Fysisk upplevelse
Det var ett antal år sedan. Jag och några vänner var på ett lokalt friluftsmuseum där det står uppställda olika hus och gårdar från olika delar av bergslagen. Vi fick en privatvisning i ett hus som annars inte är öppet. Och medan guiden gick iväg för att fixa något så gick vi runt och kikade i ett av rummen.
Jag var i ena hörnet av rummet och skulle till att gå tillbaka till mina vänner. Jag hann bara vända mig om och sen kom jag inte längre. Mina ben var som fastnaglade i golvet och jag kände att någonting kröp in i fotsulorna på mig och vidare upp mot vaderna. Det kändes verkligen som om någon fysiskt kravlade sig upp inuti mina ben. Det var en mycket obehaglig upplevelse. Och ju högre upp den kom desto mer kyldes min kropp ner. Jag försökte ropa "hjälp" men jag var som förlamad och kunde bara stirra på mina vänner. Och de stirrade tillbaka, den ena kompisen bröt ihop medan min andra kompis sprang fram och greppade tag i mig och drog mig bort därifrån.
Vi pratade inte så mycket om det efteråt då min ena kompis inte klarade av att höra något om det. Men hon som drog bort mig därifrån sa att rummet hade blivit kallt och att jag hade blivit likblek i ansiktet och att hon förstod att något var på tok när mina läppar blev blå.
Vad vad det som hände? Vad ställde jag mig i? Kan det ha varit en ande eller något slags fenomen från jorden. Har någon annan upplevt något så fysiskt?