Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1523 ggr
Helleh
0

Månen & "häxring" ?

Såg några ggr under min vistelse hos mamma i Umeå, att månen hade en svag, men väldigt stor ring runt om. Har sett det förut oxå nån gång, men vet inte varför det blir så.

Läser en bok av S.King, Drakens Ögon & där står det beskrivet att en måne med en ring runt om kallas häxring. Men varför kallas den det?

Farwuq
0

Det stod lite om detta i DN för något år sedan.

Länk

Varför S.King kallar det för häxring, det vet jag inte, kanske heter det så på engelska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ClarasMamma
0

brukar inte det betyda att de ska bli oväder??

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Pomperipossa
0

Brukar bli snö om det är en ring runt månen men om jag inte har helt fel så ska det vara nåt mer…

pyttelillatrollet
0

Hittade lite intressant info här om detta!

Märkligt nog är det många som aldrig har sett en halo, alltså en ring runt sol eller måne. Varje gång de uppträder så förvånas ett antal läsare och hör av sig. Halofenomen är faktiskt ganska vanliga och den här vintern har varit rik på dem. Både runt solen och runt månen.

Fenomenet bildas då en varmfront är på väg in och framför sig knuffar ett molnskikt av cirrustratus på omkring fem kilometers höjd. När den varma luften träffar den kallare bildas vattenånga (som när man kokar vatten på spisen) som snabbt förvandlas till små sexsidiga iskristaller. Det är dessa miniisbitar som reflekterar månljuset och skapar den vackra ringen som liksom en helgongloria svävar kring den bleksiktiga månskivan. Snyggt är det.

För inte så länge sedan kallades halofenomenet för mångård vilket låter betydligt mera poetiskt. Den vanliga halon är 22 grader stor eller avståndet mellan tummen och ett utspärrat lillfinger på en utsträckt arm. Det finns också en 46-gradersvariant som är betydligt mera ovanlig. Clas Svahn

Helleh
0

#4 Tack för infot :)

#3 Jag tror nog att det snöade efter att jag såg månen :)