Väcks av telefonen
Då jag drömmer ibland så 'väcks' jag av att telefonen ringer eller att det ringer på dörren. Ingen annan hör signalerna, det finns för den delen ingen i luren eller utanför dörren, så det har bara till syfte att väcka mig. Ibland minns jag drömmen eller så sker avbrottet så plötsligt att jag tappar hela drömmen.
Inatt hände det igen, första gången på länge, att jag avbröts i min dröm av en signal. Men den här gången var det meddelande-signalen på mobilen som hördes. Jag har en egeninspelad snutt från en film som den melodin så det är ingen vanlig mobilslinga. Den här gången minns jag att jag var på väg att besluta mig för om jag skulle hoppa ner från en mur eller inte för att ta en genväg. Jag funderade på om avståndet ner till backen var aningen för långt eller om jag skulle fixa det.
Någon annan som har det lika 'irriterande'? 
Jag brukar vakna strax före att väckarklockan tjuter, det hör till saken att jag sällan har klockan på samma tid. PÅ jobbet är det lite pinsamt ibland, jag tar upp telefonen ur fickan för jag har hört den ringt, men den ringer först om ca 2-3 min. Det hör till saken att det är många samtal varje dag.

Jag förstår vad du menar men jag menade i mitt inlägg att jag upplever det som om någon/något väcker mig då jag är med om något farligt/starkt i drömvärlden.
Jag kanske uttryckte mig vagt…
Det är irriterande att rusa upp yrvaket för att svara i telefonen eller öppna dörren när enda syftet egentligen bara var att få mig att vakna. Det är inte så att det sker för att jag ska iväg någonstanns eller har någon tid att passa.
Men det kan väl inte vara specifikt bara för mig?
sven-G: sådär håller jag på också, skumma saker, jag frågar frun "vem var det som ringde?" och det är ingen som ringt, sen 30 sekunder efter så ringer det.
Vakna innan väckarklockan är ju oerhört irriterande :) man känner sig blåst på sömn.
Sen har jag en tendens att ta med mig saker "av bara farten" som senare visar sig behövas eller vara till stor nytta. Det är bra instinkter att ha.
Jag tycker det låter som att du är "rädd" för att bli väckt av någon eller något när du sover att någon skulle ringa på dörren eller på telefonen mitt i natten. Eller att du inte vill bli störd när du sover, men du blir det endå Det var vad jag tänkte.
Förut när jag hade min "skrikar vekarklocka" drömde jag flera gånger om att den ringde men när jag vaknade och det var flera timmar kvar tills den skulle ringa, oftast gick jag upp då småsur eller låg kvar och väntade för att kunna stänga av den dereckt.
Nu har jag bytt så jag vaknar till musik och jag får sova hela natten! :)
men jag kommer inte upp lika lätt på morgonen längre :/
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Nej, jag är inte rädd för att bli väckt på det viset. Signalen som väcker mig har bara som syfte ATT väcka mig då det 'drar ihop sig till storm' i mina drömmar. Jag har mer känslan av att NU behöver du inte veta mer eller NU tar du fel väg.
Poängen med frågan var väl att få reda på om någon annan väcks på detta viset, som om någon håller koll på en. Själva dröminnehållet, när jag minns drömmen, kan jag oftast tolka.
Jupp, jag blir också väckt av telefonen eller dörrklockan utan anledning.
Jag hör klart och tydligt att det ringer på dörren men ingen är där.
Vi har en liten hund som skäller när det ringer på dörren så jag vet med säkerhet när det ringer på riktigt eller "bara i mitt huvud".
Telefonen är det däremot värre med, har ingen aning om det är på riktigt eller inte förän jag tittat på den.
Mina "ringningar" beror kanske inte på drömmar då jag oftast är i nästan-vaken-stadiet och inte minns någon dröm.
Inte heller förvarnas jag om att någon kommer hit eller att någon straxt därefter ringer på telefonen.
Det ringer alltså utan någon som helst anledning…eller…?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#6 Tack för det!
Då är vi åtminstonde två som 'terras' av detta.
Jag har försökt klura ut vad 'dom' vill men inte lyckats komma på någon annan förklaring än att dom bara väcker mig av en eller annan anledning.
Jag har också hundar men har inte tänkt på att dom inte skällt vid tillfällena.