OT-lön?
Hej hej.. det här passar väl inte in här på ÖN eg.. men det e här inne jag e.. så jag hoppas att det e ok att jag frågar =)
Ungefär hur mkt är en bra lön? e 19 000 lite?
Kramar Caroline

nej, 19000 är inte lite.

Vad som är en bra lön beror ju på vad det är för jobb, hur många timmar man jobbar på en månad, vilken ålder man är, vilken utbilning man har och hur många år man har jobbat. Så det är svårt att generalisera vad som är bra lön.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#1 Okej, va bra =D
Tillägg: Det beror även på om man bor i storstad el. i småstad
#2 Okej. Jag funderar på å bli djursjukvårdare eller dyl. Håller nämligen på å väljer gymnasium.. å mamma vill inte samma som jag.. så jag behöver bra motargument mot allt hon säger =P
Jag skulle nämligen vilja gå Berga gymnasium typ Hästlinje med djurinriktning.. men mamma tycker inte jag ska välja det, för hon tror inte jag kommer kunna få nå bra jobb eller lön då..
Kramar Caroline

#5 Det viktigaste är ju vad du själv vill göra. Om man gör något man själv inte vill för att bejaka någon annan så kanske det inte varken känns eller blir bra. Om du är intresserad av djur och vill jobba med det i framtiden så ska du ju satsa på det. Sen kan man ju också fråga sig vad som är viktigast. Om man har ett jobb som man brinner för och är intresserad av men med kanske lite lägre lön eller om man ska gå till ett jobb man inte vill jobba på, vantrivs men med lite högre lön? Vad vill man prioritera för att själv må bra?
Elisabeth
#6 Jo.. jag vill ju jobba med djur.. å jag har hellre ett roligt jobb med lite sämre lön, en ett tråkigt jobb med bra lön… men min mamma förstår inte det..
Hon är typ omöjlig att övertala… å dom säger att dom bara vill mitt bästa.. men vill dom det så borde dom väl ge mig råd, å senlåta mig välja själv iaf? För jag får ju behörighet att plugga vidare.. så om jag vill utbilda mig till nåt annat så kan jag ju gör det senare i livet.

Som mamma vill man sina barns bästa, men vad är det som är det bästa?
Jag har tre barn varav dom äldsta nu är 21 och 22 år. När dom skulle välja linje så diskuterade vi deras tankar och mål. Sen fick dom själv göra sitt val efter vad dom kände just då, när man är så ung är det svårt att veta vad man vill bli senare.
När min ena son skulle välja så ville han gå musiklinjen, jag sa till honom att det är ju bra med tanke på att musik är hans intresse men att det är något som blir svårt att jobba med sen. Men jag anser att ungdomar ska välja där dom står just då och bejaka det dom känner för själva, han gick musiklinjen. Nu arbetar han med något helt annat. Han gick som lärling ett halvår och fick jobb sen. Utbildningen från musikskolan har han god användning av när han skapar musik på fritiden, sen hur det blir längre fram vet vi inte. Han har tankar på att studera igen om ett tag och då kan det bli något som han inte alls funderade på den gången han skulle välja till gymnasiet.
Jag ser inte att något skulle vara fel, som du själv skriver så kanske du studerar något annat längre fram. Att ha flera utbildningar och olika erfarenheter är ju bra, så jag tycker ändå att du ska stå på dig och göra det som känns bäst för dig själv. Ingen mår bra av att gå emot sin vilja och göra ett val sm är grundat på att någon annan vill det. Det är bara du själv som vet ditt bästa när det gäller dina känslor för vad du vill välja för studier.
Elisabeth

generellt kan vi ju säga att 19000 är en BRA lön i dagens sverige….där genomsnittslönen för en heltidsarbetande USKA ligger på 15.800……
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Efter att ha jobbat några år som avbytare (som tim.anställd) kan jag meddela att "djurjobb" t o m har sämre löner än vården (jag är även uska), och många som arbetar med hästar rent ut sagt uttnyttjas så ha koll… Sen är det väldigt tacksamt att jobba med djur…
Här bör man få reda på om det är en okej lön eller inte:
Tack för era svar, känns härligt med lite stöd
Ska gå å prata med mamma sen å se vad hon säger… men jag har en känsla av att det kommer bli svårt 
Kramar Caroline

Din mamma har väl ingen rätt att bestämma vad du ska gå för utbildning? Följ dina drömmar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När min dotter blir äldre och ska välja yrkes utb. skulle åtminstonne jag bli glad om hon valde efter sina intressen och inte efter vad jag skulle ha tänkt…
caroline, visst vore det skönt för dig att få din mors välsignelse för ditt val men det BEHÖVER´DU INTE… sök till vad du vill, lev DITT liv, gör som du vill.
#13 Ne.. jag vet.. men hon tycker det..
#14 Du kan inte övertala min mor å tänka så? 
#15 Jo.. men grejjen e att när jag söker gymnasium så måste jag ha mina föräldrars underskrifter.. å jag vet inte om dom kommer skriva på =/ =/

Prata med din mamma och pappa och berätta hur besviken du blir när de inte låter dig följa din drömmar!:D
Varför måste du ha dina föräldrars underskrift för att få gå på gymnasiet?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#18 jag ställer samma fråga. prata med din syo
*hehe* det är 15 år sedan jag gick ut gymnasiet ;)
Visst har mycket ändrats på den tiden sedan jag gick ut men jag trodde att man själv fick bestämma vilken linje man ska gå.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Ja precis, absurdt att föräldrar måste skriva på!!
Jag har kompisar som har gått på Berga, ingen av dem arbetar med djur idag men det är en av den bästa tiden i deras liv och det har en utbildning i ryggen trots allt.
Jag försökte gå livsmedelstekninsk för att få någon form av utbildning. Men jag ville inte jobba som bagare, slaktare eller i fabrik på Arla eller Marabou. Så när en av mina bästa vänner dog fann jag ingen glädje i att fortsätta. Det är synd, för hade jag valt något jag gilla hade jag kanske haft något att hänga fast vid. Istället fastna jag i sorgen.
Så om du kan och vill gör som de andra säger. Gör något du älskar och må bra av det.
med ljus och värme Alma
#16 måte det vara målsman som skriver under eller går det inte med ex syo som #19 undrade??
Hu man känner sig lastgammal när man inser att det är snat 17 år sen jag slutade jordbrukslinjen…
#18, #19, #21.
jag vet faktiskt inte varför… men det står så..
#23 det står att vårnadshavaren ska skriva under.
#22. Okej.. synd det där med din kompis, beklagar =/ Men jag ska prata med min mamma å jag tänker inte ge mig ;)
Vill säga tack till alla er som ger mig stöd å skriver till mig =D känns bra ^^
Kram på er =)
Tack Caroline.
Lycka till
Alma