EMo/fjortis
Jag e så himla trött på alla som retar sig på varandra…bara för att man e emo så skär man sig inte, som fjortisar tror…vilket J***a tjat…jag orkar inte höra mer om det….lägg ner bråket nu då…
eeehm.. varför skriver du in det på "övernaturligt" ? Jag tror inte det är någon här som bråkar om Emos och fjortisar. 

vad är emo?
# de undrar jag oxå???
Kanske du hamnat lite fel vännen
Eller i så fall kan du förklara dig lite bättre för det är nog ingen som fattar vad du menar här tyvärr inkl mig

Jag skrev till fel grejs…sorry then

rocksan…gå in på helgon.net och in på forumen..där finner du svar! och du får uttrycka dig!

jag vet va helgon. e ja e medlem där

om ni inte fattar nått…så låt bli att skriv
Men Rocksan ,, vi undrade bara vad EMo var för något?

EMo är en musikstil som fjortisar stör sig på
oki,, tack för ditt svar,,

mm..

Om jag har fattat det rätt är väl det att vara EMO ungefär samma som att vara punkare, hårdrockare, syntare osv…. Jag tror att "på min tid" kallade vi dom svartrockare/ depprockare. Dom hade svarta kläder, svart stort hår, mycket svart smink, även killar sov.. Lyssnade på bla "The Cure".
Det har väl alltid varit så att olika stilar missförstår varandra och att vuxna missförstår för att dom helt enkelt inte vet vad tex. EMO är.
Jag tycker att du Rocksan ska upplysa dom som inte gillar er och har förutfattade meningar. Berätta vad ni vill, vad ni står för och berätta om den musik ni gillar. Berätta om texterna i musiken och vad den ger dig. Visa "alla" att dom har fel!
Lycka till och kram från Morsan

#14..det har du alldeles rätt i..tack för att du förstår^^ Stort svart hår e så fint o svarta kläder…yess thats me^^..killar med smink…loove them

Ehh :- Även killar sov!! Va sjutton skrev jag där???
Jag menade att även killar var sminkade.
Sorry

haha…dont worry^^ jag visste va du menade

rocksan….jag är också medlem i helgon.net…vad heter du där?

Hm sorry om jag lägger mig i nu men EMO är en musikstil, stilen på håret,kläderna mm kallas hardcore.
Så egentligen så kallas det att man är hardcore ,EMO är stilen på musiken (EMOtionell) det har jag fått "lära mig" minsann
Tycker det är tur att folk har olika stilar, tänk vad tråkig världen skulle vara om alla såg likadana ut 
Min dotter är Hardcore,min son är Blackmetall/punkblandning deras vänner är en härlig blandning av Punkare,Hardcore,Blackmetall,Modeslavar mm mm som umgås trotts olika stilar det tycker jag är superhärligt 

Min dotters pojkvän varnade henne för att lyssna på EMO-musik.Han lyssnade själv på det tills för 6 månader sen när han började fundera på att ta sitt liv.Texten är i regel deprimerande…..En liten dikt jag skrev ang.detta för ett tag sen.
Emo-musik
Dödslängtan
Maybe I should be gone..maybe I should be lost..
hörs en ballad spela i hennes stereo.
Hon lyssnar intensivt,snyftar till ibland och nickar jakande till sångtexten.
Hon sitter i sin säng med allt förberett;morsans sömntabletter och några rakblad.Hon väntar in rätt tillfälle…..
#14 Precis, Morsan. Så har jag fattat det också. EMO är samma som depprockare. :)
Umgås ständigt med "såna" så jag vet hur dom är. :)
#20 Jag tror knappast att man tar livet av sig för att man lyssnar på musik. Depression och självmordstankar har andra anledningar men kan tas upp till ytan av sådant som får en att känna efter. Alltså är det inte känslorna det är fel på utan orsaken till känslorna.
Visst är texterna mörka och deprimerande men vi har alla sådana känslor av sorg och längtan inuti oss och dom behöver få komma fram, så att vi inte förtränger dom. Förträngda känslor blir lätt fördubblade och ger senare uttryck som vi själva kanske inte hade tänkt oss.
#19 Hardcore betyder egentligen att något är "rent i stilen", att man verkligen anstränger sig för att ha en renodlad stil. Om man t.ex är Hardcore Hippie så är man Hippie ut i fingerspetsarna, för att använda ett annat uttryck. :)
Men som allting är nu, så används vissa ord på andra sätt. Språket utvecklas ständigt och får nya innebörder. :)
EMO kommer väl från emotionell…
Själv är jag konservativ kärring och använder ordet depprockare istället. När jag nu måste använda en stämpel på folk…
Exakt vad skillnaden mellan depprock och black metal är däremot, den hör ajg inte. Möjligtvis att black metal är lite hårdare i ljudet… Lite mer hårdrock…

