Svartmåne / Fullmåne
Hur upplever ni skillnaden mellan svartmåne (som det är inatt) och fullmåne?
Här måste vara några kräftor här inne och vi känner, det vet jag. Hur är det med er andra då?
Berätta!

Jag känner av dom olika månfaserna på olika sätt. Jag är skytt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag är lite vemodig…*S* Vad jag vet, är iaf att jag blir påverkad av fullmåne…
Jag brukar bli full med energi vid fullmåne. Nu är jag jättetrött och känner mig inte alls så uppåt ärligt talat. Hmm, kan det kanske bero på den här sk. svartmånen tro??

Jag fungerar så här. Mina känslor, oavsett negativ eller positiva, förstärks vid fullmåne och mer eller mindre stängs av vid svartmåne. Kan också ha problem med sömnen vid fullmånen, men det är inte alltid.

Mmm… här är också en kräfta…blir väldigt påverkad av fullmåne. Mycket energi och kraft då. Svarmåne… har aldrig hört förut…något jag missat månne?
P.S Jag är inte kräfta, men blir ofta mycket påverkad av fullmånen…bla sömnen :-/ Hm…jag är iaf kräfta i norra månknuten eller vad det heter hahaha….

Jag är heller ingen kräfta, men blir väldigt påverkad av fullmånen. Då sover jag oroligt, drömmer otroligt konstigt och blir också väldigt…hm..hur ska jag säga….kärlekskrank *skratt*
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

är det därför jag och hunden inte sover ordentligt?? inte min sambo heller för den delen….
Svartmåne:
Jag är väldigt melankolisk, jag är jättetrött och mer introvert än vanligt, jag stänger till min dörr bokstavligt, kontorsdörren är ofta bara på glänt. Gör mig lite osynlig
Tror att jag blir mer djupsinnig än annars.
Jag är inte lättstressad under denna period utan ganska lugn.
"Jaja, det är ingen fara………" Rom byggdes inte på en dag!
Fullmåne:
Som Ayena säger:
Allt förstärks, jag kan bli JÄTTE i allt
.
Jätte arg, ledsen, glad, hungrig, pigg osv. Hela registret!
Jag är extra energikänslig och har svårare för att avskärma mig.
Skyndar på saker……..
"Herregud, man har väl inte hela livet på sig….."
Jag är Kräfta!

Har aldrig hört svartmåne, men när det är fullmåne så sover jag hemskt oroligt och drömmer de mest konstiga drömmar.
Nån som kan berätta vad svartmåne är?
Kram

Jag har dålig *läs ingen* koll på månen och hur den påverkar mig. Natten till idag…oj, nytt dygn redan, får väl säga natten till igår vaknade jag iaf c:a en gång i timman hela natten. Kände mig som en död sill när det var dags att gå upp. Kanske berodde det på månen…….
Samma här förra natten vaknade jag flera gånger och kände mig lite orolig. Mest för att ungarna skulle försova sig första skoldagen efter lovet. Så jag vet inte om det var orsaken, kan mycket möjligt vara det.

Vad är svartmåne?
Blir orolig i kroppen vid fullmåne och svårt att sova
#10 & #13
Månen är en illustrerad som en svart punkt i vissa almanackor vid nymåne och en cirkel vid fullmåne, det är bara ett typografiskt knep för att kunna visualisera en icke belyst månskiva.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ok då förstår jag..tack så mycket Farwuq 
Kramar

Jag, våg, är nog rätt knuten till Gammelmor Måne….Vid Fullmåne, är jag fylld av energi och på min absoluta topp med mycket staka energier sedan medan jag vid Mörkmåne strax innan tenderar att bli retrospektiv, och lite låg för att sedan strax efter nymåne fyllas igen av kraften.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Fullmånen lugnar mig. jag älskar den! Beundrar den alltid, och blir lika glad att se den varje gång!
Men svartmånen däremot tycker jag inte är nån höjdare. jag sover oroligt med fruktansdvärda mardrömmar! Hade en otroligt vidrig dröm inatt. kanske den värsta hittills.. neh, svartmånen påverkar då inte mig posetivt!
Jag är vädur, btw. 

