på *Skratt*.
Rädslor och hysteri är nog tyvärr bara förnamnet
Och som sagt Happyspirit är det viktigt att folk som läser detta måste förstå att inte gå ut på husrensningar själva! (utav många aspekter)
Vänligen Jane

#44#
Det här med egen TV-kanal måste vi spinna vidare på. Nu har jag inte sett programmet med Terry, men av de jag sett hittills var det bara det med Lena Ranehag som varit bra. Det är mycket spökmusik o inklipp som gör att programmet tappar sin seriositet. Det är ju det seriösa vi behöver.
Det finns så många urdåliga utländska spökprogram, som hemsökta hus som drar ner seriositeten.
Jag såg ju DVD-filmer på Ramsberg när jag gick kurs för Colin Fry. Sixth Sence det kanske vore nåt för den nya Tv-kanalen. minns att jag tyckte de var bra och undrade varför inte svensk Tv visade de.
Rose
#47 Tyvärr är det alltför vanligt att man gör det. Husrensningar ensam alltså.

#48 Ett sånt program har jag också saknat i flera år och jag har också framfört det till Caroline en gång.
Elisabeth

#48 Colin Fry, verkar fantastisk! Jag har sett honom i en brittisk serie på ZoneReality-kanalen (nu blir jag osäker, men jag tror kanalen heter så). Psychic Private Eyes, heter serien. Det är tre medium som tar upp mystiska försvinnanden, mord osv…Mycket bra!
Hur vanligt är det egentligen att det är riktiga husspöken som måste rensas bort?
Ni medium som åker ut, har spökerierna ökat efter det att programmet "Det Okända" började?

#52 Det är väldigt ovanligt med jordbundna som måste hjälpas vidare. Om det har ökat? Svaret blir nog ja på den frågan men jag tror inte att det har ökat med aktivitet i husen men däremot har det blivit mer öppet och människor uppmärksammar det mer och vågar mer att prata om det vilket gör att fler vill veta vilka som busar eller spökar hemma.
Elisabeth
Därför är det jätteviktigt att vi åtminstone inte tynger ner varandra så att vi kan lyfta på egen hand när vi dör.
#48 Ja, Rose tycker jag med. Colin har varit på intervjuv för hans serie "six sense" men dom valde tydligen att fortsätta visa amerikanen…. fasen kommer inte på namnet nu, men han är väldigt lik Colin till utseende! TV gör konstiga val ibland! Man kan ju tycka att det borde varit intresant då han på den tiden faktiskt ägde Ramsbergsgården och Hade sitt internationella college ICSSH här.
#47 Jag håller med, tyvärr!
#48 Ja Han är fantastisk, Och han har lovat att komma tillbaka till Ramsbergsgården i år, första gången i Maj
Dom andra han arbetar med i Psychic Privet eye är Tony Stockwell(väldigt trevlig och kunnig) och TJ Higgs.
# 52 Håller med vad #53 svarat och att det har ökat med 200%
Vänligen Jane

Det går ett program just nu på kanal 7 som heter synskt vittne. Det är medium som hjälper polisen i jakten på en mördare!

Om jag minns rätt så sa Terry att han sten/stefan redan va på andra sidan. Jag undrar varför en energi väljer att komma tillbaka o vara på det viset?? När man gått över till andra sidan är man väl bara god, eller?
Jag blev lite skrämd av det avsnittet, det spädde på tankarna om att hamna i ett h-vete. För egen del tycker jag att om det finns et h-vete..så måste det vara här på jorden..se dig omkring!!
Hur som helst!.. Jag har byggt upp en tro på att "andra sidan" är god. När vi dör kommer vi alla till den sidan o blir förlåten för våra synder. Har läst böcker av sylvia brown, brian weiss, marielouise o robert hahn + många andra..o alla dom säger att så är fallet!! Men..
Det som skrämmer mig är att man tycks kunna fastna o som nu..att andra energier kan få dig fast. Det skrämmer mig att man inte alltid tycks veta att man är död.. Jag har alltid velat tro att det är enkelt att dö..Att jag vet vart jag ska ta vägen..Hur gör man om man fastnar på vägen? Alla säger att själar är så intelligenta…men varför blir det så då? Varför hittar man inte hem??
det finns inget helvete så ta det lugnt du!
Inte tror jag att man FASTNAR heller utan jag tror det handlar om att de inte törs gå in i ljuset el inte vet vart de ska ta vägen! Eller att de har något att förmedla innan de känner att de kan & vill gå vidare.
Skulle väl ifs vara de som inte förstått att de är döda då som man skulle kunna säga att de fastnat, i tanken av att de tror sig leva.
Fastnar är nog bara ett uttryck!

