Kommunikation av värde
Hur står det till kära vänner.
Då jag nu sätter mig ner och skriver lite om mina tankar om hur Internet-kommunikation och särkilt dessa dialoger på forum och bloggar inte alltid är den mest kärleksfulla och etopi i att ta del av varandras åsikter och känslor. Som ni vet så sker där massor av missförstånd och en hel del bråk, som många gånger leder till sorg, förnedring, smutskastning, frustration mm.
Fast kommunikation på internet har funnits sedan urminnes tider :-) så har vi visst aldrig riktigt förstått oss på hur vi ska kunna kommunicera med varandra på ett kärleksfullt och effektivt sätt.
Redan i slutet på 80-talet så skickade vi "E-post" till varandra över nätverken och skrev redan då, i något som kallades då för bulletinboards / BBS'er, dåtidens forum… Jag uppmärksammade inte den hårda stämning då, vilken jag ofta ser idag, då människor drar och sliter i varandra för att få säga och utrycka sin mening med livet.
Min erfarenhet av comunitys på internet och utvecklandet av sådanna är ganska omfattande då större delen av mina och mina vänners jobb och fritid gått till detta. Arbetet med etiska regler vilket i de flesta fall har varit ett måste då många människor samlas på en och samma plats.
I mitt sinne så verkar det så konstigt att man måste skapa sådanna, Jag förstår att många inte har samma bakgrund och många inte vill anpassa sig till system, då vårat samhälle säkerligen återspeglar sig i dessa samlingsplatser på nätet. Både den hierakiska strukturen och den ideologiska där demokrati både finns och saknas.
När vi kommer till de andliga mötesplatserna så ter de sig att ha en stor blandning av intresseområden. I motsatts mot "frimärkesföreningen" så har vi tex. både de evigt sökande och på gränsen till godtyckliga till det mesta, den inbitne dogmatikern som alltid går efter boken. Den förvirrade som precis hittat in i ljuset och skeptikern som gör allt för att slå ner allt och alla för den inte själv har någon tro på livet.
Som ni ser så är dessa bara stereotyper av vad man kan uppfatta av de personer som ofta brukar figurera på elektroniska mötesplatser.
De andliga forumen har det absolut inte lätt - Jag antar att ni är lika medvetna som jag över det.
Det sorliga i det hela är att något som verkar vara ett faktum i all demokratiska debatter.
Folk gör folk illa, både mentalt och till och med fysiskt. Hur kan det här komma sig, vi är ju faktiskt människor som bor i ett tryggt land där man kan i stort sätt säga vad man vill. " Så länge som man håller sig inom lagens ramar" … och ibland så kan man också "hitta kryphållen i den och vrida på den lite"….
Där finns så många dialoger och diskussioner där människor gör illa varandra. Jag vet inte om det är meningen.
Jag vet däremot att när man gör illa en person så gör man inte bara illa den utan alla i den personens omgivning. Om ni ser flödet i verkan, så ser ni flödet i orsak och verkan. Vi alla vet att vi är beroende av varandra och vise versa …
Vad är respekt ?
Vad är ödmjukhet?
Vad är bemötande?
Vad är läkande och helande?
Vad är älskande och vårdande.
Vad händer om vi inte kan göra gott längre. Hur kommer vår existens att fungera… Är tanken skapande… Vet ni om era tankar skapar?
Vilket är målet med dessa mötesplatser och vad är syftet med kommunikation etc.
Vad är kärlek? … Vet ni vad kärlek är… ?
Lycka till … Var snälla mot varandra. Man mår bättre i hjärtat då!

Kloka ord, tycker jag!
(Skulle kolla vem som skrev så bra, men kunde inte - kanske vågar du ha mig som favorit…? Om inte så tar jag naturligtvis inte illa upp!)

Hej du vännen!
_Härligt att läsa ditt inlägg som alltid är lika aktuellt.
Ja du, vad är målet med dessa mötesplatser. Det borde ju vara att få umgås via nätet med likasinnade, oavsett var vi står i den andliga utvecklingen. Ödmjukhet, kärlek, respekt, ljus borde vara det grundläggande man har med sig i kommunikationen.
Kram
Anne Mari_
Ja huvudsaken är att man kan leva upp till dem själv!
Det är så lätt att se alla andras fel men vägra göra någonting åt sina egna!
Livet är en ständig utveckling.

