Gemensam uppfostran
Vet inte om detta passar in i detta forum, men jag tycker det vore intressant att få ta del av er uppfattning i denna fråga. (dessa frågor)
1. Om ni ser grannens eller något annat barn utföra illdåd. Tönker ni ingripa?
2. Om Ert barn utför illdåd, tycker ni det är pkej att en annan förälder, om så en okänd, ingriper och rättar (bannar) barnet.
SEV
Svarar JA på båda frågorna….
Tatty

Svarar också ja på båda frågorna!

Samma här, fast med förbehåll . Inget våld får förekomma när man bannar barnet.

Jag svarar JA på båda frågorna. Jag kan inte vara upp i mina barn hela tiden och gör någon av dem"dumheter" så hoppas och vill jag att andra vixna tillrättavisar dem.

Trevligt, jag svara åxå Ja, på båda. Å naturligtvis inget våld, inte mer än nöden kräver. En del kan ju tycka det är våld att släpa ungen över gårdsplan i håret, ha ha, *skojar lite*. Men faktum är en del tycker det är våld att ta tag i en unge i armen.
Men visst är det skrämmande, att föräldrar kan komma farande å be en ge fan i va deras barn gör, att sköta sig själv å skita i andra. Å då spelar det ingen roll ifall barnet legat över nån annan unge å matat slag efter slag.
Men, skönt å se att det fortfarande finns hopp om framtiden för en del ungar
SEV 

Jag svarar också Ja på båda frågorna.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag svarar också JA på båda frågorna.
Jag svarar självklart på båda. Man får bara se upp för de föräldrar som tror att deras barn aldrig gör något dumt. Otroligt nog finns det sådana föräldrar. Tyvärr gör dom sina barn en björntjänst.
¤ Ha en bra dag ¤

Svarar Ja på båda..Såg en gång en granne bannade en liten tjej..hon hade kastat en kattunge mot husväggen!!
..de gick sedan med henne till hennes mamma o förklarade hela situationen..ni kan tänka er hur alla inblandade mådde därefter..ja usch så förfärligt!kattungen klarade sig iaf..som tur var..

En yngling bytte en massa delar på min styvdotters moppe med grejer från sin gamla. Han var så "stilig" så han lämnade sina gamla delar i en hög breve styvdotterns helt nya moppe.
Jag tog delarna å gick hem till killens föräldrar, moppen stod mycke riktigt utanför deras radhus me de nya delarna fint ditsatta. Föräldrarna nekade först till att sonen var hemma, och definitivt till att sonen gjort något sådant som att stjäla. Då jag blev irriterad och gick upp å hömtade sonen och fick honom att erkänna skulle jag bli anmäld för allt möjligt. Föräldrarna nekade bestämt till sonens tilltag.
Förstå varför den sonen gjorde det ena efter andra hysset, och man kan ju undra hur han blev som äldre. Jag gav dom 2 timmar på sig att återställa styvdotterns moppe, annars skulle jag anmäla händelsen. Sonen kom efter en stund hem till oss och återställde, men föräldrarna höll på sig, dom såg inget fel i det inträffade.
En liten besrivning av mig, hur det KAN gå till i Sverige idag. Å detta är ingen hörsägen, detta är en upplevelse jag själv hade en roll i, så jag vet att den är sann.
SEV 
Jag svarar också Ja på båda frågorna.
självklart ja på båda frågorna, om vi vuxna inte bryr oss vem ska då göra det?!?!?

Absolut JA på båda frågorna!
Tyvärr så är det ju så att en del föräldrar inte verkar- eller orkar bry sig. Jag har två små pojkar till grannar som bor ensamma med sin pappa och pappan har noll koll och verkar inte bry sig heller.
När jag flyttade hit hade pojkarna ingen som helst respekt för vuxna - den (fem år) skulle bland annat sticka kniven i mig sa han bara för att jag sa till honom - och de stal också här hemma. Eftersom pappan inte verkade bry sig och ta itu med problemet så blev ju ett alternativ för mig att inte låta pojkarna komma in här något mer, men så kunde jag inte göra. Någonstans måste pojkarna få lära sig gränser och de vet numera att de är välkomna hit, men det är mina regler som gäller och numera får jag inte hot av något slag alls. :-)
Jag vill självklart också att andra vuxna säger till mina egna barn om de gör något dumt och jag hoppas också att de berättar det för mig.
Vuxenvärlden har ett ansvar för alla ungar - andras ungar är också mitt ansvar.