Påminner om reprisen idag kl. 15.05.
Elisabeth

Den ska jag inte missa!
Det är enkelt att dö, i själva dödsögonblicket - bara byter överock så att säga! Men du är fortfarande du den dagen du kliver över - du blir inte automatiskt en Ängel - utan har samma kvaliteer som när du var i fysisk skepnad - sen sker en gradvis utveckling till högre förståelser och du utvecklar dig själv och får en finare och finare (eller högre) vibbration eller ljus.
Helvetet finns inte, inte himmel heller det är ord som kristendommen satt på efterlivet! Du själv och dina egna handlingar skapar din egen himmel eller helvete beroende efter dina gärningar.I andevärlden finns många boningar(eller i herrens hus finns många boningar)
En del andar väljer att vara jordbundna av olika andledningar men det är deras val och skall respekteras! alla har hjälpare som försöker att hjälpa dessa själar till utveckling och dom måste ta det egna beslutet att villja utvecklas, ingen tvingar dem(fria viljan)
Fastnar , Nja, det väljer att vara där! Lika söker lika - så är du inte ond själv, är ingen risk att du skulle hamna som en jordbunden eller vilsnen själ emellan våra världar!
Vänligen Jane
Nu har jag kikat på avsnittet lete mer ordentligt än sist och jaa visst är det ett riktigt gripande, avsnitt som verkligen sätter tankarna i spel.
Jag har för mig att det i ett tidigare avsnitt för riktigt länge sedan var en port öppen på samma sätt som i Nora men det var nog ändå inte så stort som detta. Det var nog Malin B som var programledare då.
Terry pratar om Energilinjer, har detta även med Currykors att göra och alla de andra linjerna som finns (vet inte vad de heter)
Jag tänker mest på om portaler enklare bildas i någon av dessa linjer eller kors?

Intressant, spännande och lite otäckt. Ska bli intressant att se fortsättningen.
Vet ni hur betaltjänsten fungerar på tv4:s sida. Kan man säga upp den när man vill ? Har nämnligen inte sett på programmet på evigheter.

#64 Om det är Tv4 Anytime du menar så betalar jag med autogiro så länge jag vill använda tjänsten och kan säga upp den när jag vill.
Vad spännande det var ja terry är så duktig och kul och se,men detta avsnitt var verkligen läskigt såg det först idag men när dom visade vad som skulle komma nästa avsnitt så började jag må illa och få kvälvningar märkligt…. men som sagt skall bli spännande och se fortsättningen hoppas att dom får rätt på det jag skulle flyttat kram på er alla
Ja han är oerhört duktig Terry, men knappast seriös! Åh gu så han tjatade hela tiden om att det var det värsta han vart med om, att han ej ville bo där etc. Tycker det är så lågt av dem att göra programmet på det där oseriösa sättet med spökmusik och snacka om helveten och dylikt! De skrämmer ju upp folk och gör om programmet till "Onaturligt" istället för "övernaturligt".
Blir människor egentligen så skrämda ?
Vänligen
Isis
Sensationer gör bra TV…så enkelt är det…det är i klipprummet programmet blir till.
Såg inte programmet (har personligen ett svalt intresse) efterlyser mer objektiva program med flera olika medier, av olika skolor så att säga, nu är de svenska programmen väldigt enkelspåriga tycker jag och det finns många duktiga medier från hela världen lite variation skulle inte skada.