Hej vännen
Kloka ord du delger oss. Jag vistas på såna här andliga forum eftersom jag vill umgås med folk som har liknande intressen. Få tips om allt möjligt, kunna dela med mig av mina tankar och erfarenheter. Jag har under åren fått många vänner via cyber, det är nog det som är viktigast. Att man får möjlighet att även ses, öga mot öga.
Jag ser inte såna här forum som diskussionssajter i första hand. Hårda diskussioner där nån försöker trycka på mig sina åsikter undviker jag. Jag har blivit hårt åtgången ibland i cyber, fått hårda ord mot mig. Av människor som jag tror aldrig skulle säga detta öga mot öga.
Var och en har rätt till sin tro. Vi kan lära av varandra om vi är lyhörda och lyssnar.
Andlig gemenskap har gett och ger mig sååå mycket. ÖN är full av goa vänner.
kram Rose
En annan intressant tråd som vi skrev i igår…. Energitjuvar - en betraktelse.
Hej Inanna
Jag har låst upp min profil
Kram
Johan
Pyttetrollet inlägg #5.
Klockan är mycket och jag har en kurs imorgon och måste utbilda människor i kärlek
/ Mediumskap. och jag hinner tyvärr inte läsa det där inlägget om energitjuvar i natt.
Det jag skriver om handlar inte om energi tjuveri.. Jag vet inte vad det där är för något
Men orsaken till att jag skrev inlägget är följande:
Jag vill att människor börjar vårda varandra. Börjar se varandra för vad dem är och börjar accepterar varandra för det.
Inte lägga ner energi på att göra människor illa och inte lägga sitt eget ilamående på andra.
Vi är värda mer - Vi alla är.
Om vi ska förändra världen så måste vi börja med oss själva. Bli en del av det vi är här för. Börja vårda, börja älska, bli oss själva.
Det finns många vägar många sätt.
Jag är trött på alla elakheter - Nu är tiden, ta vara på den!
Vänligen
Johan

Ett mycket bra inlägg! Läser och tar till mig. Kanske blir någon mer rad senare om detta.

Bra o tänkvärt inlägg
Mina inlägg var inte menade så, utan att man ska se på sig själv också innan man talar om hur alla andra bör vara, Det glöms ofta tyvärr! vi måste alltid börja med oss själva. Vissa tror sig också vara förmer än andra & sådana lever nog farligt tror jag.
Så ödmjukhet är ett ord som är lätt att stava till med kanske inte lika lätt att lära sig.
Pytte
Hej Respirit
fina ord och jag håller med dig !
Jag personligen ser forum formen som något som ska höja människor och människors förståelse, medvetande!
I kommunikationen höjer du ditt intelekt och hittar nya insikter och infalssvinklar som då ett forumskrivande kan bidra till + att du får mångas olika personliga uppfattningar som då ibland ger dig infallsvinklar som man kanske inte själv hadde tänkt på!
Att alla oavsett utbildade eller bara intreserade kan vara lika delaktiga i det ämne som intreserar.Någon som kanske aldrig skulle öppna munnen i andra samanhang(blyghet eller annat) får man ta del av. och efter som allas åsikter är värdefulla(även skeptikernas) Sen finns de dom som bara vill förstöra, men dom fyller en funktion i alla fall- de skulle inte vara här och titta om det inte fans ett hopp hos dem att det kanske ligger någon sanning i det vi diskuterar här inne eller på andra forum.I det mörkaste vatten behövs ljuset som mäst - så att sända dem kärlek och ljus är bästa motatack, vem vet dom karnske blir omvända. Och har man räddat en själ i från okunighetens mörker har man gjort sin livsuppgift, kanske!
Till dina frågor skulle jag säga att det finns inget enkelt svar på dem då alla är individuella och uppfattas av varje person på sitt eget sätt. Det finns många sanningar och defenitioner!
Är man älskvärd om man inte talar om för någon om man anser att den gör fel - eller är det Älskvärt och omtänksamt att göra det? Man kan gämföra med föräldrarrollen om du inte uppfostrar och förmanar dina barn ibland blir det kaos. Detta gör du ju i kärlek till dina barn och inte i Hat, så vad är vad?
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
"I det mörkaste vatten behövs ljuset som mäst - så att sända dem kärlek och ljus är bästa motatack, vem vet dom karnske blir omvända. Och har man räddat en själ i från okunighetens mörker har man gjort sin livsuppgift, kanske!"
Hur vet man säkert att det är mörkt vatten ?
Att attackera tror jag inte är nödvändigt om man själv går i ljus.
Det är mörkret som lär oss, ljuset är resultat av lärdomen.
I det ljusaste vatten behövs mörkret som mest. Också.
Tycker Isis
Tja. så kan man ju också se det
Fast jag tror ju att i upplysningens kunskaps ljus behöver man inte mörker för att lära
Vänligen Jane
Jag måste nog hålla med nr 12
Om inte en del behövde mörker för att lära så skulle de ju inte inträffa.
"Och har man räddat en själ i från okunighetens mörker har man gjort sin livsuppgift, kanske!"
Tänk om den inte vill bli omvänd eller räddad då? Det är inte vår uppgift att omvända andra. Det tycker jag är att "leka gud" om man ska hårddra det!