10, 13, 14 ett mer korrekt och accepterat namn är Mörkmåne då månen ju inte är belyst av solen.
#16 Ursäkta en obildad fråga kanske? *ler blygt* Vad exakt betyder retrospektiv?

Fullmåne:
Svårt o sova, orolig, ibland problem med att styra humöret samtidigt MASSOR av energi o får hur mkt som helst gjort..
Mörkermåne:
Trött, ganska "tömd" sover djupt o länge :) Är våg med lejonet i nånting (kommer inte ihåg vad det hette *skäms*)
Kram

Tac BranDuir
Kramar

#19: Typ tillbakablickande, återblick. Jämför perspektiv = överblick (av nuläget).

Hej, roligt att läsa om alla inlägg här om fullmåne. Jag brukar enligt mig själv min vän som är naturläkare kalla det flod och ebb. Ler. Jag var själv inte medveten för många år sedan om dessa förändringar just vi fullmåne. Tror också att det är väldigt inviduellt från person till person. Men jag hade mycket svårare att sova då blev mer känslig och fick lättare ont i huvudet och kunde känna en oro.Fast ibland vad det också lite magiskt och kände mer kraft och styrka.I dag försöker jag tänka lite mer några dagar innan fullmåne vad jag äter.Om jag kommer i håg det!!! smile.Slarvar jag för mycket med maten pizza eller mycket mat som är syrabildande utan tillsätta basprodukter grönsaker mm då blir jag oftast mer påverkad och mera känslig. Huvudvärk mm.Många upplever detta på många olikasätt. tex hur vi mår i kroppen och Hur känsliga vi är från person till person. Vad jag vet stiger syrorna vätskan upp mer i kroppen när det är fullmåne. Därför brukar jag jämföra det med flod och ebb. Vi påverkas ju givetvis av naturen och planeterna runt omkring oss. Detta är min filosofi och tro vad det gäller fullmånen.. Vad tror ni?? Må gott

#23 en mycket bra liknelse!
#23 Låter vettigt Lisbeth. *ler* Intressant med maten där.
#22 Tack för översättningen.
Kram

Kan du förklara mer vad du menar med att stiger syrorna vätskan upp mer i kroppen LisbethHaartman? Menar du att vätskorna i kroppen stiger eller menar du att man blir surare i kroppen?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Idag är jag trött och spänd i hela ansiktet och vill bara sova. Visst blir jag påverkad, jag är skorpa.
Alma

Mycket intressant att läsa era svar.
Begreppet "svartmåne" hittade jag i en bok och tyckte det var en bra benämning när månen inte syns.
Varför skulle inte vi människor bli påverkade av månens cykler när så mycket annat är detta. Ebb, flod m m. Massvis med djur följer månens cykler. Tänk om vi inte hade haft någon måne! Då hade jorddygnet varit mycket snabbare!
# 28
"Begreppet "svartmåne" hittade jag i en bok och tyckte det var en bra benämning när månen inte syns."
Helt 100% sant är det inte - men kanske 99% - om man vet var och när man ska titta, så kan man se månen. Det är lite som när det är nymåneskära, då kan man skönja den övriga månen - den del som ligger utanför skäran - också. Men ofta är det svårt och se månen vid fullständig "nymåne" för då befinner den sig nära solen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
det här med svartmåne var helt nytt för mig. Namnet i alla fall, men jag har länge noterat att det är då vi sover som sämst, allihopa. I två nätter har min snart 2-åriga flicka rullat runt i sängen och hållit mig vaken och även 5 åringen sover oroligt och talar högt i sömnen. Har också själv kännt mig extra trött ett par dagar, men däremot fylld med positiv energi.

