Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1556 ggr
mariaef
0

Dok. Heavens Gate

Någon som såg dokumentären igår?

Heaven's Gate - domedagssekten Den omskakande historien om ett kollektivt självmord

Ur Tv4:s tablå:

"Den 26 mars 1997 begick 39 kvinnor och män kollektivt självmord på en ranch i en förort till San Diego i USA. De var alla medlemmar i domedagssekten Heaven's Gate och tog sina liv i tron att kometen Hale-Bopp, som just då passerade i närheten av jorden, skulle föra dem till evig lycka i det så kallade Himmelska kungadömet (The Kingdom of Heaven). Bland offren återfanns bland andra rörelsens karismatiske ledare Marshall Applewhite, som sedan 70-talet hade mässat sin blandning av New Age-mysticism och fascination för rymden."

Marshall Applewhite

mariaef
0

Jag kan säga att jag själv blev upprörd och omskakad. Och ledsen för medlemmarnas och anhörigas skull. Hur blir man en sån här människa (M. Applewhite)???

Bybo
0

Jag såg dokumentären…funderar fortfarande…

mariaef
0

Ja, jag med funderar. Man säger att han var mentalt sjuk…Ond…Ja, det är svårt att sätta sig in i hur en sån här människa tänker.

[Kaninfluff]
0

det står om det i våran religionsbok :P

mariaef
0

#4 Hej, Emilia! Jaha, gör det? Som ett exempel på sekter då, eller hur?

[Kaninfluff]
0

#5 njaa, det är något om spöken och utomjordlingar längst bak i boken, där strå det :)

[trumman]
0

Vaddå "Hur blir man en sån här människa (M. Applewhite)???" visst det kan man ju undra men antagligen blev han det på samma vis som dig och mig… han följde väl bara sin Sanning som du följer din?

Har ingenting med "ondska" att göra. Ont och gott existerar ju inte ens som relevanta begrepp så vi kan inte kalla ngft för vare sig det ena eller andra.

Jag är mest överaskad över att det finns så många jagsvaga stackare som går på skiten jag… det är mest det jag inte hajar. 

--

Sen en annan femma: hur kan ni vara så säkra,
 ni som säger er vara medium (och tror på ett efterliv, en själ och allt det där) att dom verkligen inte BLEV ombordtagna på det där rymdskeppet? Bara för att man hittade deras kroppar betyder väl inte att resten inte stack ngn annanstans eller hur?

Kanske var det så att rymdvarelserna kunde beama upp själarna och sätta dom i mer rymddugliga kroppar? Eller så behövde man inga kroppar där för allt låg på en, hur är det ni brukar säga, "annan vibrationsnivå".

Eller hur?

Elisabeth-J
0

#7 Sen en annan femma: hur kan ni vara så säkra,  ni som säger er vara medium (och tror på ett efterliv, en själ och allt det där) att dom verkligen inte BLEV ombordtagna på det där rymdskeppet? Bara för att man hittade deras kroppar betyder väl inte att resten inte stack ngn annanstans eller hur?

Jag ser inte att någon ens har nämt det i tråden???

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mariaef
0

#7 Ja, jag undrar mest över hur han blev som han blev. Vad han har varit med om i livet, hur han tänkte, varför han var övertygad om att han var Jesus osv… Det är det jag grubblar över. Jag har läst att han var psykiskt sjuk, andra säger att han var ond och manipulativ.

Hur det än förhåller sig med det är det inte rätt att involvera andra och bilda en sluten sekt kring sin tro. Jag själv följer ingen annan och jag ber ingen annan att följa mig och så tycker jag att det ska vara.

Jag vet inte om jag minns fel men jag tyckte man sa att de som följde Marshall inte var de "typiska", som du säger, jagsvaga personer som man tidigare har sett följa liknande ledare.

mariaef
0

#7 Vem har sagt att jag är ett medium, trumman?Skrattande

[trumman]
0

#8 Ok, du såg det inte - det är ok :) jag läste lite mellan raderna. Se #1 och #2. Jag kan ha läst fel.

#9 "Jag vet inte om jag minns fel men jag tyckte man sa att de som följde Marshall inte var de "typiska", som du säger, jagsvaga personer som man tidigare har sett följa liknande ledare."

Ok! Ännu strörre anledning att tro att han verkligen var inne på ngt då kanske!? Läskigt O_O 

#10 Vem har sagt att jag addresserade just dig? ;)

Bybo
0

#2 ?? *skratt* Va? Jag funderar å funderar jag….Om programmet i helhet…

mariaef
0

#9 Nja, jag är som sagt väldigt fundersam över Marshall. Skrattande

Har hittat igen min bok om sekter och det står ungefär så här om Heavens Gate:

Marshall Applewhite och hans andra hand Bonnie Lu Nettles liknade sig vid något gudomligt. Om de dödades skulle de efter 3 1/2 dag återuppstå och komma tillbaka och resten av gruppen skulle hämtas av ett flygande tefat för vidare färd till nästa nivå.

Avhoppare beskriver att det tagit flera månader för dem att börja tänka självständigt igen. Säger att det har varit hjärntvättade. Andra har beskrivit att sekten fyllde ett andligt vakuum med sina budskap.

Bo (senare Do) och Peep, som de börjar kalla sig, tar hand om alla medlemmarnas pengar och delade ut 25 dollar/varannan vecka, vilket inte ens räckte till mat och medlemmarna började därför stjäla och tigga. Ledarna uppmuntrade detta.

Medlemmarnas egna namn togs ifrån dem och ersattes med nya. De var ständigt på resande fot, spridande sitt budskap. Enda fasta punkten blev därför ledarna själva. Sista tiden bodde de emellertid i en villa, i Rancha Santa Fe. Detta eftersom de nu börjat sprida sitt budskap via internet. 

När kometen Hale-Bopp upptäcktes 1995 och man också började kunna fota den publicerar förf. Whitley Strieber och journ. Art Bell en manipulerad bild där kometen följs av ett okänt lysande föremål. Men även fast bilden sedan blev avfärdad som bluff, påverkade inte detta sekten. Detta var tecknet de väntat på.