_Allas uppgift är för mig att sprida kärlek, värme och ljus bland våra medmänniskor. Att göra det är inte att leka Gud. Tänk så lite kan göra mycket; en kram, ett leende, en klapp på kinden, ett uppskattande ord osv.
Kram
Anne Mari_
Ne visa Kärlek är alltid bra. Men att ha den iställningen att behöva omvända folk, sånt skrämmer mig efter en uppväxt i en sekt.
Också när folk kommer in som aldrig skriver inlägg annars här och viftar med pekpinnar om kärlek får inte mig att känna mig ett dugg mera kärleksfull tyvärr. För mig är Kärlek handling inte en massa vackra tal om det.
# 16 där är vi helt överens!

#16 Så om någon som du hade läst många inlägg av tidigare hade sagt samma sak - hade du varit mindre misstänksam, då?

Annars håller jag med om att det inte är någon särskilt lyckad strategi att "omvända" folk… Skulle någon försöka omvända mig skulle jag sparka bakut direkt (och gör det också!) - oavsett om jag kände personen ifråga eller inte…
Att "omvända någon" implicerar ju att man sitter inne med hela sanningen - vilket jag starkt betvivlar att någon gör.
nr 18
jag tror hon menar sättet det skrivs på i dessa inlägg. Hon skriver ju att kärlek är handling & inte en massa vackra tal om det.
men jag kan ju ha fel i vad jag tror!

Nej, det är möjligt att jag läste slarvigt! Förlåt, i så fall!
# 21 Ingen fara på taket här *ler* Jag blir alltid misstänksam VEM som än pratar om att omvända folk.
Hej Happyspirit
Vet inte om det var mitt inlägg som du menade med Omvända!
Förstår att du reagerar på ordet om du är uppväxt i en sekt - fast det var ju inte riktigt så jag menade, sektaktigt alltså!
Utan att i dom mörkaste gränder behövs ljuset för att dom ska kunna ha en changs att se ljuset
alltså i en hjälpande kärleksfull hand inte något sektpåträngande tvång!(fysiskt eller psykiskt)
Alltså inte gå emot personens egen Fria vilja!
Vänligen Jane
Målet med diskussionsforum är att diskutera sak. Förståss finns det dem som missbrukar allt de kommer åt av någon orsak :-) Jaja, jag ska inte skriva eller yttra mig så mycket om det hela eller om den slag av människor som ägnar sig åt detta… tjuva energi kan man göra på många vis.
Men att råda människor att öppna upp sig och visa sin kärlek etc. kan jag inte tolka som någonting speciellt gott, det för tydligen mycket ont med sig. :-)
Vänligen
Isis
#23 Tack för förtydligandet Jane!
#25 Tack
Läste något bra inatt faktiskt om detta med forumskrivande - om man inte har någonting positivt och upplyftande att skriva - skriv inte alls!
Kan vara något att tänka på om man vill höja energierna på ett forum- Att inte förmedla sina egna negativa uppfattningar utan endast ge sina positiva!
Kan kanske bli svårt för vissa - men skulle vara kul med ett försök!
Detta är nu bara mina tankar om detta!
Vänligen Jane

#26 Håller med dig fullständigt Jane! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Hej vännen!!
Härligt och tankeskapande inlägg 
Jag är på dessa andliga sajter för att umgås med likasinnade, snappa upp något intressant här och där, ge råd eller en hjälpande hand när så behövs. Och har fått fina vänner genom cyber som man ibland har turen att få träffa live :) De människor som öser ur sig elakheter osv mår ju inte bra i grunden det förstår de flesta men speglar inte detta vårt samhälle av i dag?? Det finns inte längre empati och solidaritet på det sätt som funnits tidigare och vi lever juh alla i detta nya kalla samhälle där vi ska se till oss själva och skita i andra….sorgligt är det för om vi alla skulle värna om varandra så skulle vi få ett samhälle med värme och kärlek…tänker…Behandla andra såsom du vill bli behandlad själv
Kram på dig Johan
#26 Ja, det är något jag insett också idag faktiskt. Jag har också insett att jag ska ta mig en låååång semester nu, tills jag orkar vara mera positiv igen.
Jag irriterar mig på de flesta inlägg just nu och problemet ligger hos mig har jag förstått. Så jag tar ledigt och tittar på vad exakt mitt problem ligger. Så kram på er Och håll energierna. Jag själv ska hämta tillbaka mina!!

#29 Jag väntar på dig!
Kramis

#29# Pyssla om dig ordentligt nu och välkommen tebax när du känner dig redo.
kram Rose

# 28 Mycket bra sagt. Kan bara hålla med dig. I detta forum tror jag dom flesta vill väl så det finns hopp :)
#32 tror jag med 
#29 Ladda på du så kramas vi när du är åter!