Ja på bägge frågorna.Det kanske finns hopp när man läst alla svaren.Man måste lägga sig i även om det e kan kännas svårt
Svarar ja på båda frågorna….men i det här området ska man akta sig för att blanda sig i när någons barn gör något som inte är bra…för senare så blir man till 100% trakaserad ut av dessa barn/undommar.
Ja det tycker jag är varje vuxens ansvar att säga i från.Fast i dag är ju ungarna helt galna…Men säga till absolut..
Ja om mina barn gjör något så får andra säga till ..OCH väldigt viktit, att jag som förälder blir informerad..
Lena.P är jag i verkliga livet.

1. Ja. Undantaget kan vara ett större barn som man inte känner. Råka i handgripligheter skulle inte vara trevligt och vissa kan bära kniv eller andra farliga saker.
2. Ja

Ja på bägge frågorna. Fråga 2 är så självklar, för jag vill absolut veta om mina barn gör något tok, hur ska jag annars kunna tillrättavisa dem?
Helt klart skall man säga till , och även låta andra säga till ens egna barn.
Men det kan bli väldigt tråkigt, min vännina som jag hadde umgåtts med i 20 år blev jättearg på mej, när jag berättade för henne att hennes barn höll på med droger. Hon har inte pratat med mej sedan dess, det är snart 8 år sedan, Hon ville inte veta att hennes dotter och son höll på med droger så det blev nästan mitt fel att dom knarkade.
Ett annat exempel , min son som då var 11 år, kom hem och berättade att hans jämnåriga kamrat rökte. Då jag kände mamman väldigt väl så berättade jag detta för henne. som tack så sa hon till sin son vem som hadde "skvallrat" så min son fick det ganska besvärligt i skolan av denna "kamrat"
Så man kan ju fundera vad en del föräldrar håller på med.
Det är faktiskt inte så att det är mina barn och andras ungar.
Alla barn hittar på lite skit ibland och det är väl som det ska , men gör dom saker som kan skada dom själva, andra eller andras egendom måste vi som vuxna ingripa, detta är vår skyldighet mot våra barn.
hälsningar Renate

Ja absolut
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Ja, vi vuxna måste ta ansvar. Barn måste få veta vad som är rätt/fel.
Tyvärr sätter faktiskt vissa föräldrar i system att låta andra uppfostra deras egna barn så att de själva kan ligga o ta igen sig på kökssoffan. (Suck!) Jag bävar för den dagen då dessa barn kommit upp i tonåren!! Ena da´n har man 2 barn, nästa dag 4….

Det värsta är att massor av "dessa barn" är i, och många har redan passerat tonåren
SEV
Jo, så sant, så. De jag tänker på i min närhet har dock inte fyllt 6 än…
Vi är ju flockdjur så visst ska det vara så!
Själklart Ja å ja…
Självklart JA på bägge frågorna!
Absolut ja på frågorna,, jag o mina kompisar brukar oxå göra så,, att mina regler är mina regler hemma hos mig, då säger jag till i mitt hem,, o deras regler är deras regler,, då säger dom till,,
Man måste lära barnen ta ansvar för sitt handlande, oavsett om det är mina, eller andras barn, alla tillhör samhället.
Ja, på båda frågorna.

Svarar ja på båda frågorna.
Vi vuxna måste självklart ingripa när vi ser något oavsett om det är våra egna barn eller andras.
Ja, absolut i båda fallen.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Ja på båda frågorna.
Jag är inte rädd för att säga till andras barn, med eller utan föräldrarna. Jag kan tom ryta i, beroende på vad det gäller & hur stora barnen/barnet är… Har skällt några ggr på tonåringar som jävlats eller sagt till tex kompisars barn som hittar på dumheter osv
Gör min dotter nåt dumt & jag inte ser, hör eller ens är i närheten så hoppas jag att nån annan säger till henne.
Ja i båda fallen. För min del tycker jag att det är självklart att man som vuxen agerar när barn gör fel.
Dialog mellan föräldrar är oxå jätteviktigt. Jag vill veta vad mitt barn har gjort och jag tror att det vill andra föräldrar med.

Ja på båda frågorna.
Det har hänt att jag har skällt på andras barn, oftast har det varit barn som har varit dumma på ngt djur som tex att slå på en igelkotte med en stor träpåk eller barn som har jagat,plågat & konkat runt på tjatteungar eller måsungar, eller som när ett gäng med småkillar hängde och bröt sönder en sälg, sådana gånger blir jag arg för man ska vara rädd om djuren & naturen..
Och det händer att jag ger mina egna barn tillrättavisningar fortfarande fast dom är stora nu, dom är 21 år och 18 år..:)

Naturligtvis måste man ingripa om man ser nå't. Det gäller för bägge frågorna. Om mina barn upptäcks med att göra "sattyg" av något slag så ska de stoppas och jag måste ju självklart få veta vad som hänt så att jag ska kunna "ta itu med det".
Självklart hoppas jag att det aldrig ska behövas, men gör de nå't så vill jag få reda på det.

Ja på båda frågorna.

Svarar ja på båda frågorna.