#29 - Visst syns den, det beror på varifrån man tittar :-)
Ett vackert fenomen är ju när det är månförmörkelse och månen blir helt röd!
Jag sov uruselt inatt och hade svårt att somna överhuvudtaget. Var det därför kanske? Familjen överlag har sovit lite oroligt i några nätter nu. Har aldrigt tänkt på det där med svartmåne faktiskt, kul namn!
Vill tillägga också till min#9:a
Jag är vansinnigt trött hela tidend men sover knappt ingenting.
Normalt sett sover jag som en gris men under denna period pratar vi om ett fåtal timmar /dygn. :-(
De flesta i klassen har klagat på trötthet idag, inklusive jag! (Är kräfta) Men tycker jag sovit bra i natt..?
Trötthet har vart temat hela dagen, måste kolla upp om de är kräftor hela högen!
Stiger/ökar vattenmängden i kroppen vid mörkermåne också, tro??
För jag har gått upp ca 2 kg vatten det senaste 1½ dygnet!
Med Stjärnljus // Shintaida

Jag har dragit på mig vätska.. känner mig svullen i fingrarna.. men otroligt nog inte i fötterna. Mina barn sover oroligt, vilket resulterar i att jag sover dåligt. Huvudvärk… men det får jag även vid nederbörd och här har det varit snöblandat i ett par dagar. Jättetrött! Men har svårt att komma till ro.

Jag trodde de flesta var mer påverkade av fullmånen, men här verkar ju de flesta känna av "svartmånen" mera…eller i alla fall det också
Som gammal fiskarhustru i mitt "förra" liv så märkte man väl på fisken när det var fullmåne. Då fick man sämre fångster för fisken rörde sig mindre, gick alltså inte på näten..`
En artikel här från Expressen
http://www.expressen.se/1.341495
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#35 Enligt vetenskapen så består vi människor av 60% vatten och när det är Fullmåne/Svartmåne så är det flod så även i oss!!! Så visst kan du gå upp av vätskan som expanderar på nåt vis hos oss under dessa dagar.
Jag blir personligen påverkad av fullmånen genom att jag blir mycket känslig i mitt psyke,antingen är jag närstan lyriskt uppåt eller så
tyvärr mörkt nedåt. 
#38 Jag blir oftare kissnödig *S*…..
#39 Haha ja floden skall juh ut nånstans 
Det där med svartmåne o viktuppgång tar jag till mig direkt! Har nämligen börjat ladda för bikinisäsongen, varit ganska duktig i en hel vecka och ändå lyckats gå upp 1kg.. Hmpfff….
Den där svartmånen kan allt ställa till det!

Aha!!! Det är därför jag är så trött och slut!!! Vid fullmåne brukar jag ha svårt att sova. Nu har jag sovit men är ändå så trött att det känns som att jag blivit klubbad i huvet…
hmmmm är det därför jag varit så lessen nu i ett dygn? har bölat oavbrutet nästan mellan tisdag em till onsdag em! idag känns det som vanligt bra!??? det är iaf inte alltid jag reagerar så här kraftigt på månfaserna, så man funderar ju på varför jag gjorde det nu?

Ja men då har jag fått förklaring till min dåliga sömn o trötthet..sen det där med kisseriet!
HAHAHA!!o huvudvärk flera kvällar i rad..men nu är allt borta!!
..Otroligt intressant o läsa här just nu!!hehe

Nu när ni säger - det har varit ett himla rännande på toa här också!!!! 
#45 Tja, en del får bekymmer med kisseriet medans andra gör sig av med floden genom tårar, låter inte det ganska logiskt!
Haha, t.o.m skeptiker köper det fast då måste de ju förstås erkänna svartmånens påverkan och den da´n kommer nog inte
.
#37 Jag tror att det är fler som mer påtagligt känner av fullmånen men den här tråden frågar mer om hur vi känner av Svartmånen så därför är det ju mer fokus på det i svaren :-).
#46 Ja du, jag känner av fullmåne mer….