Antijantelagen
Hittade detta på nätet för några år sedan…
Du behövs! Du ska tro att du är något.
Du ska tro att du är lika god som alla andra,
och att alla andra är lika goda som du.
Du ska tro att du är lika klok som alla andra, ibland klokare.
Du ska tro att du är lika bra som alla andra,
om du vet att du gör ditt bästa du kan,
du kan uppskatta dom som är bättre.
Ibland vet du mer än alla andra.
Du är inte för mer än alla andra.
Du är lika enastående som andra. Du duger till mycket,
skratta åt dig själv det gör dig fri.
Du ska tro att alla bryr sig om dig.
Du ska tro att du kan en hel del
och lära att du är något som behövs.

Tack pudding! Antijantelagen borde sättas i mer kraft 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jättebra, det ska jag sätta upp på jobbet :-)
Mitt måtto är ju: Älska dig själv så detta är en ypperlig beskrivning!
Sånt här är värt att läsas varje dag. :)

Ja.. detta inlägget är verkligen bra. Man kan önska att alla ger sig själv dessa rader och verkligen vill tro på dem och ta till sig dem. Bra inlägg !!
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Man ska passa sig för att nedlåta sig till högmod.
Denna skrift är bra, och bör sitta som rotad i alla, men gränsen är väldigt nära högmod
SEV
#6 Högmod är väl inte jättebra men att tycka man är lika bra som alla andra är väl knappast högmod? Inte är det det i mina ögon. :)
Jag blir nyfiken, vad menar du med högmod och var tycker du gränsen går? :)
Själv menar jag att, ju mer man älskar sig själv desto mer kärlek har man att ge till andra. Dom största problemen hos folk kommer från en brist av självkänsla. Om man innnerst inne hatar sig själv eller tycker att man är sämre än alla andra, så kommer det negativa känslor mot andra människor.
Som jag ser det så kommer högmod utifrån en känsla att jag har större rätt än andra, jag är bättre än andra och det har tvärtom med dålig självkänsla att göra. Det är inte så att högmod kommer ifrån att älska sig själv för mycket, snarare att ens innersta ego itne alls älskar sig själv. :)
Men som sagt var, jag är nyfiken på hur du (och andra ) resonerar kring detta med högmod och ego. :)

Håller med dig Zeretki, ju mer man älskar sig själv desto mer kärlek kan man ge till andra.
Hej!
Ja högmod för mig är en person som tar sig rätten att sätta sig över alla andra, en person som anser sig förmer och har större rätt till sin existens än någon annan. En person som mobbar eller misshandlar sin hustru, en person som sätter sig själv på pidestal och kräver underkastelse, en person som ser till att personer runtomkring känner sig mindre värda.
Personer med dålig självbild och självförtroende uppvisar många gånger Tecken på högmod som du säger Zeretki.
Dessa personer kan vara allt från otrevliga men hanterbara till riktiga otäckingar! En del upphöjer sig ju till GUD eller GUDS utsände. Se bara på många diktatorer som finns i världen.
Däremot, att älska sig själv ger en också trygghet att kunna älska andra människor ovillkorligt /kravlös kärlek.
Man älskar sina barn oavsett vad de gör, man älskar sin make/hustru även om man är oense.
När jag är riktigt arg på någon av barnen kan jag uttrycka:
"Jag förbannad därför att xxxxxxx men glöm inte att jag älskar dig ändå"!!!!!

Missförstånd igen, på en till tråd. Vem är det som tycker om att så split i olika trådar, egentligen?

Högmod är att se sig själv förmer än andra.
SEV

missförstånd IGEN

lightseeker
Om du menar mina inlägg så åsyftade jag inlägg #0 i högsta grad. Så i det här fallet är det väl DU som går ifrån ämnet som inlägg #0 berör.
SEV

bad vibrations, tycker jag

Beklagligt att du känner bad vibrations lightseeker.
Tala ut istället för att smyga kring het gröt, berätta vad/vem det är som tynger dig istället, berätta så att jag eller det du åsyftar kan förstås.
SEV

Vem Fan är Jante?

