Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 471 ggr
rosmarin90
0

Skeptiker

För mig är det helt okay att vara skeptiker, men inte att  förlöjliga o håna människor som har en annan världsbild. Jag har själv ett skeptiskt sinne o tror inte på allt eller sätter en övernaturlig etikett på alla saker som sker runt mig.

Däremot har jag en världsbild som är vidare än ateistens, jag tror att vi överlever döden. Vi är eviga varelser som har inkarnerat här på jorden för att lära oss olika saker. Jag både tror på healing o vet av egen erfarenhet att det fungerar. Jag vet att det finns mer än den fyrkantiga värld som skeptikerna/ateisten låser in sig i.

Det jag reagerar starkt på är förföljelsen av oss troende. Skeptikerrörelsen har en strategi för att förstöra olika forum. I mina ögon påminner det om religiösa rörelser som går runt o knackar på dörrar för att få nya anhängare. De kontrollerar också wikipedia vilket gör att jag inte har nån förtroende för detta.

Vill ni ha länkar pm-a mig

CoolRose

calle555
0

Anser du att jag förstör för detta forum med min närvaro här?

Ni som vill veta mer om skeptikerrörelsen kan läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_skepticism

… om ni har förtroende för Wikipedia det vill säga. Flört

rosmarin90
0

#1# nej Calle du är inte otrevlig. det är de otrevliga som bara är ute för att förstöra trådar jag vänder mig mot.

Elisabeth-J
0

calle555 Jag har skrivit det tidigare men gör det nu också, du har inte förlöjligat men det finns andra som gör det vilket inte accepteras. Alla tror inte och alla tycker inte samma saker men det kan man ju diskutera i en god ton, men tyvärr så gör inte alla så. Jag anser däremot att du diskuterar det på ett moget sätt härinne. Stor eloge för det!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eleri
0

#1 Jag tycker du alltid varit en trevlig skeptiker:-) Du har bra åsikter (även att jag kanske inte håller med) och har god ton=) Finns det en förebild för skeptiker borde du vara det=)

Dessvärre är det uppenbart att andra skeptiker inte klara av att komma med skeptism på ett konstruktivt sätt som evt också lämnar eftertanke…utan bara får folk att må dåligt.

Elisabeth-J
0

#4 Ja jag håller med dig Eleri, calle har bra åsikter och en bra förebild hur man kan diskutera varandras synsätt på ett positivt sätt.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

calle555
0

Tack rosmarin90, Elisabeth.J och Eleri. Skrattande

rosmarin90
0
calle555
0

Den som vill läsa mer om "ateismens fyrkantiga tänkande" kan även där ta en titt på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

Både ateister och teister har bidragit till den artikeln. Artiklar som många från alla sidor bidrar till blir neutrala och därmed bra. Därför borde fler av er troende bidra till Wikipedia. Se det som en uppmaning.

Flört

zeretki
0

Jag som anser mig själv vara en skeptiker men ändå öppen för folks upplevelser… Jag tycker både ja och nej, som vanligt.

Är man trevlig och inte hånar folk, så välkomnar jag skepsism och ifrågasättande. Men som vi diskuterat så många gånger, det GÅR ju liksom inte att bevisa det vi upplever. På många sätt är det som en religion, med den skillnaden att jag aldrig upplevt att en religion gett MIG några bevis på att Gud finns. Flört

Shamanska tekniker och annat har gett mig bevis på att det finns en andevärld, det finns andar och väsen, det finns liv i allting i naturen.

Men jag säger som andra, det är kul med skeptiker som kan diskutera utan att håna andra och för min del är dom väldigt välkomna här! :D

Jag tror ju t.ex. inte på Orber men försöker ändå att vara trevlig mot dom som gör det. Jag är respektfull mot de som tror på Jesus och Allah och Buddha.

mrfotoshop
0

Man får tacka för berömmet.

Sol-Angelica
0

#10# berömmet var nog inte riktat till dig,,,Hemlis

Eleri
0

#11 Det vet han

BranDuir
0

det är ju en väsentlig skillnad på skeptiker och personer som medvetet går in och förstör, kallar folk för olika saker, mer eller mindre elaka, och allmänt beter sig illa för att skapa osämja och misstämning.

En skeptiker är ju oftast en person som kan föra en grundad dialog och debattera på sakliga grunder, vilket ju skänker liv åt en diskussion…om alla tänkte lika så….inte en värld som jag skulle vilja leva i…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

mrfotoshop
0

#13 Visst är det så!