# 21 Aldeles riktigt lite fel av mig det kallas tom fashionhardcore eller om det är hardcorefashion osäker på stavningen =)
Hehe Depprock var ju ett bra namn egentligen , det lånar jag ;)
Jag har svårt att tro att musik skulle få folk att ta livet av sig.Sedan är det så med emotionell musik som med mycket annat, att den får felaktigt stå för att höra ihop med att skära sig i armar mm. Det är lååångt i från alla fashioncore som gör sånt, bara en bråkdel och tyvärr får musiken och stilen felaktigt förknippas med det.
Elvis som i dag betraktas som helt harmlös fick inte visas från midjan och neråt i tv på sin tid pga sitt höftvickande för det kunde vara skadligt för ungdomar =)))

Men många som lyssnat på popgruppen Kent,har tagit livet av sig….Det är deppiga texter där också.Kanske det bara är känsliga ungdomar som gör sånt,vad vet jag….
Nåja,om man får bukt med ungdomarnas problem får man vara glad.Jag tror att dom ser långt fram i tiden och dom gillar inte det dom ser;miljöförstöringens antiklimax och ett jäkla samhälle i övrigt.Dom ska ju ta över efter oss vuxna.Och vad har dom att ta över sen?Inget som går att åtgärda på långa tider…Min tonåring sa så här;
- Kanske jag aldrig skaffar barn.Varför skaffa barn till en så sjuk värld?Jag vill att mina barn ska ha det bra,och det får dom inte som det ser ut nu.
#23 Jag påstår inte att ajg är expert på depression och självmord men är väldigt övertygad om att självmord har helt andra anledningar än vilken musik man lyssnar på.
För visst finns det många som tar livet av sig som lyssnar på annan musik än deppig musik? Klassiskt, jazz, hårdrock, pop - det spelar nog liten roll vad man lyssnar på.
Självmord förekommer i alla åldrar, olika samhällsklasser osv.

Jag tror att deppmusiken kan vara en utlösande faktor när någon mår dåligt/kram

Emo = Emotionell hardcore. :)

Vad det gäller musik.. så tror jag att man kan mycke väl..
bli påverkad… ex. Meddelanden kan bakas in i musiken på frekvenser som bara undermedvetna kan höra.. eller
Om man tänker hur vi påverkas av Meditations musik eller
andra Suggestiva skivor.. upprepning av texter kan leda till en "programering"… som leder till handling… ??
… bara en fundering kring det hela..
/RL
Men du då , hur snällt är det att kalla alla fjortisar som säger att emosar skär sig ? Du gör ju också ett fel där.
Jag har blivit kallad fjortis många gngr, hände senast idag. Det är en tjej (som är "emo", sorry om ni inte vill att jag ska skriva det) i våran skola som går och skriker Fjortis det högsta hon kan i korridorerna efter mej och mina kompisar…
#2 Emo är en typ av rockinfluerad musikstil som växte fram i hardcore och punk senen i Washington DC under i mitten av 1980-talet. Musikaliskt sett har emo genomgått många förändringar sedan dess och gett upphov till en rad olika subgenrer, därför har termen blivit svårdefinierbar.

Jag tror inte heller att det är musiken i sig som gör att människor väljer att ta sina liv. Så enkelt är det nog inte. Det intressanta är väl snarare (om man nu anser att musiken är så destruktiv) varför attraheras vissa då av den? Vad är det dom söker i detta?

Var vad sjutton ni vill, stå på er och respektera varandras stilar utan att kalla varandra olika saker.
Snälla, ska inte sånt här tas bort? Sånt trams.