#17 Jante är det lilla elaka trollet som kommer och bonkar en på tårna med en slägga så fort man tycker att man lyckas bra med nåt. Han bor hos mig.

#18 Han måste ha en tvilling då för han dyker upp hos mig också emellanåt
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Ja, jag tycker fortfarande att denna text är helt underbar! :D

Vad underbart att få läsa det så här, det känns som om en del av punkterna har jag tagit in, för ett tag sedan och några andra jobbar jag med för fullt, utan att ha varit medveten om att jag följde denna agenda.
Älskar den med, jag har skrivit ut den och satt upp den på väggen i mitt rum på kontoret
Detta var riktigt bra jag tillhör typ pomperipossa kommer man upp ramlar man ner igen

Jättebra text! Många behöver detta för vi är många som är riktigt duktiga på att förminska oss själva. Då kan den texten vara en bra påminnelse för att vi ska tro på vår egen inre styrka.
Men jag kan även hålla med SE Viking att den kan gränsa till högmod i vissa fall. Texten är inte bra för alla men den är bra för många. Tanken är ju inte att man ska känna sig överlägsen och bättre än alla andra utan för mig handlar mer texten om att man ska tro på sig själv och sin egen inre styrka med ödmjukhet.
Ja bra text tycker jag med. Tanken är att man ska se sig ur ett positivt perspektiv och förstå att vi alla är i grund och botten lika.
Vi alla är lika mycket värda och vi hör ihop på nått sätt. Ingen är värd mer än mig.
Och jag är inte mer värdefull än någon annan. Enkelt egentligen. Inget högmod alls. Bara förstå vårat lika värde. Svårast tycker jag är oftast att verkligen se sitt eget värde. Det är oftast lättast att tycka att andra är sååå mycket bättre på olika saker.
Därför tycker jag texten är bra. Just för att påminna sig om att man är lika mycket värd själv som alla andra.
Kram
Puffar fram denna tråd igen, jag gillar lagen skarpt och ibland kan den vara bra att filosofera lite över.

Fett najs Pudding!

#26. Ja vist är den bra och så sann. Dessutom något för många att begrunda och kanske förstå att det gäller oss alla, oavsett.
ja den borde spridas!

#17 Hittade följande när jag googlade Jantelagen, vilket nog förklarar varifrån begreppet kommer och vad det betyder bättre än jag själv kan göra:
"Jantelagen
Jante är namnet på en plats i Aksel Sandemoses bok En flykting korsar sitt spår. Jante är hembygden, byhålan, småstaden vilken inte kan se bygdens son eller dotter som en unik, vuxen människa med talang och skicklighet. Jante kan i överförd bemärkelse vara en omgivning vilken som helst, arbetsplatsen, klassrummet, skolan, släkten, familjen, gänget.
Detta är jantelagen:
Du skall icke tro, att du är något.
Du skall icke tro att du är klokare än vi.
Du skall icke tro att du är bättre än vi.
Du skall icke tro att du vet mer än vi.
Du skall icke tro att du är förmer än vi.
Du skall icke tro att du duger något till.
Du skall icke skratta åt oss.
Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.
Du skall icke tro att du kan lära oss något.
Lagen är i bruk dagligdags överallt där någon försöker komma med idéer, förändra, bana väg, göra landvinningar, rationalisera, hitta på nya lösningar, peka på nya rön. En människa från Jante säger till exempel: Så har vi aldrig gjort förr!
Den berömda jantelagen misstolkas ganska ofta och används som försvar för klantskallar. När någon utsätts för en synpunkt som inte passar i smaken eller ett uns kritik så börjar det talas om jantelagen, vilket är en misstolkning. Jantelagen handlar i grova drag om att ingen är profet i sin egen hembygd, det som redan Bibeln talar om."
Slut på citat. (Detta är taget från en privatpersons hemsida - hoppas det är ok att citera här! Tycker det kan vara allmänbildande.)
Huuu jantelagen ger mig kalla kårar….
Jag håller med, gokväll alla föresten. Länge sen jag var här.
kanon bra